Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:57

Ja ik! Ik vind hem erg fijn, in ieder geval goed stevig. Bij mij klapt hij met wat gefrunnik gewoon uit. Enige nadeel is dat het steeltje soms wat kan prikken als hij nog laag hangt. Heb verder geen vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er wel tevreden mee.
Ik weet ook niet of het nog steeds zo is, maar volgensmij kan je hem ook (goedkoper dan online) bij kruidvat kopen!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:14

Lynnepinny schreef:
Ja ik! Ik vind hem erg fijn, in ieder geval goed stevig. Bij mij klapt hij met wat gefrunnik gewoon uit. Enige nadeel is dat het steeltje soms wat kan prikken als hij nog laag hangt. Heb verder geen vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er wel tevreden mee.
Ik weet ook niet of het nog steeds zo is, maar volgensmij kan je hem ook (goedkoper dan online) bij kruidvat kopen!

ja hij is bij kruidvat te koop. Ik heb nu namelijk de meluna s maar ik wil een stevigere cup hebben want lek soms nog door.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:44

De organicup was mijn eerste cup, paste me totaal niet: veel te slap. Mijn spieren waren er te sterk voor door het vele paardrijden en hij bleef gewoon niet open staan. Daarna had ik de MeLuna maar die vond ik steviger dan de organicup. Ik zou naar iets anders gaan kijken :j kijk ook of dat je misschien nog iets ruimte over hebt en wellicht naar een wat grotere kijken. De reden waarom ik doorlekte was omdat ze allemaal ietswat te klein waren. Cute cutton gaf me dat advies :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:56

Lunette 2 is ook erg stevig, mij een beetje te, eigenlijk :P ben nu op zoek naar een met een minder harde rand.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:28

Ik vond de organicup veel te hard. Omdat ik wat moeite had met uitklappen van de organicup, die wat bleef lekken kreeg ik de organicup geadviseerd. Maar die bleef ik voelen en deed me pijn vooral met uit doen.
Inmiddels toch zeer content geworden met de claricup.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:34

ik heb de meluna sport. heel erg stevig. maar ik vind hem fijn. met iets wat hulp klapt hij goed uit. en voel hem verder niet. alleen de 1e dag het 1e uurtje drukt die iets op de blaas. daarna niet meer.
maar kan ook gewenning zijn dat dat dalijk ook niet meer is.
zuigt erg goed vacuum, iets lastiger met eruit halen maar dat gaat ook steeds beter.
ik had dit 15 jaar gelden moeten weten...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:33

Sheran schreef:
Lunette 2 is ook erg stevig, mij een beetje te, eigenlijk :P ben nu op zoek naar een met een minder harde rand.

Diva? Stevig maar toch zacht.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:04

De meluna zit bij mij alleen goed op de lichte dagen. Als ik hem in heb dan is hij niet perfect rond maar meer ovaal. Dus hij word wel door spieren in een andere vorm gedrukt als het goed is. Hij gaat soms ook verder naar boven dan ik hem heb geplaatst. Dus ik dacht dat ik een wat stevigere cup moet hebben.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:18

maar dat ovaal worden is toch vrij normaal. volgensmij is geen mens perfect rond van onder. en vormt zich naar je lichaam???

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:22

lemanthia schreef:
maar dat ovaal worden is toch vrij normaal. volgensmij is geen mens perfect rond van onder. en vormt zich naar je lichaam???

Geen idee maar het lekt wel dus het zit toch niet helemaal goed.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:12

Ik heb ook de meluna classic s en ik heb dezelfde problemen als bambi1995.
ik heb op aanraden van cutecotton een mamicup maat m aangeschaft.
deze drukt op mijn blaas en voelt pijnlijk, dus ben na maanden toch maar weer terug gestapt op de meluna, maar deze is het ook niet 100%... ik heb cutecotton maar weer gemaild.
hebben jullie nog tips?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:26

Tara_13 schreef:
Ik heb ook de meluna classic s en ik heb dezelfde problemen als bambi1995.
ik heb op aanraden van cutecotton een mamicup maat m aangeschaft.
deze drukt op mijn blaas en voelt pijnlijk, dus ben na maanden toch maar weer terug gestapt op de meluna, maar deze is het ook niet 100%... ik heb cutecotton maar weer gemaild.
hebben jullie nog tips?

