Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:12

Fijn dat je aan rust toekomt, het klinkt alsof je schoonmoeder goed voor jullie zorgt :D ik ben heel benieuwd naar de naam <3

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:05

Gefeliciteerd! <3
Ook leuk om de tradities daar te lezen. Ook ik ben erg benieuwd naar de naam!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 07:48

pressent schreef:
Na mijn laatste bericht is het bij mij snel gegaan. Die ochtend, 2 januari, nog uitgebreid gedoucht en pannenkoeken gebakken. Toen ik aan het ontbijten was kreeg ik wat steken, dit werd regelmatiger ik de loop van de ochtend. Manlief was druk in gesprek met de schilder dus ik dacht ik wacht even tot ze uitgepraat zijn.. Dat bleek even te duren, dus ik ijsberen van de badkamer naar de slaapkamer terwijl de pijn regelmatiger en heftiger werd.

Manlief klaar met praten en op weg naar het ziekenhuis.. Onderweg 2x gestopt bij een heftige wee maar verder kon ik het nog uitzitten.

Aangekomen in het ziekenhuis gelijk gecheckt en bleek ik op 8 cm te zitten. Dit was ergens tussen 12 en 1 denk ik? Daarna is het snel gegaan en is de baby rond 14.45 uur geboren.

Bevalling was vrij heftig, heb een hoop lawaai gemaakt en gezegd dat ik medicatie wilde wat op dat moment niet meer mogelijk was. Het is een groot meisje, 4 kg en ze is helemaal gezond.

Hoe heftig de bevalling was hoe gemakkelijk de eerste dag & nacht gingen. Ze heeft amper gehuild en keek vrijwel direct rustig om zich heen. Borstvoeding kwam gelijk opgang en verder heeft ze veel geslapen, ook ‘s nachts. En gister en vandaag nog net zo relaxed.

Inmiddels ben ik bij mijn schoonmoeder, dochter was daar al een paar weken, die was blij ons te zien maar moet ook een beetje wennen aan het delen van de aandacht. De baby heeft inmiddels haar eerste badje gehad wat hier altijd bijzonder is, ze wordt met kruiden gewassen en daarna gemasseerd en ingeolied, waarna ze helemaal relaxed in slaap viel. En ik heb hier ook even mijn rust dus dat is erg prettig.

De naam maken we een week na de geboorte bekend. Dat is gebruikelijk hier.

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje <3

Hier 3 dagen lang met mn schoobmoeder wat extra huishoudelijke dingen gedaan, uirgebreider gepoetst alle was weg, dekentjes wassen, nog een nieuw kastje opgehaald en ingericht, speelgoed van de oudste in trofast kasten opgeruimd (box was nu opslagruimte) etc etc. De kelder nog blank gehad vanwege alle regen :+

Alleen kan ik de boxplank voor te verhogen nergens meer vinden, echt balen want die wilde ik ook klaar hebben. Nu opzoek naar een "nieuwe" tweedehands hopelijk 1 waarvan die plank gewoon in de onze past hoef ik niet moeilijk te doen met een box in elkaar zetten.

Dan komt morgen mn schoonvader de laatste dingen in de babykamer ophangen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:47

@pressent, gefeliciteerd! Ondanks dat t heftig was, wel fijn dat t snel ging of niet? En wat leuk om over die tradities te lezen!

@ maartje, bij onze monitor-afspraken moet ik een half uur zo 2 sensoren dragen (en liggen). 1 voor de hartslag van de baby en een om te zien of je al weeën hebt. Daarna controleren ze ook nog je gewicht en bloeddruk. En dan een korte echo waarbij ze nog eens na de ligging, t hartje en de hoeveelheid vruchtwater kijken. Als ik geluk heb en er is tijd, laten ze mij dan de baby nog eens zien en laten ze zien hoe ze ligt enzo. Als t druk is, is t zo'n echo van 2 minuten.

Is dat een CTG?

