Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:19

TE5 schreef:
Ik zie nu toevallig dit topic en ik heb een vraagje voor jullie:
met wat voor regelmaat hebben jullie migraine? :)

Toch wel om de paar weken helaas ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:21

TE5: wat voor smelttabletjes heb jij, die zo goed helpen?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:44

TE5 schreef:
Sorry, daar heb je gelijk in Joyce :o

Ik vroeg het omdat mijn nieuwe huisarts zegt dat wat ik heb geen migraine kan zijn omdat ik het te vaak heb. Ik heb eigenlijk twee 'soorten'. De eerste is een vrij standaard aanval. Heel heftig en ik kan dan helemaal niks meer tot het na een halve tot anderhalve dag over is. Dat heb ik maar zo'n drie keer per jaar, dus daar is mee te leven.
De tweede is vervelender, want die heb ik twee keer per week tot elke dag (dat verschilt per periode). Het lijkt heel erg op normale hoofdpijn, maar normale pijnstillers helpen niet, alleen migraine medicijnen. Die neem ik overigens alleen als het heel erg erg wordt, het varieert namelijk nogal in heftigheid. Verder merk ik op de heftigere momenten heel duidelijk een verband met licht en geluid en zijn geuren soms plotseling veel sterker/vervelender.

Op aanraden van de psycholoog (daar ga ik heen voor deze hoofdpijn, ik heb inmiddels haptotherapeuten, manueeltherapeuten, psychologen, eeuwige huisartsensessies en weet ik het wat nog meer gehad) heb ik die smelttabletjes die ik heb voor die ergere aanvallen eens een paar keer gebruikt als die tweede soort hoofdpijn wel heel erg erg werd. Tot nu toe heeft het elke keer perfect gewerkt, de hoofdpijn was steeds helemaal weg. Dat heb ik sowieso al eigenlijk nooit, er is altijd wel een klein beetje op de achtergrond.
Maar goed, nou was ik laatst dus bij een andere arts van onze praktijk, o.a. om om een herhalingsrecept te vragen, en die kwam er dus ineens mee dat het helemaal geen migraine kon zijn.

Het blijkt maar weer eens dat ik goed ben in gigantische posts om kleine dingen uit te leggen.. :+

ik heb 3 jaar lang bijna dagelijks migraine aanvallen gehad...en ja dat was echt migraine...en ik had er ook enorme zware medicijnen voor (depakine enteric 500mg, zwaarste depakine die er is in tabletvorm en 2 x daags 1 tablet in de heftigste periode), dit hielp op een gegeven moment te weinig dus moest ik bij een aanval veel pijnstillers (ibuprofen en paracetamol met codeine) slikken in combinatie met de imigran neusspray...ik leek bijna wel een junk met al die troep...
nu heb ik af en toe nog een aanval en vaak als oorzaak stress (was ook de oorzaak van die 3 jaar aanvallen, liep toen met een burnout door), maar ik ben nu dus van de depakine af en als ik een normale aanval heb volstaat de imigran neusspray, heb ik een heftige aanval dat 2 paracetamol met codeine en de neusspray...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:24

simodi schreef:
TE5: wat voor smelttabletjes heb jij, die zo goed helpen?

Denk Maxalt. Prima spulletje :D ! Ik heb er minder bijwerkingen van dan van Imigran.

Ook hier gemiddeld zo'n tien aanvallen per maand, soms meer (zoals nu). Ik heb lang de serie van Imigran gehad, maar Maxalt bevalt me beter, minder bijwerkingen. In combinatie met Aleve (naproxen) en paracetamol (soms in combi met codeine).

Heb een poosje Selokeen gehad, ging wel goed totdat ik er hartkloppingen van kreeg en slapeloosheid. En zwanger raakte (bijna geen migraine gehad)

Ik kon het aardig met aanvalsbehandeling goed af, zit rond de max van 10 tabletten per maand. Momenteel gaat het weer erg slecht, is al 2 weken bijna dagelijks raak. Maar de Maxalt helpt goed, dus vaak ben ik met een half uurtje al weer bovenop, als ik te laat ben moet ik wel even erbij gaan liggen.

Ik wil de Topamax nog gaan proberen, maar ik vind het moeilijk omdat als je bijwerkingen krijgt die best heftig kunnen zijn. Ik wacht even totdat ik vakantie heb. Dan kan ik het rustig bekijken en hoef ik in principe nergens naartoe. Het kan namelijk ook alleen in het begin zijn.

Ik ben vooral bang voor de stemmingwisselingen omdat ik sowieso niet zo stabiel ben, en dat vooral naar mijn kinderen, want die snappen daar niks van.

Mijn triggers zijn ook voornamelijk stress/spanningen en slaaptekort (ook door slecht kunnen slapen).

Dat is in het kort mijn verhaal.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:05

Deesiej, kun je niet ook eens naar een andere neuroloog gaan voor een second opinion?
Kijken of die het wel nuttig vind om een scan te maken?
Als jij direct na een ongeluk ineens 'migraine' krijgt, lijkt het me redelijk voor de hand liggend om te kijken of er een verband tussen is...

