Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:55

Bhriseis schreef:
Knap Sec dat je gaat eten op gevoel. Post je hier je updates? Vind dat mega interessant! Sta je elke dag lang in de keuken, of valt dat mee?

Downton Abbey is heel leuk! Ik vind die droge Britse dialogen heerlijk! Mad men is ook heel goed he!
En nee nog geen kindje hihi, ik zou toch maar zo'n vreselijke moederkloek zijn. Er komt nu al instinctief een leeuwin naar boven als mijn vriend de kat berispt terwijl ik weet dat hij gelijk heeft haha.

Ik sport trouwens zo fijn sinds ik eet op verbruik! Echt leuk zo. Alleen die honger op rustdagen he, maar dan plan ik mijn maaltijden wat vroeger en vaak is tegen de namiddag mijn trek dan weer normaal. En zit ik er op een rustdag eens 100 kcal over kan het me ook echt niet schelen, ik heb vaak uiteindelijk toch een klein tekort op trainingsdagen omdat ik het echt niet haal soms.

Trijnie, wat erg voor je vriend! Geen wonder dat ie er mee zit, ochaeme... Wanneer zie je hem weer? En niet te streng voor jezelf hoor, je onderneemt zo veel spannende dingen, logisch dat netjes eten moeilijker is dan.

ik zie hem normaal zaterdagavond. Hij is zo van slag :(:) ... Ja je hebt gelijk, maar mijn buikje dat ik anders nooit heb zit in de weg :')

Lon83

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:27

Ik vind t zo leuk om hier te lezen hoe iedereen met gezondheid bezig is! Echt top! Vind t soms zo zonde om bij vriendinnen te zien dat ze heeeeel graag willen afvallen, maar vervolgens echt zo ongezond eten... ik hou wijselijk m'n mond, ze zitten toch niet te wachten op mijn advies, maar soms jeukt t zo! :') Wil ze dan t liefst een week op mijn regime zetten om te laten zien dat afvallen echt niet 'onmogelijk' is... ja, wel als je je vol blijft stouwen met ijs patat en chocolade... en dan denken dat een wandelingetje van 5 km of fietstochtje van 10km voldoende is...

Ik heb mezelf net getrakteerd op een heerlijke dikke banaanpannenkoek als ontbijt :D Beetje zelf geknutseld met wat ik in huis had, en smaakte prima! Had namelijk vanmorgen m'n weegschaal ook eens gevraagd om vetpercentage, en zit nu op 19,1%, en zowaar 65,4 kg! Vooral t vetpercentage ben ik blij mee :)
Nu ik vrij ben heb ik nog meer tijd voor sporten, en eet met die warmte ook veel vaker salade ofzo. Gisteravond was er weinig tijd voor avondeten, dus toen werd t een mega bak kwark met banaan, walnoten, muesli en honing. Heerlijk :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:21

Nou, ik kom net terug van een vakantie/bruiloft bezoeken in Italië. Was prachtig, echt een sprookjesbruiloft en heel bijzonder. Verder wat stadjes bezocht en nog gewandeld in de natuurlijk. Daarnaast schandalig veel en lekker gegeten. Nu weer terug in nl en gelijk druk. Komend weekend ga ik naar België (klimcursus geven), daarna ga ik het gezond eten en sporten weer oppakken.
Ik heb niet alles gelezen, maar wel een stukje.

Dreamy, want een vooruitgang zeg!
Ilovejip, mist eetlust kan heel goed komen door de hitte, ik heb dat ook vaker.
Briseis, zijn er ook foto’s van de poezenbaby?
Trijniem hopelijke bevalt je eerste week goed, wat voor studie ga je doen?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:23

Lieke schreef:
Nou, ik kom net terug van een vakantie/bruiloft bezoeken in Italië. Was prachtig, echt een sprookjesbruiloft en heel bijzonder. Verder wat stadjes bezocht en nog gewandeld in de natuurlijk. Daarnaast schandalig veel en lekker gegeten. Nu weer terug in nl en gelijk druk. Komend weekend ga ik naar België (klimcursus geven), daarna ga ik het gezond eten en sporten weer oppakken.
Ik heb niet alles gelezen, maar wel een stukje.