En jij bent geloof ik ook al bijna klaar voor de geboorte! Zijn alle boxen niet zo'n beetje dezelfde maat? Ik hoop dat je snel wat vindt. In mijn buurt staan nog veel tweedehandse meubels te koop..

@bellex, wel fijn dat je nu al hebt kunnen praten over de 'planning' als je te laat bent. Hier werd t de hele tijd wat afgehouden, heb ik t gevoel. Dinsdag gaan we pas een plan maken. Maar dan ben ik dus al 40+4.. ik heb er overigens wel na gevraagd, gewoon omdat ik graag weet waar ik aan toe ben, maar dan werd er altijd gezegd, we kunnen nog wel even wachten en hopen dat de weeën vanzelf beginnen.

@eillinora, als je de slijmprop verliest houst dat toch ook in dat de baby snel gaat komen? Of ben ik nu mis? In ieder geval spannend met al die voortekenen!

Ik ga idd de volgende keer geen datum meer delen ivm die berichten. Of al heel vroeg aangeven dat ik daar gewoon niet op reageer. Om dat nu nog te gaan rondsturen is misschien ook maar onnuttig..
Vandaag 40 weken. Dus nog max. 10 dagen te gaan *\o/*

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:02

Maartje, wat rot dat je een onderdeel mist. Ik heb hier ook bij alles steeds alle onderdelen bij elkaar geplakt en getyreript om die reden, en nog denk ik dat we ook wel wat kwijt zijn als we weer in elkaar moeten zetten _O-
Wel lekker dat alles schoon is!

Jojoni, maar je bent nog niet over tijd hè? 40 weken houden ze aan omdat ze een datum moeten hebben. Maar tot 42 weken zit je nog binnen de normale termijn om te bevallen. Bij een bevalling die natuurlijk op gang komt, is de gemiddelde termijn 41 weken. Dus ik snap wel heel goed dat ze nu nog geen andere plannen maken als er geen noodzaak voor is. Bevalling en herstel gaan vaak beter als je natuurlijk en spontaan bevalt, dus als dat mogelijk is, dan kan je beter daar op wachten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:15

linoleum schreef:
Jojoni, maar je bent nog niet over tijd hè? 40 weken houden ze aan omdat ze een datum moeten hebben. Maar tot 42 weken zit je nog binnen de normale termijn om te bevallen. Bij een bevalling die natuurlijk op gang komt, is de gemiddelde termijn 41 weken. Dus ik snap wel heel goed dat ze nu nog geen andere plannen maken als er geen noodzaak voor is. Bevalling en herstel gaan vaak beter als je natuurlijk en spontaan bevalt, dus als dat mogelijk is, dan kan je beter daar op wachten.

Serieus? Hier houden ze echt 40 weken aan! De gyneacoloog die ik afgelopen keer heb gezien zei letterlijk, kom zaterdag nog maar eens extra want vrijdag ben je uitgerekend dus dan ben je te laat.
En hier houden ze ook echt 40+10 aan om de baby ten laatste te halen.
Aan de ene kant zou ik heel graag wachten en spontaan bevallen en bij wijze van spreken dan morgen weer de paarden voeren enzo. Maar aan de andere kant..

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:23

Als je 40 weken bent, ben je ook over tijd, maar nog niks schokkend. In NL halen ze het pas bij 42 weken... over het algemeen of er moet iets zijn.

En jij denkt dat als je vandaag bevalt je morgen de paarden kan voeren? := Sorry maar ik denk echt dat je, je verwachtingen bij moet stellen. Herstel van 6 weken na een bevalling van je eigen lichaam is er niet voor niks.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:04

Yonker schreef:
Als je 40 weken bent, ben je ook over tijd, maar nog niks schokkend. In NL halen ze het pas bij 42 weken... over het algemeen of er moet iets zijn.

