Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:20

Hier jaren geleden een keer een aangereden katertje gehad, die voelde zich echt niet fijn. Had ook een middenrifbreuk en dat zagen ze wel al bij het foto's maken. Die is best hangerig geweest een paar weken :(:)

Ik vind het eigenlijk wel spannend dat zoiets blijkbaar ook kan ontstaan zonder "klap" zeg maar....?
Is dat nog wat extra onderzoek waard, hoe dat zo heeft kunnen gebeuren...?

Winged

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:27

Logisch dat het nu alsnog heel zwaar is. Zeker als je heel veel kon (en ook wel weer gaat kunnen!)

Heb je eventueel een dietist die je in kan schakelen mbt het weer opbouwen met eten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:31

Je hebt echt lang niet kunnen eten he, dat is echt wel een flinke aanslag. Dan kun je denken en willen dat alles nu is opgelost, maar dat kost toch tijd. Gerichte revalidatie, als dat mogelijk is, klinkt wel heel nuttig, en dan ben je ook niet zo alleen met 'zou het niet sneller moeten gaan?'

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:00

jeetje TS, toch echt best wel heftig zeg. heel veel sterkte met het herstel.

Wat betreft het weer opbouwen en je doel om te gaan paardrijden. wat goed!
ik zou inderdaad met de dietist een plan maken. dit is het moment om een gezond eetpatroon op te bouwen. je moet het toch weer opnieuw "leren".

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:12

Wat fijn dat ze er uiteindelijk achter zijn gekomen wat er aan de hand was en dat je nu weer kunt eten en drinken :-)

Ik snap ook dat je dit echt wel voorzichtig moet opbouwen, je hele lichaam is daar niet meer aan gewend.

Heel erg veel beterschap :(:)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:40

Een CT wordt liggend gemaakt toch? Kan heel goed zijn dat juist in die houding niet zoveel te zien is ten opzichte van als je rechtop zit of staat. Heel gek klinkt 't dan ook niet dat ze het op de CT gemist hebben, zeker als ze dat niet verwachten tijdens het bekijken van een CT.

Hoe dan ook, wat fijn dat het nu gefixt is en je niet meer misselijk bent. Revalidatie zal nog even duren dan en ook z'n pittige kanten hebben. Maar 't is fijn dat je nu antwoorden hebt gekregen en dat het euvel gerepareerd is. En de hoe en waarom gaat giswerk blijven denk ik. Kan wel super frustrerend zijn kan ik mij indenken. Hopelijk mag je jezelf vlot weer wat fitter voelen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:55

Oh wat fijn dat er een diagnose is en dat je langzaam aan het opkrabbelen bent!
En weet je… nu vallen er ( voor mij) wel wat kleine puzzelstukjes op z’n plaats waar ik eerst niet aan heb gedacht.
Een kennis van mij heeft het ook gehad… 2x want een jaar of 2 na de eerste operatie gebeurde het nog eens.
En als ik zo ga terugdenken… tja de symptomen idd overeen.
Maar daar heb jij helemaal niks aan :')
Ik hoop dat je snel weer genoeg aangesterkt bent om alles te kunnen doen wat je wilt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:33

Ja zo wijst maar weer eens uit, ook scans (mri, ct) en röntgens zijn niet zaligmakend. Soms zie je dingen pas aan de binnenkant. Denk ook aan alle dissecties bij paarden, hoeveel schade er dan gevonden wordt (waarvan niet sprake hoeft te zijn van blijvende pijn, ook dat weer slecht te voorspellen, of juist wel eindelijk antwoord op klachten).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:40

Wat fijn dat je weer wat kan eten.
Je schreef al eerder dat je bij de dietiste nu bent. Die kan je prima helpen met je voeding weer op de rit te krijgen.

Geef het de tijd ook om zelf weer goed op de been te komen.

De eerste stapjes heb je al gemaakt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:36

Wat fijn, een update en dan ook meteen zo'n hoopvolle! Wat een mooi moment om wakker te worden zonder misselijk te zijn! Op naar een volledig herstel, heel veel succes en sterkte!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:58

Over het algemeen wordt alleen dat deel van het lichaam gescand waar men het probleem verwacht. Dat je de borstkas niet meeneemt bij een MRI of CT als je een maagdarmprobleem hebt, is niet heel gek. Hoe meer lichaam je scant, hoe lang je in de scanner ligt. Dat kost teveel tijd waarin ook een andere patient gescand kan worden, naast de belasting voor de patient die je ook minimaal wilt houden.

En als je vanaf het middenrif naar beneden scant, is de kans dat het je opvalt dat de maag wel wat klein is (zeker in combinatie met: patient eet nauwelijks) ook niet groot.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:09

TS had een slikfoto, Ibbel.

Ik dacht dat ze dat na de operatie normaal opnieuw doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:44

Apart dat ze dat met alle onderzoeken gemist hebben, maar ik ben superblij dat die misselijkheid nu weg is,. Dat is natuurlijk ook niet zo gek dat je misselijk bent als je maag half afgeknepen door een gat heen geklemd zit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:48

Wat ben ik blij om te horen dat als het goed is nu alles de juiste kant opgaat!

