Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:05

Wie van jullie heeft ook plaatjes en schroeven??

Ik ben namelijk bang dat er bij mij een plaatje uitgroeit?!
Voel namelijk een hard 'stuk' uit mijn tandvlees ;(

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:46

Ikkes! Als je denkt dat het niet goed zit zou ik even een foto laten maken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:30

Zo, mijn verstandskiezen + 1 gewone kies zijn er gisteren uitgehaald. Het is me eigenlijk best meegevallen! Was wel wat beroerd na de narcose, maar dat komt dus omdat je bloedsuikerlevel te laag is, en niet iets met de narcose.

Moest ik cola drinken... Ja ja. En hoe gaan we dat doen dan grapjasjes?

Mijn vriend heeft de bubbels eruit geroerd en steeds het rietje erin gedoopt en dan beetje voor beetje in mn mond gedruppeld. Ik was af en toe bijna in paniek omdat ik helemaal geen energie meer had, dat vond ik nog het engste. En dat ik mn hart heel erg snel voelde gaan in de recovery, maar denkend aan het mooie plaatje van ik met paard op het strand kon ik mezelf nog onder controle houden.

Gelijk koeldingen gekregen voor om mn gezicht, dat was ook apart want dat ging ook deels over mn neus heen, dus ademhalen ook daar lastiger maar dat ging uiteindelijk ook goed. Die ijspacks die ik mee had heb ik dus niet hoeven gebruiken, die van het ziekenhuis hebben echt een hoop geholpen! Vandaag nog wat ijspacks van mezelf erop gelegd omdat het erg warm werd allemaal. Ik heb overigens bijna geen pijn (Fijn om te weten denk ik, he Iris?)

Ik heb mn kiezen mee naar huis gekregen, sodeju wat zijn die dingen groot :oo Nu op de bank verwend door mn vriendje met vla en drinken en ieniemini stukjes brood met kaas. Opletten aan welke kant ik kauw en dat het niet al te vaak bij de dichtgenaaide gaten in de buurt komt, gaat het al een stuk beter.

23 april of 7 mei (anestetist kan niet op 23 april) 2e operatie voor verbreding bovenkaak.

Zoals misschien te lezen valt, ben ik nu een dag verder en nog niet helemaal helder, excuus :+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:45

Fijn dat het goed is gegaan Prairy! :D
De pijn valt inderdaad reuze mee ( geruststelling voor Iris)

23 april schiet ook al aardig op, nog maar 2 maand!
Heel stiekem ben ik benieuwd naar een foto van je kiezen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:34

Zoowww klasse Prairy!!!
Kleine tip, als je een paar korreltjes suiker in de cola doet gaat de ergste prik eraf!
Fijn he dat de pijn meevalt!

Ik word trouwens 12 maart bij de BT verwacht en wat ze gaat doen..... :?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:37

Die hadden ze denk ik niet, je krijgt cola (schijnbaar om te boeren maar ik word daar alleen maar beroerd van) en thats it.

Maar ben idd heel blij dat de pijn meevalt! Zit alleen 1 hechtingsdraadje die irritant is, die is te lang (of los?) en daar heb ik met eten last van.

Donderdag controle bij de KC, ben benieuwd wat ie te zeggen heeft. Moet niet vergeten te vragen wat er nou precies de 23e april gaat gebeuren en hoe lang en dat soort dingen. Ik weet dat het ongeveer 1 u 15 min gaat duren die operatie.

Als ik het niet vergeet zal ik eens kijken of ik een foto kan pb-en enniee :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:33

Vergeet die druppels niet Prairy, tegen de zwelling!
Kan je dat draadje niet inkorten dan??

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:00

Nee die druppels doe ik idd goed! 3x per dag, maar ze zijn wel vies :+

Mn inname is nu 3x flinke pil antibiotica, 2x per dag mond spoel spul, 3 of meer per dag paracetamol codeine en 3x per dag die druppels 10 stuks. Daar ben ik ongeveer een week voor de operatie mee begonnen.

Zal de KC morgen wel vragen om touwtje in te korten, hij zit nogal achterin en wil niks lostrekken enzo. Nog paar uurtjes.

