Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:32

BigBen schreef:
Karma schreef:
Dus al die ouders die een kind hebben die in shock is geraakt/coma/overleden of mildere klachten hebben gekregen na vaccineren hebben het zich allemaal ingebeeld?
Daar zeg je nu gewoon tegen dat ze niet goed bij hun hoofd zijn.

Mijn moeder heeft een broertje gehad, die direct na de vaccinatie ziek is geworden, in coma geraakt en vrij snel daarna overleden. Hebben ze zich dat dan ingebeeld?

Bestaat een allergische reactie op vaccins in jouw ogen dan wel?

Jawel, een allergische reactie op vaccins bestaat. Mensen kunnen op van alles en nog wat allergisch reageren, en dus ook op vaccins. Alleen, in de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het om zeer milde symptomen, die ik persoonlijk zelfs niet als bijwerkingen zou willen omschrijven. We spreken dan over lichte huiduitslag, zwelling op de plaats van injectie, jeuk, een stijve schouder... Allemaal zaken die na een paar dagen spontaan weer opklaren.

Een échte anafylactische shock, écht levensbedreigend, komt 1.31 keer voor op een miljoen (1.000.000) vaccinaties. Besef je hoe weinig dat is ? Met andere woorden, als je spreekt over "al die ouders die een kind hebben dat in shock is geraakt" ben je zowel jezelf, als anderen aan het voorliegen. Shock na vaccinatie is eenvoudigweg extreem, extreem zeldzaam.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4783279/

Wat betreft je moeder en haar overleden broertje, dat is natuurlijk verschrikkelijk jammer, maar je kunt onmogelijk weten wat de werkelijke oorzaak was. Het is niet omdat B op A volgt, dat A de oorzaak is van B. Dat is een denkfout. Ik heb vroeger wel eens het verhaal van ome Jan op Bokt gezet. Ome Jan liet een aangebroken blik melk vijf dagen op zijn keukentafel staan, dronk op dag zes een glas melk, en viel prompt dood neer. Oorzaak ? De melk, natuurlijk. Bedorven. Beschimmeld. Nee, toch niet. Ome Jan leed al lange tijd aan hartfalen. Ik bedoel maar, er zijn tientallen mogelijkheden, en het is niet omdat het jongetje net gevaccineerd was, dat die vaccinatie automatisch ook de reden was van zijn dood.

Ik heb hierboven een link gezet. Ik weet het, verloren moeite. Antivaxxers zijn zodanig gehersenspoeld dat ze het zelfs niet nodig vinden om kennis te nemen van de feiten. En toch, daar begint volgens mij het hele proces van beslissingen nemen. Bij de feiten.

Ik heb dat gehad met een paard, raakte in shock na toediening van een lichte sedatie en zakte dood in elkaar op de grond.
Komt normaal gesproken noooooooiiitt voor.
Maar bij deze dus wel. Autopsie kwam uit: dood door shock.
De kans was heeel erg klein maar heej, wel een gigantisch getalenteerd paard dat er toch even van dood ging en ik niet alleen mijn paard maar daarmee ook 60000 euro kwijt.
En dan ging het nog maar om een paard.....

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:39

Anoniem schreef:
Als iets triggert dan is het de oorzaak van de verandering die het in gang zette.
Dus kan het iets veroorzaken.
Ik persoonlijk geloof niet in God, maar dat garandeert niet dat hij niet bestaat.

Nee, je hebt het fout.
Er is wel degelijk een verschil tussen een trigger en een oorzaak.

Bij mensen met de immuunziekte lupus kan zonlicht tot huiduitslag leiden.
Zonlicht is de trigger, lupus de oorzaak.

