[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:27

Ik heb ook even een vraagje. Altijd als ik mijn pil 2 strippen of langer doorslik, en als ik dan een stopweek inlas, ben ik langer ongesteld dan normaal. Normaal ben ik 7 dagen ongesteld, en als ik langer doorslik ben ik dus nóg langer ongesteld. Daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee.. Ook is het zo dat naar mate ik de pil langer slik, ik steeds langer ongesteld werd. In het begin was het maar 4 dagen, en nu is het gewoon weer 7, net als voor dat ik de pil ging slikken..
Is mijn pil misschien niet zwaar genoeg ofzo? (Mycrogynon 20)
Bedankt! :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:17

_Tara_ schreef:
Zo zou ik 't dan wel doen ja :j

:) Heb het zo gedaan. Werd wel pas Zaterdag ongesteld terwijl ik Maandag de nieuwe ring moest inbrengen... Een dagje later dan normaal dus, maar ik ben wel tot Dinsdag ongesteld gebleven.

@Sodeletuut; Vervelend dat je ineens weer veel langer ongesteld blijft! Ik zou toch een belletje doen naar de huisarts. Heb je wel eens last van doorbraakbloedingen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:05

Dankje voor je reactie!

Ik zal inderdaad vandeweek even de HA bellen. Heb er niet echt last van ofzo, maar het is op zich wel vervelend. :P

Nee, tot nu toe nog nooit een doorbraakbloeding gehad, en ik slik hem nu iets van 4 jaar. *klopt af!*

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:33

Yessy schreef:
T-safe is de nieuwe versie van het koper spiraaltje?

Ik weet niet of het nieuw is, maar het schijnt de meest effectieve manier van anticonceptie te zijn ter wereld en zonder hormonen. Ze brengen hem in, als het goed is een nacontrole en dan kan je er 10 jaar tegenaan.

Dus dat klinkt best goed :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:40

Waarschijnlijk de meest effectieve zonder hormonen, niet de meest effectieve en ook nog zonder hormonen :)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:47

Ik zat vandaag een beetje na te denken, en ik heb eigenlijk een paar vraagjes waar ik zelf het antwoord niet op kon verzinnen of kon vinden.
Wanneer je gaat vliegen naar een land met bijvoorbeeld 10 uur tijdverschil, hoe doe je dat dan met de pil? Want het kan dan gebeuren dat je opeens om 4 uur 's ochtends de pil in moet nemen.
Ik heb wel eens gehoord dat je, als je door de pil heen zwanger raakt, nog gewoon ongesteld kan blijven worden. Hoe kan dat?
Normaal wordt je ongesteld doordat je baarmoederwand zich schoonmaakt en klaarmaakt voor de volgende cyclus. Maar als je de pil neemt, heb je helemaal geen cyclus. Waarom wordt je dan nog wel ongesteld?

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:41

Yessy schreef:
Waarschijnlijk de meest effectieve zonder hormonen, niet de meest effectieve en ook nog zonder hormonen :)

Zoals Cosmo het verwoord volgens het WHO wel, maargoed ik ben ook een leek :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:55

savasan schreef:
Ik zat vandaag een beetje na te denken, en ik heb eigenlijk een paar vraagjes waar ik zelf het antwoord niet op kon verzinnen of kon vinden.
Wanneer je gaat vliegen naar een land met bijvoorbeeld 10 uur tijdverschil, hoe doe je dat dan met de pil? Want het kan dan gebeuren dat je opeens om 4 uur 's ochtends de pil in moet nemen.

Dan neem je 'm iets eerder. Of direct de ochtend erna. Je kan tot 1 dag te laat slikken, zonder kans op zwangerschap.

Citaat:
Ik heb wel eens gehoord dat je, als je door de pil heen zwanger raakt, nog gewoon ongesteld kan blijven worden. Hoe kan dat?
Normaal wordt je ongesteld doordat je baarmoederwand zich schoonmaakt en klaarmaakt voor de volgende cyclus. Maar als je de pil neemt, heb je helemaal geen cyclus. Waarom wordt je dan nog wel ongesteld?

Omdat bij de pil je baarmoederwand dikker wordt. En dat komt er dus nogsteeds uit ;)

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:11

Ik ben vandaag door mijn pil heen ongesteld geworden, ik slik nu de derde strip achterelkaar zegmaar. Dus ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat gewoon een beetje te veel van het goede is geweest. Ik stop dus per vandaag met de pil om een stopweek in te lassen. Ik neem aan(weet het eigenlijk vrijwel zeker, maar toch ben ik er een klein beetje onzeker over) dat ik dan gisteren als mijn laatste pil moet beschouwen en volgende week op vrijdag weer moet beginnen aan een nieuwe strip?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:29

Correct ja :j

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:06

En nog even een vraagje, wanneer spreek je nou echt van een doorbraakbloeding. Vanmorgen verloor ik bloed, gelijk aan het bloed dat ik verlies als ik ongesteld bent, alleen verlies ik nu echt nog maar minimaal bloed en meer bruinige afscheiding(gelijk aan hetgeen dat ik de laatste dag van mijn menstruatie verlies). Ik las sowieso een stopweek in, want ik ben er vrij zeker van dat mijn lichaam het even genoeg geweest vindt, maar ik vraag me dit toch nog even af.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:38

