Het ik ben begonnen met hardlopen topic [deel 2]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:47

Nou, maar goed dat ik me vanochtend gewogen heb dan, haha! Als ik die afstanden lees, pfff, ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik dat volhoud, haha! Ben nu met les 1 begonnen van zo'n vgz programma. Wel leuk trouwens!

Wat goed dat je weegschaal verbannen is! Onding eigenlijk :D

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:48

_Rosa, ik vind het af en toe ook erg lastig om alles te combineren. Ik heb nogal veel dingen die ik leuk vind om te doen. Verder zijn er nog school & werk enz. Maar het hardlopen is voor mij toch wel iets waar ik graag tijd voor vrij maak. Meestal probeer ik dan ook zo'n 2 x in de week te gaan lopen.

Mariekie, vervelend van je knie zeg! :(:) Loop je wel goed? Heb je goede schoenen?

Nadina, welkom! :D

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:49

Dames, asjeblieft zeg!
Ik zit op m'n werk, kan niet bijlezen, ga vanavond hardlopen en ik heb nog tig HK's! Zo kom ik toch nooit aan m'n nachtrust toe? >;).

Geintje, vind het leuk dat het hier gesjellug is :D

nadina

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:51

Ik heb vandaag op gewone sportschoenen gelopen, raden jullie aan om speciale hardloopschoenen aan te schaffen? (ik wil eerst een paar keer proberen of ik het wel leuk genoeg vind, haha)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:52

Ik heb Nikes, heb daar ook de damloop op gelopen. Geen echte hardloopschoenen, zitten goddelijk, dat wel :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:56

Die air doet het hem vast :D Wel knap zeg!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:58

Chantal__; haha! Ik schok me ook een hoedje toen ik zag dat er zoveel bij gekomen was. Heb er helemaal geen tijd voor om alles bij te lezen. Nu wachten op de volgende lessen, dus kan alles weer even bij werken. :P

Nadina, ik heb in het begin ook op gewone sportschoenen gelopen. Dit ging goed, en is ook geen ramp als het nog niet heel intensief is. Maar ik denk wel dat wanneer je meer gaat lopen het goed is om echte hardloopschoenen aan te schaffen. Goede schoenen is namelijk erg belangrijk! Zelf loop ik op asics, erg fijne schoenen. :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:10

Ik ga volgende week kijken voor nieuwe schoenen :j Dit zijn ook maar gewone schoenen die ik nu heb en nu ik steeds meer echt afstand ga lopen is het denk ik beter om even rond te kijken.
Heb volgende week vakantie dus daar heb ik lekker even de tijd voor :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:18

Gewone schoenen??
Wat versta je hieronder?? Fitnessschoenen ofzo??
Volgens mij is het niet aan te raden... Kunt beter goede schoenen kopen want anders heb je kans op blessures. Tenminste dat begreep ik altijd :)
Als ik evy helemaal uitloop en ik vind het nog steeds leuk mag ik van mezelf ook nieuwe schoenen, dan wil ik zo'n filmpje laten maken :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:21

Ja wel echt sportschoenen hoor, ook wel runningschoenen, maar er is helemaal niet gekeken toen of het wel bij mijn voet en afwikkeling paste. En dat wil ik nu eigenlijk wel, ook omdat k straks door ga met de 5-10 km

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:28

Ik had ook gehoord dat je speciale schoenen moest kopen, maar na het onderzoek waaruit bleek dat hiellanden voor mensen NIET goed is en al die schoenen juist daar op gericht zijn, loop ik op 'sportschoenen' van een goedkoop merk en probeer ik te landen op mijn voorvoet.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8483401.stm

Wearing cushioned running shoes may have changed the way in which many of us run, new research suggests.

Using slow-motion footage, scientists have discovered that experienced barefoot runners land very differently from runners who wear shoes.

The researchers showed that runners who have trained barefoot tend to strike the ground with their forefoot or mid-foot, rather than their heel.

The team described their findings in the journal Nature.

Barefoot runners, the scientists say, may be at less risk of certain types of injury than those who wear cushioned running shoes.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:41

Interessant Arabesk! Ik heb altijd geleerd dat je je voet van je hiel naar de tenen moet afrollen. Hier zeggen ze juist het tegenover gestelde. Heb ook dat filmpje in de link bekeken en daar zie je ook heel duidelijk dat wanneer er op de voorvoet wordt geland het veel minder effect heeft op de spieren enz. Mm, heb ik (en met mij denk ik nog heel veel mensen) altijd verkeerd gelopen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:18

Yonker schreef:
Gewone schoenen??
Wat versta je hieronder?? Fitnessschoenen ofzo??
Volgens mij is het niet aan te raden... Kunt beter goede schoenen kopen want anders heb je kans op blessures. Tenminste dat begreep ik altijd :)
Als ik evy helemaal uitloop en ik vind het nog steeds leuk mag ik van mezelf ook nieuwe schoenen, dan wil ik zo'n filmpje laten maken :D

