Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:52

Annett1990 schreef:
vuurneon schreef:
Maar waarom zou je het ook vertellen gelijk? Ja als je op zoek bent naar een dagbesteding met begeleiding of een beschermde werkplek oke. Maar als je bewust nadruk gaat leggen bij het gesprek op je stoornissen dan zou ik ook zeggen: nee bedankt.
Mijn gedachte erachter: blijkbaar ziet de kandidaat de stoornissen zelf als een dusdanige beperking dat ze het nodig vinden het te vermelden. Je zoekt immers zelf uit waar je wilt solliciteren met het idee 'ik heb het juiste poppetje op de juiste plek'. Dus je bent er geschikt voor. Wat voegt het toe om stoornissen te vermelden? Als men je toch niet hoeft te begeleiden heeft en je jezelf goed kan redden, wat voor meerwaarde heeft het vermelden dan?

Omdat ik ben wie ik ben..
En dan kan ik wel niks zeggen maar vroeg of laat moet ik het toch vertellen, ik schaam me er niet voor dus waarom zou ik het niet vertellen? Dit is ook al een paar jaar terug maar toch, als ik vertel wie ik ben en hoe ik ben vind ik het niet raar om er ook bij te vertellen dat ik iets heb..

Ben jij autisme? Of ben je Annette?
Ik vind het raar om bij een sollicitatie direct te vermelden dat je stoornissen hebt omdat je een bepaald beeld creëert van jezelf. Benadruk je sterke punten, niet de nadruk op je stoornis.
Dit is echt een tip, want ik ben niet de enige die erover zou struikelen ;)
Je hoeft het niet eens altijd te vertellen, waarom zou je goed kan functioneren? Pas als je merkt dat je ergens tegenaan loopt, kun je het melden. Maar dan hebben ze al een beeld van je gevormd als persoon en dan is het anders. Voor een eerste beeldvorming is het juist onverstandig, helemaal via de telefoon of via een brief (of zelfs in de cv).
Als je eerst maar binnen bent :) je solliciteert immers bewust ergens op, waarbij je weet dat je daar op je plek kan zijn.
Of het moet echt voor een stage zijn, beschermde werkplek, dagbesteding (pgb).

Heeft niets met schaamte te maken, maar met hoe jij jezelf presenteert en hoe het over komt op anderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:57

hannahaapje schreef:
Nou als ik van tevoren vertel dat ik autistisch ben dan kunnen ze er misschien begrip voor opbrengen dat ik ze niet aankijk de eerste dagen en niets zeg, dat het werk langzamer gaat, dat ik duidelijke instructies wil. Als ik niet zeg dat ik autistisch ben en ze zien wel dit gedrag sturen ze me vast gauw weg.

Maar waarom niet gewoon zeggen; ik wil graag duidelijk instructies? Op zich is het sowieso niet raar dat iemand de eerste paar dagen nog de kat uit de boom kijkt. Het is voor iedereen spannend en je moet wennen. Mijn baas zegt ook; je moet niet verwachten dat je de eerste dag net zo snel alles doet als de rest.

Door de nadruk op een beperking te leggen, beperk je ook jezelf :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:58

ik heb het gisteren tijdens mijn sollicitatiestage ding bij de hema wel verteld. het kwam ter sprake doordat ik dingen op noemen moest wat voor mij belangrijk is. dus ik heb toen structuur gezegt en dat ik graag 1 ding tegelijk doe. en toen kwamen we er op. hij reageerde heel positief! :)

maar jij je moet wel je zelf zijn en niet denken ik ben autisme.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:05

Ladybird schreef:
ik heb het gisteren tijdens mijn sollicitatiestage ding bij de hema wel verteld. het kwam ter sprake doordat ik dingen op noemen moest wat voor mij belangrijk is. dus ik heb toen structuur gezegt en dat ik graag 1 ding tegelijk doe. en toen kwamen we er op. hij reageerde heel positief! :)

+:)+
Dit bedoel ik inderdaad :) zo ben je eerlijk én schets je een positief beeld van jezelf. Want in de winkel wil je ook juist iemand die niet in 7 sloten tegelijk springt en chaos als tweede naam heeft :)
Wanneer krijg je bericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:12

vuurneon schreef:
Ladybird schreef:

+:)+
Dit bedoel ik inderdaad :) zo ben je eerlijk én schets je een positief beeld van jezelf. Want in de winkel wil je ook juist iemand die niet in 7 sloten tegelijk springt en chaos als tweede naam heeft :)
Wanneer krijg je bericht?

