Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:52

Germie, die 30,5 km van je schema klopt niet. Er is hier al vaker gezegd dat er een fout in dat schema zit mbt miles omrekenen naar kilometers. Het slaat nergens op 30,5 km te moeten trainen voor een halve marathon.
Toen ik mijn eerste halve marathon liep had ik nog nooit meer dan 15 km aan een stuk gerend en die halve liep ik in 2:09. Over duin en strand.

Irisje, wat heerlijk dat je zo weinig klachten hebt! Mijn tweede ging ook een stuk beter en ik heb tot 27 weken kunnen hardlopen.
Sporten tijdens de zwangerschap is ontzettend goed voor jou en je baby! Je hebt ook een leuke aflevering van de Slimmer Presteren podcast over lopen tijdens de zwangerschap.

Suliko, heel toffe foto!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:09

Lisitano schreef:
Germie, die 30,5 km van je schema klopt niet. Er is hier al vaker gezegd dat er een fout in dat schema zit mbt miles omrekenen naar kilometers. Het slaat nergens op 30,5 km te moeten trainen voor een halve marathon.
Toen ik mijn eerste halve marathon liep had ik nog nooit meer dan 15 km aan een stuk gerend en die halve liep ik in 2:09. Over duin en strand.

Irisje, wat heerlijk dat je zo weinig klachten hebt! Mijn tweede ging ook een stuk beter en ik heb tot 27 weken kunnen hardlopen.
Sporten tijdens de zwangerschap is ontzettend goed voor jou en je baby! Je hebt ook een leuke aflevering van de Slimmer Presteren podcast over lopen tijdens de zwangerschap.

Suliko, heel toffe foto!

Dat klopt dus wel, Jeff legt dat ook in een video uit. Hij gelooft in afstanden verder dan wedstrijdafstand.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:47

Dan vraag ik me af wat de training afstand voor de hele marathon wordt? 60 km ofzo? :')

Ik heb net mn schema gekregen voor de 3e maand, begint al op te schieten.
Heb voor sep en okt nog wel wat ‘wedstrijden’ ingepland, oa de 30 van Amsterdam noord. Raadde m’n trainer aan, als voorbereiding op marathon.
Voor de marathon lopers, wat waren jullie langste afstanden en hoe vaak?
Ik heb er tot nu toe in staan: 2-3x 25 km, 1x 30 en 1x nog niet bekend maar in elk geval boven de 30.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 17:21

Voor mijn eerste marathon, dat was eigenlijk de freedomtrail van 45km, liep ik een trailmarathon :+. Met een loopmaatje, heel rustig, met drie pauzes erin. Ik wilde voelen, vooral mentaal, wat die afstand met me deed.

Ik denk dat dat een prima voorbereiding is met die afstanden.
Al zou ik dan misschien als ik jou was 2x25, 1x28, 1x30 en een keer 30+ pakken (32 tot 35km).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:51

Samantha_ schreef:
Dan vraag ik me af wat de training afstand voor de hele marathon wordt? 60 km ofzo? :')

Heb voor sep en okt nog wel wat ‘wedstrijden’ ingepland, oa de 30 van Amsterdam noord. Raadde m’n trainer aan, als voorbereiding op marathon.
Ik heb er tot nu toe in staan: 2-3x 25 km, 1x 30 en 1x nog niet bekend maar in elk geval boven de 30.

Mensen die de 10km trainen met het schema van Jeff moesten tot wel 18km lopen. Dat heb ik al op een forum gevonden.
Dus ja, het wordt vast de dubbele afstand voor de marathon. :+ :P

Maar zo ver ben ik niet, ik heb nog geen idee hoe ver ik zal moeten als ik ooit een marathon wil doen. Maar wel een paar keer boven de 30 wat iedereen doet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:18

germie schreef:
Samantha_ schreef:

Mensen die de 10km trainen met het schema van Jeff moesten tot wel 18km lopen. Dat heb ik al op een forum gevonden.
Dus ja, het wordt vast de dubbele afstand voor de marathon. :+ :P

Maar zo ver ben ik niet, ik heb nog geen idee hoe ver ik zal moeten als ik ooit een marathon wil doen. Maar wel een paar keer boven de 30 wat iedereen doet.

Ik geloof niet dat Jeff iets voor mij zou zijn, wat een grappenmaker :+
Heb inmiddels, gisteravond om 20.30, de eerste les van coach Amy gelopen. Met deze temperaturen maar wat rustig aan gedaan, maar die heb ik iig in the pocket.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:34

Supervixen schreef:
Voor mijn eerste marathon, dat was eigenlijk de freedomtrail van 45km, liep ik een trailmarathon :+. Met een loopmaatje, heel rustig, met drie pauzes erin. Ik wilde voelen, vooral mentaal, wat die afstand met me deed.

