wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:43

Ik krijg tegenwoordig het moeheid pakket wist niet dat dat bestond
Maar ik zou alles vragen
Even met je huisarts overleggen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:25

Poe wat jij doet zou ik met een ontregelde schildklier niet voor elkaar krijgen. Een activiteit misschien met moeite. -O-

O ja na lezen van de bijsluiters (kennelijk weer wat vernieuwd bij die van mij pas geleden) weet ik waarom ik opeens te laag zat in pillen. Kennelijk heeft naast soya wat ik niet eet ivm allergie een vezelrijk dieet ook gevolgen voor slechtere opname. Nu was ik juisten afgelopen maanden met mijn darmen eindelijk zover dat vezels beter vielen, en daardoor verzot op muesli en grof volkoren gevonden dat goed viel. Daarmee mezelf dus in de vingers gesneden. Te weinig medicijnen in bloed, darmen werken langzamer daardoor dus aankomen ook enz. Met als gevolg afgelopen week stilgevallen maag en darmen weer. Op vezelarm weer gezet en vet.

Nooit geweten dat vezels en soya effect hadden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:45

Xyris schreef:
Thanks voor de duidelijke antwoorden, ik zal alles laten testen, iets specifiek waar ik om moet vragen? Ik heb nl. begrepen dat er meerdere varianten zijn voor dit soort tests.

Ik zou inderdaad een algemeen bloedonderzoek doen. Overbeharing en overgewicht kunnen ook door hormonen komen bijvoorbeeld. Ik weet niet of je de pil oid slikt?

@ karuna, eet je veel vezelrijk voedsel? Ik eet alleen volkomen brood en merk dat ik dit nodig heb anders gaan mijn darmen protesteren.
Wat lastig dat je door de schildkliermedicatie met zoveel verschillende dingen rekening moet houden :\

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:48

@C_arola, ik heb een spiraaltje, dus slik de pil niet. Probleem ontwikkelde zich toen ik een jaar of 14 was, sinds mijn 12e ongesteld, maar niet gelijk met de pil begonnen destijds. Ook nooit echt consistent geslikt.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:52

@ Karuna: Je zou misschien wel vezels kunnen consumeren maar dan heeft dat gevolgen voor je hoeveelheid medicatie. Dus als je lijf (darmen) het goed doet op vezels dan zou ik er voor kiezen om die te blijven eten en te zorgen dat je een, waarschijnlijk lage, aanpassing doet met je medicatie. Het schijnt ook zo te zijn dat als je darmen niet optimaal werken, je lijf het ook niet kan. Men wil zelfs wel beweren dat allerlei problemen gevolg zijn van slecht functionerende darmen. Zo kan een antibiotica kuur wel 4 jaar na inname nog voor problemen in je darmen zorgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:04

Nou ja de mijne doen juist minder goed op veel vezels, hoe minder hoe beter gek genoeg. Heb lang op een vezelarm dieet gestaan noodgedwongen. Maar ben gek op muelsi en grof brood. Was even zo lekker maar dan maar weer terug naar minder, zeker als ontbijt weer braaf witbrood of beschuit of zo, -O- Maar helaas pakt dus op meerdere manieren verkeerd uit. -O-

Ab is ook de oorzaak dat mijn hele spijsverterings systeem aan gort geholpen is. Van 4 tot ongeveer 14 meerdere keren per jaar ab nodig. Daarna minder maar nog steeds vrij veel nodig. Heel veel longontsteking gehad geelzucht hersenvlies ontsteking bij en voorhoofdholte ellende. Gevolg aantal ab mag ik niet meer hebben omdat ik er allergisch voor ben geworden.

Maar darmen daardoor naar de knoppen, neem best lastig spul op, medicatie heel traag op nemen en afbreken weer, risico op overdosering is daardoor best aanwezig.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-08-18 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:06

Xyris schreef:
@C_arola, ik heb een spiraaltje, dus slik de pil niet. Probleem ontwikkelde zich toen ik een jaar of 14 was, sinds mijn 12e ongesteld, maar niet gelijk met de pil begonnen destijds. Ook nooit echt consistent geslikt.