Super Ladybird! , die tips neem ik mee donderdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-22 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:16

ik heb al bericht!! :) ga stage lopen bij de hema! :D

TM noem idd tijdens je sollicitatie de positieve punten. gewoon zeggen dat je het best gestructureerd kan werken, altijd eerlijk bent. ze vragen vaak toch wel waarom jij je zo omschrijft en dan kun jr zeggen nou , ik heb autisme. maar dan hebben ze de positieve dingen al gehoord!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:18

Super! Gefeliciteerd :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:25

Ik vind dan wel weer, wanneer ga je het dan wél vertellen.

Ik loop er in mijn werk namelijk wel degelijk tegenaan. Met name bijvoorbeeld tijdens het bespreken/bediscussieren van resultaten of tijdens instucties. Soms neemt mijn eigen denk proces dan een loopje met me en hoor ik niet meer wat de ander verteld. Ik reageer dan nog wel automatisch met "uhuh, en ja, inderdaad" maar ik krijg er werkelijk niks van mee. Dat komt mega ongeintresseerd over, maar ik kan het ECHT niet helpen. Bij de vakgroep waar ik afstudeerden wisten ze dit en kon ik dan gewoon zeggen "sorry, mijn hoofd dwaalde weer eens af, kun je het nog eens herhalen?"

En dat stukje komt echt door mijn hoofd die gewoon anders in elkaar zit dan andere mensen. Ga dan maar eens uitleggen dat het echt geen onwil is. Er dan een naampje aan geven maakt het uitleggen gewoon makkelijker.

Waarom zou je er spastisch omheen moeten draaien en alleen maar symptomen mogen uitleggen. Het beestje heeft een naampje, geef hem die dan ook. En waar slaat die uitdrukking "je bent geen autisme" eigenlijk op. Nee tuurlijk ben je geen autisme, maar je bent wel een autist. Het zit in je genen, dus voor een gedeelte ben je het ook weer wel, het maakt voor een heeel heeeeel groot gedeelte uit hoe je in elkaar zit en daar kun je niet omheen. Autisme is een onderdeel van jezelf, je bent autist, en ik schaam me er ook niet voor. Ik vertel het regelmatig aan mensen, omdat het onderwerp er zo op komt, niet omdat ik er nou zo mee te koop loop of zo. Maar ik ben er heel nuchter en open over en heb daar eigenlijk nog zelden rare reacties op gehad.

Ik vind hoe het omgaan met je autisme veel verteld over of je het als excuus gebruikt, of overal door heen probeert te vechten. Ik vind het wel of niet benoemen dat je autistisch bent daar echt volledig los van staat. Het is een verschil tussen "dat kan ik niet want ik ben autistisch" of "ik doe erg mijn best, maar ik vind dat vanwege mijn autisme moeilijk". Ik ben het ermee eens dat dat tijdens een eerste kennismaken niet handig is en ook niet tijdens een sollicitatie gesprek om dat zomaar uit jezelf te vermelden. Maar aan de andere kant wel heel eerlijk. En is dat weer niet een typisch kenmerk, eerlijkheid tot op het bot? En soms komt het gesprek er gewoon toevallig op, zonder dat er expliciet naar gevraagd wordt. Bovendien, kan het in mijn geval zelfs misschien wel juist een voordeel zijn om het wél te noemen. Autistische kenmerken zijn hele nuttige en sterke eigenschappen als je onderzoek doet zoals ik. Waarom daar dan geen gebruik van maken?

Ik weet dat ik in sommige dingen anders ben dan anderen. Ik doe mijn best het te verbloemen, en het niet te laten merken. Maar het feit dat ik op sociaal vlak toch al mijn hele leven niet écht mee kom, geeft toch aan dat ik daar niet helemaal in slaag. Ik ben Shiloh en ik ben autist.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:55

Precies wat ik ook bedoel shiloh :j

Je hoeft er niet om heen te draaien, loop je op je werk ergens tegenaan door je autisme? Goed om het te vermelden. Sociale leven? Prima om het bij de date te melden, die kun je immers mee naar huis nemen. Ook bij onbekenden; prima. Die hoeven je niet te betalen :D en als ze er niet mee om kunnen gaan, prima. Zijn ze vlot weg en weet je ook genoeg :Y)

School vind ik ook een ander verhaal, omdat ze je daarin kunnen begeleiden. Juist verstandig om het van te voren aan te geven bij een studie adviseur.

