Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:28

Dank je Maaike :o

Welkom nadina.
Het is geen goede opmerking dat je moet genieten nu je thuis zit. Logisch dat je er niet van kan genieten. Het is geen vakantie!!!
Sterkte!

Edit: Probeer die twee weken zoveel mogelijk je rust te pakken en wel dingen te doen je eerder leuk vond en waar je energie van krijgt.

_Pilipa_

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:19

Pw, ik vind het weer toch weer petje af dat je er niet bij gaat zitten, en zo mooi dat je verder kijkt om jecko te helpen, doen je niet veel mensen na! vind zo geweldig hoe je voor je dieren opkomt en ze alle kansen geeft. Yoga bevalt dus dat is mooi, ik ga denk ik ook weer beginnen.

Civ kijk dat is wel mooi kan je je uren inhalen, is ook weer wat meer rust voor je denk ik! je klinkt ook weer wat fitter, beter slapen doet een hoop goeds! nog ziekjes?

Angela , jeetje dat klinkt weer minder , maar je gaat ermee aan de slag. ik hoop dat het je helpt, en meid kop op je gaat nu weer een stap vooruit door er wat aan te doen!

Maaike, doe je voorzichtig aub, het zou indd door de afbouw kunnen komen. EN je je bent nu ook druk met je verhaal schrijevn dat kan aardig wat losmaken, voorzichtig meid!
Als je morgen niet genoeg hebt an 45 min, ga ik met pw mee, schrijf daarna verder je verhaal, dat helpt ook weer wat en kan je het de volgende keer bespreken.

Hier spanning al om, morgen mijn reis, ben benieuwd!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:29

Oja! Je reis!!
Spannend! Laat je even weten hoe het gegaan is? Ben heel benieuwd en hoop echt dat het je nieuwe inzichten geeft om verder te komen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:34

Ik laat het zeker weten, ik hoop nergens op, probeer er blanco heen te gaan, maar vind wel erg spannend!!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:36

Het is denk ik heel goed om er blanco heen te gaan!
Logisch dat je het spannend vind! Zou ik ook vinden. Heel veel succes!

Enne, weer gaan yoga-en moet je zeker doen!
Bedankt trouwens voor je lieve woorden over de situatie met Jecko. Doet me goed.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:40

dankje

Nou zij geeft ook yoga en ik heb de afgelopen keren niet echt de juiste persoon gevonden, maar bij haar voel ik me gewoon goed dus even kijken welke dagen het is en dan ga ik ook weer!
Heerlijk vind ik het , lekker ontspannen.

Geen dank meis ik vind het gewoon fantastisch hoe jij voor je dieren zorgt en je geeft nooit zomaar op!

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:09

@CIV: Dank je wel. Het is inderdaad erg zwaar momenteel. Wat moet ik me voorstellen bij die doorslapers??? Helpen ze jou? Ik slaap nu gemiddeld 4 a 5 uren per nacht. Wordt meestal tussen 4 en 5 wakker. Ik ga volgende week weer proberen 3 daagjes te werken. Dacht eerst dat ik niet kon werken omdat ik slecht sliep, heb het nu maar omgedraaid, als ik overdag een ritme heb, slaap ik s nachts vanzelf beter.

het paard uit mijn onderschrift is inderdaad verkocht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:12

Kun je niet beginnen met halve dagen? Om te kijken hoe het gaat? Dat heb je ook ritme, maar is het minder belastend. Ik weet zelf uit ervaring dat het ook niet goed is om te snel weer te beginnen. Ga je op therapeutische basis werken dan of echt weer gewoon aan de slag? Ook dit is erg bepalend. Je moet je herstel niet onderschatten. Wel is het goed dat je naar ritme en regelmaat zoekt, dat werkt inderdaad goed.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:19

pilipa Veel succes dit weekend. Denk aan je.

