Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:35

Ik ben eigenlijk nog nooit weggeweest op voedingsmomenten, maar ik zou idd ook de kolf wel mee nemen. Nu denk ik niet meer, heb t idee dat mijn productie erg stabiel is nu, maar eerder wel.
Mijn kolf doet het ook op batterijen dus dat is wel erg handig.

Hier, de weken dat ze zo borstverslaafd leek waren denk ik om voor te bereiden op minder voedingen ofzo?
Intussen drinkt ze nog maar ongeveer 4 voedingen buiten de bijvoeding om. Wel erg wennen voor mama, ik vind he thelemaal niet leuk. :o Maarja, kan haar niet 'klein' houden he... De eerste dagen ging ik haar zelf vaker aanleggen, maar dat werkt zo natuurlijk ook niet. Ze gaat steeds beter bijvoeding eten dus logisch dat ze minder melk nodig gaat hebben. Maarja, ik kan er best van balen. :o

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:29

Ik zit hier op een heel moeilijk punt in mijn carriere als moeder...
ik ga zo wat kunstvoeding maken om te zien of ze dat accepteert.
Heb een heel zware week achter de rug: ik ontdekte vrijdagavond dat mijn producie ineens enorm in elkaar geklapt was.
Nooit een issue geweest en het leek ineens wel op!
Nou merkte ik de laatste weken wel al dat ze 's nachts vaker kwam en de luiers werden ook minder nat, maar ja. Ik dacht: vaker aanleggen en probleem is weg. Nou niet dus.
Ik was echt in paniek. (wat ook niet bijdraagt aan de productie)
Ziekgemeld deze week en ieder uur of aanleggen of kolven. met drie druppels als resultaat. Mijn vriezervoorraad is nu bijna op.
Ik hoopte zo dat ik ongesteld zou worden voor het eerst en dat dat de oorzaak zou zijn, maar ik ben het nu nog niet.
En ook niet zwanger, heb ik voor de zekerheid ook maar even getest.

Ik ben er echt niet klaar voor om te stoppen en begrijp gewoon niet hoe dit kan, ik ben altijd zo secuur geweest met alles.
Ik eet en drink en slaap goed, geen drank drugs, sigaretten en stress: ach, dat is niet zodanig dat je dit kunt verwachten.
Ik ben zo depri ervan, het voelt echt als falen, al ben ik vandaag op een punt beland waarop ik gewoon even praktisch moet worden.
Ik moet morgen weer werken en mijn kind moet niet de dupe worden van mijn koppigheid. Ze moet wel voldoende vocht binnenkrijgen.

Ik ben van plan om 2 voedingen te vervangen voor kunstvoeding en op dat moment wel te kolven voor de prikkel.
En dan als het kan zoveel mogelijk kolven en clusteren als ik thuis ben.

Op zich zou ik best willen overgaan op 2 a 3 x bv per dag, maar ik weet gewoon zeker dat als ik dat ga toelaten de boel helemaal opdroogt.
Hoe kan dit nou, he? Hoeveelheid is echt nog NOOIT een issue geweest, ik had eerder teveel melk.
Helemaal als je naar haar curve kijkt, die gaat nog steeds ongeveer loodrecht naar boven.

Ben zo mijn vertrouwen kwijt in het systeem van vraag en aanbod, waar ik heilig op vertrouwde. Ik weet niks van hoeveelheden cc etc, dat vond ik juist zo fantastisch aan bv!
Heb echt even jullie support nodig.... |(

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:33

Jeetje dat is erg moeilijk zeg. Ik weet ook even niet zo goed wat ik moet zeggen.
Weet je zeker dat er geen melk is? Dat je niet veel kolft dat hoeft niet te betekenen dat er niets zit he (ik kan ook niets kolven)
Heb je al domperidon geprobeert? Is vrij verkrijgbaar bij de apotheek en werkt echt supergoed voor je productie. Naar mijn weten is het ook niet erg om langere tijd te gebruiken. Ik heb hier 2 doosjes liggen voor de zekerheid.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:36

Pfoe wat lastig zeg.
voelen je borsten ook 'leeg' aan? Idd het kolven zegt niet veel. Ik kan wel veel kolven, maar niet iedereen. Kolfde je eerst wel meer?
En clustervoeden of kolven al geprobeerd?
domperidom gebruik ik ook, bij mij heeft het echt geholpen om m'n produktie te verdubbelen. Nu voed ik vaker dus wil het wel tzt gaan afbouwen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:37