Dreamy, want een vooruitgang zeg!
Ilovejip, mist eetlust kan heel goed komen door de hitte, ik heb dat ook vaker.
Briseis, zijn er ook foto’s van de poezenbaby?
Trijniem hopelijke bevalt je eerste week goed, wat voor studie ga je doen?

Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, of fysiotherapeut zoals dat in NL heet :D

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:08

Tof, succes! :D Studeren in leuk, ook al voelt het niet altijd zo haha ;)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:29

Even een leuk voedingsdiscussiepuntje

Ik heb op voedingscentrum gelezen dat voor de gemiddelde mens geld dat 0,8 x lichaamsgewicht= het aantal gram eiwit dat je binnen moet krijgen.

Voor mij geld dan 0,8x60=48 gram, wat mij best weinig lijkt.
En dan 20% vet en 40-70% koolhydraten. (volgens voedingscentrum)
Dat zou dus betekenen dat je zo'n 10-40% eiwitten binnen krijgt.
Dan zou je dus zo'n 500 tot 1980 calorieën binnen krijgen (volgens MFP).

Ik heb momenteel mijn doel staan op 1980 kcal. Waarvan 20% (99 gr) eiwit, 30% (66 gr) vet en 50% (248 gr) koolhydraten.

Wat vinden jullie een goede samenstelling van macronutriënten? En zijn jullie het met voedingscentrum eens wat betreft voedingssamenstelling?

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:00

Hoi fanatieke sporters! Mag ik hier binnenvallen om een vraag te stellen?

Ik heb de Jillian Michaels workouts weer eens afgestoft, mijn conditie is drama en ik groei langzaam dicht. Nu woon ik in een heel gehorig appartement, dus jumping jacks enzo zijn niet zo leuk voor mijn benedenburen. Ik kan dat wel vervangen door bijv. op de plaats knieën te heffen, maar zijn die workouts dan nog net zo effectief?

Wat zou handig zijn? Een paar circuits uit NMTZ nemen en daarna buiten gaan hardlopen? Of naar de sportschool verhuizen? Ik ben lid van zo'n basic-fit en durf eigenlijk mijn iphone niet zomaar op de grond te leggen, toch beetje bang dat ie gejat word.

Ik merk al dat ik er nu veel teveel over nadenk ipv het maar gewoon te gaan doen. Maar misschien hebben jullie goede ideeën? Veel dank!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:06

Maris, ik leg mijn telefoon altijd voor mij bij de spiegel (waar ik dus al naar kijk) met daarnaast een flesje water of als dat niet kan leg ik hem gewoon naast mij met mijn eigen spullen. Veel sportscholen hebben ook van die matjes die je kan gebruiken, als je dat zou doen heb je alsware een beetje je eigen plekje waar naar mijn idee niet snel iets afgepakt wordt als je er zelf bij bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:27

Maris, ik woonde ook in een gehorig appartement en jumping jacks op een yogamatje valt wel mee qua geluid. En anders vervangen... Zelfs als het minder effectief is, is het beter dan niks denk ik dan... Met basic fit geen ervaringen, ik train in een crossfitbox en doe daar ook mijn losse trainingen en daar kent iedereen elkaar dus niet bang voor stelen. Ik zou dat bij basic fit ook wel hebben denk ik...

IloveJip, 0,8gr/kg is prima als je niet intensief aan krachttraining doet. Bij krachttraining zou ik dat gaan opschalen tot maximaal 2gr/kg lichaamsgewicht, afhankelijk van hoeveel spiermassa je hebt, hoeveel je traint enz. Enz.
W.b. Vetten en koolhydraten is het ook kijken wat bij je lichaam past. Ik ben persoonlijk voorstander van minder khd en meer vetten bij vrouwen omdat het belangrijk is voor je hormonen. Bij mannen zounik wel weer wat meer koolhydraten en wat minder vetten doen. Een gezonde duursporter zou ik weer hoger in khd zetten dan iemand die overgewicht heeft met kans op insulineresistentie en met name krachtsport wil doen. Er is geen vaste formule voor iedereen. Mede daarom is de opleiding voor dietist ook een 4jarige HBO opleiding ;)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:30

ILoveJip schreef:
Even een leuk voedingsdiscussiepuntje

Ik heb op voedingscentrum gelezen dat voor de gemiddelde mens geld dat 0,8 x lichaamsgewicht= het aantal gram eiwit dat je binnen moet krijgen.