Dat heb ik laten doen idd. Heb nogal een moeilijke voet namelijk, dus toen ik nieuwe schoenen ging kopen hebben ze dat gedaan. Best interessant om te zien hoor :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:50

Ja lijkt me ook :j
Ik heb vanavond niet gelopen.... Last van m'n knie :(

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:55

ik heb wel gelopen,en wel 33 minuten aan 1 stuk,het ging lekker vanavond.
er word heel wat afgekletst hier zeg!!! leuk hoor dat iedereen zo fanatiek is!
ga allemaal zo door zou ik zeggen! :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:02

Ik heb les 13 gedaan en het ging weer boven verwachting! Ben erg blij, kan duidelijk merken dat ik meer conditie heb! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:09

mariekie schreef:
Na een tijdje weggeweest te zijn...

Heb mn ingeschreven voor een loopje, kom ik er pas achter dat ik nog maar drie weken heb om te trainen. :+
Anyway: Ik maandag gaan lopen, mega mega last van mn knie..

Iemand enig idee wat je hieraan kan doen?
Na 5 minuten rennen speelt het al op :-(

Annuleren die boel... dat loopje hoeveel km is het?
Leuk dat je er weer bent mariekie doe je ook weer mee 13 juni met de ladiesrun Rotteram?

Als je na 5 min rennen steken in je knie krijg wil ik wel ff weten waar precies.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:15

Op je voorvoet landen betekend wel dat de laterale en mediale zijn behoorlijk belast worden. Mocht je gewone schoenen hebben, zullen zij die klappen niet opvangen. Bovendien zijn gewone fitness-schoen niet goed omdat ze geen steun zijn voor die harde klappen die je knieeën krijgen.

Hardloopschoenen zijn er in verschillende varianten..een echt winkel neemt je loopje op via de video en zo zullen ze je "gebreken" vinden en krijg je een schoen die bepaalde opvang en drukpunten heeft om er voor te zorgen dat je geen blessure krijgt.

Ga je vaker dan 2x in de week trainen en rond de 5km dan worden hardloopschoenen geadviseerd. Overigens slijten hardloop schoenen ook sneller en je moet dus 2 paar hebben om af te wisselen...vooral mensen met wedstrijdloop hebben speciale wedstrijdschoenen.
Schoenen gaan ong 2 jaar mee >;) kan ook korter zijn

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:10

Goedemorgen :wave:

Gisteren niet meer geweest :n Baalde er echt van maar ik had veel te laat gegeten en in het donker rennen doe ik toch niet zo graag :n Vanavond wordt het ook niks denk ik want ik heb muziek.

Klopt, heb jij weleens gekeken naar www.fitforfeet.nl ?
Ik ben benieuwd of dat wat is want dan kan ik volgende week even gaan kijken. Runnersworld in groningen is nogal lastig parkeren e.d.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:19

ik woon niet bij jullie in de buurt ik haal mijn schoenen iid bij runnersworld of anders bij mensen die zelf marathons lopen..want schoenen laten aanmeten door een huppelkutje dat bij runnersworld werk doe ik ook niet.

Ik ga alleen in zee met mensen die er verstand van hebben vooral omdat ik zelf blessure-gevoelig ben en ik MOET MOET de marathon van ROTTERDAM, NEW YORK, LONDEN EN BERLIJN lopen dat wil ik

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:34

pffff net les 15 gelopen maar ik redde het net niet, gelukkig wordt het volgende week weer opnieuw opgebouwd naar 7 minuten rennen.

De weken erna gaat het ineens erg hard zag ik! Opbouwen naar 12 minuten en de week erna gelijk naar 20! %)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:35

Dat brengt mij niet veel hoop Arabesk :=
Ik moest gisteren eigenlijk ook les 15.... Maar pijntjes in knie dat ik maar niet gegaan ben... Zit te denken om misschien vrijdag of zondag (ligt aan knie) lesje 14 nog keer te doen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:47

waarom trainen jullie niet via asics dat is veel beter en schema's zijn ook veel beter met verschillende soorten runs niet alleen maar hardlopen maar ook duurloop,interval,herhalingspauze en seriepauze het is stukken intressanter en kans op blessuren is minimaal als je en normaal doel stelt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:59

Omdat je dan zelf je tijd bij moet gaan houden op een horloge??
Dat lijkt me zwaar irritant :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:06

Oh ik vond het allemaal wel te doen hoor ineens naar de 12 of de 15 minuten :j

Tita, bij fitforfeet, kom je gewoon op een plaat te staan en die maakt een scan van je voeten :j Daar kan weinig aan mis gaan denk ik :)