Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:17

MarlindeRooz schreef:
2g of 3G maakt allemaal weinig uit als ze op veel plekken nergens naar vragen. Ik ben sinds de invoering pas twee keer (!!!) gevraagd hem te laten zien. In een filmhuis en in een museum. Niet in de sportschool (schijnen ze niet aan te doen), niet in restaurants, koffiebar etc.

Kan me daar eigenlijk best aan storen, waarom is die regel er als gemeentes niet handhaven
?

Zie vetgedrukte! Ik vraag me namelijk af, of Nederland ook zo'n hoge cijfers zou hebben als de teugels niet zo los gegooid waren, en de QR code overal gewoon getest zou zijn.
Ik zat dat vanochtend te bedenken. Voor mij is er een leven vóór en na 24 mei (heb ik mijn 2de prikje gehad). Ik ben toen nog één week heel voorzichtig geweest en verder gewoon gaan leven met het volste vertrouwen dat mijn prikjes zouden doen waarvoor ik ze heb genomen.
Dat betekent en betekende voor mij:
1. overal mondkapjes op (binnen en op buiten markten)→ is verplicht hier
2. Afstand van 1 meter houden (is verplicht)
3. Mijn winkelwagentje en handen extra met gelletje doen bij de winkels (gestopt toen we onder de 10 positief geteste mensen zaten per 100.000), en nu doe ik dat weer want we zijn code geel geworden en zal nog wel meer gaan stijgen.
4. Overal QR code laten zien (is verplicht en er wordt gehandhaafd want niet mee doen als ondernemer betekent geen recht meer op subsidie)

Dus ik heb eigenlijk al een behoorlijke tijd een leuk leven zonder dat ik nog bezig ben mdt covid. We eten met vrienden hier bij elkaar hetzij binnen hetzij buiten (alleen mondkapje af als je aan tafel zit en verder mondkapje op), ik ging de zomerfeesten af etc. Zalig. Ik heb mijn kleinkinderen kunnen zien en we zijn op het einde 1 dag eerder halsoverkop moeten vertrekken daar mijn zoon (pas 1 vaccinatie had hij toen gehad) positief getest was. Onze prikkies hebben hun werk gedaan, want ondanks dat ik één dag er voor met hem 5 uur in een kleine oauto had gezeten en we bij hem leefden, hebben zowel mijn man als ik geen covid gehad en ook niet bij ons gedragen (2x laten testen en in isolatie geweest time beeïng)

Gisteren nog heerlijk gegeten met vrienden en vrijdag gaan we naar een creoolse dans/ eet avond. Ook daar is het QR code laten zien, mondkapjes overal op behalve als je aan het eten bent en buffet is verboden. Helaas wel Kerst afgezegd in Nederland want dat doen we nu liever zelf en gaan hier fijn met vrienden vieren als dat het opgelegd wordt en we weer niet mogen gaan.

Dus ik heb eigenlijk wel de zelfde vragen als MarlindeRooz .

Ik vraag me dus af→ waar zou Nederland nu staan als dit daar ook zo door iedereen werd opgevolgd? Zou dan 2G nodig zijn. Ik weet niet of in Frankrijk ook overgegaan gaat wordt op 2 G, misschien wel. Misschien dat we hier ondanks alle regels toch Nederland achterna gaan, dat weet ik niet.
Een feit is in ieder geval dat mensen van de zorg allemaal ingeënt zijn (niet ingeënte zijn geschorst met verlies van salaris voor de tijd van de schorsing) en hier in Frankrijk met de opnames nog wel mee valt en de boosters versneld geprikt worden (ik mag 2 december en manlief is al geweest).

Inderdaad Needje. Ik kus wel weer mensen, de goede vrienden sinds mijn vaccinatie en hou alleen afstand tot kennissen. Dus met een clubje van 10 mensen heb ik nog intensief contact en dat is het dan. Iedereen heeft de prikjes gehad.