Klopt niet helemaal. Het is normaal om tussen 37 en 42 weken te bevallen. Na 42 weken spreek je van over tijd zijn (in NL). Maar zo lang laten ze de baby hier niet zitten :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:05

Owww weer wat geleerd, ik dacht dat je bij 40 weken al over tijd was joh :D
Zo heb ik het ook altijd in mijn omgeving gehoord, wel bijzonder dat het per land zo verschillend is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:08

Ja hè? Dat vind ik ook met medische ingrepen. In Nederland bevalt 17% van de vrouwen via een keizersnede. In China is dat 80% :wow:

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:26

Medisch gezien is inderdaad vanaf 42 weken pas. Maar in de volksmond wordt vanaf 40 weken al overtijd gesproken. Hier grote voorstander van meer bewustzijn dat tot 42 weken nog normaal is, dat scheelt een boel ongerustheid en ongeduld voor de zwangere vrouw die langer dan 40 weken zwanger is.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:09

Gefeliciteerd Pressent! Echt super vlot gegaan joh :D

Jojoni dat is hier CTG inderdaad! Lees hier anders ook eens over termijn etc, staat heel kort en bondig uitgelegd :) https://deverloskundige.nl/bevalling/te ... /overtijd/
Denk wel net als Yonker dat je mogelijk je idee iets bij moet stellen als je denkt de volgende dag de paarden te kunnen voeren :o Sommige culturen zeggen ze 5 dagen in bed 5 dagen om bed en 5 dagen in de buurt van bed en dan pas weer echt dingen oppakken, juist voor het herstel van je bekkenbodem enzo. Nu zal dat echt per persoon wel verschillen maar denk dat dit enkel tegen kan vallen :o

Hier zijn ze na 40 weken bereid te strippen mits je al wat ontsluiting hebt natuurlijk, inleiden niet en dt zou ik dan ook nog niet willen, strippen zet alleen iets in gang als je lijf en kindje er al wel aan toe zijn, anders niet vandaar dat ik dat prima zou proberen.
Wel zijn wij nog in overleg of we over de 41 weken willen, met name nav het onderzoek ene paar jaar geleden uit Zweden maar ook omdat ik het echt wel genoeg geweest vind dan (vk en wij hebben 6 dagen verschil in hoe ver we vinden dat de zwangerschap is, maar wat zij aanhouden en als uitgerekende datum staat is gewoon 100% onmogelijk dus dat speelt hier mee in de beslissing), vinden we echt een lastige.
*edit: Deze keuzekaart kwam ik tegen, leek me ook wel handig https://deverloskundige.nl/uploads/deve ... c53ece.pdf

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:02

Echt raar al die verschillen. Ik zit maar 10 km over de grens en toch wordt alles zo anders aangepakt..
Enne ik had geschreven 'bij wijze van spreken de dag erna'he :') . Ik weet ook wel dat ik even moet herstellen.
En in BE moet je zowieso een paar dagen in t ziekenhuis blijven.
Ik hou er ook rekening mee dat ik heel koppig ben. Ben gister zelfs nog na de winkel gegaan voor hondenvoer en drank enzo. Niet t lichtste werk en helemaal alleen. Waarmee ik gewoon wil zeggen dat ik een doorzetter ben. Dus ik verwacht dat ik mezelf in heel veel bochten wring om zo snel mogelijk langs mijn bed te staan. Dus hopelijk geen keizersnede..

@bellex bedankt voor de links! Ik ga ze eens bekijken. Meer info is nooit slecht.

Ik kreeg net weer een berichtje. Zo van 'en hoe gaat t, geen nieuws?' Heb terug geantwoordt dat t weer echt balen is, al die wind en regen en dat ik me ergerde omdat ik met de hond wou wandelen.. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:11

linoleum schreef:
Maartje, wat rot dat je een onderdeel mist. Ik heb hier ook bij alles steeds alle onderdelen bij elkaar geplakt en getyreript om die reden, en nog denk ik dat we ook wel wat kwijt zijn als we weer in elkaar moeten zetten _O-
Wel lekker dat alles schoon is!