Vandaag pizza gegeten in kleine stukjes, lekker hoor haha. Net als met brood korst eraf en alleen met kaas ging dat op zich best goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:44

Pas alleen op dat je tanden niet gaan verkleuren van dat mondspoelspul!
Ik moest er toen mee stoppen daardoor.
Ik zal die druppels ook halen voor als mijn implantaten geplaatst worden want één keer bont en blauw vind ik wel genoeg hihihi!!!
Succes bij de KC Prairy!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:52

Vandaag controle bij de KC gehad, dat ging rap :P

Touwtje hebben ze weggeknipt, alles zag er mooi uit en ik kon weer gaan. Moet nu weer zachtjes gaan poetsen en mondspoelmiddel mag ik niet meer gebruiken. Zonde van die halve liter :S Gelukkig kan ik die in april nog een keer gebruiken.

Ja die druppels idd, moet zeggen dat ik eigenlijk alleen een dikke kop heb en helemaal niet blauw ben! Valt me erg mee.

Wanneer worden je implantaten gezet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:34

Geen idee :o
Ik laat het allemaal aan mijn KC over, die heeft de vorige operatie ook zo goed gepland dat ik blindelings op hem afga.
Hij had wel gezegd dat ik naar de BT toe moest om de verbindingen tussen de implantaten te maken maar dat lijkt me moeilijk als ze er nog niet inzitten :D dus wát ze gaat doen is me een raadsel!
De Implantaten zet hij zodra de goedkeuring van de verzekering binnen is, hij heeft het nl gelijk aangevraagd toen ik er bijzat de laatste keer dus kan snel gaan!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:56

Hoi allemaal,

Ik las een paar stukjes en wou graag dat van mij even kwijt :)

~ het begon allemaal in de lente van 2007 Flinke overbeet en voortand dat echt vooruit stak.
Goed begonnen met 10 tanden te trekken onder narcose natuurlijk.
Ik dacht 4 kiezen en 6 melktanden geloof ik nog. (weet het niet precies meer).
Dan dat alles weer genezen was en doorgekomen was begon mijn ortho met de blokjesbeugel.

2009 na een jaar gebeugeld te hebben kreeg ik van die elastieken voor de overbeet.
Deze zou ik 1 jaar moeten dragen en dan zou ik van mijn beugel af zijn !.

2011 Elke keer als ik kwam op de afspraak zei hij ; je beugel mag er volgende keer af je bent goed bezig.
Afspraak er op ; whoo zo grote overbeet deze mag er nog niet af ect. ect. dat ging zo half jaartje door.

2011 oktober helemaal beu ! naar een andere ortho gegaan zag het probleem zei dat door elastieken niet meer goed kwam, want de voortanden werden scheef naar achter getrokken.

De oplossing zou zijn een aparte beugel voor 1,5 jaar er bij of een kaakoperatie !
Hmm, ik werd bijna 19 jaar draag al bijna 5 jaar een beugel nog niet eens 1,5 jaar er bij wat op 2 jaar kan uitlopen ! Dus ja hoor de kaakoperatie.

Eerst de 4 verstandskiezen laten wegsnijden/boren (waren nog niet door het tandvlees gekomen).
En dan bij de ortho lichtere draden dat mijn tanden weer recht stonden en dan door gaan op dikkere draden voor de kaakoperatie.

Nu komt het dan morgen mijn gesprek met de kaakchirug over dat mijn onderkaak wordt gebroken en netjes naar voor wordt gezet. Ben best zenuwachtig over hoe het allemaal gaat gaan. & krijg dan mijn datum voor de operatie denk ik. Het zal wel in brugge gebeuren Belgie.

~ hebben jullie veel pijn gehad?, en hoelang lig je in het ziekenhuis?, en wanneer kan je weer aan het werk/school? :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:02

Welke operaties moet je nu nog precies?

Ik heb afgelopen maandag (zelfde middag naar huis) 4 verstandskiezen eruit laten snijden (plus 1 gewone kies net naast mijn ondertanden), ik ben nu een week verder en zou in principe weer aan het werk kunnen gaan. Geheugen is nog niet optimaal maar of dat nu echt door de narcose komt weet ik niet :P Ik ben nog wel vrij snel moe.

De rest van de operaties moet ik nog, maar wat ik gehoord heb van mijn kaakchirurg (Genk BE) lig ik daarvoor 1 nacht in het ziekenhuis en is het daarna 6 weken vloeibaar voedsel eten.