NPS als er 50% gevaccineerden en 50% niet gevaccineerden in het ziekenhuis liggen en we pragten over een totaal van 2000, dan liggen er dus 1000 gevaccineerden en 1000 niet gevaccineerden mensen in het ziekenhuis. Dan is dus de vaccinatie een groot succes want 85% van de bevolking is gevaccineerd en 15% van de bevolking is niet gevaccineerd. Dus als je die berekening maakt op 17,5 miljoen mensen dan kun je zelf je sommetje maken over hoe weinig gevaccineerden mensen in verhouding in het ziekenhuis terecht komen. Dat aantal is aanzienlijk lager zelfs nu nog. Dus prikken helpt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:27

nps schreef:
Nouja, hate to break it to you - vaccineren helpt wel degelijk tegen niet in het ziekenhuis belanden. Dus dat is niet zozeer de schuld leggen bij maar wel wat er nu aan de hand is. Ik lees daar dus geen wijzend vingertje in.

Weet niet waarom de hate to break it to you bij moet staan aangezien ik prima weet dat vaccineren aardig helpt. }:0
Maar ik lees wél een wijzend vingertje in al die opmerkingen over dat als ze zich hadden laten vaccineren de zorg nu niet overbelast was. Dat het misschien de waarheid is zegt toch niet dat het geen schuld leggen bij is?
Zelfs de Jonge roept het op nationale TV. Dat als de niet gevaccineerden zich nou gewoon hadden laten enten dan...
Dat is dan toch schuld leggen bij een groep?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:31

Needje schreef:

Dat is een heel interessante. Want er is ook gezegd door Rutte, dat ze te gemakkelijk alles los hebben gelaten→ dus daar wordt ook een oorzaak aangegeven.
Ik vind de schuld bij een groep leggen erg verwijtend. Maar of je het nu leuk vindt of niet, een van de oorzaken is wel degelijk dat een nogal grote groep (15% van 17,500 miljoen mensen) NIET is gevaccineerd en dat er verhoudingsgewijs nogal wat mensen van die 15% in het ziekenhuis terecht komen. Dus ik zie dit eerder als een feit als dat het verwijt zou zijn. Het is ook natuurlijk gewoon wat het is -O-

Cer

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:35

Ik vind het lastig, een ongevaccineerde collega vroeg ook 'ja nou geen 2G hoe gaan we het oplossen dan, nou? nou?"
dus ik zeg "ja die spuit in je arm gast, hupsakee!"... :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:52

pien_2010 schreef:
Needje schreef:

Dat is een heel interessante. Want er is ook gezegd door Rutte, dat ze te gemakkelijk alles los hebben gelaten→ dus daar wordt ook een oorzaak aangegeven.
Ik vind de schuld bij een groep leggen erg verwijtend. Maar of je het nu leuk vindt of niet, een van de oorzaken is wel degelijk dat een nogal grote groep (15% van 17,500 miljoen mensen) NIET is gevaccineerd en dat er verhoudingsgewijs nogal wat mensen van die 15% in het ziekenhuis terecht komen. Dus ik zie dit eerder als een feit als dat het verwijt zou zijn. Het is ook natuurlijk gewoon wat het is -O-

Dus het is hun schuld... Want als ze zich hadden laten vaccineren was de zorg nu niet overbelast...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:54

Dat laatste inderdaad, needje. Hoe wil je dat ontkennen als de cijfers erop wijzen :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:54

Als jij het zo graag wil noemen ga je gang. Het is MEDE een oorzaak, zo noem ik het.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:11

Fitzroy schreef:
Dat laatste inderdaad, needje. Hoe wil je dat ontkennen als de cijfers erop wijzen :?

Ik ontken niets. :')
Het ging om een post van Cer die zei dat de gevaccineerden de schuld kregen en waarop ik zei dat ik alleen lees dat de ongevaccineerden de schuld krijgen.
Wat volgens nps niet waar was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:35

pien_2010 schreef:
4. Overal QR code laten zien

Behalve als je aankomt met het vliegtuig in Frankrijk :+

Als ik kijk naar de Franse cijfers dan gaat het bij jullie ook binnenkort weer mis. Ook ook gewoon sprongen van 20-30% stijging per dag.
Wasr het exact 1 maand geleden nog zo‘n 4000 per dag was gaat het nu al naar 20.000 per dag.
Wij zitten sinds vorige week ook in dat schuitje. Volgende week of de week erna zijn we denk ik net zo rood als NL.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:23