Zie mijn post hierboven.
Beide cups geprobeerd. Meluna sluit niet af, mami te stevig. Lunette en organicup drukken ook op mijn blaas.
Alleen de diva doet dit absoluut niet, die is meer langwerpig qua vorm, minder bel achtig, scheelt voor mij genoeg kennelijk.

Heb ook zo'n heel rond ding geprobeerd maar dat was het zeker niet :o

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:53

Ik heb de Meluna short sport L en sinds ik hem na inbrengen iets naar beneden trek lekt het niet meer. Tenminste de laatste dagen heb ik geen last meer gehad van lekkage. Dus hopelijk werkt dat ook zo op de zwaardere dagen anders ga ik toch ook eens naar een andere cup kijken...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:26

Bambi1995 schreef:
Heeft iemand ervaring met de organicup?

Ja, maar voor mij is hij te groot en te hard. Ik voel hem continu zitten en hij doet echt pijn na een dag dragen. Maar ik ben niet zo groot down there :) ik ga een Me Luna shorty bestellen, die is wat zachter en kleiner.

Ik vind het idee wel heel fijn hoor, heel milieu vriendelijk, alleen jammer dat deze niet paste. Maar dat is het nadeel, je kan ze niet even testen :))

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 08:34

Hier ook al jaren organicup gebruiker.

Heel veel geluk gehad denk ik,is de eerste en enige cup die ik kocht en werkt perfect voor mij,lekt nooit door,voel ik niet zitten,....

Enige wat hij veroorzaakt is dat ik minder vlot kan plassen als ik hem in heb,alsof hij de urineweg wat afknelt ofzo.(maar het lukt,daar niet van,je merkt gewoon dat je langer moet plassen en dat vooral op het einde,alles wat minder vlot komt)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:30

Hallo dames, nav dit topic heb op advies van cutecutton de Me Luna shorty Classic gekocht. Vandaag is dag 2 van mijn menstruatie en ik heb de cup niet eerder getest (achteraf misschien wat onhandig).

Ik voelde na het inbrengen geen plop of druk tegen de wanden dus ik was onzeker of die wel uitgeklapt was.
Tussendoor nog een keer gecheckt en geprobeerd te draaien maar dit lukte echt niet.
Kreeg net een beetje de riedels of ik hm er wel uit zou krijgen dus ben gaan testen. Was ook benieuwd of hij nou goed zat.
Ik had wel wat bloedverlies in maandverband maar ja misschien is dat wel gebeurt met inbrengen of daarna nog een keer checken. Toch maar eruit gehaald en voelde dat ie vacuüm zoog, althans het trok een beetje. Die rand is wat gevoelig als het voorbij de ingang komt. Tis ook een beetje ‘wroeten’ :o :D Maar er zat wel voor 1/3 bloed in de cup! En lijkt me niet dat dit met eruit halen toevallig in één keer in de cup viel. Dus waarschijnlijk zat ie toch goed?!
Maar dan... getver... het is wel een vies klusje... je vingers zijn al smerig en dan zit je met die cup :? Die heb ik geleegd in de wc en omgespoeld onder het kraantje maar als je elders bent?! Hoe dan? Je wil ook je handen wassen voor inbrengen (althans ik wel) Naja opnieuw erin ging al makkelijker ook even gevoeld of ie nog ingeklapt zat, maar vind het nog lastig voelen... cup is rond maar je vagina natuurlijk niet! Dus het voelt een beetje als een slinger die cup... dus nou ja ik ben heeeel benieuwd!
Klinkt deze onzekerheid herkenbaar voor jullie toen je hm als eerste ging testen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:37

Heel herkenbaar! Ook wel eens heel wanhopig en onrustig geweest omdat ik hem er 1-2-3 niet uit kreeg. Toen had ik hem even een tijdje laten zitten (half uurtje ofso) en toen weer (zo ontspannen als mogelijk) geprobeerd en toen kreeg ik hem er wel uit.

