Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:47

Huertecilla schreef:
Achterom schreef:
Mijn schoonmoeder kwam met de opmerking dat ze drie kinderen en er dit jaar eigenlijk 3 kerstdagen. Dus iedere kerstdag zien ze een van hun kinderen (en gezin/partner). Ik vind dat een prima idee.
Eerste kerstdag vieren we zoals altijd met mijn moeder en zusje met haar gezin. Dat past allemaal prima binnen de regels :)

Per kéér ja maar denk éven na...

Ik kan prima nadenken, dank je.
En weet je wat het is? Ik maak een persoonlijke afweging. Net zoals jij dat ook continu doet. Zoals bijvoorbeeld dat je zoon thuis komt uit een andere regio? Was het niet de bedoeling dat er zo min mogelijk tussen regio's gereisd werd?
Mijn familie woont allemaal in deze regio.

En nee, ik laat mijn moeder niet alleen zitten op 1e kerstdag. En mijn schoonmoeder wil gewoon heel graag haar kinderen zien met kerst, ik zit er zelf niet perse op te wachten, maar ik gun het haar gewoon.

Verder leef ik gezond, ik sport 4x per week, eet gezond. Ik zie weinig mensen: ik werk thuis, mijn man ook. We hebben geen kinderen.
Het komt voor dat ik in een week alleen mijn man zie en een keer per week de supermarkt om de weekboodschappen te doen.

Jij maakt jouw keuzes, ik maak de mijne.

Trouwens: ik bevind me in goed gezelschap https://www.ad.nl/show/amalia-mag-verja ... gle.com%2F

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:55

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:00

Sheran schreef:
Wat is dat voor docu, Raket?

Ik heb ook heel veel respect voor de zorg. Fantastisch wat jullie allemaal doen en het moet niet makkelijk zijn, en heel frustrerend, om mensen alleen maar te zien zeuren.
Onderwijs is overigens ook wel heftig dit jaar. Inderdaad kinderen binnenboord houden, moeilijke thuissituaties, zieke kinderen/zieke ouders, veel opvangen van collega's, constant om de anderhalve meter afstand denken, in een paar dagen volledig moeten omschakelen naar thuisonderwijs, heel veel ICT ineens moeten beheersen, dubbele lessen geven (online en in de klas). Ze verzinnen telkens wat nieuws en wij proberen zo hard mogelijk mee te doen maar lopen wel echt op ons tandvlees, dat merk je aan alles.

Het is de 2e aflevering. Het gaat over gelijke kansen voor basisschool jeugd uit verschillende milieus. Wordt heel indringend weergegeven. Tevens speelt de discussie of schoolkeuzes niet te vroeg gemaakt worden. Je ziet echt veel verschil. En ze filmen door tijdens de covid uitbraak. Daar ben ik erg benieuwd naar.

Zij hebben een paar jaar geleden ook de documentaire-reeks schuldig gemaakt. Ook indringend.

Electra63

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:06

Ik werk in de ggz, daar komen (naruurlijk) ook Corona-besmettingen voor, onder cliënten en personeel.
Het verzuim is inmiddels 20%, dat zegt toch genoeg.
Dat is amper op te vangen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:08

raket schreef:
Nou ja, wij hebben daarentegen dan wel weer een baangarantie. En je zult maar je hele bedrijf naar de knoppen zien gaan. Maar als ik dan tijdens een interview een docent zie zeggen dat ze moe zijn en extra vakantie willen(en anderen juist weer niet). Dan is tot 10 tellen niet genoeg. Terwijl ik als ik daar wat langer over denk, ik ook dat wel weer begrijp. Buiten de lessen zijn er natuurlijk ook een hoop zorgen over thuissituaties.

Daarom ga ik nu de documentaire Klassen kijken. Absolute aanrader. De wereld is niet ideaal.

Je kan beroepen gewoon niet met elkaar vergelijken. Ieder beroep heeft een bepaalde druk. En ik vind het jammer dat, dit in de media zo gebeurd.
Dat geld voor zorg, onderwijs, boeren maar ook voor de vrachtwagen chauffeurs die niet meer gebruik konden maken van de weg restaurants... ik noem maar wat.

Hier op school trouwens blij dat die vakantie niet is verlengd zou hier dan sowieso ook geen vakantie geweest zijn maar een online lesweek maar we wilde niet na een online lesweek een toetsweek doen dus wij zijn er blij mee ..
Die zorg hoorde ik can meer middelbare scholen, heb ook geen vo school gehoord die dan vakantie had gehouden.. alles online! En dat vind ik een stuk zwaarder dan 8 lesuur voor een klas.
Ik vind de berichten in de media dus ook veel te negatief gekleurd. Wij vroegen ons al af wie ze dit soort vraagstukken voorleggen.

