Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:42

Zowel vouwen als ophangen is een probleem dus zijn mijn kasten niet bepaald netjes. Strijken is al helemaal geen optie.
Soms vouwt mijn man, soms prop ik het min of meer de kast in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:45

Zelfde hier, strijken is geen optie.
Van de week had ik dus familie die de slaapkamer in keek en van het beeld schrok, normaal hou ik mensen daar altijd weg maar ik had echt hulp nodig met meubilair verplaatsen dus dan ontkom je niet aan blikken.
Toch zou ik het graag opgeruimder zien, indien mogelijk.

Maarja hoe dan he

Tieneke

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:01

Is het dan voor jou niet makkelijker om je kleerkast te vervangen door rekken of een kast waaraan/waarin je alles gewoon kan ophangen?
Bij mij hangt bijna alles. Het lukt me wel nog meestal om te vouwen of te strijken, maar ik haat vooral kreukels :')
Je hebt ook apparaten die stomen zonder dat jij echt veel moet doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:58

Daar ben ik inderdaad naar aan het kijken, ik ben nu als test bezig geweest met broeken en vesten ophangen aan hangertjes (auwwww de drama). In mijn slaapkamer is een onhandige inbouwkast met een stang om kleding aan te hangen, dat wil ik de komende dagen proberen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 01:25

Die mensen zouden toch moeten begrijpen dat het voor jou niet gemakkelijk is. Anders kan je ze altijd aanbieden om het goed te doen :)
Hier heeft niemand iets te zoeken in mijn dressing. Helaas ben ik zelf ook vaak iets kwijt. Irritant als ik dat nu net aan wilde trekken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:59

Ze hebben ook hulp geboden, dus dat is alleen maar lief wat dat betreft. Voor mij deed het denk ik vooral pijn om de geschrokken blik te zien.

Dat maakt het soms ook lastig denk ik, met revalideren heb ik op lichamelijk vlak hulp gehad maar ook met het mentale deel, zoals los laten dat dingen niet meer gaan zoals ze gingen, en accepteren dat 'minder goed' wel gewoon goed genoeg kan zijn. Het stukje acceptatie, zeg maar.
Maar ja anderen die mij bezig zien, of die in mijn huis kijken, die hebben die memo natuurlijk niet meegekregen omdat zij er zelf niet mee te maken hebben. In hun hoofd zit hun kwaliteitsstandaard van hoe zij vinden dat dingen gedaan zouden moeten worden, hoe iets eruit zou moeten zien.

Nu klinkt het net alsof ik vooral voor anderen bezig ben, om anderen te pleasen :') maar ik vind het zelf ook wel een leuk idee als mijn slaapkamer er netter uit zou kunnen zien, en dus gewoon netjes opgeruimd wat betreft kleding. Dus ik blijf lekker proberen de komende tijd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:20

Nee voor jezelf is dat ook niet fijn. Dat is ook gewoon zo.
Ik zou het zelf ook graag netter hebben.
Maar ben natuurlijk al erg lang ziek en stukjes bij beetjes heb ik dat meer los gelaten.
Al zou ik het nog steeds rot vinden als iemand het zou zien hoor.
Maar goed het is niet anders en stop dan energie liever in nuttigere of leukere dingen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:07

Aan het pijncentrum hier zijn ook psychologen verbonden waar je gesprekken mee krijgt, juist ook voor de acceptatie en het aanpassen van je leven.

Mijn man werd laatst kwaad dat ik mijn was al tijden niet opgeborgen heb maar ik heb de laatste tijd alles maar in de kasten gepropt dus dat moet ik eerst opruimen maar hoe is me een raadsel. Hoognodig is het wel. Ik wilde gisteren mijn nieuwe vest aan maar die is spoorloos verdwenen, dat is echt niet tof. Gelukkig heb ik een dressing met kastdeuren dus niemand heeft daar iets te zoeken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 22:23

Hier staat was soms ook weken buiten de kast. Nu staan er ook 3 manden klaar om opgevouwen te worden. Dat komt deze week wel een keertje. Nu net de kerstboom opgeruimd, dat is altijd wel voldoenend werkje :P

Maar verder gaat het niet zo lekker. De spanning komt nog steeds verder naar de oppervlakte en daardoor heb ik onwijs last van mijn lijf. Zoveel spanning, ik werd vanmorgen wakker en mijn hele ribbenkast doet pijn. Overal spierpijn, alsof ik een keiharde workout heb gedaan gisteren. En dat is ook heftig om te ervaren. Soms denk ik echt dat het er nu helemaal uit komt, maar dat lukt echt niet. En dat is echt heftig, het is momenteel echt even overleven. Ik droom ook rare dingen, soms word ik in de emotie wakker, heel verwarrend allemaal.