Hopelijk gaat je herstel een beetje vlot! En krijg je niet weer medisch "typische" dingen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 16:20

Ik word idd al geholpen door een diëtist in het ziekenhuis :j Van hem kwam ook het advies om te beginnen met een cracker of beschuit, beleg met zoveel mogelijk eiwit en als het even kan dubbel beleg. Vandaar m'n asociaal belegde cracker :Y)
Tussendoor stukje kaas, glas melk, gekookt ei oid. Warm eten mag natuurlijk, maar ook geen ramp om dat nog even te laten. Kleine hoeveelheden, maar wel vaak. En heb nog wat flesjes drinkvoeding en als die bijna op zijn regelt hij nieuwe.

Jeetje Black_kelpie, wat heftig! Hoe gaat het nu met jou? Ik hoop een heel stuk beter.
Breaker is idd nog wel een goede om weer te proberen. Toen ik misselijk was had m'n moeder al eens breaker gehaald, maar toen viel dat heel slecht en daardoor geeft de naam me nu al rillingen.. Maar eerder nam ik ze regelmatig en vond ik ze gewoon top, dus dat is echt onzin van me :+

Het paardrijden houd ik idd zoveel mogelijk in gedachten. Het is nu allemaal rot, en die oefeningen frustreren me door hoe simpel en toch loodzwaar ze zijn, maar het kan nu alleen maar beter worden.

Ik zal het fysio of revalidatiearts oid eens bespreken met de arts. Denk dat dat idd wel een goede is.. Lijkt me iig het beste om contact met de arts op te nemen en niet gewoon een afspraak te maken bij de fysio hier in de buurt? Of kan dat ook gewoon?

Aan de tumor op m'n nier moet nog wel wat gedaan worden, maar dat heeft geen haast en voor nu dus eerst sterker worden. Al vind ik het ook wel een beetje een rot idee om te moeten herstellen, om dan straks weer op de operatietafel te liggen en daar weer van te moeten herstellen.. Stiekem hoop ik dat het toch mogelijk is om hem te laten, maargoed op dit tempo is de tumor straks groter dan m'n nier.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:24

Daphne__ schreef:
Ik zal het fysio of revalidatiearts oid eens bespreken met de arts. Denk dat dat idd wel een goede is.. Lijkt me iig het beste om contact met de arts op te nemen en niet gewoon een afspraak te maken bij de fysio hier in de buurt? Of kan dat ook gewoon?

Ik ben een stille meelezer, heel fijn om te horen dat de oorzaak is gevonden en je je ook echt beter voelt.
Je kan gewoon een afspraak maken bij een fysio bij jou in de buurt, je moet het alleen wel zelf betalen, maar voor de eerste krachtopbouw is begeleiding van een fysio heel fijn. Je zou de arts om een verwijzing kunnen vragen, dan zou het eventueel vergoed kunnen worden, maar ik weet niet of dit vergoed kan worden, maar dat weet je verzekering wel. Voor een traject via een revalidatiearts heb je wel een verwijzing nodig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:29

Daphne__ schreef:
Zo goed gaat het eten :Y) Cracker, halve plak kaas, twee plakjes vleesvervanger. Vandaag twee keer zo'n culinair hoogstandje ( :') ) op.
[ Afbeelding ]

...knip

Dit moet nu denk ik toch wel ontiegelijk lekker zijn of niet?
Dat je dat weer kunt eten. :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:29

Ik zou naar een fysio gaan die oefenruimte heeft dus een sportschool zaaltje.

Heel wat anders maar ik heb dus kanker en ik volg chemotherapie waardoor je beroerd kan zijn je spieren minder worden moe en alles. En ik ga daarvoor ook naar een fysio en daar doe ik krachttraining en cardio. Dat is heel fijn om je spieren weer op te bouwen :j

Vergoeding kan je krijgen uit je aanvullende verzekering. Uit de basis is echt alleen bij chronische zaken (zoals wat ik heb dat is een indicatie daarvoor na 20 keer zelf betalen)

Daar zou ik echt zeker heen gaan.
Wanneer je dan goed op.weg bent kun je op den duur altijd nog overstappen op de sportschool.

Verder zou ik even winkelen bij de lidl. Die hebben in het zuivel schap een heel schap met alles hoog in eiwit. Van drinkflesjes tot kwark. Zelf vind kk skyr lekker en dat zit ook heel hoog in eiwitten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:18

leintje_ schreef:
Ik ben een stille meelezer, heel fijn om te horen dat de oorzaak is gevonden en je je ook echt beter voelt.
Je kan gewoon een afspraak maken bij een fysio bij jou in de buurt, je moet het alleen wel zelf betalen, maar voor de eerste krachtopbouw is begeleiding van een fysio heel fijn. Je zou de arts om een verwijzing kunnen vragen, dan zou het eventueel vergoed kunnen worden, maar ik weet niet of dit vergoed kan worden, maar dat weet je verzekering wel. Voor een traject via een revalidatiearts heb je wel een verwijzing nodig

Als TS een aanvullende verzekering heeft komt de vergoeding daaruit, dat hoeft ze dan dus niet zelf te betalen.

