ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:08

Die rust kan ik bij paarden ook echt hebben. En dan hoef ik nieteens te rijden, maar gewoon poetsen, mesten etc, heerlijk... Bij koeien heb ik dat ook wel trouwens. Best fijn als je diergeneeskunde studeerd kan ik goed begrijpen

[quote]
Ben wel rustig bij mijn paard, maar sowieso nooit druk in de zin van hyper. Bij mij is het meer zo dat ik me eigenlijk alleen volledig kan concentreren als ik bij mijn paard ben. Anders ben ik altijd 'druk in mijn hoofd'.

Jammer genoeg is de kans heel groot dat mijn paard blijvend kreupel is, dus dat ik er binnenkort geen meer heb. wat jammer, wat heeft je paard dan?

dat merk ik dus ook, als ik druk in mijn hoofd ben, daar heb ik ook veel last van, en ik ga naar mijn paard, dan merk ik vanzelf dat ik rustiger wordt, best grappig want mijn paard is zelf ook zo druk als ik weet niet wat... maar samen worden we dan weer rustig....

KimL86

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:54

Ik kom hier ook eens even meelezen. Zou een half jaar geleden al een onderzoek laten doen naar add, maar dat is toen allemaal niet door gegaan. Nu ben ik eindelijk aangemeld. Maar ik moet nog even geduld hebben, want ik heb pas 12 maart intake gesprek. Maar wel fijn om alvast veel te lezen over add. Heb ook een forum gevonden over add, maar dat is niet zo'n heel actief forum.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:42

Hoi Ginger, ben ook pas aan het meelezen hoor....alvast succes met je intake...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:10

Ik heb mijn problemen nog eens doorgesproken met mijn psych en hij denkt dat opnieuw medicatie niet gaat helpen.
Dus voorlopig blijf ik medicatieloos :)
Alleen dat leren voor dat tentamen maandag.. en die werkstukken.. eh ja. Help.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:13

Balen, Bzoem. Heb zo'n beetje hetzelfde op het moment. Kan nog steeds bijna niet eten dus werd wel erg licht. Nu een tijdje gestopt met Retard en kom weer een beetje op gewicht...Maar van m'n opdrachten komt weinig meer terecht. Wat is nu wijsheid?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:42

Je kunt het niet maken van de opdrachten niet afschuiven op je ADHD. Je weet nu al dat het eraan komt, want je uit je zorgen erover op bokt.nl. Zet je pc uit, maak een planning voor de resterende tijd tot aan de inlever datum zodat je elke dag een stuk van die planning doet en af rond. Geef je partner, moeder of beste vriendin een kopie van je planning en vraag of ze je willen helpen herinneren. Zet 3 alarmen per dag op je telefoon met herinneringen over wat je wanneer moet doen. Plak een enorme planning op je muur boven je bed!

Beloon jezelf als je iets hebt afgerond om daarna ff lekker te gaan bokken, naar je paard te gaan, of voor de tv te gaan hangen.

Ff serieus ik begrijp dat mensen moe van mij worden omdat ik dit steeds herhaal, maar ga eens anders om met je ADHD! Je lost het niet op door het te onderdrukken met ritalin. Je moet jezelf helemaal opnieuw programmeren, en veel meer je best doen dan een ander misschien, maar er is geen enkel excuus om iets herhaaldelijk niet te doen omdat je het zogenaamd niet kan. Alles kan, het gaat alleen niet vanzelf als je ADHD hebt...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:54

Hoe kun jij weten wat ik al wel en niet doe?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:24

ik gebruik soms ook ritalin, heb met mijn arts afgesproken dat ik dit niet altijd hoef te gebruiken, en idd het is wel handig om een planning te hebben als iets afmoet en geen afleiding...
dit laatste is ook voor mij o zo moeilijk... := := := := :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:57

Ik heb nu een studiecoach (leuk toegepaste psychologie studeren. Ouderejaars moeten hun coaching skills leren door eerste jaars te begeleiden, best handig :Y) ) En het helpt me, tot nu toe, best wel := (heb maar 1 gesprek gehad nog).