Ja ergens is die plank kwijt geraakt, misschien toch ergens verstopt in een schuifkast maar al 3x gekeken
We kunnen tweedehands exact dezelfde kopen dus dam hoef ik enkel de plank te wisselen en niet de hele box.

jojoni schreef:
@pressent, gefeliciteerd! Ondanks dat t heftig was, wel fijn dat t snel ging of niet? En wat leuk om over die tradities te lezen!

@ maartje, bij onze monitor-afspraken moet ik een half uur zo 2 sensoren dragen (en liggen). 1 voor de hartslag van de baby en een om te zien of je al weeën hebt. Daarna controleren ze ook nog je gewicht en bloeddruk. En dan een korte echo waarbij ze nog eens na de ligging, t hartje en de hoeveelheid vruchtwater kijken. Als ik geluk heb en er is tijd, laten ze mij dan de baby nog eens zien en laten ze zien hoe ze ligt enzo. Als t druk is, is t zo'n echo van 2 minuten.

Is dat een CTG?

En jij bent geloof ik ook al bijna klaar voor de geboorte! Zijn alle boxen niet zo'n beetje dezelfde maat? Ik hoop dat je snel wat vindt. In mijn buurt staan nog veel tweedehandse meubels te koop..

@bellex, wel fijn dat je nu al hebt kunnen praten over de 'planning' als je te laat bent. Hier werd t de hele tijd wat afgehouden, heb ik t gevoel. Dinsdag gaan we pas een plan maken. Maar dan ben ik dus al 40+4.. ik heb er overigens wel na gevraagd, gewoon omdat ik graag weet waar ik aan toe ben, maar dan werd er altijd gezegd, we kunnen nog wel even wachten en hopen dat de weeën vanzelf beginnen.

@eillinora, als je de slijmprop verliest houst dat toch ook in dat de baby snel gaat komen? Of ben ik nu mis? In ieder geval spannend met al die voortekenen!

Ik ga idd de volgende keer geen datum meer delen ivm die berichten. Of al heel vroeg aangeven dat ik daar gewoon niet op reageer. Om dat nu nog te gaan rondsturen is misschien ook maar onnuttig..
Vandaag 40 weken. Dus nog max. 10 dagen te gaan *\o/*

Ja dat is indd ctg maar dat hoeft bij ons niet wekelijks alleen als er aanleiding toe is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:56

En, is heeft het bij jullie ook zachtjes gesneeuwd <3 ?

Ik heb een lekker weekje voor de boeg. Keertje bloed prikken (kijken of ijzer oké is, zodat we evt beter kunnen voorbereiden op eventueel bloedverlies), pedicure, kappertje, kraamvisite en 2 verjaardagen. Eindelijk wat actie tijdens mijn verlof :+ al hoop ik nog steeds op échte actie :)) :Y)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:34

Hier heeft t ook gesneeuwd vanmorgen en hoewel nu de zon schijnt, blijft t goed liggen door de kou.
Tis wel geen echte sneeuw meer nu, meer ijs.
Ik maak me voor t eerst een beetje zorgen over de bevalling.. juist door de sneeuw en vries :brr: . Ik denk continue, wat als mijn vliezen nu ineens breken vanacht of morgenvroeg en mijn auto is helemaal aangevroren of zelfs erger, de deuren dichtgevroren.. dus net in de zon al zoveel mogelijk sneeuw van de auto en tussen de portier weggehaald enzo..

Morgenmiddag moet ik me ook weer melden in t ziekenhuis. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen..

Misschien zorgt de actie wel voor echte actie doubtless :D . Ik zal mee duimen, al duim ik eerst voor mezelf..

Nog max 8 dagen hier *\o/*

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:46

Hier was ook een heel klein beetje sneeuw, vooral heel koud nu haha.

Lekker drukke week Doubtless! Fijn om even lekker me-time te hebben ook!

Jojoni komt goed meid, je hebt echt de tijd wel dat je partner de ruiten dan krabt, mocht je het zo minimaal mogelijk willen maken, dan kun je misschien zo'n beschermding over je ruit heen leggen?