Maar niet op je cv zetten. Benoem het dan als je sterke punten: erg geordend bv. Of melden in je eerste sollicitatie gesprek (of zoals ladybird het zei; ik vind structuur heel belangrijk). Laat ze eerst maar je kennen als persoon (of beter als 'geschikt poppetje in dit bedrijf')

Als je eerst maar het bedrijf binnen bent dus haha en dan zie je wel verder.

Buiten dat, is het melden geen probleem. Lijkt mij wel zo handig bij sociale ontmoetingen als je sociaal juist super onhandig bent. Snappen mensen dat je niet bewust onbeleefd bent.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-10-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:56

Zoiets inderdaad, in een CV zet ik ook niet dat ik ADHD of zo, is ook absoluut niet handig. :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:19

Shiloh schreef:
Ik vind dan wel weer, wanneer ga je het dan wél vertellen.

Ik loop er in mijn werk namelijk wel degelijk tegenaan. Met name bijvoorbeeld tijdens het bespreken/bediscussieren van resultaten of tijdens instucties. Soms neemt mijn eigen denk proces dan een loopje met me en hoor ik niet meer wat de ander verteld. Ik reageer dan nog wel automatisch met "uhuh, en ja, inderdaad" maar ik krijg er werkelijk niks van mee. Dat komt mega ongeintresseerd over, maar ik kan het ECHT niet helpen. Bij de vakgroep waar ik afstudeerden wisten ze dit en kon ik dan gewoon zeggen "sorry, mijn hoofd dwaalde weer eens af, kun je het nog eens herhalen?"

En dat stukje komt echt door mijn hoofd die gewoon anders in elkaar zit dan andere mensen. Ga dan maar eens uitleggen dat het echt geen onwil is. Er dan een naampje aan geven maakt het uitleggen gewoon makkelijker.

Waarom zou je er spastisch omheen moeten draaien en alleen maar symptomen mogen uitleggen. Het beestje heeft een naampje, geef hem die dan ook. En waar slaat die uitdrukking "je bent geen autisme" eigenlijk op. Nee tuurlijk ben je geen autisme, maar je bent wel een autist. Het zit in je genen, dus voor een gedeelte ben je het ook weer wel, het maakt voor een heeel heeeeel groot gedeelte uit hoe je in elkaar zit en daar kun je niet omheen. Autisme is een onderdeel van jezelf, je bent autist, en ik schaam me er ook niet voor. Ik vertel het regelmatig aan mensen, omdat het onderwerp er zo op komt, niet omdat ik er nou zo mee te koop loop of zo. Maar ik ben er heel nuchter en open over en heb daar eigenlijk nog zelden rare reacties op gehad.

Ik vind hoe het omgaan met je autisme veel verteld over of je het als excuus gebruikt, of overal door heen probeert te vechten. Ik vind het wel of niet benoemen dat je autistisch bent daar echt volledig los van staat. Het is een verschil tussen "dat kan ik niet want ik ben autistisch" of "ik doe erg mijn best, maar ik vind dat vanwege mijn autisme moeilijk". Ik ben het ermee eens dat dat tijdens een eerste kennismaken niet handig is en ook niet tijdens een sollicitatie gesprek om dat zomaar uit jezelf te vermelden. Maar aan de andere kant wel heel eerlijk. En is dat weer niet een typisch kenmerk, eerlijkheid tot op het bot? En soms komt het gesprek er gewoon toevallig op, zonder dat er expliciet naar gevraagd wordt. Bovendien, kan het in mijn geval zelfs misschien wel juist een voordeel zijn om het wél te noemen. Autistische kenmerken zijn hele nuttige en sterke eigenschappen als je onderzoek doet zoals ik. Waarom daar dan geen gebruik van maken?

