Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:24

Kinke schreef:
Je borsten kun je zelf ook controleren, maar inderdaad ik denk ook dat vanaf je 50ste deze controle wel behoorlijk laat is.
Tevens heeft Arabesk blijkbaar 0,0 opgestoken van dit topic. Hier zitten toch behoorlijk veel vrouwen met slechte uitslagen. Belachelijk om dit te vergelijken met de kans op een dodelijk auto ongeluk. Als je dan toch perse die vergelijking wilt maken dan voorkomt dit onderzoek dat je de komende jaren een dodelijk ongeluk krijgt of waarschuwt dit onderzoek jou dat je al bezig bent met je dodelijke ongeluk zonder dat je het merkt. Maar het is wel duidelijk dat Arabesk niet weet waarover ze praat, aangezien ze het heeft over 'in je doos graven'. Prima dat je dit zelf niet durft laten doen, maar doe a.u.b niet alsof het niet belangrijk is, dit topic maakt maar al te goed duidelijk dat het ook in het selecte gezelschap hier al doden heeft voorkomen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan! En idd als ik mij niet had laten controleren en had gewacht tot de oproep met mn 30 e dan was het bij zeer waarschijnlijk helemaal uitgezaaid geweest! Dus die controle is zeker wel heel belangrijk!
Dus als je zelf niet gecontroleerd wil worden, ga dan niet adviseren dit niet te doen..
Ik wil namelijk niet weten wat er was gebeurd met mij als ik niet was gegaan...heb 3 kids rondlopen die graag een moeder willen hebben..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:24

Uitslag net gehad! 100% Pap1 en dus prima! *\o/*
Toch een fijn gevoel dat het helemaal top is :) Echt een geruststelling!
Ik ben erg blij dat ik het ondanks de angst heb laten doen :j Over 5 jaar weer.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:56

Cayenne schreef:

Ooh super! Gefeliciteerd! Dat lucht op ofniet :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:28

*\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:53

Ja, wat een opluchting! De assistente zei bij het onderzoek al dat ze het er rustig en schoon vond uitzien, maar die kan natuurlijk geen zekerheid geven. Nu wel dus! :)

blackstar

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:00

Fijn Cayenne dat jij ook een goede uitslag heb. Bij mij was het ook een grote opluchting.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:19

Fijn cayenne.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:23

jesito schreef:
Ik snap arabesk ergens wel en ergens ook niet :D
De kans is idd vrij klein, maar die paar mensen die er toch tussenuit worden gehaald is toch een grote winst idd.
Het stelt relatief weinig voor, ik denk dat de gênante pose in je nakie voor de meeste het struikelblok is.

Op zich is dat de gedachte achter elk bevolkingsonderzoek: een relatief kleine ingreep, met een hoog resultaat: pap 2 en 3a kunnen relatief onschuldig zijn, ook pap 3b en 4 zijn nog geen kanker en als je er vroeg bij bent (in nl is eens in de 5 jaar voldoende) is ook pap 5 nog behandelbaar.

Maar behalve een gênante pose: voor sommige vrouwen is het extreem pijnlijk in lichamelijk opzicht (vvs, vulvadynie, lichen sclerosus, plus helaas vaak de calvinistische opvattingen omtrend "even doorbijten", die nergens voor nodig is) -
voor vrouwen met trauma's rond verkrachting is het psychisch erg pijnlijk.

En wie maagd is, heeft een significant lagere kans dan de gemiddelde Nederlandse vrouw.

Citaat:
maar je borsten worden pas vanaf je 50ste gecontroleerd.
Dus laat je netjes uitstrijkje doen krijg je borstkanker.
Ik hoor helaas veel jonge meiden hiermee dus met 50 jaar het eerste onderzoek is naar mijn mening erg laat.
Dus tevens wil ik iedereen hier erop wijzen dat zelfonderzoek aan je borsten ook belangrijk is.
Het beste gewoon met een douche eens even goed voelen, meer is het niet.

En verder moet iedereen doen waar die zich zelf goed bij voelt.

Ja, er was een tijd dat borstkanker pas echt veel voorkwam boven de 50, maar helaas: die leeftijd is aan het zakken. Wat heel erg naar is, want kanker bij jongere mensen groeit sneller en is dus schadelijker.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-07-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:24

Cayenne schreef:
Ja, wat een opluchting! De assistente zei bij het onderzoek al dat ze het er rustig en schoon vond uitzien, maar die kan natuurlijk geen zekerheid geven. Nu wel dus! :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

JOEPIE! !!!!