civ Blij dat je weer wat beter slaapt en dat je je uren later in mag halen. Mijn kat is gelukkig ook krols af, nu is me jongste hond mud loops :( Tast haar oren ook aan _-:(

maaaike Hier nog een die duizelig door het leven gaat, bijwerking van pijnstillers :( Heel vervelend de dingen die door je hoofd spoken hé? Vooral 's nachts, heb ik ook slapen is er dan niet meer bij. Van je afschrijven is dan een optie. Ik heb naast bed een kladblok liggen en een pen. Ik moet ook mijn dromen opschrijven van de psycholoog.

pw Blij te horen dat de andere hond er niets van over gehouden heeft en dat haar baasje begrip heeft voor je. Het had heel anders kunnen zijn. Dat er tijdens je ygie euh yoga jecko steeds door je hoofd spookte betekend dat je onder bewust zijn er ook heel erg mee bezig is.

nadina Welkom, voel je niet schuldig je bent ver door je grens gegaan. Wel erg vervelend dat het tijdens een cursus gebeurde. Neem de 2 weken rust en wat pollewoppy zegt ga ik in mee.

justwendy Neem niet te veel hooi op je vork. Het is een mooie afleiding, maar je druk je verkregen probleem hier mee weg. Neem ajb hier wel tijd voor om het te verwerken.

Hier gaat het niet lekker, heb mijn migrane sinds gister weer terug, kan er ook nog wel bij 8)7
Mijn vader kon gister niet komen, heb zelf aan het klungelen geweest met mijn laken op te hangen aan de deur rek. Ze hangen, maar het was toch te veel van het goede. Ga straks het CIZ bellen (had info gevraagt, maar de verkeerde 8)7 ) voor (psochologische)thuishulp en een indicatie voor De Noorder Brug.
Ik zie net weer aan de onder kant dat ik niet meer ingelogt ben :( Kan het zijn dat ik automatisch uitgelogt word als ik een tijdje niet actief ben? Ik heb vaak moeite met teksten maken en dat duurt nogal lang voor het naar mijn zin is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:21

hey..
Hoe gaat het met je? Weet je niet wat je moet typen ofzo :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:27

Ja wel, alleen de woorden zijn soms een probleem, en het verwoorden wat ik bedoel. Ik heb d..(ff op zoeken) dyslexie. Maakt het er niet makkelijker op met knallende hoofdpijn. Ook makkelijk met een administratief baantje zoeken. _O-

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:29

Ik zag net alleen maar hoi in je post ?
Daarom vroeg ik of je niet meer wist te typen, en ik bedoelde het ook niet rot hoor. Zie nu dat het er een beetje rot staat. Ga je post even lezen ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:35

Jeetje aikon, nogmaals sorry voor mijn post. Lijkt zo banketstaaf nu!!
Ik zag alleen hoi en dacht dat ik dat ook wel eens heb, dat ik naar het topic zit te staren, iets wil posten, maar niet weet wat...

Wat rot dat je migraine weer terug is. Kan je er ook nog wel bij hebben inderdaad. Ik ben benieuwd wat ze van het CIZ zeggen. Hopelijk krijg je het zonder altijd teveel problemen rond. Wat lijkt me het vervelend om steeds zo met je handicap geconfronteerd te worden. Baal je dan ook extra als je merkt dat het teveel was? :(:)

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:41

Normaal gesproken werk ik 32 u en zit ik samen met iemand op een bij kantoor. Nu ga ik af en aan 3 dagen op therapeutische basis werken. Het mooie is dat ze me op het hoofdkantoor zetten, waar de mogelijkheid is om als het niet gaat naar huis te gaan. Dus dat zie ik wel zitten. Wil zelf ook inderdaad de oorzaak van de situatie die ervoor heeft gezorgd dat ik nu terug ben bij af niet vergeten. Want dan raas je door en achtervolgt het je toch altijd weer en pakt het je misschien nog wel harder terug. Ik ben maandag nog vrij en ga dan met mijn vader even naar mijn werk toe, dan is de volgende dag de drempel ook niet zo hoog om weer te beginnen.