Helaas, maar dat zeiden wij gisteren ook al. Gisteren al op 17.400.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:25

Oostenrijk stevend af op een lockdown.
2G doet het helaas niet. De piek is nog erger dan vorig jaar lijkt het. En dat terwijl Oostenrijk ook al heel de zomer streng geweest is met FFP2 en certificaten.
Conclusie: het maakt gewoon geen hol uit wat je doet in de zomer, de herfst is gewoon niet te remmen -O-

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:30

De piek is ook erger dan vorig jaar. Dat komt door de veel besmettelijkere Delta-variant. Die hebben we sinds zomer 2021 in ons land.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:35

Sizzle schreef:
2G doet het helaas niet. De piek is nog erger dan vorig jaar lijkt het. En dat terwijl Oostenrijk ook al heel de zomer streng geweest is met FFP2 en certificaten.
Conclusie: het maakt gewoon geen hol uit wat je doet in de zomer, de herfst is gewoon niet te remmen -O-

Zoals alle landen die aangehaald worden als goede voorbeeld zie je in de weken daarna de cijfers weer omhoog rennen. Zelfde voor de landen waar ruim 90% geënt is..Het is er en gaat niet meer weg. Ook niet als je 100% ent. Als mensen dat eens gaan beseffen zou dat een hoop teleurstelling schelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:39

Blijft gewoon heel onvoorspelbaar allemaal. Vooral het virus, maar ook de vaccins :+
Ik postte in het algemeen topic iets over Israël. Met 62% volledige vaccinatiegraad en al langer bezig met de 3e spuit, gaat het aantal besmettingen toch sterk omlaag nu.
Ondanks de relatief lage vaccinatiegraad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:40

Waarom zijn er nu al die drastische maatregelen nodig? Omdat we geen 100 % vaccinatie hebben en dus ziekenhuizen naast ouderen die minder weerstand hebben door leeftijd ondanks vaccins , de helft ongevaccineerd is. Dus blijven vaccineren, zeker die booster is een middel naast uitbreiding van de zorg voor de piek volgend winter het enigste dat overblijft.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:52

Waarom de drastische maatregelen nodig zijn? In mijn ogen doordat niet iedereen zich heeft laten vaccineren en teveel ongevaccineerden in het ziekenhuis belanden. Maar ook doordat ons zorgsysteem het niet aankan. We hebben gewoon betrekkelijk weinig IC bedden. En daarnaast is er teveel verzorgend personeel dat het niet meer trekt, in de ziektewet zit of ontslag neemt .... dus nog minder bedden.
Zwitserland, Spanje, Italie, Belgie, Frankrijk en Duitsland hebben allemaal een stuk meer IC bedden per 100.000 inwoners.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:58

Gribaltar is volledig gevaccineerd. En toch laait het ook daar weer op....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:09

Vayo, Duitsland heeft 27, 6 ic bedden per 100.000 inwoners meer en ook daar loopt het spaak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:18

Shadow0 schreef:
Babootje, de WHO zelf: https://www.who.int/emergencies/disease ... /episode-1
En dit was voor de vaccins beschikbaar waren. (De tekst staat onder het filmpje uitgeschreven.)

Volgens mij is dit precies wat ik al heb gezegd. Iedereen moet in aanraking komen met het virus om (groeps)immuniteit op te bouwen, maar wel gecontroleerd zodat er niet heel veel slachtoffers vallen.

Soumya: So, the SARS-CoV-2 virus is a highly transmissible virus. We think it needs at least 60 to 70% of the population to have immunity to really break the chain of transmission. If you allow this to happen naturally, it will take a long time, of course, but more importantly, it's going to do a lot of collateral damage. So even if 1% of people who get infected are ultimately going to die, then this can add up to a huge number of people, if we look at the global population. And that is why we believe it's not a good idea to try to achieve herd immunity by just letting the infection run wild in the population and infect a lot of people and that we should talk about herd immunity in the context of a vaccine.