DOmperidon is echt een supermiddel hoor. Ik heb het hier eens een paar dagen gebruikt en bij mij werkte het echt supersnel en had véél meer melk ineens.
Dus zou dat sowieso proberen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:38

Bij mij ook ja, toen ik alles kolfde had ik dezelfde avond al een verdubbeling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:22

Domperidon moet je echt niet op eigen houtje gaan gebruiken om je productie op te krikken, ik zou dat in overleg met een lk doen, en op voorschrift van een arts. Het is idd vrij verkrijgbaar, maar het is en blijft medicatie die eigenlijk voor een heel ander doel bestemd is. Bovendien kan de lk je precies vertellen hoeveel je mag gebruiken.

Maar jeetje...weet echt even niet wat ik kan zeggen om je te helpen. Wel even een digitale :(:) . Wat moet dit vervelend zijn voor je. Ik heb ook wel eens een flinke dip gehad, maar bij mij was het wel met 2 dagen veel aanleggen over. Scheelde dat ik toen op vakantie was. Bij jou zal ook wel meespelen (onbewust) dat je weer moet gaan werken. Dat kan voor een dip zorgen. Lees dat je al steeds kolft, doe je ook aan clusterkolven en wisselvoeden (zie borstvoeding.com) heb je al een lk ingeschakeld of een contactpersoon van de VBN? Zou ik ook doen! En verder idd toch kv bij gaan voeden, onvoldoende plasluiers is wel een teken dat ze te weinig binnenkrijgt. O ja, ook wel belangrijk om te vragen hoe oud je kindje nu is? Bepaalde leeftijden staan erom bekend dat daar (helaas) vaak een dip bij hoort, omdat sommige kindjes dan ineens flink meer willen drinken. Enne, drink je geen munt of salie thee (of gebruik je regelmatig munt of salie) dat werkt namelijk remmend, maar dat wist je misschien al?

Edit: mmm, zie nu net dat je hier ook op bvforum over gepost hebt (als je daar tenminste dezelfde naam hebt als hier) dan heb je denk ik niet veel aan mijn post....ik zou zoveel mogelijk ontspanning zoeken en het proberen los te laten. Maar das wel een lastige nu.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:57

Even over kolven weer, ben op het werk...
Ik heb om iets voor 7u gevoed, en ging om iets voor 10u plassen, wou daarna kolven. En ja hoor, begon weer te lekken...
Moet ik nou eerder gaan kolven dus?

Heb nu een mooi hok ingericht hier, deed het eerst op de dames kleedkamer maar is erg lastig voor dames die naar binnen willen of moeten plassen. Dus maar een hokje, heb alleen geen wastafel om alles om te spoelen.
En bewaren jullie de melk in de koelkast? Ik zag op bv.com dat dat niet hoeft? Dus ik laat het in de tas staan?
(moet nog een kolftas kopen met koelelement enzo)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:26

Ik bewaar de melk wel in een koelkast, je kan de melk maar max 5 uur goedhouden buiten een koelkast of goed gekoelde koeltas. Bovendien moet je het dan vrij snel gebruiken en kun je het geen dagen meer bewaren of invriezen (zie ook tabel op bv.com). Ik zou dus een koelkast zoeken waar je het in kan doen of een goede koeltas kopen. En of je nu wel of niet moet kolven? Als je om 7.00 voedt, hoe laat zou Emma dan normaal gesproken weer willen drinken? Of is dat erg variabel en zit er niet standaard even veel tijd tussen de voedingen? Ik kon daar altijd goed op afgaan op die leeftijd, als ze om 7.00 dronk wilde ze om 10.00, 13.00, 16.00 etc weer drinken. Ik kolfde dus toen ze 3 a 4 maanden was echt iedere 3 uur.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:52

Heel verschillend, ene keer om 9u alweer, andere keer om 11u pas. Meestal zit er ong 2 of 3u tussen.

Koeltas moet ik nog kopen ja, we zijn nu even blut.
Ik had trouwens begrepen dat je het buiten de koelkast 8u kan bewaren?

