GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:17

Amable schreef:
Ik heb ook besteld bij getwellis, met welke bezorgdienst werken zij? Ik heb vanmorgen de intake gehad, die stelde overigens wel echt heel erg weinig voor. Heb ook geen verdere uitleg of iets gekregen over het gebruik, op zich vind ik dat wel bijzonder. Maar ik ben benieuwd hoe lang het nu duurt voor ik het binnen heb. Ik heb geen track en trace code gekregen, althans, nog niet. Iemand informatie over hoe dat normaal gaat?

Bij mij is het bezorgd met PostNL. Ik had dezelfde avond al een track and trace binnen na de goedkeuring

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:18

Bij mij wordt het met een extern bedrijf verstuurd, Schotpoort heet het.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:20

Hier vandaag de 3e prik gezet. Helaas deze week maar 0.4 kg kwijtgeraakt. Wat een verschillen dan he?
Ipsilonika 4e prik en 5kg kwijt, ik 3e prik en 1,3 kg kwijt.
Tegen een ander zou ik zeggen dat dat nog steeds een mooi resultaat is maar het voelt voor mij toch als erg weinig, die 0.4

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:49

Mag ik vragen vanaf welk bmi jij komt? Misschien zit daar verschil in? Je leest vaker hoor dat mensen het pas beter gaan merken bij 5 mg bijvoorbeeld.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:23

@ipsilonka BMI van 29

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:46

En ik kom van net 37 :o wellicht zit daar ook het verschil hè. Val ik ook niet mega veel in de week meer af als ik een bmi van 29 heb :)F

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:55

Bij mij komt het met PostNL. Past niet door de brievenbus hier. Net te dik.

Uitleg zit er duidelijk bij. Info over het medicijn en hoe je het moet gebruiken. Ze zijn er als je het nodig vindt maar verder hoor je ze niet. Voor mij prima hoor, ik zou niet blij worden van controle en contact. Ik weet ze te vinden als het nodig is. Verder krijg ik mijn spul op tijd dus helemaal prima.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:03

Koekie73 schreef:
Hier vandaag de 3e prik gezet. Helaas deze week maar 0.4 kg kwijtgeraakt. Wat een verschillen dan he?
Tegen een ander zou ik zeggen dat dat nog steeds een mooi resultaat is maar het voelt voor mij toch als erg weinig, die 0.4

en gebruiken jullie beiden hetzelfde? Ozempic of Mounjaro

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:04

Amable schreef:
Ik heb ook besteld bij getwellis, met welke bezorgdienst werken zij? Ik heb vanmorgen de intake gehad, die stelde overigens wel echt heel erg weinig voor. Heb ook geen verdere uitleg of iets gekregen over het gebruik, op zich vind ik dat wel bijzonder. Maar ik ben benieuwd hoe lang het nu duurt voor ik het binnen heb. Ik heb geen track en trace code gekregen, althans, nog niet. Iemand informatie over hoe dat normaal gaat?

Goed bezig *\o/* waar ga jij voor? Ozempic of Mounjaro?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:15

Ipsilonka schreef:
Mag ik vragen vanaf welk bmi jij komt? Misschien zit daar verschil in? Je leest vaker hoor dat mensen het pas beter gaan merken bij 5 mg bijvoorbeeld.

Ja daar zal zeker verschil in zitten. Plus ik gebruik Ozempic, geen Mounjaro.
Het was gister ook even mijn Grote Teleurstelling die sprak.

Ik ben om een reden natuurlijk met GLP-1 begonnen; afvallen gaat niet makkelijk door geen schildklier meer, 52 (overgang) dus dat het niet heel hard gaat ook met Ozempic is niet heel erg gek. Ik had alleen gehoopt dat de weegschaal gister iets anders zou zeggen ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:01

@koekie73

Troost je, je bent meer kwijt dan ik..

Vorige week vrijdag de eerste gezet en gewogen in de avond notabene.. Startgewicht 85.7

En ondanks dat ik mijn prikdag ga verschuiven naar zaterdag, wilde ik vanmorgen toch wel ff wegen..

85.6

Ik kon wel janken..

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:07

Nine, lukt het wel om minder te eten dan regulier? Dan komen de kiloos er heus wel af, er zijn zoveel redenen om even zwaarder te zijn, vocht, obstipatie, hormonen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:17

Ik schommel ook regelmatig en kom dan ook weer aan zelfs. Deze week ook weer +0.6 kilo. Maar uiteindelijk gaat het wel omlaag. Je ziet het graag anders natuurlijk, maar zolang ik niet snoep en maar halve porties eet kan ik niet anders dan afvallen, ook al zegt de weegschaal soms wat anders.
Ik weeg dagelijks en zet dat in de app "monitor je gewicht".
Gister de 8e prik, nog steeds 2,5mg en dat gaat nog prima gelukkig.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:26

Ondanks m'n menstruatie toch afgevallen! Week totaal 1,1 kg! Dalijk sporten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:34