Hier trouwens wel meer collega’s met burn-out klachten... wat inderdaad weer opgevangen moet worden door het overige personeel. Dat is bijna niet te doen. Ik ben dit schooljaar nog geen dag voor 5 uur naar huis gegaan en heb dan s avonds ook nog werk :') maar goed zo zal bijna iedere beroepsgroep het wel als zwaarder ervaren.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-12-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:11

Wij hebben volgende week geen gewone lesweek meer, maar een inhaalweek. Hierin worden geen lessen gegeven (alleen online aan klas 6 als je dat wil) maar halen de leerlingen alle gemiste toetsen in. Dat zijn er nogal wat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:14

Sheran schreef:
Wij hebben volgende week geen gewone lesweek meer, maar een inhaalweek. Hierin worden geen lessen gegeven (alleen online aan klas 6 als je dat wil) maar halen de leerlingen alle gemiste toetsen in. Dat zijn er nogal wat.

Hiervoor hebben wij 40 minuten rooster zodat leerlingen s middags nog toetsen kunnen inhalen. Ook hebben we meer studiedagen (die waren hier voor al gepland) ook dan hebben ze inhaalmomenten.

Ik merk zelf ook dat ik moeite heb met de stof er door heen krijgen. Ik loop zeker 2 week achter op vorig jaar en we zijn als eerste begonnen. Best stressvol met een eindexamen klas.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:16

Onze school heeft toetsweken waarin alle leerlingen dezelfde toetsen maken. Dus bij ons moeten alle leerlingen ook wel gelijktijdig inhalen. We hebben nu al 3 versies per toets moeten maken. De meeste SO's enzo hebben we maar gewoon laten zitten, er is zoveel gemist dat het anders die leerlingen erg veel stress oplevert.
Stof erdoorheen krijgen is inderdaad lastig, dat merk ik ook. Inderdaad met de eindexamenklassen. Het lukt wel maar het is erg pittig voor de leerlingen en het vergt veel zelfdiscipline.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:17

Electra63 schreef:
Ik werk in de ggz, daar komen (naruurlijk) ook Corona-besmettingen voor, onder cliënten en personeel.
Het verzuim is inmiddels 20%, dat zegt toch genoeg.
Dat is amper op te vangen.

Gelukkig is de vestiging waar familielid zit, tot op heden vrij gebleven van besmetting.

Wat ik begrepen heb, is het de bedoeling dat de eenpersoonskamers gereed staan voor opvang van COVID patiënten.
Tijdens de eerste golf is dat daar ook zo gedaan.
Toen zat familielid op gesloten afdeling, moest toen naar huis en kon paar weken later met spoed via de crisis opvang weer opgenomen worden.

Het was voor de instelling toen zuur dat ze van alles overhoop moesten gooien om de boel leeg te draaien en achteraf is er tijdens de eerste golf geen COVID opvang nodig geweest.
Patiënten hebben wel in meer of mindere mate de gevolgen in hun behandeltraject ondervonden

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:37

Wat een ellende allemaal he. Ook met dat de jeugd zoveel mist.
En de media zoekt inderdaad soms vreemde vogels uit voor de camera.
Ik ken best wat docenten en geen 1 wil vakantie langer, maar ze zenden het wel uit.

Wij zitten vlakbij de paaz, ook veel ellende.

Maar goed, dit gaat echt weer over. Hopelijk komen we er zo goed mogelijk uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:49

Ook al word je niet rechtstreeks door het virus geraakt; linksom, rechtsom, vroeg of laat ontkomt niemand er op enige manier aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:53

tienus63 schreef:
Ook al word je niet rechtstreeks door het virus geraakt; linksom, rechtsom, vroeg of laat ontkomt niemand er op enige manier aan.

Klopt, maar er zit helaas wel een groot verschil in de manier waarop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 06:59

raket schreef:
Op het NOS journaal werd gesproken over de optie dat de verloven met kerst worden ingetrokken in de ziekenhuizen. Normaal werk je of kerst of oud en nieuw.
Nu zijn er al jaren problemen. Ik ben al wel eens kerstochtend om 6.00 wakker gebeld of ik een uur later kon beginnen. En dat ik dus gewoon ook nachtdiensten met oud en nieuw had.