Heb nu een goede aanpak gekregen over hoe ik een planning moet maken (en dat is een stuk concreter dan mijn eigen manier. Ik heb zelfs alle stappen van het maken van een planning op papier staan.) en het is best handig. Het helpt goed tegen uitstelgedrag, want als er in mijn planning staat dat ik van 10 tot 12 ga leren en ik doe het niet, kom ik in de knoei met m'n andere dingen, en dan haal ik het jaar gewoon niet. simpel. En ik kan mezelf niet meer wijs maken dat het 'ook best over 5 minuten kan'. Want dan is mijn planning (waar ik veel liefde en aandacht in heb gestopt :D ) meteen waardeloos. Daarnaast moet ik mijn planning naar studiecoach toe mailen, en aangezien ik wel iemand ben die altijd haar afspraken is dat ook wel een goede regeling... :') (aangezien ik mezelf er wel voor aan zie om überhaupt nooit aan een planning te beginnen, anders).
Mij helpt het iig, maar zal voor iedereen wel anders zijn. Als je een strakke planning hebt en je bent bezig en de woordjes vliegen... Dan kom je alleen maar in de knoei (dat heb ik vandaag, omdat ik ziek ben. :+ En Vrijdag ook, toen heb ik 5 uur gedaan over het schrijven van 1,5 samenvatting en een conclusie :z Niet de bedoeling )omdat je dus veel langer bezig bent dan ingepland....
Maargoeddd.... bokken als je je opdrachten moet maken is iig niet de manier :P

Overigens is het bij mij ook een stukje eigen effectiviteits verwachting (yeah. Laat ik dat begrip/determinant nou net moeten weten voor mijn toets :Y) ) Als ik denk 'ik ga zo meteen wel leren' weet ik ook wel dat ik het uiteindelijk niet doe, maar dat is eigenlijk al 50% van de reden waarom ik het niet doe. Nu heb ik een planning waar ik vertrouwen in heb, en dat werkt wel gewoon.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:19

Ik vind plannen verschrikkelijk. Omdat ik er altijd langer over doe dan ik van te voren denk en dat is zwaar frustrerend.
Net heb ik wel een hoofdstuk gelezen, maar heb nu al geen idee meer wat er stond. En dan moet ik het opnieuw lezen. Of ik lees per ongeluk een pagina voor de 2e keer want halverwege heb ik dan een oja momentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:08

Maarja, dat is gewoon een kwestie van meer tijd inplannen dan je nodig denkt te hebben en al vroeg beginnen toch? Als je een flinke marge neemt moet het lukken, die tijd ben je er toch wel aan kwijt. Dus dan kan het maar beter goed ingeplande tijd zijn. Moet je alleen niet 3 dagen van te voren een planning maken voor iets wat niet kan in 3 dagen :+
Ik plan nu per hoofdstuk en vak, ipv. alleen per vak, dat maakt het al een stuk accurater :j .

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:35

Ik merk wel dat ik in de tijd dat ik ritalin slik al beter heb geleerd alles in orde te houden. Ook zonder kan ik me nu veel beter aan m'n huiswerk zitten, wel met minder concentratie dan ik zou willen maar ik doe het voor mezelf al beter dan voorheen. Heb eigenlijk geleerd om meer ritme te krijgen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:36

Bzoem schreef:
Ik vind plannen verschrikkelijk. Omdat ik er altijd langer over doe dan ik van te voren denk en dat is zwaar frustrerend.
Net heb ik wel een hoofdstuk gelezen, maar heb nu al geen idee meer wat er stond. En dan moet ik het opnieuw lezen. Of ik lees per ongeluk een pagina voor de 2e keer want halverwege heb ik dan een oja momentje.

hahahaha heel herkenbaar :j :j :j :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:49

Ik wordt niet zozeer moe van je verhaal, Piloetje. Eerder verdrietig. Het was mij al een tijdje duidelijk hoe jij erover denkt. Je hebt ook gelijk. Maar denk je echt dat ik alle door jou genoemde dingen niet allang doe? Ik heb je verhaal nu al drie keer teruggelezen (ongeveer dan) en elke keer denk ik 'ja, check'.