Ik denk dat dat een prima voorbereiding is met die afstanden.
Al zou ik dan misschien als ik jou was 2x25, 1x28, 1x30 en een keer 30+ pakken (32 tot 35km).

O ja die 28 is ook nog een goede. Ik heb nu 1x 25 gelopen, zondag weer 25.
Verder zitten er ook wel langere afstanden in het schema hoor. Paar x halve marathon en bijv 15k op verschillende snelheden.
De 30 loop ik 6 weken van te voren, dan daarna nog een keer 30+.
Zou ik tussen nu en 8 september nog een 28 er tussen moeten proppen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 19:15

Je moet niks hè, maar van 25 naar 30 leek me misschien een wat grote stap.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:17

Ja dat is het eigenlijk ook wel. Denk dat hij die er niet ingezet heeft omdat ik ook nogal wat loopjes gepland heb, en ook nog een week op vakantie ga. Dan ga ik wel lopen maar niet zulke afstanden.
Eerste weekend dat ik terug ben is ook mysteryland, dat wordt al een uitdaging om dan de dag erna een duurloop te doen. :')
Zal hem vrijdag eens vragen of er nog een 28 in kan, we gaan vrijdag een 5km PR poging doen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:27

germie schreef:
Lisitano schreef:

Suliko, heel toffe foto!

Dat klopt dus wel, Jeff legt dat ook in een video uit. Hij gelooft in afstanden verder dan wedstrijdafstand.

Maar heb je dan zo’n ambitieus tijdsdoel?
Het schiet toch het doel voorbij op te bouwen naar 21,1 km en daarbij meerdere keren meer kilometers achtereen te lopen in de trainingen? Dan kan je dat dus allang :+ Dan is het meer een schema voor 30,5 km kunnen hardlopen.
Als je nou een snellere tijd wil op de halve kan ik me voorstellen dat je meer afstand wil kunnen lopen. Dan lijkt die 21,1 ineens kort.

Denk ik hoor. Ik ben geen coach natuurlijk. Ik vind het gewoon gek klinken voor een opbouwschema. Ik zou dat negeren als ik jou was. Je hebt dan meer aan onder je comfortabele tempo lopen gedurende 100 tot 130 minuten en 2 keer per week te spelen met je tempo. Dan train je je lijf beter denk ik, minder kans op blessures.

Edit: ik heb het even opgezocht maar het opbouwen naar de halve marathon doet Jeff met een slow run van maximaal 14 miles. Dat is 22,5 km. Dat is de langste die in het schema zou moeten zitten.
Dit is zonder tijdsdoel. Jeff raadt een tijdsdoel ook af als je voor het eerst voor een halve traint.
Ik lees trouwens ook dat hij de walk-run methode graag hanteert dus dat je die afstand niet volledig rent. Dan begrijp ik nu de afstanden wel wat beter.
https://www.jeffgalloway.com/training/h ... -training/

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:01

Samantha, mijn langste trainingsafstand was voor Rotterdam 35 km.
Voor komende marathon loop ik zaterdag (hoop ik) 34 km trail.

Mijn weekomvang is ook vrij laag voor een marathontraining. Die was voorheen geloof ik tussen de 40 en 50 km, is dit keer niet anders.

Ik vind 30 km DL voor een halve marathon echt dikke onzin en onnodige belasting van je lichaam.
Maargoed, wat weet ik er ook van. Het is niet alsof ik ooit die afstand loop. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:27

Ik laat de discussie over schema's en afstanden even gaan O:)

Man, wat is het pleurisbenauwd zeg.
Ik ben net een rondje bos gaan doen, 5km. Het was heerlijk hoor, maar mijn longen doen het gewoon niet goed op dit weer.
Mijn benen wilden wel, die hadden al 2 dagen niet bewogen en dat is terug te zien in mijn tempo _O-

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 20:40

Wow nette opbouw zo Goof en wat een held dat je gaat lopen met een temperatuur van boven de 30 graden.

Ik zal ook even mijn mond houden over de schema's en dergelijke over halve marathons.. ik heb immers pas een stuk of 250 keer die afstand gelopen (de meeste in trainingen :+ ).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:55

Ja, wat weet jij er nou van :+

De opbouw was helemaal geen doel. Gezien de warmte wilde ik een rustige 5km lopen en ik heb onderweg niet naar mijn tempo gekeken.
Mijn benen wilden gewoon echt heel graag denk ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:00

Haha SV _/-\o_

Wauw Goof, top zeg!