Bij mij was het overigens juist absoluut niet dat de HA het graag afschildert als migraine..
Ik liep dus bij de psycholoog die veel verstand heeft van hoofdpijn- en dan vooral migrainepatiënten, bovendien komt het aan beide kanten van de familie overvloedig voor en had ik voor die echte aanvallen duidelijk migraineklachten. Toch kostte het me erg veel moeite die medicijnen mee te krijgen.

Simodi, dat is inderdaad maxalt :j
Heb daar ook ooit een neusspray van gehad (tenminste, dacht dat dat ook maxalt was), maar dat hielp dan weer vrijwel niet.

lammie, dat is wel goed om te horen, dat het bij jou zo is afgenomen.. Geeft hoop :)

Erretje, ik heb gelukkig nog helemaal geen bijwerkingen gemerkt van maxalt..
Maar ik neem het dan ook niet zo vaak, alleen als het écht zo erg is dat ik het niet meer trek en dat kan ik heel lang uitstellen :+ (Heb het niet zo op medicijngebruik)..
Stress heeft bij mij inderdaad ook nog wel eens wat invloed :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:05

TE5 schreef:
Deesiej, kun je niet ook eens naar een andere neuroloog gaan voor een second opinion?
Kijken of die het wel nuttig vind om een scan te maken?
Als jij direct na een ongeluk ineens 'migraine' krijgt, lijkt het me redelijk voor de hand liggend om te kijken of er een verband tussen is...

Bij mij was het overigens juist absoluut niet dat de HA het graag afschildert als migraine..
Ik liep dus bij de psycholoog die veel verstand heeft van hoofdpijn- en dan vooral migrainepatiënten, bovendien komt het aan beide kanten van de familie overvloedig voor en had ik voor die echte aanvallen duidelijk migraineklachten. Toch kostte het me erg veel moeite die medicijnen mee te krijgen.

Simodi, dat is inderdaad maxalt :j
Heb daar ook ooit een neusspray van gehad (tenminste, dacht dat dat ook maxalt was), maar dat hielp dan weer vrijwel niet.

lammie, dat is wel goed om te horen, dat het bij jou zo is afgenomen.. Geeft hoop :)

Erretje, ik heb gelukkig nog helemaal geen bijwerkingen gemerkt van maxalt..
Maar ik neem het dan ook niet zo vaak, alleen als het écht zo erg is dat ik het niet meer trek en dat kan ik heel lang uitstellen :+ (Heb het niet zo op medicijngebruik)..
Stress heeft bij mij inderdaad ook nog wel eens wat invloed :j

bij mij is het hoofdzakelijk afgenomen doordat de oorzaak van mijn stressklachten (burn out) is aangepakt, namelijk ander werk vinden...daar ben ik 3 jaar mee bezig geweest maar leidinggevende saboteerde elke sollicitatie bij alle instellingen in de buurt, uiteindelijk dus verder weg gaan solliciteren en gelijk de eerste sollicitatie was raak en werk daar nu met veel plezier...

joyce2

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:30

@TE5: Jou klachten lijken exact op die van mij! Eens in de zoveel tijd een hele hevige aanval en verder idd hoofdpijn die soms zo hevig word, dat het dan zeg maar migraine word. Vaak begint het vanuit mn nek... Normale pijnstillers helpen idd niet, maar imigran werkt super! Probeer het wel zo min mogelijk te gebruiken, maar soms moest ik wel 4x per week de imigran pakken, omdat het niet te harden was.

Maar goed, zou het bij mij dan ook geen migraine zijn?! Er is eigenlijk nooit verder naar gekeken, het enige dat gezegd is, dat als ik een paar maanden achter elkaar 3x per week de imigran nodig zou hebben, ik dan op permanente medicijnen over zou moeten stappen. Maar daar had ik niet zoveel zin in, dus ben lekker door gegaan met de Imigran en toevallig gaat het de laatste 2 a 3 weken erg goed! (na een periode van maanden hoofdpijn)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:54