Gefeliciteerd met je uitstekende uitslag, heerlijk die opluchting! !!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:36

tuurlijk is het voor sommige vrouwen een stuk moeilijker om zich te laten onderzoeken, er is hier ook niemand die dat onderkent volgens mij. Echter…mocht je wel behandeld moeten worden, staat het halve ziekenhuis om je heen, dus beter eraan werken om toch naar de huisarts te gaan voor een uitstrijkje :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:46

Nuage schreef:
Als we allemaal zo dachten als Arabesk had ik nu kanker gehad dat is zeker. Sorry maar met die redenering kun je inderdaad alles wel negeren, maar ik blijf het een vorm van struisvogelpolitiek vinden. Als jij dat zo vindt is dat prima, maar ga het anderen niet adviseren. Je hebt geen idee van wat je kunt aanrichten. En in je doos graven pppfff please drama much?

Ja dat is voor sommigen echt een drama, alsjeblieft accepteer dat.
Ik heb 6 jaar terug meegedaan aan het onderzoek. Ik heb 4 dagen daarna nog gebloed, het deed vreselijke pijn. Vorig jaar kreeg ik weer een oproep. Ik heb besloten die gewoon weg te gooien, ook niet te reageren, maar weg te gooien. Komt er 3 maanden later een herinnering. Pardon? Ze houden dus bij wie gaat en wie niet gaat. Vind ik niet netjes, het is mijn privacy. Je kon aangeven dat je nooit meer een oproep wilde of gewoon dit keer niet meedeed, maar dan wilden ze ook een waarom weten. Ook deze oproep heb ik mede dankzij het toch nooit veilig zijn van je gegevens gewoon weggegooid en ook niet teruggestuurd. Ik vind aangeven van nooit meer wat ver gaan, maar ik wil ook niet opgeven waarom ik nu niet meedoe. Ik zie over 4 jaar wel weer, op dit moment sta ik nog gewoon achter mijn beslissing van volledig negeren en ook niet reageren. Of ik nooit meer ga wil ik ook niet nu al aangeven, dat is iets wat ik gewoon op dat moment wil bepalen. Ik ken iemand die jonger is dan ik die inderdaad baarmoederhalskanker gehad heeft en inderdaad geopereerd is, chemo gehad heeft en nu 'weer gezond' is. Maar of ik me zou laten behandelen weet ik ook niet, ik ken ook mensen die na chemo gewoon toch zwak ziek en misselijk blijven ook al zijn ze op papier 'gezond'. Je wenst het niemand toe, maar het wel of niet meedoen aan een onderzoek, het wel of niet laten behandelen is toch iets wat je echt alleen zelf kunt beslissen. Een ander kan advies geven, maar alleen jij kunt voor jezelf beslissen wat het beste is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:58

Hoi Germie,
heb jij/ heeft iemand een idee hoezo jij zo lang hebt nagebloed...?
In principe is dit niet normaal.

Zou het gaan over een verschrikkelijke onbenul, zou je bijvoorbeeld kunnen doen als ik: zelf het spuculum inbrengen. - en iemand die je vertrouwen heeft doet dan het eigenlijke uitstrijkje.

En ik ken idd een vrouw met vaginisme, die na een onderzoek door een "excuus voor een arts" besloot dat ze liever kanker kreeg dan "dit" nog eens meemaken.
Ik heb respect voor de pijn achter de keuze en de keuze zelf - maar met een vrije keuze had dat niets van doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:53

*\o/*
Cayenne schreef:

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:07

Gefeliciteerd Cayenne *\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:19

Dank jullie wel!
Eigenlijk best raar om felicitaties te krijgen terwijl ik niet jarig ben _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:51

we reageren op Arabesk, en die wuift het gewoon weg, alsof het niets voorstelt om baarmoederhalskanker te krijgen en alsof de kans om het te krijgen miniem is. Het is voor niemand een feestje om met je benen wijd voor een huisarts, assistente of gynaecoloog te liggen, dus dat het zelfs een drama is voor sommigen wordt echt wel begrepen. En dat je angst dan zo groot is dat je kiest om niet te gaan, prima, maar Arabesk komt met non-argumenten, heel iets anders dus.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:58

Oef.. even niet mee gelezen en gelijk een paar pagina's verder.

Gefeliciteerd cayenne super nieuws!
En ik sluit me volledig aan bij kinke.. ook wel raar zo'n reactie in een topic met mensen waarvan de meeste slechte uitslagen hadden.. maar goed. Hoop dat iedereen de goede keuze voor zichzelf maakt..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:32

Ik mag volgende week vrijdag weer.
4 jaar geleden is het bij mij niet gelukt om een uitstrijkje te maken. Het was te pijnlijk. Dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het nu gaat lukken. Maar ik laat het wel door mn huisarts doen en niet door de assistente. Bij de huisarts voel ik me meer op mijn gemak en zij weet precies wat er speelt.