Dan zou het daar waarschijnlijk niks mee te maken hebben. Lastig om duidelijk te krijgen wat de oorzaak is, sterkte!

Reageert je lichaam ook slecht op witbrood met zaden en pitten karuna? Anders is dat misschien nog een optie, heb je net wat meer bite dan met een gewoon witbrood.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:08

Yup die komen er onverteerd weer uit aan de achterkant zeg maar :+

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:09

Wat lastig lijkt me dat, hier precies het tegenovergestelde met witbrood.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:14

Ik klets hier nog helemaal niet mee!

Trage schildklier meld zich! Sinds 2,5 maand aan de Thyroxine, op dit moment nog aan het instellen. Het kan mij niet snel genoeg gaan dat mijn waardes weer goed gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:23

Xyris schreef:

Heb je je eierstokken al eens laten nakijken? Wellicht heb je last van pcos. Je hebt alle symptomen!

Hier last van een subklinische trage schildkleur. Ik heb last van vage klachten, maar omdat de functie (t4 of zo) nog goed is ondanks het verhoogde tsh, doen ze er niks aan. Nu heb ik ook vanuit dit topic begrepen dat je wel al klachten kunt hebben ondanks nog normale functie en medicatie kan helpen? Over een aantal weken moet ik weer prikken om te zien of de waardes verder zijn veranderd.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:59

Weet iemand van jullie misschien een goede endocrinoloog? Iemand die verstand heeft van schildklier en bijnieren, die niet bang is om van de standaard af te wijken en zelf na te denken? Ik woon in het midden van het land en een stuk rijden naar een goede arts is geen probleem...

Ik ben op 1 april begonnen met Thyreoïdum (natuurlijk schildklierhormoon). Dit na 10 jaar klachten die steeds erger werden, maar toch steeds normale bloeduitslagen, ging in februari eindelijk het TSH stijgen en het FT4 dalen. Huisarts wilde nog geen medicijnen voorschrijven, "want TSH van 5 - 10 is niemandsland, dan schrijft de internist ook niets voor" -O- .
Ik functioneerde totaal niet meer, dus ik heb eindelijk een andere arts (opnieuw) opgezocht. Hij schreef me na nog wat bloedonderzoeken de Thyreoïdum voor.

Ik voelde me al snel beter. Eind mei voelde ik me helemaal top, echt 20 jaar jonger *\o/* . Enige probleem: ik had steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Als ik stopte met ophogen, dan kwamen al snel symptomen terug. Niet alles, vooral het slechte slapen, de spierkrampen, het vocht vasthouden, de trillende spieren, spierpijn en concentratieproblemen. Dus ging ik toch steeds weer ophogen.

Intussen gebruik ik synthetisch T4+T3 in de hoop dat ik daar minder van nodig zou hebben. Ik heb er inderdaad iets minder van nodig, maar nog steeds belachelijk veel voor mijn gewicht.

Ik zou nu graag de functie van mijn bijnieren laten testen bij een endocrinoloog die ook verstand heeft van de schildklier en geen drama maakt van T3 gebruik. Bijnierschorsinsufficiëntie zou voor mij heel veel verklaren en zou ervoor kunnen zorgen dat de omzetten van T4 naar T3 niet goed gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 06:12

Ik had altijd Koppeschaar in het UMC maar die is ermee gestopt jammer genoeg maar schijnt dat zijn opvolgers, bv Dr. Valk ook goed is wat ik hoorde van lotgenoten. Succes Albertina!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 10:04

Ik heb nu na jaren weer 7 weken Levothyroxinenatrium geslikt maandag ga ik bloedprikken ik ben gewoon uitgeput is echt niet normaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:07

Heb gisteren ontdekt dat thyroidium slecht leverbaar is - ik had de keuze voor drie keer zo duur of synthetisch. Straks dus over naar synthetisch - ik krijg het niet vergoed. Ik hoop dat het niet teveel uitmaakt.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:23