Soms willen dingen alleen even niet, loopt net alles mis en in het honderd en nee, dat komt niet (alleen) door de ADD maar kan iedereen overkomen. Dit topic is voor mij dan erg lekker om even mijn verhaal kwijt te kunnen zonder direct afgebrand te worden.

Dat gebeurt me in het 'echte' leven al regelmatig en daar wordt ik niet 'beter' van. Eerder nog bozer op mezelf en nog een stukje faalangstiger. Ook al weet ik dat dat niet helpt.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:59

:(:) Ik snap precies hoe je je voelt Pepper...

Ik weet wel dat ik een planning moet maken en die gewoon volgen en alles, en jij zult dat ook al tig keer gehoord hebben, maar soms lukt het inderdaad gewoon niet... Ben inmiddels wel zover dat ik accepteer dat het sommige dagen gewoon ruk gaat, dan kan ik wel boos op mezelf gaan worden, maar daar heb ik mezelf alleen maar mee... Beter even iets anders gaan doen en het later nog eens proberen. Je mag soms af en toe best lief voor jezelf zijn, je bent zelf (waarschijnlijk, en misschien de mensen om je heen ook...) al hard genoeg voor jezelf...

Dat faalangstige is echt naar, ik heb het afgelopen jaar ook ontzettend ontwikkeld, enig idee hoe ermee om te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 03:23

hmmm, ik denk dat het best menselijk is dat het af en toe niet lukt met leren, ADD of niet :) Al gebeurt het als ADD'er mss wat vaker.
Alleen als het echt een structureel probleem is, is het wel de moeite waard om na te gaan of je je aanpak mss kan veranderen (denk ook dat Piloetjes het niet als afzeiken bedoelde, alleen als goedbedoelde tips :oo ) en als je dat niet kan/wil/luk je er bij neer te leggen dat je mss boven je kunnen werkt (en dan weliswaar niet eens zo zeer qua intelligentie, maar qua andere cognitieve vaardigheden). Kan ook een hoop rust geven lijkt me.
Wil niet zeggen dat het bij jou een structureel probleem is en dat je niet mag klagen overigens, als dat oplucht moet je het vooral doen :D Maar je eerste berichtje kwam wel een klein over als iets wat over een langere termijn plaatsvond vond ik.... :P Ligt mss ook aan mij.

Ik heb overigens ook onwijze faalangst maar was me er nooit van bewust omdat anderen het als luiheid zagen. Aangezien ik alles wat rede tot falen (en dus stress) kon geven vermeed (De overgang basisschool-middelbare school is niet helemaal vlekkeloos gegaan bij mij :+ ). En presentaties geven kan ik niet omdat ik dichtklap en mondelingen ook, maar ik dacht altijd dat ik mezelf dat ook wel een beetje wijsmaakte.
Laatst faal-angst rij-examen gehad, en voor de 4e (!) x gezakt. Instructeur met handen in het haar, want hij wist ook niet meer wat 'ie moest doen aangezien de lessen gewoon prima gaan en daar niet het probleem ligt. Maar tijdens de examens gaat er gewoon een lampje uit en kan ik niet meer nadenken (ben van te voren niet eens extreem zenuwachtig. Mja :+ ). Het advies van mijn examinatrice was dan ook dat ik maar een psych moest zoeken :+ En mijn instructeur was het er mee eens dat ik maar beter terug kon komen als ik dat gedaan had, want hij wist het verder ook niet meer :') . Beetje kak :') Dus als iemand een goeden tip heeft :P

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 03:35

Mijn zoon heeft add...
Of je nou ADHD hebt of ADD
Valt onder een..
Hoe vaak ik het zeg mijn zijn heeft geen ADHD want hij stuiterd niet
Wel kan hij impulsief handelen

Nu het Vierde soort medicijn in twee jaar tijd en nu hij werkt top
8 uur werkend..equasym xl
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=2024

Bij ritalin reageerde hij heftig op rebound effect
Concetra vond hij zich zelf raar worden
Medikanet werd hij suf hij voelde zich down bv hij had gevoel dat hij nooit meer kon lachen..