De verstandskiezen zijn bij mij qua pijn heel erg meegevallen! Zorg vooral dat je héél goed koelt en ook blijft koelen als je het begint te voelen. En neem Arnica D6 druppels tegen de zwelling, die helpen ook goed samen met het koelen. Mijn KC zei dat de verstandskiezen qua pijn en ongemak het ergste zouden zijn, dat hoop ik dus ook!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:16

Verstandskiezen zijn getrokken al tijdje geleden, nu wordt mijn onderkaak gebroken en naar voor gebracht.
en daar zou ik graag meer over willen weten :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:17

Ok, dan is dat duidelijk :)

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:52

Ik heb 5 weken geleden dezelfde operatie gehad, onderkaak is gebroken en naar voren geplaatst. Moet zeggen dat het mij enorm is meegevallen. Ik ben echt een enorme pieperd met zulke dingen, was ook echt mega bang voor de operatie. Mijn operatie was op donderdag ochtend en ik mocht vrijdag ochtend alweer naar huis.
De genezing is mij ook mee gevallen, ik at op zaterdag alweer brood zonder korst, geen 6 weken vloeibaar voedsel dus.
Wat zou je verder nog willen weten?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:29

Fijn dat de verstandskiezen zo zijn meegevallen Prairy!
Wat waren die druppels die je hebt gebruikt? en waar kan je die halen!

Bij mij nog een maandje tot de operatie...20 april word mijn eerste aandraaidag helaas is dat net 4 dagen voor mijn verjaardag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:57

Arnica D6, gewoon bij de drogist! 1 slok water in beker,10 druppels spul erin en ff paar sec in je mond houden voor doorslikken.

En ff week van tevoren ofzo mee starten,dan heeft t gelijk effect na je operatie.

En dus ijs,veeeel ijs om te koelen.

Vervelend zo vlak voor je verjaardag. Maar als t goed is krijg je nog veel mooie om te compenseren!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:54

Ik ben recent weer op controle geweest en alles was in orde!!! voor mij lijkt dit traject al weer zo'n tijd geleden..

voor iedereen die er nog in zit, heel veel sterkte!!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:08

Ik heb de ortho maar eens gebeld :) Heb nl helemaal geen pijn meer en mn mond kan alweer goed open.

Vanmiddag kon ik al gelijk terecht om elastieken te laten plaatsen en volgende week donderdag gaat mijn onderbeugel erin!

En dan gaan ze ook gelijk een afdruk maken van de bovenkant voor het apparaatje voor de verbreding van de bovenkaak.

Waarom wachten als het niet nodig is, toch? Hoe sneller alles erin zit, hoe sneller ik er weer vanaf ben...

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:08

Hallo,
Ik kom ook even binnenvallen op dit forum. Ik vind het erg interessant om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Ik zit op dit moment ook in het aanlooptraject van een osteotomie aan de onderkaak. Vanaf begin september ben ik al bezig, en nu is het zover dat ik moet wachten op de uitslag van de verzekeraar over of het wel of niet goedgekeurd gaat worden. Al met al vind het wel een langdradig traject!

Ik denk al heel lang na over het wel of niet nemen van een beugel maar ik voelde me steeds al 'te oud' om nog een beugel te nemen. Ik ben nu 24 jaar. De tandarts heeft nooit gezegd dat ik een beugel zou moeten, maar sinds dat ik een jaar of 15/16 ben ben ik niet tevreden over mijn gebit en bovendien heb ik sinds mijn 12e al last van mijn kaakgewricht, wat heel vaak knakt of ineens helemaal vast zit. Dus in september 2011 heb ik de orthodontist gebeld voor een vrijblijvend consult over een beugel. Ik kon hiervoor pas eind oktober terecht. Het is namelijk zo dat de twee tanden aan beide kanten van mijn voortanten naar voren staan en ik wilde deze graag recht hebben. Bij de orthodontist aangekomen kreeg ik te horen dat die tanden waarvan ik dacht dat ze naar voren stonden, juist de enige waren die goed stonden. De voortanden zijn naar binnen gekanteld waardoor het lijkt alsof die tanden ernaast uitsteken. En mijn onderkaak staat te ver naar achteren. Verder heb ik een 'diepe beet' en is het dus zo dat wanneer ik mijn kiezen op elkaar zet, mijn ondertanden tegen mijn gehemelte boven en de achterkant van mijn voortanden aankomen. Hier heb ik ook vaak last van. Ik schrok best wel van wat de orthodontist zei, ik had dit namelijk niet verwacht. Maar toen hij het vertelde en ik terugredeneerde blijkt het toch wel te kloppen. Ik doe namelijk heel vaak automatisch mijn onderkaak naar voren, ik corrigeer de stand van mijn kaak dus eigenlijk zelf onbewust.

