Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:55

@ba: er zijn formules voor hoeveel je baby drinkt, ze tellen gemiddeld 150ml/kg en dat gedeeld door het aantal voedingen. Dus als je een baby hebt van 6kg * 150 ml = 900ml, stel 4 voedingen, dan is dat 225 ml.
Max is 180 ml/kg (dit tel ik altijd zodat hij zeker voldoende heeft)

Heb je haar wel eens via het flesje gevoed? Probeer dat ook maar tijdig, want er zijn ook babytjes die dat weigeren...

ankem

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:21

Toke, die berekening gaat hier lang niet op. Elianne is al ruim 6kg en drinkt 5 tot 6 voedingen. Als ik haar een flesje aanbied, dan drinkt ze tussen de 100 en 140.
Ik dacht dat die berekening voor flesvoeding was.
Ik denk BA dat je gewoon moet beginnen met zo nu en dan een flesje aanbieden, dan krijg je een beetje een idee van hoeveel ze nu eigenlijk drinkt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:24

benangelique schreef:
tris, voedt jij dan alleen nog 's avonds en 's ochtends ofzo?

suus, ik zou gewoon een nieuw setje kopen. heb ik ook gedaan :j

hoeveel moet je ongeveer op voorraad hebben qua voeding? ik moet eind april namelijk naar een bruiloft en dan moet ik dus voldoende voeding hebben. maar ja, hoeveel geef je haar dan?

Er is een berekening voor. Dus dan nam ik die hoeveelheid mee en dan nog extra.
Maar zelfs toen ik fotograaf was op een bruiloft heb ik op 1 voeding na alle voedingen zelf gedaan anders moet je kolven ;)

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

@ankem: http://www.groeigids.nl/hoeveel_kolven.html Dit is toch de formule die je overal terugvindt...

Ik zorg ook altijd dat Rhune zeker genoeg melk bijheeft. Krijgt het ook in delen mee, begin met 180 ml, en als hij dan nog honger heeft laat ik ze extra bij opwarmen. Als er zo nog over is op het einde van de dag, laat ik het staan voor de dag erna (als het verse is) en bij ontdooide geef ik het hem thuis, en kolf dan weer af. Zo heeft hij altijd voldoende bij, en wordt er toch niets weggegooid.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:55

toke, die formule is handig zeg! thanx.
flesje ga ik proberen als mijn kolf binnen is. die verwacht ik morgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:35

Mijn meiden hebben bijna nooit meer dan 150 ml gedronken. En anders halden ze de schade wel weer in ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:45

Heb volgens mij een verstopt melkkanaaltje, vannochtend bij de voeding van 6.00 ineens een pijnlijke en wat gezwollen rechterborst, voelde na de voeding wel iets beter. Om 9.00 met douchen flink de warme straal erop en met de hand gekolfd (melk spoot er uit), daarna gevoed. Pijn leek weg maar nu anderhalf uur later is het weer pijnlijk. De pijn is wel opgechoven naar richting van de tepel, zat eerst meer onderin. Het is verder niet warm of rood. Even goed in de gaten houden dus heb geen zin in een ontsteking, heb de afgelopen tijd wel genoeg AB geslikt (darmen zijn nog steeds van slag). Maar heb op de site van borstvoeding.com gelezen dat het vaak binnen 24 tot 48 uur wegtrekt als je gewoon regelmatig aan blijft leggen. Dat ga ik dus maar doen vandaag.

Toke, heb je formule ook gelezen, maar dat lijkt me wel veel. Is dat niet heel ruim genomen? Ik ga vandaag en anders morgen nieuwe borstschildjes halen kan ik ook de kolf uit gaan proberen. Helpt misschien ook wel tegen mijn verstopte kanaaltje.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:08

Deze formule vind je toch overal terug, en bij Rhune klopt het wel redelijk... Tel wel het max, zodat hij zeker voldoende bijheeft. Meestal is er wel wat over, maar liever dat als dat hij honger heeft!
Meestal eet hij nu ongeveer 220ml (6,5 kg en 5 voedingen). Dan zit hij bij 170ml/kg.
Maar soms eet hij ook maar 140 (moet wel zeggen dat hij heel nieuwsgierig is, en volgens mij ook slechter eet als er veel te zien is).
Ga dadelijk eens proberen te kolven met foto, benieuwd of het dan sneller komt!? Voel de knobbels wel al goed in mijn borst zitten!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 11:14

Mij maakt het geen verschil met foto...