Shadow0 schreef:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00728-2 gaat vooral om het niet bereiken van wereldwijde groepsimmuniteit (en zouden dus al de basis moeten zijn waarom we vaccins niet hadden moeten voorstellen als oplossing-voor-alles) maar de argumenten zijn onverkort van toepassing op het bereiken van groepsimmuniteit door mensen daadwerkelijk ziek te laten worden... alleen kost dat tweede ook nog heel veel levens en doet het veel schade aan de gezondheid.
Dit artikel is van maart 2021, deze kennis had dus ook beschikbaar moeten zijn bij onze regering. Het handelen van het kabinet strookt hier volstrekt niet mee.

Wereldwijde groepsimmuniteit op een natuurlijke wijze kan onmogelijk, alleen al vanwege de mutaties die in sommige landen de overhand hebben. Echter, de vaccins worden voortdurend getest om te kijken of ze ook werkzaam zijn tegen nieuwe mutaties. Dat is nu nog steeds het geval, maar de overdraagbaarheid van het virus is wegens de Delta+ variant vele malen groter. Als Delta+ er was geweest zonder dat er een vaccin was, dan zou het er nu heel anders hebben uitgezien in Nederland.
Dat er een herhaalprik nodig zou zijn is ook niet onverwacht alleen komt die wat eerder dan verwacht. Omdat blijkt dat mensen met onderliggend lijden en ouderen toch minder immuunrespons opbouwen en bij "gezonde" mensen de immuniteit ook gedurende de tijd minder wordt.
Het is een soort race tussen immuniteit en een zich steeds muterend virus. En ook dat is niet onverwacht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:25

Sizzle schreef:

Dat weet ik nog niet zo of anders gezegd dat geloof ik niet zo.

Hier is vol ingezet op vaccineren. Na 2020 is er hier geen probleem meer geweest met de IC capaciteit.
Hier zijn met 3,5 keer meer bewoners minder besmettingen in Nederland→ maar nog teveel.
HIer zijn in de ziekenhuizen 1277 mensen in ICU en dat cijfer is dus ook stijgend (op een bevolking van 67 ++ miljoen mensen) en de IC kent een 25% dat ze vol zijn. Waar ik woon zijn 47 per 100.000 inwoners besmet, dus dat is hoog want we zaten in groen gebied en zeer laag. Dus ja, het stijgt overal.

Hier wordt vol ingezet op 3de booster en vanaf 1 december mogen alle 50++ en nu al mogen alle kwetsbare ook onder de 50 jaar.
Vorige penibele situatie in Nl kon je hier zien dat we de "golf" naar boven volgde met dat verschil dat de IC hier niet in de problemen kwam (itt tot vorig jaar waar we maximaal 115% IC hadden) . Reden dat Macron dan ook niet weer een lock down afkondigde in 2021 maar toen kwam de QR code.

We zullen zien hoe het zal gaan. Vorige keer volgde we Nederland maar dan met de zelfde aantal besmettingen letterlijk terwijl hier de bevolking 3,5x zo veel is.
Wat ik zie is dat Nederland iedere keer enorm piekt (2021) en in de knel komt met de IC. Frankrijk volgt maar dit jaar was de normale urgente zorg niet in de knel en werd er zelfs opgeroepen gewoon naar het ziekenhuis te gaan cq huisarts bij klachten omdat ze geen uitgestelde zorg wilde.

Dus ja overal zijn er problemen, maar niet zoals in Nederland tot op dit moment in 2021. Natuurlijk hoop ik dat dit zo blijft voor veel andere EU landen. Neemt niet weg dat mijn hart bloedt en ik het heel vervelend vind allemaal en ook mijn hart vast hou.
Tot op dit moment is er hier publiekelijk nog niet zoveel aan de hand, als dat er vol wordt ingezet op prikken.

Het hele verhaal van groepsimmuniteit Babootje is een wassen neus, en net als voor vaccinatie die ook niet tot het oneindige helpt, geldt dit ook voor echt ziek worden van covid. Het heeft allemaal een beperkte bescherming.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:30

Babootje schreef:
Volgens mij is dit precies wat ik al heb gezegd. Iedereen moet in aanraking komen met het virus om (groeps)immuniteit op te bouwen, maar wel gecontroleerd zodat er niet heel veel slachtoffers vallen.