Er waren eerder reacties dat het 3 minuten duurt. En als je wat krijgt dat er dan veel meer mensen naar je muts zitten te staren.
Bij mij kon ze niet eens met de kleinste maat eendenbek naar binnen. Alles zat op slot. Terwijl ik een half jaar daarvoor bevallen was van mijn dochter.
Het boeit me verder ook niet hoeveel mensen er naar mn muts zitten te staren, als ze er maar niet aan zitten haha. Die pijn is echt vreselijk.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:03

Ik denk dat veel reacties en argumenten afhankelijk kunnen zijn van iemands leeftijd en of iemand al kinderen heeft. Een grote kinderwens hebben en er dan ineens achter komen dat je een ver gevorderd voorstadium hebt of zelfs al kanker.. daardoor geen kinderen meer kunt krijgen.. terwijl je dit met een (voor velen en pijnlijke uitzonderingen daarbuiten gelaten) simpel uitstrijkje had kunnen voorkomen door toch even te gaan.

Ik ben net 30.. eerdere relatie is helaas misgelopen en nu net in een nieuwe relatie waarbij ik de mogelijkheid tot het krijgen van kinderen graag had willen hebben.. En ineens.. bam... kan nu hoogst waarschijnlijk niet meer.

Dan is het lezen van reacties waarin simpelweg gezegd wordt dat ze het nut er niet van inzien.. onzin vinden.. te eng vinden.. best lastig. Als je echt een medisch/psychisch probleem hebt waardoor het pijnlijk is.. heb ik daar respect voor.. maar anders.. denk na!!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:44

Citaat:
Dan is het lezen van reacties waarin simpelweg gezegd wordt dat ze het nut er niet van inzien.. onzin vinden.. te eng vinden.. best lastig. Als je echt een medisch/psychisch probleem hebt waardoor het pijnlijk is.. heb ik daar respect voor.. maar anders.. denk na!!

_/-\o_ Dat bedoel ik dus.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:01

een ding blijft het toch het is iedereen zijn eigen keuze wel of niet te gaan. en waar dat ook op uitloopt het was en blijft je eigen keuze..

blijft wel fijn dat er veel een goede uitslag hebben, en dat er veel op tijd geholpen worden in het ziekenhuis dankzij deze onderzoeken, toch doe ook ik het niet. ( ik ben nog maagd speelt ook grote rol bij mijn keuze)

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:59

Christiene schreef:
een ding blijft het toch het is iedereen zijn eigen keuze wel of niet te gaan. en waar dat ook op uitloopt het was en blijft je eigen keuze..

blijft wel fijn dat er veel een goede uitslag hebben, en dat er veel op tijd geholpen worden in het ziekenhuis dankzij deze onderzoeken, toch doe ook ik het niet. ( ik ben nog maagd speelt ook grote rol bij mijn keuze)

Als je maagd bent dan kan ik dat ook wel begrijpen..en is het ook niet zo dat als je maagd bent de kans ook nog kleiner is? Of zeg ik nu wat raars dacht dat mij is verteld dat als je veel sex hebt gehad de kans stukken groter is

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:19

Klopt.
Vrouwen die nooit sex hebben gehad en vrouwen die vrijen met vrouwen of besneden mannen hebben een veel lager risico. (Onderzoek, uitgesplitst naar nonnen, lesbiennes en joodse vrouwen. )

En wie vrijt met een lieve meneer met voorhuid: het heeft zin als hij zich daar goed wast.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:34

ja dat staat ook in de folder die je krijgt bij de uitnodiging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:17

TinkerTreas schreef:
Ik mag volgende week vrijdag weer.
4 jaar geleden is het bij mij niet gelukt om een uitstrijkje te maken. Het was te pijnlijk. Dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het nu gaat lukken. Maar ik laat het wel door mn huisarts doen en niet door de assistente. Bij de huisarts voel ik me meer op mijn gemak en zij weet precies wat er speelt.

Er waren eerder reacties dat het 3 minuten duurt. En als je wat krijgt dat er dan veel meer mensen naar je muts zitten te staren.
Bij mij kon ze niet eens met de kleinste maat eendenbek naar binnen. Alles zat op slot. Terwijl ik een half jaar daarvoor bevallen was van mijn dochter.
Het boeit me verder ook niet hoeveel mensen er naar mn muts zitten te staren, als ze er maar niet aan zitten haha. Die pijn is echt vreselijk.

precies, erg pijnlijk en dan 4 dagen nabloeden. Dus heb ik de keer erop maar overgeslagen. Bovendien geen relatie.