Heeft begeleiding in pmt... Gehad en nu krijgt hij het op school..heet rots en water..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 03:37

O ja wat helpt is op schrijven voor hem..
Op een memo bord bv

Er bestaan ook blik agenda s speciaal voor add/adhd schijnt als een stoplicht te werken..
Onze zoon gebruikt online klassenboek super handig...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:17

iehll... vond zo'n nieuwetijds kind test op interner. Had op 2 punten na alles met ja beantwoord. stond in de uitslag dat deze mensen vaak etiket ADHD krijgen. Veel vragen waren ook 'typische adhd kenmerken'.
Vooral het wegdromen, switchen in emoties etc. klopten als een bus. Ik vind dit lastig hoor, ga ik weer helemaal over na zitten denken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:24

Nieuwetijdskind? Was dat nou weer?

De dingen die jij noemt zeggen me ook helemaal niets, kiddokid. Misschien omdat dat gericht is op kinderen? Ga wel even kijken naar dat medicijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:08

Persoonlijk geloof ik niet zo in nieuwetijdskinderen en blauwe aura gedoe :D Maar wel typisch dat het zo overeen komt!

@Peppertree, is zo'n new age dingetje.
Citaat:
Enkele jaren geleden begon Kryon te spreken over de Indigo-kinderen die momenteel massaal naar de aarde komen. Zij zijn vernoemd naar de donkerblauwe kleur van hun aura. Deze kinderen zijn hier met een speciale missie. Ze ondersteunen de overgang naar een hoger vibratieniveau en bereiden ons voor op een nieuwe tijd waarin hun bijzondere kwaliteiten op de voorgrond zullen staan. Zij zijn de voorlopers van een evolutionaire stap in de geschiedenis van de mensheid, de transformatie naar de spirituele en intuïtieve mens. Ze zijn onze hoop voor de toekomst als leiders van een liefdevolle en rechtvaardige wereld zonder geweld en concurrentie. De Indigo's beschikken reeds over het nieuwe bewustzijn. Vaak zijn het 'oude zielen' die al vele levens achter zich hebben en de wijsheid van Atlantis of van het oude Egypte nog met zich meedragen. Er zijn ook Indigo's die uit een ander zonnestelsel of uit een hogere dimensie komen.
(typisch dat ze ook echt een blauwe aura hebben. Ik riep maar wat. Onbewust toch wat blijven hangen :P )

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:21

Ja ik blijf dat toch altijd wel heel interessant vinden, die overeenkomsten met het nieuwetijdskind

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:54

ik heb ook nieuwetijdskind..
kijk maar eens op internet...
mijn zoon is al geboren als sterrenkijker

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:58

Menino schreef:
Laatst faal-angst rij-examen gehad, en voor de 4e (!) x gezakt. Instructeur met handen in het haar, want hij wist ook niet meer wat 'ie moest doen aangezien de lessen gewoon prima gaan en daar niet het probleem ligt. Maar tijdens de examens gaat er gewoon een lampje uit en kan ik niet meer nadenken (ben van te voren niet eens extreem zenuwachtig. Mja :+ ). Het advies van mijn examinatrice was dan ook dat ik maar een psych moest zoeken :+ En mijn instructeur was het er mee eens dat ik maar beter terug kon komen als ik dat gedaan had, want hij wist het verder ook niet meer :') . Beetje kak :') Dus als iemand een goeden tip heeft :P

misschien zou je eens een verlengd examen kunnen proberen, dan heb je eerst een gesprek met je examinator, misschien kun je dan je situatie uitleggen,en krijg jij daar een beter gevoel bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:03

Dat is volgens mij een faalangst-examen. Vond het alleen maar irritant. Ze zat zo van 'Je hebt dus al eerder examen gedaan. Vertel '... Ik snap wel dat het een truc is, maar ik denk dan van 'Als je iets wil weten, stel dan gewoon een concrete vraag'. Had er namelijk niets over te vertellen behalve dat het niet al te best ging. Toen ging ze me leeg aan zitten staren in de hoop dat er nog iets zou komen, maar ik kon nog steeds echt niets relevants bedenken. Maakte me eerder ongemakkelijk dan dat het me op mijn gemak stelde. Vond dat hele gesprek heel irritant en nutteloos en stapte ook niet echt met een goed gevoel de auto in :+