Ik weet dat ze bij ons op de cohort wel aan het einde van der Latijn zijn. En er zijn veel ziekmeldingen onder het personeel.

Hopelijk houden ze het vol.
Als het nodig is werk ik kerst ook nog wel. Das pas het echte kerstgevoel. Iets voor een ander over hebben (en dan hoef ik niet af te wassen haha)

Ik werk in de VG zorg, dus zelf koken en helpen met de afwas. Maar het is zo leuk werken met kerst. Al is het minder leuk als je verlof wordt ingetrokken voor de mensen in de ziekenhuizen. En die kans zit er wel in. Van de week op tv gezien dat er een hotel was waar zorgpersoneel van de covid afdeling mocht overnachten om bij te tanken en zich te laten verwennen. Vond dat zo'n mooi initiatief. Zoiets gun je iedereen die daar werkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 07:27

bigone schreef:
tienus63 schreef:

Maar dat is niet aan ons om daarover te oordelen. Waarom moeten anderen een mening daarover hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:11

Lenaatje , ik oordeel niet , ik zeg wat ik zie om mij heen. Jij maakt er een oordeel van.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:15

Carmel college gaat dus tot na de kerstvakantie dicht dat noem ik niet heel kort.

Vraag mij af of dit nog gaat helpen.

Verder heeft iemand gisteravond Barbara Baarsma bij Beau gezien?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:28

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:05

Echwel schreef:
Carmel college gaat dus tot na de kerstvakantie dicht dat noem ik niet heel kort.

Niet gezien maar ik hoorde er net over praten. Ik moet het eerst zelf zien om een mening te kunnen geven vind ik...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:26

Echwel schreef:

Ik had het opstaan, maar was in de keuken bezig.
Ik vind het lastig. Ze heeft best een goed verhaal en zij kan altijd goed uitleggen.
Maar zij is econoom en kijkt naar de economische/financiële gevolgen van deze pandemie.
Kuipers en Gommers kijken naar en vanuit de zorg.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:29

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:33

Zag bij Op1 gisteravond wel een immunoloog die vertelde dat het misschien logischer zou zijn om de groep 40 tot 70 eerst te vaccineren. Die krijgen vaak te maken met werk/kinderen en hun ouders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:37

bigone schreef:
tienus63 schreef:

I know...
Dat klopt, werk, dood, geen uitzicht meer zien door baanverlies of wegvallen van inkomen, kinderen in de knoei met school, dalende prijzen omdat er geen vraag naar producten is.

En wat ik beangstigend vind, wanneer lopen kinderen, producenten, patiënten die ze door de COVID hebben opgelopen weer in.
Sommige fysieke en mentale schade is onherstelbaar, verliezen door producenten en ondernemers kunnen niet meer ingehaald worden.
En de overledenen komen niet meer terug.
Soms vraag ik me weleens af, als mijn vader nu ziek geworden zou zijn, had hij dan een kans gehad omdat ze toch iets meer van de behandeling af weten....?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:47

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:49

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:52

Die laatste vraag Tienus is een logische vraag maar ook een hele pijnlijke. Wellicht wel, wellicht niet.
Wat ik dan probeer als ik zoiets mij afvraag, is om te geloven dat het zo moest wezen, hoe verdrietig en pijnlijk ook. Dat doe ik dan meer in een soort overgave, want 1. Ik kan het toch niet meer veranderen; 2. Het is te verdrietig en ik kan mezelf helemaal gek maken op die manier. Dat zal jou minder snel gebeuren verwacht ik, daar jij , zo heb ik het idee, in positieve zin wat relaxter en nuchterder met het leven om kunt gaan als ik.

Van de week in een programma op TV zei Yoko Ono vrouw van John Lennon, dat John en zij elkaar hadden moeten ontmoeten om het lied "imagine all the people" te kunnen schrijven. Toen ik dat hoorde, dacht ik gelijk→ "zij doet het zelfde als ik, toch proberen bij het meest pijnlijke in je leven (moord John Lennon → haar man) iets van een (spirituele) verklaring te vinden zodat je het een plek kunt geven en verder kunt met je leven.

Of anders gezegd Tienus, jouw vraag is een vraag die veel mensen denk ik zullen hebben, maar waar je dus nooit een antwoord op zult krijgen en die zelfs ook heel verdrietig is. :knuffel:

Hetzelfde als met de dood van Chico (gas koliek). Als de dierenarts ons niet 4,5 uur had laten wachten, had onze Chic dan nog geleefd? Dat weet je dus nooit, maar zijn wel hele moeilijke en verdrietige vragen.