En ik kan dan niet zoveel hebben. Ik merk dat ik sommige grote mensen dingen dan ook moeilijk aan kan. Dat is zo gek, maar ik kan daar dan niet goed mee dealen. Daarin voel ik me dan nog best kinds, maar dat komt omdat ik bang ben dat ik niet goed genoeg ben. Dat is nog een stukje wat er echt uit moet. Maar die groei ga ik pas maken als het trauma er vanaf is. Ik vind het allemaal wel erg spannend.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:46

Ik heb een tweede slaapkamer aka het 'washok' waar de droger en droogrekken staan.
En op de tafel soms een meter hoge bult schone was, plus een volle wasmand en een vol wasrek.
En dan heb ik het hangspul vaak al weggewerkt. :')
Momenteel staat er een doosje met wat eenling sokken en mouwloze shirts en een uitpuilende wasmand met schoon huishoudelijke- en beddengoedwas.
De rest vd kleding heb ik vannacht nog staan wegvouwen en op knaapjes gehangen en alles wat op knaapjes hing of opgevouwen was in de kledingkast gedaan. :)

Vanavond en morgen de mouwloze shirts en huishoudelijke was ff wegvouwen en inruimen, heb letterlijk geen schoonmaakdoekje ofzo meer in de kast liggen nu. :o
Morgen nog het bed verschonen en iig mijn dekbed uitwassen en 's avonds laat of woensdagochtend vroeg een kledingwas draaien, dan zijn die wassen voor het weekend qua opvouwen/uithangen en inruimen. :)

Woensdag komt ook de huishoudelijke ondersteuning weer na 2 weken vrij gehad te hebben, het is dat mijn moeder er vandaag was en ik daarvoor iig de woonkamer even wat heb opgeruimd en de keuken ook deels, anders had dat nu wsl nog op me liggen wachten. :')
De cavia's zitten nu even in een hondenbench in de achterkamer, hun kooi is leeg en ivm mijn moeders hond die graag cavia's lust verplaats ik ze standaard naar de achterkamer in hun logeerkooi.
Maar die kreeg ik vandaag pas terug van mijn moeder dus ze zitten ff in de bench nu.
Ze hebben hun hooi, brokken, water en schuilhuisje tot hun beschikking, alleen wel 90cm lengte en 20cm breedte minder bewegingsruimte nu. :(:)
Dadelijk de kooi in de huiskamer weer inrichten, dan kunnen de heren weer daarheen en kan ik weer wat van mijn to-do lijst afstrepen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:04

Daar zeg je wat, kleding die al op knaapjes hing in de kledingkast doen. Dat ga ik met de volgende ronde wassen proberen, vanuit de wasmachine direct op een kleerhanger laten drogen, mijn droogrek heeft plek voor meerdere kleerhangers dus dat zou moeten kunnen. Scheelt toch weer een handeling, want nat en zwaar tillen & ophangen moet ik toch, dan kan het net zo goed meteen aan een haakje.

Earth wat balen dat je hele lichaam ook zo reageert, dat maakt het denk ik ook niet makkelijker om er mee om te gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:26

Ik hang het zelf meestal pas op als ik het uit de droger haal, maar met erg warm weer idd ook rechtstreeks uit de wasmachine aan het knaapje en dan wanneer het droog is de kast in. :j
Ik sleep de lege knaapjes in de kast gewoon mee naar de achterkamer wanneer de kleding in de droger ligt.
Heb daar inmiddels een aardig systeem in ontwikkeld. :))

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:38

Dat klinkt inderdaad als een goed uitgedacht systeem zo! Ik krijg helemaal inspiratie :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:53