Ik weet dat ik in sommige dingen anders ben dan anderen. Ik doe mijn best het te verbloemen, en het niet te laten merken. Maar het feit dat ik op sociaal vlak toch al mijn hele leven niet écht mee kom, geeft toch aan dat ik daar niet helemaal in slaag. Ik ben Shiloh en ik ben autist.

_/-\o_

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:29

Heel mooi stuk Shiloh!
Morgen voor het eerst alleen met de tram. Onverwacht. Maar dat komt wel goed.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:31

ik heb maandag een kennismakings gesprek bij de zorgboederij

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:33

lemanthia schreef:
ik heb maandag een kennismakings gesprek bij de zorgboederij

Leuk! Spannend :)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:36

Ik moet later op me werk toch zeggen dat ik autisme heb omdat ik in een nieuwe omgeving nogal in paniek raak... Moet denk ik eerst stage lopen... En de arbeidsconsulent kan ook niet dingen verzwijgen als hij werk voor me uitzoekt. Nou ja heb echt een hele waslijst aan dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Heb er al wel veel dingen vanaf kunnen strepen sinds ik eraan werk. Dit bedoel ik figuurlijk.

Oeh veel plezier lemanthia, ik hoop dat het iets voor je is. Zijn er dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:37

Spannend Lemanthia!

Ik heb gewoon de tv kabel gefixt _O-

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:40

Ik zou dit wel als HK-topic willen zien... Iedereen is gewoon welkom, autisten en niet-autisten, die kunnen elk moment binnen vallen en informatie verzamelen. Maar ondertussen kun je ook praten over het dagelijks leven (eventueel vanuit het woord waar ik niet kan komen, point-of-view van iemand met autisme).

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:49

Hannah, ik zeg ook niet dat jij niet mag vertellen dat je autisme hebt! tuurlijk is het fijn als ze dat weten, het gaat er om dat jij Hannah bent, en jij iemand bent die ook goede eigenschappen hebt (gestructureerd, gedetaileerde dingen ziet, eerlijk bent) en niet zegt Ik ben Hannah en ik heb autisme. benadruk de positieve dinge van jouzelf en je Autisme en benadruk niet je autisme met je waslijsten van dingen waar je rekening mee moet houden.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:53

Nee de positieve punten staan altijd voorop :P

Ik houd het IRL ook altijd privé... Anders nemen mensen je werk en taken uit handen en dat wil ik niet.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:01

Ik heb keelontsteking en had gehoord dat ik dan niet via me mond mag ademen, slikken doet zo'n pijn. Alleen doet mijn neus ook ontzettend pijn/jeukt het waardoor ik daar ook niet kan ademen. En mijn kaken en oren doen ook pijn. |(

En ik zit even in een dipje wat betaald werken, ik vind me vrijwilligerswerk zo leuk omdat ik weet hoe dat gaat en wat je kunt verwachten en omdat dat helemaal bij me past. Ik ben bang dat ik betaald werken lang niet zo leuk ga vinden als vrijwilligerswerk. Maar ik wil wel het maximale uit m'n leven willen halen.

Misschien denk ik er morgen anders over.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:09

Ik wil wel zeggen dat ik ziek ben tegenover de ouders maar ze zitten opsporing te kijken en dan mag ik niet de muziek afzetten uit de koptelefoon. Want ik word altijd heel erg bang en ga flippen omdat ik nachtmerries krijg van dat programma. En toch willen ze koste wat het kost blijven kijken terwijl ze niet in die criminelenwereld zitten en toch niemand herkennen 8)7 Maar nu kan ik de ouders dus niet zeggen dat ik me zo lichamelijk ziek voel.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:14

volgensmij wordt het een hk met 100 pagina's

er zijn dieren, geen paarden.
en het is voor tijdelijk, aangezien we bezig zijn dat ik kan verhuizen.
en ze hopen dat ik over 2 maanden kan verhuizen.

ik vindt het een erg fijn topic!!

ik heb maar weer een tangle gehaald. ik friemel het liest, en zeker bij spanningen/stress e,d
heerlijk,

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:16

Hannah, Dan wacht je tot gewoon tot Opsporingverzocht afgelopen is?? :?

Lemanthia, wat is een tangle? leuk dat je voor tijdelijk iets hebt :) waar ga je heen verhuizen?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:17