Na gesprekken met mijn ouders en mijn vriend heb ik besloten dat ik het traject maar in moest gaan. De orthodontist zei dat ik alleen wel even een aanvullende tandartsverzekering moest nemen en het kwam er op neer dat we pas per januari 2012 een volgende afspraak konden maken zodra ik mijn verzekering had veranderd. Toen ben ik in januari 2012 weer naar de ortho geweest en heb ik gehapt en zijn er foto's gemaakt. 21 februari ben ik naar het osteotomiespreekuur geweest bij de kaakchirurg en heeft de kaakchirurg samen met de orhtho een behandelplan opgesteld en deze is opgestuurd naar de verzekering. Nu is het afwachten dus! Ik hoop dat het goedgekeurd wordt.. Ik start liever gister dan vandaag met de behandeling omdat ik voor mijn gevoel al zo lang hier mee bezig ben.. Had ik het maar gedaan op mijn 16e! Verder heb ik ook nog al mijn verstandskiezen en die moeten er uit voordat ik de beugel krijg. Ik zie hier vreselijk tegenop en heb ik gevraagd of dit eventueel niet in 1x kan tegelijk met de operatie maar volgens mijn kaakchirurg kan dit dus niet..

Nou dat was mijn verhaal even! Ik blijf het forum volgen en ik hou jullie op de hoogte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:18

Hoi :)

Om je even een hart onder de riem te steken, ik heb 2,5 weken geleden 4 goed verstopte verstandskiezen en 1 gewone kies laten verwijderen bij de kaakchirurg, en het is me echt heel erg meegevallen. Ik zag daar ook tegenop (maar nog meer tegen de operatie verbreding bovenkaak die ik en Iris moeten laten doen)

Mijn verstandskiezen moesten eruit omdat ik domweg niet genoeg ruimte heb in mijn mond.

Ik heb eigenlijk weinig pijn gehad, heb in een week tijd misschien 2x een extra paracetamol gepakt dus 4 per dag ipv 3 die voorgeschreven waren, en ik ben echt een watje met pijn :')

Zolang je gelijk goed koelt met ijs (dus gelijk als je de OK uitkomt) en dat volhoudt zeker de 1e en 2e dag en daarna als je voelt dat het begint te zeuren, plus de arnica D6 druppels alvast vooraf en erna neemt, hoef je echt niet bang te zijn!!

Ik ben in mei 2009 voor het eerst bij de ortho geweest, en heb 27 feb. dus mijn 1e van 3 operaties gehad. Het heeft bij mij dus ook even geduurd voordat ik er zelf uit was en daarna de verzekering en kaakchirurg etc etc.

Sterkte met wachten :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:10

Ik ben afgelopen maandag bij dokter Créton van de BT in het UMC geweest.
Zij is een zeer aardige vrouw die mij aanraadde, omdat ik hele mooie kaken heb in hun ogen natuurlijk, ik beter eerst voor een goede prothese kan gaan en als dat dan niet goed gaat kunnen we voor implantaten gaan.
Dit is mijn eerste prothese en zij zegt dat als ik bij de tandarts van de Agis moet komen, hij waarschijnlijk zal weigeren omdat ik verder nog niets heb geprobeerd.
Klonk heel plausible moet ik zeggen dus ik ga daarvoor.
Heb 30 maart de eerste afspraak bij een arts in het UMC (totaal 6) en die gaan mijn prothese maken dus ben erg benieuwd!

Nani87, ik begrijp dat je er tegenop ziet maar je zal zien dat het echt meevalt als je tenminste, zoals Prairy zegt, goed koelt!
Succes met wachten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:25

Leuke complimenten zijn dat altijd, mijn anesthesist vond dat ik mooie aderen had :+

Ben benieuwd hoe je de prothese gaat vinden (of is dat gewoon een mooi woord voor kunstgebit? :P)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:17

Ik kom me hier ook even melden. Afgelopen week ben ik bij de ortho geweest, en hij gaat een behandelplan maken en voor goedkeuring naar de verzekering sturen. Bij mij gaat het erom dat mijn onderkaak een flink stuk naar voren moet. Zowieso moeten mijn verstandskiezen er nog uit, en dat gaat 5 april gebeuren. En dan maar heel hard hopen dat de verzekering akkoord gaat geven. In principe zou ik daar nu met een maand of 2 duidelijkheid over moeten hebben. Ik hoop het!