1,7 kg kwijt deze week, als het goed is ga ik komende week onder de bmi van 35 uitkomen. Nog een lange weg te gaan :o Ben vooral benieuwd hoe het gaat straks op 5 mg vanaf volgende week. Afvallen gaat goed, maar voel wel dat dat nodig wordt. En dan over een paar weken op kamp, in de week ervoor meld ik wel bij mijn groepje wat ik aan het doen ben. Maar verder hoeft niet iedere gek te weten wat ik doe :):)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:35

Als het nog goed gaat zou je ook naar 3,75 kunnen gaan als je misschien net een klein beetje extra nodig hebt ipsilonka?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:41

Amahoela schreef:
Nine, lukt het wel om minder te eten dan regulier? Dan komen de kiloos er heus wel af, er zijn zoveel redenen om even zwaarder te zijn, vocht, obstipatie, hormonen.

Nja niet zozeer minder.. Ik heb een lopend beroep, dus ik heb wel iets van brandstof nodig, maar ik heb wel m'n eetpatroon omgegooid..

Waar ik tussendoor chips/koekjes at en ontbeert met chocoladecroissants/ham-kaascroissants, eet ik nu een ontbijt van eieren en fruit.. Eet ik met lunch meestal een salade en savonds thuis eet ik weliswaar met de pot mee, maar wel minder..

Dus ja.. Ik let wel op.. :)

Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik vorig week zaterdag een paar stukjes kip uit de kippiepan heb genomen ivm verjaardag.. Van de week had collega kibbeling voor mij gehaald (die wist niet dat ik met m'n dieet bezig was) en gisteren een ijs ivm verjaardag collega..

Maargoed.. Dat afzetten tov de rest van de week, ben ik toch wel erg teleurgesteld..

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:43

Amahoela schreef:

Ja, inderdaad. Ik vind het ook lastig als de weegschaal niet meewerkt, maar uiteindelijk gaat het om vet verbranden en niet om een lager getal op de weegschaal, dat getal kan namelijk nog zo veel andere oorzaken hebben.

Zo was ik deze week maar 0,5 kg kwijt en vorige week 2,2 kg. Ik sport hetzelfde, ik eet hetzelfde dus zo'n verschil in resultaat moet aan iets anders liggen.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:10

Zo leuk om alle ervaringen steeds te blijven lezen! Heel leerzaam.

Ik heb inmiddels weer contact gehad met de huisarts. Mijn eerste pen ozempic ligt bij de apotheek en ik heb woensdag een afspraak met de praktijk ondersteuner. Zij gaat me van top tot teen opmeten/wegen etc, gaat me uitleg geven over het gebruik en gaat me de komende weken begeleiden. Wat is het top geregeld hier :D
Dus ik ga een weekje later starten dan gehoopt, maar ik ben wel heel blij met de hulp.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:25

vandaag de derde spuit gezet en zit de laatste dagen op 1,5 kilo kwijt, in 2 weken dus. Prima, heb een BMI van 26,7 nu.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:30

Stille meelezer meldt zich :wave:
Struggle al mijn hele leven met mijn gewicht, weeg op dit moment meer dan 100kg en heb hoog risico op diabetes ivm zwangerschapsdiabetes. Nav de vele positieve verhalen en goede resultaten in dit topic heb ik mezelf een schop onder mijn kont gegeven en heb ik vanmorgen een afspraak gehad bij de huisarts.
Mijn BMI (33) blijkt te laag voor vergoeding vanuit de verzekering en een GLI zie ik niet zitten, daar ga ik niks horen wat ik nog niet weet. Enige optie die ik dus heb is het zelf betalen en de huisarts staat er gelukkig voor open om het voor te schrijven.

Ik heb 3 opties waar ik uit kan kiezen; Mysimba, Mounjaro en Saxenda. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Mounjaro, denk dat ik veel baat heb bij de dubbele werking omdat de voornaamste reden van mijn overgewicht zit in een gebrek aan verzadigingsgevoel.

Mijn grootste twijfel zit op dit moment nog bij de langere termijn. Zijn er mensen in dit topic die het hebben gebruikt en zijn gestopt? Wat gebeurt er dan met je gewicht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:46

Dat van die teleurstelling snap ik heus wel. Maarrrr.... ieder lichaam reageert anders, voor de een werkt de medicatie beter dan voor de ander.

Focus je niet op de kg van een ander. Het is geen wedstrijd, het gaat alleen om jezelf en jouw reis.

Vanuit mijn coach weet ik dat het effect echt wel komt, zolang je maar minder eet dan je at. Bij 25% minder is al winst te behalen. Maar natuurlijk gaat het sneller op verse salades dan op bewerkt voedsel.

Verwacht niet dat de medicatie "het wel even voor je oplost". Per saldo zul je echt de switch moeten maken naar gezond voedsel en een passende lifestyle inclusief lichaamsbeweging.