Ik heb nu sinds November de nuvaring, ben er wel tevreden over maar had nooit last van afscheiding, en nu ineens wel. Heel vervelend :o

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:31

even een vraag voor de mirena gebruikers, heb hem nu sinds 18 Jan. maar heb de laatste tijd enorm veel last van krampen in mijn onderbuik (wat ik vroeger had als ik ongesteld was), dan ben ik het 1 dag en de dag daarna is het vaak weer over. Hoelang duurde dit ongeveer bij jullie? (die krampen trekken bij mij van voor naar mijn rug toe, en kan veel hebben, maar dit is even teveel van het goede := )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:40

Ik heb er het eerste half jaar niet tot nauwelijks last van gehad, en sindsdien leef ik 2-3 dagen per maand op paracetamol... Het is zo verschillend per persoon!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:23

Negra_Lover schreef:
Ik heb nu sinds November de nuvaring, ben er wel tevreden over maar had nooit last van afscheiding, en nu ineens wel. Heel vervelend :o

Ik heb daar ook meer last van inderdaad. Mijn hoofdpijn is wel vaker aanwezig en daar baal ik wel van maar ja....... de voordelen wegen er gewoon niet tegen af.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:44

Die afscheiding komt omdat daar iets zit wat er eigenlijk niet hoort. Bij mij nam het grotendeels af na een half jaar, maar het was wel meer dan daarvoor. Ik was overigens niet te spreken over de Nuvaring (ook niet over de pil).

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:25

afscheiding heb ik ook met de mirena, heel vervelend, maar als je het anatomisch bekijkt wel logisch ;) omdat er inderdaad iets zit wat er niet hoort

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:18

Ik baal alleen een beetje van die hoofdpijn. Huisarts denkt dat het allemaal wel goed komt als we straks eindelijk in ons huis zitten en mijn 2 uur reistijd geminimaliseerd zijn tot een kwartiertje op de fiets. Tis natuurlijk ook wel zo dat ik me veel op mijn nek haal op het moment. Maar het gemak van de nuvaring staat bij mij bovenaan! Misselijkheid die ik met de pil had ik gelukkig ook weg!

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:17

Ik heb even een vraagje.
Ik ben in de vakantie 2x mijn pil vergeten in te nemen, dus iets meer dan 2 weken geleden. dit waren een van de laatste pillen van mijn strip. ik heb de laatste 3/4 dagen nog ingenomen en toen had ik m'n stopweek. Nu is mijn vraag dus, ben ik na m'n stopweek beschermd of is er een kans om zwanger te worden?
Ik slik nu mijn pil gewoon weer als altijd na m'n stopweek

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:53

Weet je nog welke pillen je vergeten bent in te nemen? Dus bijvoorbeeld dag 16 en 18 oid?

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:05

Nee de dagen weet ik echt niet, het waren 2 achter elkaar van mn laatste week voor mn stopweek

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:19

Citaat:
Derde week
Pil vergeten in de derde week van de pilstrip, dan zijn er vier mogelijkheden:

Pil alsnog innemen, strip afmaken volgens schema en 14 dagen condooms gebruiken;

Pil alsnog innemen en nog 7 dagen de pil doorslikken (gebruik hiervoor de tabletten van een nieuwe strip). Na die 7 dagen moet je een stopweek inlassen. Op die manier ben je beschermd tegen een zwangerschap.

Pil alsnog innemen, de strip afmaken en direct beginnen (zonder stopweek)met een nieuwe strip. Je kan tijdens die tweede strip wel last krijgen van een doorbraakbloeding, maar je bent wel beschermd tegen een zwangerschap. Voor de driefasenpil met ethinylestradiol en gestodeen (Tri-Minulet en Triodeen)geldt: pil alsnog innemen en 7 dagen doorslikken: gebruik hiervoor de witte tabletten van een nieuwe strip.oor de driefasenpil met ethinylestradiol en levonorgestel(merknamen Trigynon en Trinordiol)geldt: pil alsnog innemen en 7 dagen de pil doorslikken. Gebruik hiervoor de gele tabletten van een nieuwe strip

Neem de pil niet meer in en neem ook de rest van de strip niet meer in. Je begint dan iets eerder met de stopweek. Na maximaal 7 dagen moet je weer met een nieuwe strip beginnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:20

Dus jij hebt je strip afgemaakt en bent aan je stopweek begonnen.
Volgens de site moet je nu dus 14 dagen condooms gebruiken en ben je dus niet veilig.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:33

ben blij eindelijk een topic gevonden te hebben over dit onderwerp....

ik loop al een tijdje na te denken om over te stappen naar een koperspiraal omdat ik van de pil zo dik ben geworden. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen? wat het voor invloed heeft op je leven en of het zou helpen om wat meer gewicht kwijt te raken? en hoofdpijn, hoe zit het daar mee? en rugpijn?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:21

Allereerst, sorry op het bovenstaande heb ik geen antwoord.↲Heb wel zelf een vraag. Ik slik de pil en normaal gesproken slikte ik die 's avonds. Maar door omstandigheden zou ik hem liever 's ochtends willen slikken. (na een stopweek)In mijn bijsluiter staat niks over of dit zomaar kan maar ik meen me te herinneren dat er ooit in dit topic iets over stond. Weet dus iemand of dit zo kan? Bvd