Fijn je geïnspireerd te hebben, als het helpt is dat super. +:)+
Wat voor mij ook helpt hierin is de lege knaapjes die nog in de kast hangen standaard bij elkaar aan de zijkant hangen.
Zo hoef ik niet de hele stang af te zoeken naar verstopte lege knaapjes.
Vnl ook omdat ik platte/dunne knaapjes heb, die vallen makkelijk weg voor het zicht tussen de opgehangen kleding.
Maar nemen ook dusdanig weinig ruimte in en geven doordat het allemaal dezelfde kleur is een heel fijn en rustig beeld in de kast. :)

Deze heb ik:
https://amzn.eu/d/9SkXGtl

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:14

Die zien er fijn uit, ook handig met het antislip. Ik heb bredere van de ikea
https://www.ikea.com/nl/nl/p/bumerang-k ... -70238541/
Aan de ene kant handig dat ze breder zijn omdat ik er met vastpakken dan meer grip op krijg maar doordat het allemaal dikker is passen er ook minder naast elkaar in de kast. Voor dunne kleding als shirts en topjes lijken die dunne mij ook wel fijn

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 15:16

Ok ik heb iets bizars meegemaakt.
Ik had deze week heel erg last van de doodsangst. Ik kon bijna niet functioneren. Het voelde superheftig, ik zat tegen paniekaanvallen aan. Dus gisteren zelf EMDR toegepast om het ergste randje er af te halen. (in overleg met mijn traumatherapeut doe ik dat heel soms).
Nu ging ik gisteren naar bed en toen had ik ook veel last van die spanning. Ik kon niet slapen dus ben ik gaan visualiseren hoe het zou zijn als ik zelf de spanning uit mijn lichaam zou halen tijdens een hypnose sessie. Dus ik ben dat helemaal langs gegaan, het voelde als een grote zwarte bal uit mn buik met allemaal tentakels in mijn armen en benen. Die heb ik helemaal gevisualiseerd. En toen heb ik het weggelegd en ipv in de fik steken of er boos op worden ben ik er heel lief voor geweest. Want deze angst heeft me ook helpen overleven. Toen ben ik in slaap gevallen en vanmorgen werd ik wakker... zonder spanning. Zonder angst. Toen ben ik weer gaan slapen en nu is het nog steeds weg. Het is heel bizar om te voelen. Mijn lichaam voelt heel anders. Er is nog wel spanning want mijn lijf is nu een beetje zoekende, maar ik sta niet meer AAN. Ik voel rust. Ik ben nog wel heel moe want nu zal mijn lichaam ook moeten herstellen. Maar ik vind het echt bizar en spannend en ik ben zo bang dat het terug komt. Maar nu weet ik dat ik er zelf een bepaalde controle over kan hebben. En ik ben ook niet normaal trots dat ik dit zelf heb kunnen doen. Ik voel me ook niet meer zo depressief, of misschien helemaal niet meer? Ik weet het niet. Dit kon nog wel eens een grote doorbraak zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:18

Ik post hier niet veel, maar nu moet het even: wat gaaf dat je dit zo hebt kunnen doen Earth. Heel fijn dat je nu ook niet meer angst voor de angst hoeft te hebben. Je hebt er (een beetje) grip op. Tof!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:26

Ohh meid! Wat klinkt dat top zeg! :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 15:31

Ik durf het nog bijna niet te geloven maar ik kan wel janken van blijdschap. Dit voelt voor mij echt als de kern van de ellende. Als dit weg blijft, dan kan ik echt weer op de weg naar boven. en nogmaals, dat vind ik nog steeds spannend om te zeggen. Dus ik juich ook nog niet te vroeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:45

En als het terugkomt, ben je "bewapend" voor de tegenaanval. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:34

Wat een goed bericht zeg! Echt heel tof dat je dat zo is gelukt!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:28

Ja ik ben ook heel blij. Ik ben meteen dingen af gaan maken die al heel lang op de lijst stonden om te doen. Maar elke keer als ik daaraan wilde beginnen dan voelde ik een drempel, alsof ik het niet goed kon doen. En nu is er gewoon geen drempel en heb ik het direct afgemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:36

Wat goed zeg!
Ik ga voor je mee duimen dat dit het voor jou is :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:38

Pff het zou wat zijn zeg. Maar het feit dat ik iets kan doen wat ik al 2 maanden uitstel zonder enig verzet is al een hele opluchting. :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:02

Wat super zeg, Earth!