*edit*

houdbaarheid moedermelk

op kamertemperatuur (20°C) verse moedermelk 5-10 uur

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:58

am13 al venkel thee, bruin bier, nootjes en andere borstvoeding op wekkers al geprobeerd?
bij mij hielp de venkel thee wel.
als flessenvoeding niet wil kun je het ook nog mengen met borst.
gr.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:16

Samantha: dan is het nog steeds wel zo dat je de melk volgens mij beter niet meer in kunt vriezen, en zsm moet gebruiken. Wbt koeltas: ik heb een gratis koeltasje (ooit ergens gratis bij gekregen) waar 6 blikjes drinken in passen die zijn volgens mij ook wel los te koop? Met 6 goedkope koelelementen (1,99 per 3) van de Blokker kan ik me daar prima mee redden, als er geen koelkast in de buurt is.

Kvika: dat zijn echt tips uit de oude doos waarvan allang bekend is dat die niet helpen (misschien alleen dmv placebo effect, of omdat je lekker ontspant door thee/bier)....enige wat echt werkt is veel aanleggen, wisselvoeden, clusterkolven, borstcompressie en als dat ook niet helpt evt domperidon.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 19-11-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:18

Venkelthee werkt naar mijn weten enkel voor de krampjes :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:19

Idd Cyntje, doet niet veel voor de bv.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:20

Susan, domperidon is een laatste redmiddel maar hoeft in mijn ogen niet perse op voorschrift van een arts hoor.
Ik zou er niet snel naar grijpen (heb ik ook niet gedaan) maar als je zo geen melk meer hebt moet je toch wat.

Hier geen kolftips/ervaring.

Wat bij mij toch echt wel veel geholpen heeft is de borstvoedingsthee van Weleda hoor. :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:28

Ja maar dat is toch ook geen venkelthee :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:55

Eh, dat zeg ik toch ook niet?
Zeg gewoon dat het bij mij goed geholpen heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:27

Idd als je geen melk hebt moet je wat, maar ik zou het pas gebruiken als andere dingen niet helpen, en op voorschrift van een lk omdat die je precies kan vertellen wat de dosering moet zijn, dat kan ik als leek niet beoordelen vind ik. Het middel is namelijk bedoeld tegen misselijkheid en niet in 1e instantie om je productie op te hogen. Zeker in geval van am13 lijkt het mij verstandig een expert in te schakelen.

De thee van Weleda heb ik ook gebruikt, maar hielp volgens mij vooral omdat ik dan lekker ontspannen ging zitten en daardoor de tsr makkelijker op gang kwam. Had nou niet het idee dat mijn productie erdoor verhoogd werd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:33

Bij mij wel. :j Ik drink nl de hele dag thee, dus merkte wel duidelijk verschil. ;)

Overigens kun je op internet (bv.com ook) gewoon vinden welke dosering je moet slikken van domperidon. Maar ik zou zelf idd wel ook een lactatiekundige raadplegen in am13's situatie, dat ben ik met je eens!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:56

Mmmm, ik drink ook de hele dag door thee (ben echt thee verslaafd :o ) ik vond het echt hele lekkere thee, maar een beetje zonde geld. Maar goed, ieder zijn ding ;) .

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:57

Hey dames,

Heb niet het hele topic doorgelezen := (hoe verrassend met 75 pagina's), maar meld me ook even!
Ik ben op 2 november bevallen van een prachtige dochter, Jezhlyn, en wilde borstvoeding geven.
Nu had ik haar 1x aangelegd en de blaren stonden al op mijn tepels. De LK is er bij geweest en het
blijkt dus dat ze de tepel verkeerd pakt. Ze 'hapt' gewoon groot, maar pakt daarna alleen het puntje.
Oftwel.... pijn! De optie was simpel: kolven en dat met de fles geven. Nou, dat ging perfect!
Het was/is wat extra werk, maarja... je moet er wat voor over hebben ;) Zo kwam het dan ook dat
het hele ritueel ongeveer een uur tot anderhalf uur duurde/duurt. Eerst verschonen (kan niet na de voeding want ze geeft snel voeding terug), dan een flesje warmen en die geven, dan nog een half uurtje bij me houden om te zorgen dat ze niet gaat spugen, in bedje leggen en dan moest ik zelf nog kolven.
Dus als zij 3u door sliep, had ik 1,5 uur slaap tussendoor. Maargoed, zoals ik al zei... je weet waar je het voor doet!