Heb vanmorgen het ritme van een werkdag maar weer opgepakt. Ben naar stal gegaan en heb meegewerkt op stal. Dat is echt een hele goede therapie heb ik ondervonden. Ga nu iedere week een ochtend heen om te mesten. Werkt heel goed om uit je hoofd te komen!!! Voel me nu echt heerlijk.

wat zijn jullie ervaringen met paniek en angst aanvallen en wat doe je allemaal aan om ze te verminderen of zelfs te stoppen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:02

Hey Wendy,
Goed dat je op therapeutische basis werkt. Dan heb je geen druk en is het alleen maar goed. Dan blijf je binding met je werk houden en wordt de drempel inderdadd niet te groot. Anders kan de stap om weer naar je werk te gaan steeds moeilijker worden.

Ik vind dat je goed inzicht hebt al in dat het geen zin heeft om door te rennen zonder de oorzaak aan te pakken. Geef het verder tijd. Je komt er wel, daar ben ik van overtuigd!

Lekker he om even puur lichamelijk actief te zijn? Ik mag ook altijd graag lekker op stal bezig zijn. Al moet ik zeggen dat ik ook momenten heb gehad dat ik zelfs daar geen plezier meer uithaalde en zelfs de energie niet had om 1 stal te mesten of te vegen. Maar dat kwam meer door mijn depressie. Heel goed dat je het iedere week een ochtend wil gaan doen! Goed voornemen van je.

Ik heb zelf gelukkig niet veel ervaring met paniekaanvallen of angstaanvallen. Wel is het zo dat je niet moet wegrennen voor je gevoel. Probeer de angst er gewoon te laten zijn en je zult merken dat het dan al snel minder heftig wordt. Door er voor weg te lopen zeg maar, maak je het vaak alleen maar erger.

Verder bij angstklachten is het belangrijk dat je stapje voor stapje je angst aan gaat. Op die manier ga je positieve ervaringen op doen, die je laten ervaren dat je angst niet nodig is.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:07

Ik schijn emetofobie te hebben?! >;)
Ik zie het ook als een soort van overspannen. In drukke ruimtes waar ik niet makkelijk weg kan, bijvoorbeeld een trein, word ik bang om over te geven (en dát is genant), en door die angst word ik misselijk en gespannen. Ik vind het op z'n zachtst gezegd heel erg vervelend, ook al weet ik dat ik niet ga overgeven omdat het tussen m'n oren zit, ren ik vaak alweer een trein uit :Y)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:09

pw Dat woordje hoi was om te kijken of ik wel weer wat kon plaatsen. En ja steeds weer onder ogen moeten zien dat veel niet meer wil/kan is moeilijk te verwerken. Maar ik heb (gelukkig) een grote overlevings drang, dus ik vertrouw er op dat ik er wel mee ga leren leven. Een toekomstige werkgever zou ook veel gedult met me moeten hebben :D

justwendy geweldig dat je deze plaats geboden is. En ja, weglopen voor je problemen heeft geen zin, het achter volgt je altijd. Ik spreek uit ervaring. Gescheiden ouders, moeder woonde in een commune (ik en mijn zusje eerst ook) en ik wou daar niet meer heen of iemand daar vandaan zien.
Het bezig zijn met mijn pony's beschouw ik ook als een soort therapie, kan geen psycholoog tegen op :D Lichamelijk bezig zijn en de buiten lucht is een wekome af wisseling van binnen zitten.