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:21

We zullen zien. Op zich gaat het wel redelijk om te kolven, maar zou willen dat de melk wat sneller komt.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:07

Net gekolfd, 330 ml op 40 min, met foto.
Foto hielp niet, hoewel het wel aangenamer is als je naar iets kan kijken dan je de hele tijd te concentreren hoeveel melk eruit komt...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:41

Ik doe het altijd tijdens Goeden Tijden,... de laatste tijd althans.
Ga gewoon lekker op de bank zitten met een verlengsnoer :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:52

ik kolf of voed ook altijd met de tv aan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:54

ik kolf op 10/15 min ongeveer 100 tot 140

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:40

SusanH schreef:
Heb volgens mij een verstopt melkkanaaltje, vannochtend bij de voeding van 6.00 ineens een pijnlijke en wat gezwollen rechterborst, voelde na de voeding wel iets beter. Om 9.00 met douchen flink de warme straal erop en met de hand gekolfd (melk spoot er uit), daarna gevoed. Pijn leek weg maar nu anderhalf uur later is het weer pijnlijk. De pijn is wel opgechoven naar richting van de tepel, zat eerst meer onderin. Het is verder niet warm of rood. Even goed in de gaten houden dus heb geen zin in een ontsteking, heb de afgelopen tijd wel genoeg AB geslikt (darmen zijn nog steeds van slag). Maar heb op de site van borstvoeding.com gelezen dat het vaak binnen 24 tot 48 uur wegtrekt als je gewoon regelmatig aan blijft leggen. Dat ga ik dus maar doen vandaag.

Toke, heb je formule ook gelezen, maar dat lijkt me wel veel. Is dat niet heel ruim genomen? Ik ga vandaag en anders morgen nieuwe borstschildjes halen kan ik ook de kolf uit gaan proberen. Helpt misschien ook wel tegen mijn verstopte kanaaltje.

Heb ik ook gehad en dat deed echt heel veel pijn! :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:23

Nou, het is dus officieel borstontsteking en idd doet het best wel erge pijn. Ik heb ook koorts dus voel me echt niet fijn. Heb een kuurtje gekregen van de HA, manlief gaat zo nieuwe opzetstukjes halen voor de kolf zodat ik de borst helemaal leeg kan kolven, Marinde laat toch aardig wat achter merk ik ook als ze langer drinkt. En met de hand krijg je dat er ook niet allemaal uit. Wel jammer moest dus de visite van vanmiddag af bellen. Hopen dat ik zondag weer wat opgeknapt ben kunnen ze dan alsnog komen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:24

:(:) beterschap, ik heb het gelukkig nooit gehad.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:31

susan, de tweede week heb ik tegen een borstontsteking aangezeten. op advies van de LLL ben ik begonnen met 3x 500 mg paracetamol en heb iedere 3 uur 2 paracetamol genomen. dit kan geen kwaad voor je kleintje en ik was er mooi vanaf.

vraag; welke anticonceptie gebruiken jullie naast de borstvoeding?
ik ben geen fan van een spiraal (wil niets inbrengen) en de gewone pil dringt de bv terug. hoe nauwkeurig moet je zijn met de mini-pil bijvoorbeeld?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:32

beterschap, ik heb het gelukkig ook nog niet gehad ( hoop ook niet te krijgen)
hoop dat het door het kolven minder pijnlijk wor

@ BA
ik gebruik nog geen anti conceptie
ben ook door d epil heen zwanger geworden dus weet nog niet wat ik nu ga doen
door Bv is pil eigenlijk afgeraden, spiraaltje lijkt me eng

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:41

ik ben dus ook anti-spiraal. implanon (staafje) is ook nog een idee, maar daar is mijn huisarts geen fan van omdat het niet zo heel betrouwbaar is als ie maar 3 mm scheef zit...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:31

Hallo!

Ik lees hier mee, aangezien ik ook borstvoeding geef aan ons dochter van 8 weken oud.

Wat betreft de anticonceptie. Nu heb ik nog geen anticonceptie, maar ik heb het er met de verloskundige over gehad. Voordat ik zwanger werd gebruikte ik de Nuvaring. Deze is ook goed te gebruiken in combinatie met borstvoeding, dus dat wil ik zeker weer gaan gebruiken want ik was er erg tevreden over.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:26

Volgens mij mag je geeneens implanon als je BV geeft :?

Ik heb Cerazette maar gebruik dubbele beveiliging, door mijn darmen vertrouw ik niet zo op een andere pil. Voorheen had ik microgynon :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 01:12

SusanH schreef:
Nou, het is dus officieel borstontsteking en idd doet het best wel erge pijn. Ik heb ook koorts dus voel me echt niet fijn. Heb een kuurtje gekregen van de HA, manlief gaat zo nieuwe opzetstukjes halen voor de kolf zodat ik de borst helemaal leeg kan kolven, Marinde laat toch aardig wat achter merk ik ook als ze langer drinkt. En met de hand krijg je dat er ook niet allemaal uit. Wel jammer moest dus de visite van vanmiddag af bellen. Hopen dat ik zondag weer wat opgeknapt ben kunnen ze dan alsnog komen.

Vervelend zeg!

Van harte beterschap!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 01:13

Cyntje schreef:
Volgens mij mag je geeneens implanon als je BV geeft :?

Ik heb Cerazette maar gebruik dubbele beveiliging, door mijn darmen vertrouw ik niet zo op een andere pil. Voorheen had ik microgynon :)

Ik ken echt niemand die zo'n ding in de arm heeft... Weet daar echt niets vanaf. :n

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:50

Mijn schoonzusje heeft hem, ik vind het maar een akelig iets...