Ik loop ook niet zo gek veel, als ik nu naar m’n schema van afgelopen weken kijk is dat zo’n 40 km per week. Komende 4 weken blijft dat wel ongeveer, zo tussen de 40-50 km volgens mij.

Ik ga morgenochtend weer lopen, 8 km. 1 in, 3 op 5:45, 3 op 5:30 en 1 uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:16

Lisitano schreef:
Maar heb je dan zo’n ambitieus tijdsdoel?
Het schiet toch het doel voorbij op te bouwen naar 21,1 km en daarbij meerdere keren meer kilometers achtereen te lopen in de trainingen? Dan kan je dat dus allang :+ Dan is het meer een schema voor 30,5 km kunnen hardlopen.
Als je nou een snellere tijd wil op de halve kan ik me voorstellen dat je meer afstand wil kunnen lopen. Dan lijkt die 21,1 ineens kort.

Denk ik hoor. Ik ben geen coach natuurlijk. Ik vind het gewoon gek klinken voor een opbouwschema. Ik zou dat negeren als ik jou was. Je hebt dan meer aan onder je comfortabele tempo lopen gedurende 100 tot 130 minuten en 2 keer per week te spelen met je tempo. Dan train je je lijf beter denk ik, minder kans op blessures.

Edit: ik heb het even opgezocht maar het opbouwen naar de halve marathon doet Jeff met een slow run van maximaal 14 miles. Dat is 22,5 km. Dat is de langste die in het schema zou moeten zitten.
Dit is zonder tijdsdoel. Jeff raadt een tijdsdoel ook af als je voor het eerst voor een halve traint.
Ik lees trouwens ook dat hij de walk-run methode graag hanteert dus dat je die afstand niet volledig rent. Dan begrijp ik nu de afstanden wel wat beter.
https://www.jeffgalloway.com/training/h ... -training/

Dat schrijft hij daar online en ik heb het gewoon via de Garmin coach gedaan. En dan gaat het dus toch anders. Ik heb geen ambitieus tijdsdoel, heb de traagste tijd gekozen die mogelijk was, 2.5 uur. En ik haal het binnen 3 uur op de weg, maar echt niet binnen 2.5 uur. Er staat niet in de Garmin coach dat een tijdsdoel niet mag als je het nog nooit gelopen hebt. Het was eigenlijk dat dit zo uitkwam, en dat later aanpassen kan niet. (ik zie nu dat ik het kan aanpassen naar 2.40 uur, en gedaan, 3 uur is geen keuze, maar er verandert niets in de snelheid in de trainingen die ik 'moet' halen). Ook staat de betrouwbaarheid nog gewoon volledig in het paars, want ik heb feitelijk elke training gedaan tot nu toe (maar soms wel ingekort en vaak ook te langzaam), van echte adaptie is geen sprake valt me op. Dat paarse had ik ook bij 2.5 uur.

Ik heb dus week 17 van 23 staan omdat ik mijn eindrun naar achteren geschoven heb. Standaard is het schema 18 weken, maar je kunt in het begin iets vertragen door een run net wat later te kiezen (je hebt iets van 3 of 4 weken om een run te kiezen zeg maar). Ik moet het nu eigenlijk weer naar voren schuiven, maar heb ook zoiets van het maakt niet zo veel meer uit. Ik heb me op een reservelijst laten zetten op de einddatum van dit schema, maar er is eigenlijk geen kans dat ik daar nog mee kan doen met een halve, het is echt overvol is mij verteld. Je kunt kiezen uit een virtuele race of een echte. Virtueel had ik eerst, toen had ik een echte gevonden, die ging niet door, en zo ben ik met wat schuiven dus op die 23 weken uitgekomen waarbij het mogelijk dus 21 worden omdat ik waarschijnlijk eerder een halve ga lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Overigens ben ik wel heel blij dat ik al 3 keer voorbij die 21km geweest ben. De eerste keer deed ik over een halve in een training er 3.08 over, maar ik had gewoon last van m'n voeten. Het is toch anders hardlopen dan zo'n afstand wandelen. Met wandelen ga je toch eerder even zitten e.d. De 2e keer deed ik er 3.04 over, en had ik geen last van de voeten. De derde keer was een training van 27.4km, maar ik vond het na exact 4 uur en 25.5 km genoeg (en ik was weer bij m'n huis, had geen zin om nog een lusje te lopen).
Maar die 4 uur was toen mogelijk, ik kan dat gewoon niet altijd inplannen. In de winter in het donker zou ik dat een te lange training vinden.
Komende zondag wordt die 30.57km ook niet, ik ben dan aan het links sturen :D De Schotse hooglanden roepen. :D Ik denk niet dat ik dan nog energie heb, een nacht op een boot en dan 5 uur rijden. Ik neem mijn hardloopschoenen wel mee overigens. Wat kortere runs moeten mogelijk zijn. En 2 weken iets minder intensief zal niet meteen je conditie schaden (plus wandelen en mtb-en is ook sport)