Hier vrijdagmiddag aan de CTG gelegen omdat ze zich nagenoeg niet liet voelen die dag, gelukkig alles goed, met echo nog een hele sloot aan vruchtwater te zien ook dus dat is fijn. Daarna heeft ze van 20.00-03.00 een goed feestje gevierd :') Zaterdags zijn we naar een Lichtjesavond in de orchideeënhoeve geweest, was erg leuk! Al had ik stiekem gehoopt dat al dat lopen wel iets in gang zou hebben gezet haha. En nu deze week een rustige week voor de boeg, vrijdag pas weer controle op 39+2.

Heel benieuwd wie de volgende baby hier wordt! Zijn er een heel aantal die nu toch op of over 40 weken lopen :#

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:51

Doubtless, dat klinkt als een lekker weekje!!

Jojoni, ik snap je gevoel wel inderdaad. Heb ook wel gedacht straks ligt er een dik pak sneeuw als ik moet bevallen en snel naar het ZH moet. Maar ik heb nog even als het goed is. Bij jou word het echt al spannend!!

Belle, dat moet even spannend zijn geweest, maar ze heeft de bewegingen dus weer mooi ingehaald, haha.

Hier nu echt het idee dat mijn verlof begonnen is. Ik ben al vrij sinds 28-12, maar toen de feestdagen en eerste week januari was mijn man ook nog vrij, dus meer vakantie gevoel. Nu is manlief weer aan het werk en ben ik alleen thuis en nu wel het gevoel dat mijn verlof begonnen is. Gisteren de eerste baby wasjes gedraaid. <3
Vorige week nog controle gehad bij de VK. Laatste echo, zo bizar. Zoonlief was al ingedaald, dus hebben helaas zijn gezichtje niet meer gezien.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:55

Ik kom ook net weer terug van de verloskundige, zit nu op 39+5 (dus donderdag op de 40 weken).
Alles lijkt nog steeds goed, hartje was mooi, groei gaat goed.
In principe afgesproken dat we, als ze er volgende week nog niet is (heb de 16e weer een afspraak), we dan gaan strippen..
Al hoop ik natuurlijk dat t niet nodig gaat zijn en ze dan gewoon al (helemaal) natuurlijk ter wereld is gekomen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:14

Irritant Jojoni mensen die steeds info willen, ik vind appen al teveel zelfs als het niet over baby of zwangerschap gaat :+
En wat moet je vaak aan de ctg!

Wat een boel gerommel al bij jou Eilinora, ik ben benieuwd hoe snel het echt doorzet.

Wat fijn al die huishoudelijke dingen klaar Maartje, dat geeft rust!

Hier lag ook wat minimale sneeuw, nu vooral erg koud qua wind temperatuur!

Heerlijk Doubtless, ik had ook zo'n weekje met massage, floaten, fysio en kapper. Nu alleen nog maar niksen :+

Ben benieuwd wat ze vandaag in het ziekenhuis zeggen jojoni!

Vervelend dat ze wat stil lag Bellex, gelukkig alles in orde!
Wij hebben donderdag weer een controle bij de verloskundige. (Dan 39+5)

Imke we lopen bijna gelijk, ik ben zaterdag 40wk
Hoe voel jij je? Hier kunnen er hele dagdelen voorbij gaan zonder klachten en dan soms ineens zo 8 harde buiken in een uur savonds en pijn en veel druk onderin. Ben zo benieuwd naar haar <3

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:57

Spannende tijden komen eraan voor sommigen! Succes met de laatste loodjes en geniet van jullie verlof!

Ben even minder fanatiek met reageren enzo, sorry! Lekker druk hier :+

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:20

Welmoed heerlijk nu echt dat verlofgevoel! Geniet ervan :D Fijn dat de kleine man ook al ingedaald is

ImkeTarek fijn dat alles er goed uit ziet, hopelijk is de kleine er al voor de volgende afspraak!