Anoniem

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:44

Ja?
Gaan we nu Nederlandse les geven?
Je kunt het woord "veroorzaken" op meerdere manieren gebruiken in de Nederlandse taal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:05

Het klopt echt dat een trigger geen oorzaak is hoor. Laatst nog een discussie over gehad met medisch vertalers. Er zijn ook synoniemen/vaktermen voor, maar die zijn me ontschoten. Een trigger schept alleen maar de omstandigheden waaronder een bepaalde aandoening zich manifesteert. Er kunnen veel verschillende triggers actief worden maar er is altijd maar 1 oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:13

Serieus :')

als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
veroorzaken (ww):aanbrengen, aandoen, aanrichten, aanstichten, baren, berokkenen, bezorgen, brengen, doen, geven, kweken, leiden tot, maken, met zich meebrengen, ontketenen, opleveren, opwekken, scheppen, stichten, ten gevolge hebben, teweegbrengen, toebrengen, tot gevolg hebben, uitlokken, verschaffen, verwekken, voortbrengen, wekken, zaaien

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:16

Je moet geen algemeen woordenboek raadplegen maar een medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:19

mysa schreef:

Gaan we nu serieus zeuren over correct Nederlands?
Welterusten :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:23

Uiteraard. Zonder correcte termen kun je niet communiceren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:25

verootjoo schreef:
Maar dat is toch niet de schuld van die vaccinatie?
Je kunt de ziekte altijd nog krijgen, maar de kans is kleiner en verloopt vaak minder ernstig.

En in de tijd tussen toen jij 2 was en nu is er ook een hoop veranderd aan de vaccinatie en aan de medische kennis in het zkh.

Geen idee of het de schuld was van de vaccinatie, maar omdat ik gevaccineerd was, werd te makkelijk gezegd dat het geen kinkhoest kon zijn en ging het van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:32

mysa schreef:
Uiteraard. Zonder correcte termen kun je niet communiceren.

Omg
Ik zal me maar niet in godsdienstige topics begeven, straks moet ik daar in tongen spreken :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:34

Repelsteel, mag toch hopen dat je een paard van 60 k flink verzekerd had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:37

bigone schreef:
[naam], mag toch hopen dat je een paard van 60 k flink verzekerd had?

Nee, want als ik ze allemaal moet verzekeren kan ik daarvan een nieuw paard kopen. Kansberekening.
Wat ik er wel van heb geleerd is dat ik ze tijdelijk verzeker bij extra risico.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:21

Repelsteel: het verschil tussen trigger en oorzaak is wel erg groot. Zo kan een zuchtje wind een gebouw laten omvallen dat slecht gebouwd is. Het zuchtje wind is de trigger, maar de oorzaak is een onstabiele constructie. Dat is wel echt een wezenlijk verschil! De wind zou een stabiel gebouw namelijk nooit omgeblazen hebben. Anderzijds was het onstabiele gebouw hoogstwaarschijnlijk wel omgevallen, met of zonder dat zuchtje wind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:35

Anoniem schreef:
mysa schreef:

Gaan we nu serieus zeuren over correct Nederlands?
Welterusten :')

Als het verschil tussen oorzaak en trigger niet (h)erkend wordt is deze hele discussie eigenlijk geen discussie :o
Verklaart wel waarom er twee kanten de hele tijd zo langs elkaar heen aan het praten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:16

Ik moet het eerste nieuwsbericht nog tegenkomen waarin gezegd wordt dat de wind het instorten van een gebouw triggerde.
Jullie zijn nu wel een beetje extremistisch doorgeslagen als je het woord veroorzaken niet meer accepteert als één van de synoniemen die is toegestaan binnen de Nederlandse taal wanneer het om aanrichten/berokkenen enz gaat.
Ik bedoel dit niet aanvallend of beledigend maar het neigt bijna naar een autistische benadering van een woord dat veel kleurrijker gebruikt mag worden dan alléén als ww voor "de oorzaak".
Echt idioot dat hier een discussie over ontstaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:26

Toch is dat wel zoals het industrie werkt hoor. Als ik mensen les moet geven over het nemen van correcte maatregelen is dat zo ongeveer precies het voorbeeld wat ik geef.
Het raam staat open en het gaat waaien. De scharnier breekt af. De oorzaak is niet de wind, de wind is de secondary cause/trigger maar niet de root-cause (oorzaak). De oorzaak is bijvoorbeeld een element dat door de constructie te snel is gaan roesten en daardoor had dat kleine beetje wind dit gevolg.
Een foute oplossing is dan slechts het vervangen van het raam. Een goede oplossing is een beter scharnier.
Echter komt daar de kosten baten analyse om de hoek. Misschien nemen we liever in de gebruiksaanwijzing op dat je een raam moet sluiten bij wind.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:31

Anoniem schreef:
Jullie zijn nu wel een beetje extremistisch doorgeslagen als je het woord veroorzaken niet meer accepteert als één van de synoniemen die is toegestaan binnen de Nederlandse taal wanneer het om aanrichten/berokkenen enz gaat.