Hier vandaag niet hardgelopen, het is echt warm. Net wel 4km gewandeld en wat gedribbeld, even 'gevoel' krijgen met hardlopen. Dus stukjes van 100 en 200m gedaan op 8.30-8.40 per km. Dat had niets met trainen te maken en heb het in Garmin gelogd als wandelen. Maar het was wel even fijn om te doen na een dag zitten en OV wat ook veel te warm was.

Goof, ik heb meestal dat ik na 2 dagen rust moeilijker op gang kom dan dat ik 1 dag niet ga. Maar gisteren wilde mijn lichaam gewoon niet. De pees stak ineens weer, ik kreeg slechts korte stukjes het juiste gevoel. En dan ben je juist met een trainer op pad. Heel erg jammer vond ik dat. Morgen is het wat frisser als het goed is, dus dat is dan wel fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 21:51

Samantha_ schreef:
Haha SV _/-\o_

Wauw Goof, top zeg!

Ik loop ook niet zo gek veel, als ik nu naar m’n schema van afgelopen weken kijk is dat zo’n 40 km per week. Komende 4 weken blijft dat wel ongeveer, zo tussen de 40-50 km volgens mij.

Ik ga morgenochtend weer lopen, 8 km. 1 in, 3 op 5:45, 3 op 5:30 en 1 uit.

Dat is toch prima, zo'n 40 à 50km. Doe je goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:56

Er zit serieus een warming up en cooling down ook nog bij die ruim 30 km? :')

Ik heb dan weer geen idee wat normaal ik qua weekomvang bij marathontraining.
Heb niet zoveel marathon ervaring. En zie bij anderen omvang van 40 km per week tot over de 100 km per week. Dus daar word ik ook niet wijzer van.

Ben dit keer ook zonder schema aan het trainen, dus ik ben heel benieuwd of/hoe ik op 5 oktober ga finishen. :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:01

Volgens mij kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Maar met 40 à 50km per week is een marathon wel te doen hoor. 50km in de piekweken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:07

Germie, het klopt niet. Echt niet. Dat is je al meerdere keren verteld. De link die ik geef is zijn eigen website waarop hij zijn trainingen uitlegt. Hij gaat echt niet speciaal voor alle Garmin gebruikers 8 km extra op de langste duurloop gooien.
Je hebt er al zo’n moeite mee de afstand uit te breiden. Martel jezelf dan ook niet met al die tijd extra rennen. Dat is echt niet nodig.

Goof, wat een mooie negatieve split en dat in die warmte! Dat zegt wel wat over je fitheid zeg, wauw!

Samantha, 40 km per week vind ik toch al flink hoor. Netjes!

Ik heb me ingeschreven voor een 30 km trail in de duinen in november! Dat vind ik voorlopig even ver zat :')
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 13-08-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:07

Ja klopt, is zeker genoeg. Zie nu in m’n schema als hoogste aantal km 51 staan.

Volgens mij is in en uitlopen met een duurloop niet nodig? Tenminste dat heb ik zo geleerd. Alleen met interval enzo doe ik in en uitlopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:10

Samantha_ schreef:
Ja klopt, is zeker genoeg. Zie nu in m’n schema als hoogste aantal km 51 staan.

Volgens mij is in en uitlopen met een duurloop niet nodig? Tenminste dat heb ik zo geleerd. Alleen met interval enzo doe ik in en uitlopen.

Ik doe het iig nooit met duurlopen. Ik loop dan toch al rustig.

Met intervallen doe ik meestal 1-2 kilometer in- en uitlopen. In de zomer vaak 1, in de winter 2, want dan hebben mn spieren iets meer opwarmtijd nodig.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:16

Ja precies, m’n duurloop tempo is niet veel hoger dan inloop tempo.
O ja in de winter is wat langer wel beter denk ik ja.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:16

Lisitano schreef:
Goof, wat een mooie negatieve split en dat in die warmte! Dat zegt wel wat over je fitheid zeg, wauw!

Thanks.

Wat me opviel is het grafiekje van mijn prestatieconditie. Ik kijk daar niet altijd naar omdat ik niet weet wat ik er verder mee moet, maar deze staat eigenlijk nagenoeg altijd in de -. En nu dus in de +.
Waar is dit precies op gebaseerd??

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:29

Dat probeer ik ook nog steeds te ontdekken, wat dat precies is. :')