Voor mij geld dan 0,8x60=48 gram, wat mij best weinig lijkt.
En dan 20% vet en 40-70% koolhydraten. (volgens voedingscentrum)
Dat zou dus betekenen dat je zo'n 10-40% eiwitten binnen krijgt.
Dan zou je dus zo'n 500 tot 1980 calorieën binnen krijgen (volgens MFP).

Ik heb momenteel mijn doel staan op 1980 kcal. Waarvan 20% (99 gr) eiwit, 30% (66 gr) vet en 50% (248 gr) koolhydraten.

Wat vinden jullie een goede samenstelling van macronutriënten? En zijn jullie het met voedingscentrum eens wat betreft voedingssamenstelling?

Ik vind het best choquerend hoeveel eiwitten iedereen binnenkrijgt eigenlijk. Dit kan echt enorm schadelijk zijn voor je lever en nieren! Uiteraard denkt nu iedereen 'nou dat zal wel meevallen, ik voel me prima', maar ik ben benieuwd hoe dit over 20 jaar wordt opgevat. Daarnaast halen veel mensen ontzettend veel van hun eiwitten uit dierlijke producten, en ik kan er echt niet bij hoe mensen denken dat dat goed is voor je lichaam.. In melkproducten en vlees zit zo ongelooflijk veel troep en niemand heeft het door :n Er zit ook veel te weinig algemeen bekend over de gezondheidsrisico's van dierlijke producten jammer genoeg.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:15

Bij elke verhouding zijn er voor en nadelen. Als je weinig eiwitten tot je neemt en dan vooral van plantaardige bronnen, dan blijkt uit onderzoek dat je veel langer leeft met minder kwalen.
Met meer eiwitten heb je meer verzadiging en vet verlies, maar je hart en vaten beschadigen eerder en je leeft korter.

Gezonde vetten zouden voor iedereen eigenlijk zo hoog mogelijk moeten zijn en dan vooral omega 3 uit vette vis.

Koolhydraten zijn enorm afhankelijk van mate van beweging en status van je suiker metabolisme. Ook koolhydraten verouderen sterk, doordat ze samen binden aan allerlei proteïnen en zo bijvoorbeeld rimpels veroorzaken en allerhande ontstekingen die weer tot allerhande ziektes leiden.

Kortom, het is zo'n ingewikkeld plaatje! Je zou kunnen nagaan wat je belangrijk vind voor je lichaam en op een manier gaan eten die daar bij past.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:38

Deze voormiddag 6,7 km gelopen :)
Afbeelding
Een sfeerplaatje, niet zo duidelijk want foto's nemen als je loopt is niet simpel :')
Ik ga het wel heel hard missen om met Max te lopen, want ik zal toch ook zonder hem moeten trainen als ik door de week op kot zit...
De campusrun, die wij als student kine verplicht moeten meedoen is pas 4 mei, dus ik kan nu rustig opbouwen naar 10 km en dan mijn tijd steeds verbeteren :D

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:00

Het is ook niet makkelijk om een goed voedingspatroon samen te stellen, want bij alles wat je eet, is er wel een reden te bedenken waarom het slecht voor je is.. Vis zou ik niet aanraden vanwege de metalen, maar gezien ik bezig ben met mijn studie richting marine ecologie, ben ik tegen visserij in het algemeen := Je moet doen waar je je goed bij voelt, maar het is wel verstandig om over bepaalde dingen na te blijven denken :j

Ziet er goed uit Katrijn! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:13

Bovendien kunnen gezonde nieren en lever dat prima aan.