Ik heb sinds kort van mijn psycholoog geleerd om op mijn ademhaling te letten, door de neus in en de mond uit ademen. Daar bij recht staan en eventueel de pols voelen. Gaat de hartslag naar beneden ben je op de goed weg. Het helpt wel als je op tijd bent. Als e erg angstig bent moet je je er erg op consentreren vind ik. Misschien heb er wat aan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:15

Leslie90 schreef:
Ik schijn emetofobie te hebben?! >;)
Ik zie het ook als een soort van overspannen. In drukke ruimtes waar ik niet makkelijk weg kan, bijvoorbeeld een trein, word ik bang om over te geven (en dát is genant), en door die angst word ik misselijk en gespannen. Ik vind het op z'n zachtst gezegd heel erg vervelend, ook al weet ik dat ik niet ga overgeven omdat het tussen m'n oren zit, ren ik vaak alweer een trein uit :Y)

Dan weet jij niet wat overspannen is...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:18

Je ademhaling is inderdaad heel belangrijk, ook bij angstklachten. Ik heb het laatste jaar veel over mijn ademhaling, hartslag e.d. geleerd. Heel interessant. Zo simpel eigenlijk, maar ook zo waar!

Door je uitademing te verlengen bijvoorbeeld wordt je hartslag ook rustiger, waardoor je je ook rustiger gaat voelen. Het gejaagde gevoel verdwijnt en dus ook paniekgevoelens kunnen minder worden.

Goed Aikon dat je zo blijft doorgaan. Je bent een bikkel!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:23

Onkruid vergaat niet :D Had ik na mijn geboorte al laten merken. Ze dachten dat ik het niet zou halen, zo erg zat ik onder het exceem, mijn moeder mocht me de eerste week niet zien. Ben er nog steeds. _O-

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:32

De HA zei dat ik dat wel word :) Het zijn echt aanvallen, ik heb er alleen geen last van als ik bij mijn paard ben gelukkig. Ik had het ook in een eerder topic aangehaald toen ik nog dacht dat ik serieus lichamelijk iets mankeerde. Maar doordat ik angstig word ga ik juist verkeerd ademen en ik word daar duizelig van. Ik kan me door de misselijkheid nergens meer op concentreren. Als ik een aanval heb is dat ook duidelijk te zien omdat ik erg afwezig ben. De 'fobie' is trouwens erger geworden nadat ik stress kreeg om een verzorgpony. Ik was heel erg teleurgesteld en boos, ik had op dat moment even niks meer en was echt constant moe, had nergens geen zin meer in, zat altijd binnen, en ik denk dat ik uit een soort van verveling mezelf lichamelijke klachten heb aangepraat.
Nu heb ik weer een paard, maarja, die komt pas eind april mijn kant op, en echt een doel heb ik op dit moment niet..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:35

Toch is een angststoornis echt totaal iets anders dan een burnout of overspannen zijn. Dat moet je huisarts ook weten.

Dat je tijdens een angstaanval verkeerd gaat ademen is veel voorkomend en verergert je klachten. Ook is het inderdaad bekend dat je door stress meer last kunt krijgen van je angstklachten. Vandaar dat je wel vaak ziet dat mensen met een burnout daarnaast een angststoornis hebben of ontwikkelen. Dat wil echter niet zeggen dat het hetzelfde is!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:38

aikon schreef:
Onkruid vergaat niet :D Had ik na mijn geboorte al laten merken. Ze dachten dat ik het niet zou halen, zo erg zat ik onder het exceem, mijn moeder mocht me de eerste week niet zien. Ben er nog steeds. _O-

Jeetje. Het zit je niet mee dan.
Even totaal offtopic: Wat ik wel eens heel oneerlijk vind is dat sommige mensen al lang hun portie gehad hebben en er toch maar steeds weer nieuwe ellende overheen krijgen (jij bijvoorbeeld) en dat het andere mensen zo voor de wind gaat en die nergens last van hebben. En tja, je kan er niks tegen doen, maar het is gewoon zo oneerlijk verdeeld af en toe...

Ik ga weer een poging buiten wagen met Jeckootje :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:42

Dan vallen alle puzzelstukjes nu wel op z'n plaats :)* Ik typ ook zo lekker in volgorde, hehe. En er gaat ook wel een heel verhaal aan vooraf, maar als gevolg van een burnout/overspanning is mijn angst dus verder ontwikkelt ;(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:04

Heb je ook therapie voor je burnout en angsstoornis?