Set_elkol is de kleine bij jou al helemaal ingedaald? Spannend ook al bijna 40 weken!

Heel begrijpelijk 19Marjo90! Gaat het goed met jullie verder?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:50

Ja volgens mij helemaal ingedaald, ze heeft het niet letterlijk zo gezegd maar bij het voelen wel ze ligt er klaar voor. En zo voelt het ook :+

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:32

@bellex, ik denk dat t bij ons echt heeft gesneeuwd tot 15u ofzo. Er lag toch best wat. En idd als mijn partner thuis is, maak ik me veel minder zorgen. Maar hij vertrekt al heel vroeg na zijn werk, dus doemscenario neem ik t pas serieus als hij weg is en dan sta in er even alleen voor. Hij werkt in de bouw dus moet dan eerst vanaf de werf naar de zaak rijden (ook vaak een uur) en dan nog naar huis..
En gezellig he die feestjes :') . Gister was t hier overdag ook wat rustiger, na bed gegaan en nog even gelezen. En vanaf t moment dat ik dacht oke nu val ik in slaap.. ja hoor..

@welmoed, geniet van je vakantiegevoel! Lekker voor jezelf zorgen!

@set_elkol, goed dat de baby er al klaar voor is! Nog even volhouden..

Dus vandaag in t ziekenhuis geweest. Ze is er nog niet klaar voor en er waren ook geen (nieuwe) tekenen dat de bevalling zich ging aankondigen.
Volgens de gynaecoloog had strippen ook nog totaal geen zin omdat ze nog niet ingedaald is. Ze is echt lekker koppig.
Dus we hebben nu een datum afgesproken voor t inlijden (of inleiden?) We kiezen ervoor om die datum wel al meteen aan de baas van mijn man door te geven. Mijn man moet dan uiteraard vrij zijn.
En mijn schoonvader gaan we ook even verwittigen. Die rijdt internationaal met de vrachtwagen. En dan zou hij ervoor kunnen zorgen dat hij die dag bijna of helemaal thuis is..

We zijn nog alleen aan t twijfelen of we misschien mijn schoonmoeder ook verwittgen.. hier in BE, moet ik de avond ervoor al binnen en daar blijven. Mijn man mag wel nog thuis gaan slapen maar zou dan smorgens weer terug komen. We hebben 3 honden, 2 zitten er buiten in een ren met mogelijkheid om binnen in de schuur te liggen dus die redden zich wel een dagje. Maar we hebben binnen ook nog de boma zitten.. en t zou misschien fijn zijn als zij even buiten wordt gelaten..
Ik vindt t ook moeilijk inschatten. Stel nu dat ze mij smorgens om 8u de medicatie geven, moet mijn man dan al daar zijn of heeft hij tijd. Stel dat hij niet daar moet zijn en ze beginnen met weeënopwekkers (omdat eerste medicatie niet werkt) heeft hij dan nog altijd tijd..
Nu de datum geprikt is, ben ik toch ineens wel zenuwachtig precies. Vooral door de onduidelijkheden..

En vandaag zijn de geboortekaartjes binnen gekomen *\o/* dus vanavond wordt dat alvast adressen erop schrijven! Mijn man is er heel blij mee. Ikzelf ben wat kritischer maar ze zijn wel oke.
Dus de komende dagen:
- adressen schrijven
- huis nog eens goed opruimen en poetsen (na 1 week focus op afwerking van de renovatie boven is t nodig)
- kleding nog eens nakijken en laatste wasje
- koffer nog eens nakijken - want ondertussen heb ik daar weer vanalles uitgehaald omdat ik t nodig had :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:47

Het kan volgens mij lang duren hoor vanaf begin inleiden tot dat de baby er is, vooral als ze er nog niet klaar voor ligt. Op welke wijze gaan ze inleiden? Volgens mij kan het zelfs wel meer dan een dag duren. Alleen een keizersnede is een garantie op heel vlot een baby in je armen!