Nee. Je kunt niet mensen 'gecontroleerd' in aanraking brengen met een muterend, dodelijk en heel besmettelijk virus. En de slachtoffers vallen dan toch - alleen wat meer verspreid door de tijd. Maar het aantal doden is nog steeds onaanvaardbaar hoog. (Het enige dat verspreiden doet is dat andere mensen niet ook nog nodeloos dood gaan. Maar als dat het hoogst haalbare is...)

Citaat:
Wereldwijde groepsimmuniteit op een natuurlijke wijze kan onmogelijk, alleen al vanwege de mutaties die in sommige landen de overhand hebben.

Niet zo zeer 'sommige landen' maar over de hele wereld. Het punt is: door laten gaan van besmettingen is mutaties laten ontstaan. Dus moet je het zoveel mogelijk stoppen.

Citaat:
Als Delta+ er was geweest zonder dat er een vaccin was, dan zou het er nu heel anders hebben uitgezien in Nederland.

Dit noem ik hypothetisch pokeren: ja, natuurlijk kun je iets bedenken dat had gemaakt dat het er anders uitgezien had. Maar dat is helemaal niet belangrijk. Delta is er al vanaf de zomer, daar kun je rekening mee houden.

Citaat:
Dat er een herhaalprik nodig zou zijn is ook niet onverwacht alleen komt die wat eerder dan verwacht.

Ik vind eigenlijk dat 'ie juist een stuk later komt dan verwacht. Ik snap niet dat dat niet gewoon kant en klaar lag om meteen in werking te stellen. Doen alsof het moeilijk is om een derde prik te regelen terwijl de logistiek er gewoon is (want de vaccinaties waren nog nauwelijks helemaal afgerond en de griepprik is er ook nog) is gewoon lamlendige onwil.

Dit is nou precies wat je vrij eenvoudig kunt verbeteren als je anders met de crisis om wilt gaan. Zorgen dat dat soort plannen gewoon klaarliggen, zodat je dat als het nodig is binnen een paar dagen kunt starten. Een deel van de vaccins is er al gewoon, dat het een reele optie was, was allang al bekend... het is niet nodig dat het zo lang duurt.

Citaat:
Omdat blijkt dat mensen met onderliggend lijden en ouderen toch minder immuunrespons opbouwen en bij "gezonde" mensen de immuniteit ook gedurende de tijd minder wordt.

Kunnen we sowieso ophouden met die term van 'onderliggend lijden'? Heel veel mensen die onderliggende aandoeningen hebben lijden daar niet aan (tot hun leven blijkbaar minder waard lijkt te zijn.)

Citaat:
Het is een soort race tussen immuniteit en een zich steeds muterend virus. En ook dat is niet onverwacht.

Nee, dat is niet juist. Immuniteit is niet de enige manier waarop je ziektes in kunt dammen of de gevolgen flink kunt verminderen. Tunnelvisie om daar op te blijven focussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:35

Aan die IC bedden gaan wij ook niet meer veel hebben, er is dit jaar enorm veel verplegend personeel gestopt.

Ik hoop met je mee dat het mee gaat vallen Pien.
Maar Oostenrijk leek ook alled koek en ei, dat is echt idioot snel gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:46

Sizzle over de toekomst kan niemand iets zeggen alleen maar hopen.
Hoe gaat het in Israel, weet iemand dat? Want ook daar is vol ingezet op 3de prikje.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:49

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:54

Israël. Ik quote mezelf nog maar even Pien :o

Pandora2 schreef:
Blijft gewoon heel onvoorspelbaar allemaal. Vooral het virus, maar ook de vaccins :+
Ik postte in het algemeen topic iets over Israël. Met 62% volledige vaccinatiegraad en al langer bezig met de 3e spuit, gaat het aantal besmettingen toch sterk omlaag nu.
Ondanks de relatief lage vaccinatiegraad.