En daarna geduld. Geef jezelf wat tijd. Het ene weegmoment is het andere niet.
Ik ben (op Mounjaro) al ruim 10kg afgevallen maar ook hier heb ik wel eens weegmomenten die tegenvallen. Vaak wel vlak na een brakke nacht en wat te fout voedsel.
Ik eet gewoon nog een stukje taart op een verjaardag en af en toe snoep ik nog wel van een portie kibbeling. Het zou waarschijnlijk wat sneller kunnen gaan als ik erg strict in het regime was gaan zitten, maar dat past niet bij mij. Ik heb er een jaar voor uitgetrokken en ik ga binnen dat jaar mijn doelen echt wel halen.

Nu iets vinden op het helpen van mijn huid. Ik begin seniorenhuid te krijgen (leeftijd) en dan is teveel vel echt niet tof. Smeer me vrijwel dagelijks in met Q10 en ben begonnen met collageentabletten (die erg groot zijn en niet graag doorgeslikt willen worden, bleh). Hoop dat het helpt!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:00

_Hedi schreef:
Zo leuk om alle ervaringen steeds te blijven lezen! Heel leerzaam.

Ik heb inmiddels weer contact gehad met de huisarts. Mijn eerste pen ozempic ligt bij de apotheek en ik heb woensdag een afspraak met de praktijk ondersteuner. Zij gaat me van top tot teen opmeten/wegen etc, gaat me uitleg geven over het gebruik en gaat me de komende weken begeleiden. Wat is het top geregeld hier :D
Dus ik ga een weekje later starten dan gehoopt, maar ik ben wel heel blij met de hulp.

Dat is wel fijn, zo'n goede begeleiding!! Heel veel succes!!

Iedereen bedankt voor de adviezen en hulp voor mij.. <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:01

Ben ik ook benieuwd naar, na het stoppen of overgaan op microdosering. En vooral naar het verzadingsgevoel en de food noise. Is die blijvend minder?

Hier geen overgewicht meer (wel 17.5kg gehad). Maar dat komt door al jaren elke dag kcal bij houden en extreem veel discipline opbrengen om daar niet (steeds) overheen te gaan zodat ik op m'n huidige gewicht blijf.
Van mezelf heb ik gewoon geen verzadigingsgevoel, daardoor de hele dag extreme food noise omdat ik zoveel honger blijf houden.

Mijn hele leven draait daardoor om eten. Ik moet het heel goed plannen, en de juiste dingen eten etc. om de trek (en daarmee de kans om teveel te gaan eten) nog een beetje binnen de perken te houden.

Het lijkt me zo zo fijn om wat normaler te kunnen leven en mezelf niet de hele dag te hoeven beperken/pijnigen.
We hebben hier nog een aantal ozempic pennen over van familie. Daar deed het niks voor. Ik twijfel om het daarmee te gaan proberen. Maar wie houd ik voor de gek denk ik dan :o dat het mij zou kunnen helpen.
Het ultieme zou zijn om op micro dosing te kunnen blijven en daarmee wat minder food noise te hebben..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:12

Koekie73 schreef:

Dat is echt prima te verklaren ( ik versimpel het iets ):
7000kcal = 1 kilo vet ( ongeveer) .
Dus met dagelijks 500kcal minder dan je nodig hebt val je een halve kilo per week af.

Als je flink zwaar bent, heb je een hogere BMR . Je BMR is de combinatie van kcal om in leven te blijven en je eten te verteren.

een halve kilo per week is met een BMI van 29 dus meer dan logisch.
En als je een hogere BMI hebt , bv 37 , en net zoveel gaat eten als dat jij doet. Zul je in het begin inderdaad veel meer afvallen. Maar bij een BMI van 29 voor die persoon, wordt het dan ook die halve kilo.

Dan heb je nog dat je als vrouw soms wat meer , soms wat minder vocht vasthoudt afhankelijk van waar je in je cyclus zit.
Dus dan kun je wel 600 gram vet kwijt zijn, maar je weegt nog steeds hetzelfde doordat je wat vocht vasthoudt.

Een BMR berekening is maar beperkt kloppend. Elk mens is zo verschillend. Zoals je weet kan de ene persoon alles eten en blijft dun en de andere komt aan van de lucht. Dat is heet verschil in energieverbranding.

Voor de mensen die aankomen van lucht : mocht er een hongersnood komen ...... : jij redt je een stuk langer dan die anderen. *\o/*

Als laatste : als je minder eet om af te vallen, voel je je meestal iets vermoeider, dat maakt dat je automatisch iets minder beweegt, iets minder fanatiek sport. etc. Dus je verbrandt ook iets minder.

Allemaal verklaringen waarom je misschien iets minder hard afvalt dan anderen.

Nog een voordeel : als je een halve kilo per week afvalt, dan blijft je huid mooier en strakker, omdat het de tijd krijgt om zich aan te passen.
En minder kans om terug te vallen omdat je je eten op een rustige manier hebt aangepast en niet bent gaan crash dieten.