Jij begrijpt perfect waar het om gaat.
Jij wil absoluut doordrukken dat een vaccinatie de oorzaak was van de diabetes van je kind. Dat was het niet. Je kind heeft diabetes omdat de genetische aanleg daarvoor aanwezig was. Het vaccin was hooguit de trigger (en zoals gezegd, zelfs daar heb ik twijfels bij).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:32

Anoniem schreef:
Ik moet het eerste nieuwsbericht nog tegenkomen waarin gezegd wordt dat de wind het instorten van een gebouw triggerde.
Ik bedoel dit niet aanvallend of beledigend maar het neigt bijna naar een autistische benadering van een woord dat veel kleurrijker gebruikt mag worden dan alléén als ww voor "de oorzaak".
Echt idioot dat hier een discussie over ontstaat.

We hebben het niet over het nieuws/journalistiek en de Nederlandse taal, we hebben het over medische vaktermen.
En dat is misschien autistisch, maar het is daar wel degelijk van belang dat iedereen het over precies hetzelfde heeft en geen eigen interpretaties aan woorden geeft. Zou wat wezen als de ene arts een behandeling voorschrijft en de andere arts dit moet uitvoeren en er ook maar een synoniem op loslaat want dat is wel ongeveer wat z’n collega bedoelt...

Dat is nou juist het probleem met zaken interpreteren waar mensen geen verstand van hebben én wat je dus continu ziet gebeuren op allerhande anti-vaccin facebooksites.

Een vaccinatie kán in sommige gevallen misschien een trigger zijn, maar is níet een oorzaak van daarna ontstane aandoeningen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:33

Repelsteel: het kan hoor! Er storten hele bruggen in door wind. En dat ligt niet aan de wind maar aan foute constriuctie waardoor de brug bij wind gaat oscilleren (wippen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:37

Of jute en zand in het beton :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:40

BigBen schreef:
[naam] schreef:

Jij begrijpt perfect waar het om gaat.
Jij wil absoluut doordrukken dat een vaccinatie de oorzaak was van de diabetes van je kind. Dat was het niet. Je kind heeft diabetes omdat de genetische aanleg daarvoor aanwezig was. Het vaccin was hooguit de trigger (en zoals gezegd, zelfs daar heb ik twijfels bij).

Ja! Wij hebben genetische aanleg voor extreme reacties op bepaalde stoffen.
Ja! De BMR was schuld, trigger, zeg maar welk woord het is dat ik moet gebruiken zodat jij ermee kunt leven hoe ik mezelf heb uitgedrukt.
Ja! Niet alleen vaccins veroorzaken ernstige reacties in ons lichaam.
Nee! Verplichten van medische handelingen zoals het inspuiten van vaccins mag voor ons niet verplicht worden omdat wij daarvan iets ernstigs kunnen ontwikkelen waar wij niet op zitten te wachten.
Zo duidelijk genoeg?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:51

In dit linkje staan de verschillen tussen triggers en oorzaken wel duidelijk uitgelegd. Ik heb ook nog wat medische teksten bekeken en binnen de medische context wordt altijd een heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen oorzaak en trigger.

https://wikidiff.com/trigger/cause

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:06

Afbeelding

:')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:11

Stimuleren zou inderdaad waarschijnlijk het beste NL woord zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:12

Synoniemennet... Ongeveer vijftien keer per jaar doe ik, als vertaler, een poging om synoniemennet als naslagwerk te gebruiken en even vaak schiet ik er niets mee op. Gelukkig zijn er legio betrouwbare bronnen en veel deskundige collega's die meedenken.