@Shadow0, ik had gehoopt dat ik het synthetische beter zou opnemen. Dan zou ik dus gaan hyperen als ik mijn dosis 1 op 1 zou overzetten. Dus verlaagde ik mijn dosis drastisch. Intussen zit ik weer dicht bij mijn oude dosis. Dus ik raad je aan om gewoon 1 op 1 over te stappen, of evt. iets te verlagen. Maar niet zoveel als ik deed 8)7

Ik ging van 3x 90 mg Thyreoidum + 62,5 mcg Levothyroxine :o naar 3x 60 mg synthetisch T3+T4. Resultaat: zware benen, vocht vasthouden, wallen onder mijn ogen, slecht slapen en vervolgens weer kramp in mijn bilspier en het gevoel dat ik liep te zweven, dus snel weer ophogen en nog verder ophogen.
Een dosering van 2x 105 mg en 1x 90 mg leek het goed te doen, maar ik kreeg steeds meer last van buikpijn en diarree (ook een wat hoge hartslag en ik had het wat warm). Maar 1x 105 mg en 2x 90 mg is ook niet fijn, geen diarree of warm hebben meer, maar volop rusteloze benen, spierkramp en daardoor niet/slecht slapen.
De vraag is nu of ik hyper op de T4 of de T3 in de capsules? Aangezien ik nog Levothyroxine (T4) heb liggen, probeer ik nu of het helpt als ik extra T4 ga gebruiken en dus naar verhouding meer T4 en minder T3 neem.
Dosis vanaf vandaag: 25 mcg Levothyroxine + 1x 105 mg en 2x 90 mg T3+T4 pfff!

Oh ja: de Thyroid Erfa is bij een apotheek in Brussel veel goedkoper (PB maar voor de prijzen) dan bij de apotheek in Nederland. Het duurt alleen even voordat je het binnenkrijgt, want ze willen eerst het recept via de post ontvangen en dan gaan ze je bestelling pas klaarmaken.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:32

@chanicha, bedoel je dan Prof. Dr. Valk of Dr. de Valk? Die namen lijken nogal op elkaar :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:48

De Professor :=
Ik weet dat de Endo van het UMC bij mij voor medicijnen heeft gezorgd die nog niet in Nederland verkrijgbaar waren en ben daar altijd top behandeld!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:34

Zijn er ook bokkers die gestopt zijn met het nemen van medicatie? Ik gebruik het al zolang dat ik me niet eens kan herinneren hoe het was zonder. Mijn huisarts raadt het me af omdat ik geen auto-immuun hypo heb. Beetje vreemde redenatie misschien maar ik voel me vaak zo ellendig dat ik dacht dat het zonder misschien beter gaat. Ik heb me vorig jaar helemaal door laten lichten door een endocrinoloog en dat leverde niks op. Ik zal niet zomaar stoppen hoor :D

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:24

Ik ben veel te blij dat ik eindelijk medicatie heb :=
Maar als je je zo vaak ellendig voelt, dan kun je toch (in overleg met je arts!) wat minder gaan slikken? Als je je dan na een paar dagen nog beroerder gaat voelen, dan weet je dat je je medicatie hard nodig hebt. Ga je je juist beter voelen, dan slik je misschien teveel?

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:08

Dat hebben we al geprobeerd Albertina71. Zoals zovelen zijn de bloedwaardes goed maar heb ik last van alle bekende kwaaltjes. Wat me met name opbreekt is het gebrek aan energie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 10:49

Hier is ook de bank mijn beste vriend, ik wordt er zo langzamerhand echt flauw van. Ik heb een energie niveau van 0, morgen bloedprikken en hopen dat ik dan wijzer wordt.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:54

Hier dacht ik vorige week dat mijn schildklier waardes weer verslechterd waren, dus bloed laten prikken bij de huisarts.

Helaas was de schildklier helemaal perfect, maar mijn prolactine is toch weer fors gestegen. Medicatie verhoogd en lig nu met migraine op bed. Had liever een slechtere schildklier gehad om eerlijk te zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 11:08

Dat is erg vervelend zeg, ik kan me voorstellen dat je baalt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:31

StonedRomy loop je bij een Endocrinoloog of bij de HA?
Dit omdat je het over prolactine hebt en ik dan gelijk aan de hypofyse moet denken :)*
Excuus als ik ergens overheen gelezen heb!