Het kolven ging altijd goed, van 100ml tot 140ml en ze dronk 70. Ze drinkt nu tussen de 80 en 90 (soms 40 want dan valt ze gewoon in slaap... de slaapkop!), alleen sinds gister is mn bv terug gelopen naar 50ml...
Heel raar, en heb 1x eerder gehad dat het wat minder was, maar toen kwam het gewoon weer terug.
Eergister lekte ik nog als een gek, en kolfde ik 150ml....

Voordat de adviezen me om de oren vliegen zal ik even zeggen wat ik allemaal al heb geprobeerd:
- Ik neem de tijd voor het kolven, dus niet gehaast of gestresst.
- Hoef nog niet te werken, dus heb alle tijd en kan het doen wanneer ik wil.
- Als ik douche, douche ik lekker warm met een massage straal er op.
- Ik kolf wanneer zij vraagt, dat is soms om de 2u, soms om de 5u.
- Ik rust smiddags om de verloren slaap in te halen en zorg dat ik veel ontspan.
- Ik kolf 'bewust', dus ik ben niet bezig met andere dingen, ik ben met mijn gedachten bij het kolven.
- Ik leg haar zo nu en dan nogsteeds aan om te zorgen dat m'n borsten geprikkeld worden.

Ik wil voorlopig nog geen domperidon gebruiken, omdat ik principieel gewoon géén medicijnen oid tot mij neem mits het écht noodzakelijk is.
Verder komt mijn voeding wel binnen 15seconden op gang als ik de kolf er op zet.

Dus ik kijk het nog even aan voordat ik echt drastische maatregelen neem, en ze doet het ook heel goed op de kunstvoeding en accepteerd ze beide vormen van voeding. Dus het is niet zo dat ze afvalt of slecht groeit. Ze heeft veel poep en plas luiers en het gewicht gaat prima omhoog. Het is alleen mijn 'gevoel' dat ik zo lang mogelijk en zo veel mogelijk borstvoeding wil geven. Tis immers toch het beste voor je kind :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:04

Ik drink 't nu ook niet meer hoor, alleen in 't begin toen ik wat probleempjes had met de productie door t kolven enzo.
Nu drink ik lekkere thee (vond hem vies namelijk haha)

Moeilijk zeg JessandHope, ik zou denk ik even een paar dagen extra veel kolven en veel huid op huid contact houden.
En als dat echt niet werkt tja. Je hoort helaas wel vaker dat fulltime kolven niet goed voor de productie zal zijn.
Waarom heeft de lactatiekundige niet geholpen met goed aanleggen en aan laten happen ipv meteen kolven als ik vragen mag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:08

Jess and Hope: als je full time kolft moet je af en toe je baby nabootsen, dus regeldagen inlassen net zoals je baby zou doen, zo zorg je voor een constant en stabiele productie. Je kan ook gaan clusterkolven, zie http://www.borstvoeding.com voor informatie.

Ben ook wel net als Nathalie benieuwd waarom jullie je baby niet geleerd hebben goed te happen? Was dat fysiek niet mogelijk?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:09

Oh dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk gemaakt in mn post, maar ik heb nog 3 dagen lang geprobeerd aan te leggen (daarnaast wel gewoon kolven en voeden met fles). Het bleef echter drama en op een gegeven moment ging het zo pijn doen dat de tranen al in mijn ogen sprongen als mn tepels maar langs mn bh schuurde. Het kolven ging echter wel gewoon goed, dus was de keuze snel gemaakt. Ik zou echt gestopt zijn met bv als ik dr alleen maar aan mocht leggen :n En nu ik kolf kan ik gewoon bv blijven geven!
Dus we hebben zeker eerst geprobeerd nog aan te leggen. De enige manier waarop het wel goed gaat, is met een tepelhoedje. Dus daarmee leg ik haar nu aan en geef bv in een fles daarnaast.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:13

Waarom dan niet volledig voeden met tepelhoedje? Ik heb dit de eerste tijd ook gedaan. :j Al schijtn dat ook weer niet optimaal te zijn voor je productie, maar kolven al weer een stuk minder.

Ik zou iig echt ff een regeldag inlassen. En wat bij mij hielp bij productieproblemen was samen in bed kruipen, zonder kleding. Veel knuffelen, samen slapen etc en laten drinken wanneer ze wilde. Maar jou kindje is daar misschien nog wat jong voor, Yasemin was toen een maand of 3-3,5 denk ik.