Ik heb vandaag eerste poging tot carbload gedaan. Vanochtend getraind op nuchtere maag, daarna flink eiwitten en in de middag net een grote ijs gegeten vol suiker <3
Benieuwd hoe dat bevalt en hoe ik me morgen voel.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:30

secricible schreef:
Maris, ik woonde ook in een gehorig appartement en jumping jacks op een yogamatje valt wel mee qua geluid. En anders vervangen... Zelfs als het minder effectief is, is het beter dan niks denk ik dan... Met basic fit geen ervaringen, ik train in een crossfitbox en doe daar ook mijn losse trainingen en daar kent iedereen elkaar dus niet bang voor stelen. Ik zou dat bij basic fit ook wel hebben denk ik...

Vandaag de 1e workout van de 30DS gedaan. Yogamatje op het kleed in de woonkamer, maar het is echt niet te doen. De jumping jacks gaan gek genoeg nog wel, maar de buttkicks en jumpropes dreunen onwijs. Ik woon echt in een heel oud huis en hoor mijn bovenburen ook door hun huis lopen. Misschien helpt het als ik het zonder schoenen doe, dat ga ik morgen proberen (maar vinden mijn enkels minder tof) Ik heb nu maar jumping jacks en boksen afgewisseld en ben nu beetje aan het zoeken naar andere cardio oefeningen zonder springen.

Kan natuurlijk naar de sportschool gaan, maar dat is toch weer een extra drempel. Het is voor de routine juist zo fijn om die workout thuis te kunnen doen.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:52

Kun je niet beter Kayla Itsines gaan doen? Daar heb je wel jumping lunges maar dan zou je die evt vervangen voor een ander soort lunges? Voor de rest weinig tot geen spring opdrachten. Burpees zou ik ook wat anders op bedenken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:59

Burpees zou je zonder het sprongetje kunnen doen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:32

Jumpropes deed ik zonder touw en met minisprongetjes of eventueel zelfs alleen veren door de knieen. Buttkicks weet ik niet meer wat ik deed.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:28

Buttkicks is een kwestie van zacht landen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:32

Blogilates heeft trainingen zonder springen. Sowieso alle gewone trainingen en sommige van haar cardio workouts zijn speciaal voor gehorige appartementen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:50

Bhriseis, nog steeds khd arm ja :) Al had ik afgelopen week iets meer toegevoegd gezien ik thuis werkte dat is intensiever! (normaal doe ik kantoorwerk) Nu was ik fysiek zwaar bezig dus had gewoon iets extra's nodig. Eerste 2 dagen niet gedaan en toen was ik enorm misselijk dus ik dacht moet iets toevoegen, helaas bleef het hangen die beroerdheid, 3 dagen lang in de ochtend :')

Jou dag klonk heftig met die hitte zeg!

TrIjNiE__ , sterkte! Hoe gaat het inmiddels met je vriend?

Lonneke, haha herkenbaar ja. Ik moet ook wel lachen om sommige mensen :P

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:04

Het gaat terug beter, maar zal nog wel een tijdje duren voor hij weer de stal in kan zonder er aan te denken :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:39

Gelukkig Trijnie!

@marisdb Al nagedacht over een workout zonder veel springen maar met gewichten & dynaband? Kun je erg leuke dingen mee doen, zonder dat je buren er last van hebben!

Ik heb dit weekend paard gereden en gefotografeerd op de opendag (lekker squaten haha :Y))
Vandaag was mn voedingspatroon weer zoals normaal, zal dan toch het weer geweest zijn. En heb weer lekker sport, veel billen/benen gedaan.
Morgen hoop ik wel wat langer te sporten, heb maar een half uurtje gedaan thuis.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:20

Hallo!

ik heb me volgens mij al is gemeld in dit topic maar ik lees in ieder geval al een lange tijd fanatiek mee met jullie :) Nu lijkt het me erg leuk om nu ook fanatiek mee te praten ( als dit oke is haha ) aangezien ik vanaf 5 oktober weer mijn vaste trainingsdagen heb qua schaatsen en hiernaast nu ook naar de sportschool blijf gaan. Echter ga ik nu ook echt met de apparaten en gewichten trainen, voorheen alleen groepslessen gedaan.
Ik ga aankomende dinsdag voor het eerst met de apparaten + gewichten bezig en krijg dan hulp van de medewerkers om mij er wat weg wijs te maken haha.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:21

Welkom! :D Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!