Het klinkt wel alsof je hem er goed in had, als 1/3 van de cup vol was.
En hoe ik hem leeg als ik ergens anders ben? Gewoon niet. :) Ik leeg hem s'ochtends als ik wakker word en s'avonds voor het slapen gaan (soms onder de douche, dan spoelt alles meteen weg :') ). En als er echt nood aan de zang is dan probeer ik een moment te kiezen dat ik vrij zeker weet dat ik alleen op de wc ben, en anders een flesje water mee de wc in nemen. Dit is me overigens nog maar 1x overkomen en toen was er niemand gelukkig, dus kon snel onder de kraan afspoelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:40

Ik was bij mijn schoonouders toen ik de mijne voor het eerst in gebruik nam, dus ja, klinkt zeker herkenbaar. Het scheelt dat ie alleen 's ochtends en 's avonds geleegd moet worden, wat echt ideaal is. Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Ik kan hem 's ochtends overigens niet meteen legen, dan zit ie te hoog. Hij kruipt bij mij namelijk omhoog als ik stil lig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:48

Ik let er soms op als ik ergens ben, dat ze daar een toilet hebben met een wasbakje in het toilet zelf. En dan durf ik de cup al eens uithalen en omspoelen, dan kan ik weer een lange tijd verder.
Nu verlies ik erg veel de eerste 2 dagen dus moet ik tussendoor wel uithalen.
Maar tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen gehad.
En ik leef op kamers met gemeenschappelijke toiletten, dus dat wil wel iets zeggen :+

De eerste keren zijn gewoon onhandig. Het duurt even voor je volledig door hebt hoe het gaat en waar je op moet letten. Gewoon verder proberen en zien wat werkt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:53

Ik was laatst bij de kruidvat om een cup te kopen stond daar een vrouw in dat zelfde gang pad en die zat me toch aan te kijken toen ik die cup in mijn mandje deed :') Wat zou ze wel niet gedacht hebben haha.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:58

Het is soms inderdaad nog een taboo.
Lekker doorbreken die handel, laat ze maar staren, kunnen ze er misschien ook meteen over nadenken :D
Ik zou echt niet weten waarom ik nog tampons of maandverband zou gebruiken. Vreselijk vuil vind ik dat nu.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:06

Vieze vingers had ik eerder met tampons dan met de cup, als je het doorhebtt dan blijft de cup aan de buitenkant schoon :)

Ik heb zelf dat het vacuum verbreekt als ik er mee slaap en dan toch doorlek, paardrijden doe ik niet meer maar omdat je daar je bekkenbodemspieren gebruikt kan ik me voorstellen dat dan ook het vacuum verbreekt.
Ik denk zelf dat ik misschien raar lig met mijn benen in mijn slaap waardoor het verbreekt. Nouja prima, voor de nacht gebruik ik dan een tampon. Stuk beter al 1 doosje per a 2 jaar ipv. 1 doosje per menstruatie :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:24

Alsnog wel vervelend Air.. Ik kan wel gewoon paardrijden met de cup in. Moet wel zeggen dat ik heel weinig bloed verlies...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:31

Ik kan ook prima paardrijden met de cup.

Maar de 1e keer is zo herkenbaar! Wat een gepruts zeg, zweet blank op de rug en doemscenario's dat je dat ding er niet uit krijgt.

Als je wat vaker in en uit hebt gedaan, dan merk je dat het makkelijker wordt en dat je ook prima kan voelen of hij goed zit.

Ik voel het uitklappen ook niet inwendig, moet hem met de vouw naar achter wijzend inbrengen en voel dan bij het inbrengen al dat het uitklapt als hij mijn bekkenbodem passeert.

Toilet met fonteintje of badkamer voor jezelf met wisselen is wel erg fijn. Ik heb nog nooit vieze vingers gehad, ga eerst plassen, veeg af, papiertje bovenin de pot, cup er uit (ff persen dan zakt hij goed) door met 2 vingers aan te pakken en het vacuum te verbreken, leeg mikken op het papiertje.
De cup schoonvegen met papier en jezelf, doortrekken. En dan afspoelen onder de kraan en opnieuw inbrengen.
Keertje extra navegen met papier en klaar!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:58

Ik kan niet paardrijden met de cup, vacuüm verbreekt en ik lek onwijs door. Echt jammer.

Bij mij is de cup gewoon rond. Kan dus zijn dat die van Shadowfax wellicht niet stevig genoeg is. Ik had dat namelijk ook met de meluna, en uiteindelijk lekte ik alleen maar door, elke menstruatie. Terwijl het zeker een half jaar wel goed is gegaan.

Ik verschoon ook in de ochtend en avond. Op werk hebben wij ook een toilet met kraantje op het toilet, dus als het nodig ik ga ik daarheen. En morsen doe ik niet meer :)