Evt kun je via het zkh een verwijzing vragen, dat geeft vermoedelijk recht op fysiotherapie uit de basis verzekering. Let op: je moet dan de eerste 20 behandelingen zelf betalen, vanaf de 21ste gaat het uit de basis. Heb je een aanvullende verzekering dan maak je eerst die op. Als je meer dan 20 behandelingen in je aanvullende verzekering hebt betaal je dus niks. Heb je bv 16 behandelingen aanvullend dan gaan eerst 16 behandelingen van je aanvullende op, dan betaal je er zelf nog 4 en dan gaat het vanuit de basisverzekering.

Zo laag als TS belastbaar klinkt fysiotherapie aan huis als de beste optie. Dan wordt er geen energie verspilt aan de reis naar de fysio toe. Voor fysio aan huis heb je een doorverwijzing van de (huis)arts nodig. Gezien de hele historie is een verwijzing sowieso prettig want dan heeft de fysio vast wat achtergrond info.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:28

Een verwijzing uit het ziekenhuis geeft geen recht op vergoeding uit de basisverzekering. Dat kan alleen als de aandoening op de lijst van chronisch staat. Een middenrif breuk is dat zeker niet. Zelfs kanker dus ook alleen maar ik beperktere gevallen.

Die lijst is online te vinden en erg streng.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:55

Dat zeg ik ook niet SansaS maar jouw redenatie klopt ook niet helemaal. Ik heb er expres vermoedelijk bij gezet, als het middenrif gerekend wordt tot abdomen dan krijg je denk ik wel vergoeding. Maar dat kan TS beter zelf navragen bij haar verzekering.

Hoeven we verder het topic niet mee te vullen. :) Maar welkom om het er per PB nog verder over te hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:57

Als je via de revalidatie arts gaat revalideren ambulant in een revalidatiecentrum dan valt fysio in het revalidatieprogramma en kost het niks. Ook kan er dan andere intensieve hulp worden ingezet, diëtist, psycholoog om het gebeurde een plaatsje te geven.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:49

Als je een operatie en ziekenhuis opname hebt gehad dan wordt fysiotherapie geloof ik vergoed bij middenrifbreuk. Mits je een verwijzing hebt uiteraard.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 16:47

Aanvullende verzekering heb ik niet meer. Had nadat ik in 2018 bekkenfysiotherapie nodig had (Nouja niet, maar dat bleek pas na 10 keer ofzo := ) toch maar een aanvullende verzekering genomen, omdat dat me toen heel veel heeft gekost.. Maarja nooit gebruik van gemaakt, dus toch maar weer eruit. Maargoed, dat komt wel goed :j

Gisteren ook weer twee keer gevallen en de tweede keer was heel suf, maar heb vanaf een uur of 1 tot bijna half 4 op de grond naast m'n bed gezeten, waarvan een groot deel van de tijd huilend :roll: Even m'n bed uit om wat te pakken.. Toen zakte ik door m'n knieën en omdat ik me vast pakte aan m'n bureau viel ik niet om, maar kwam gehurkt te zitten.. Maarja, omhoog lukte niet meer en dat hield ik ook maar heel kort vol. Dus me maar achterover laten vallen, wat het probleem nog groter maakte want toen zat ik op m'n kont met m'n benen gestrekt.

Zoveel pogingen gedaan op te staan, maar wist eigenlijk al wel dat het niet zou gaan lukken, kwam elke keer maar een paar cm van de vloer. Toen maar op m'n kont schuivend naar m'n bed om me te kunnen optrekken, wat natuurlijk ook voor geen meter ging. En m'n telefoon lag op bed, buiten m'n bereik. En geen grap, als ik een liedje mooi vind, dan zet ik die vaak via Spotify een tijdje op repeat.. Mocht iemand nog eens iemand willen martelen, zo lang hetzelfde nummer moeten luisteren is een aanrader :))

Uiteindelijk kreeg ik een idee. Dus ik op m'n kont richting de trap, benen naar beneden laten hangen en toen kon ik m'n benen bijna recht houden tijdens het opstaan en me optrekken aan de trapleuning.

Zo suf en me ook amper pijn gedaan, dat was bij de eerste val wel anders, maar voelde me zó k*t..

DuoPenotti schreef:
Daphne__ schreef:
Zo goed gaat het eten :Y) Cracker, halve plak kaas, twee plakjes vleesvervanger. Vandaag twee keer zo'n culinair hoogstandje ( :') ) op.
[ Afbeelding ]

...knip

Dit moet nu denk ik toch wel ontiegelijk lekker zijn of niet?
Dat je dat weer kunt eten. :)

Nou en of! Dan is zo'n cracker ineens een feestmaal :Y)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:06

Is de sonde dan verwijderd, dat je zo snel ook vaste voeding mag? Ik dacht dat je bij zo'n operatie sowieso héél gelijdelijk aan maar mag overschakelen van vloeibare voeding naar vaste voeding.

Dat vallen is toch niet normaal. Wat zegt de dokter daarvan?