nou vandaag was het weer raak...op mijn werk...oorzaak vastzittende spieren in rug, nek en schouder...
en net toen de aanval begon kwam mijn manager binnen...en hij schrok zich kapot...ik was namelijk lijkwit, had blauwe lippen, zat er hondsberoerd bij...en toen hij vroeg wat er was maar ik kon geen antwoord geven door de pijn in mijn nek en hoofd...
uiteindelijk hield ik de pijn niet meer...en de imigran werkte ook nog niet (ik voelde hem een uur van te voren al aankomen en nam toen wel mijn imigran neusspray) en barste ik toen in tranen, iets wat ik niet snel bij "vreemden" doe, uit.
toen probeerde hij mij te troosten en vroeg wat ie kon doen...praten lukte nog ff niet dus schreef medicijnen -> tas, glas zoete ranja en glas water...dit heeft ie voor mij gepakt en is daarna bij mij gebleven tot ik enigzins bij positieven was...
ik moest van hem op de bank gaan liggen en hij heeft medicatie uitgezet en is daarna zijn werk achter de pc gaan doen...tot ik weer aanspreekbaar was...
toen vroeg hij of ik dit vaker had...nou ja heel af en toe een paar keer per jaar ofzo zei ik...
dat vond ie erg vervelend voor mij, maar hij gaf wel aan dat ie zich rot schrok...hij wilde ook al de arts van het terrein bellen...maar dat heb ik kunnen voorkomen...hahaha...
toen ik weer aanspreekbaar was en mijn collega kwam voor de overdracht is hij weer weggegaan...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:01

Wel netjes dat hij er bij is gebleven en goed dat ie zag dat zoiets toch echt heel heftig is en geen "gewone" hoofdpijn. Laat ze maar eens zien hoeveel impact zoiets heeft, dan hebben ze volgende keer misschien respect voor zo'n aanval.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:05

ja dat misschien wel, maar toch was ik er niet zo blij mee dat hij het zag...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:06

hoezo?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:08

Jeetje dat is wel heel heftig!

Ik heb hetzelfde, af en toe echte aanval en verder enorme hoofdpijn maar dat is volgens mij geen migraine. Zie dan geen vlekken enzo,voelt ook anders. Ik heb echter nooit immigran voorgeschreven gekregen, wel meteen topamax (wat ik dus niet wil) en wat anders maar nooit dat...maar dat helpt dus wel echt? En zitten daar bijwerkingen aan?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:10

joyce2 schreef:
hoezo?

nou ik hou er gewoon niet van om zo op die manier aandacht te krijgen...en ja dan voel ik me ook niet volledig op mijn gemak (doe ik tijdens een aanval ook niet, maar als ik alleen ben vind ik het niet erg om me te laten gaan)...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:12

Pinacolada schreef:
Jeetje dat is wel heel heftig!

Ik heb hetzelfde, af en toe echte aanval en verder enorme hoofdpijn maar dat is volgens mij geen migraine. Zie dan geen vlekken enzo,voelt ook anders. Ik heb echter nooit immigran voorgeschreven gekregen, wel meteen topamax (wat ik dus niet wil) en wat anders maar nooit dat...maar dat helpt dus wel echt? En zitten daar bijwerkingen aan?

imigran werkt bij normale aanvallen bij mij prima, heb er ook weinig bijwerkingen van, hooguit wat duf gevoel als de aanval voorbij is, maar dat kan ook bij de aanval zelf horen...
vandaag was ook wel een hele heftige aanval voor mijn doen...nu in totaal 2 imigran neussprays gebruikt en 2 paracetamol met codeine geslikt...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:16

Nou ga dr misschien maar eens om vragen bij huisarts dan.

Gaat bij mij wel goed laatste 2 weken, om 6 uur vanavond begon hoofdpijn opeens. Meteen paracetamol ingenomen en naar stal..zou rijden maar dat zag ik toch niet zitten, werd opeens enorm duf. Nu nog parac.mol erin en vroeg op bed dacht ik.

Maar wel eng dat je echt compleet half van de wereld bent enzo..voel je je dan na de tijd ook nog flinke tijd duf en half hoofd?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:19

ja ik voel me nog steeds wel dus...maar ben wel weer hoofdpijn vrij en van die andere klachten af...alleen mijn lippen zijn nog blauw maar dat kan ook door mijn altijd lage bloeddruk komen...verder ben ik niet meer zo lijkwit als vanmiddag...half hoofd heb ik nog heel iets, daarmee bedoel ik dan vooral op moeilijk concentreren en typfouten...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:04

Hmm te vroeg gejuichd...had normale hoofdpijn maar dta kan nooit normaal overgaan. Uren geslapen, maar lijkt alleen maar erger. Moet zo ff werken tot half 10, daarna duik ik apotheek/drogist en bed maar weer in..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:07

sterkte pinacolada!

bij mij zitten mijn spieren nog steeds vast in nek, rug en schouder, mag hopen dat dat snel beter wordt anders heb ik al wel zo'n voorgevoel wat er gaat gebeuren...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:15

Wat voor pijnstillers helpen t best die wel bij drogist verkrijgbaar zijn?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:24

weet ik niet...ik heb ze namelijk op recept van de huisarts...
paracetmaol (de normale en die met coffeine) werkten bij mij helemaal niet en nam dan maar 2 ibuprofens in...dit hielp wel, maar dat vond de huisarts geen goed plan omdat ibuprofen erg slecht schijnt te zijn voor de maag...dus toen schreef hij paracetamol met codeine voor...en die werkt hetzelfde als ibuprofen met als bijwerking dat ik er ook wat trager/duf van wordt...

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:00

Loopt bij jullie de neusspray niet in jullie keelgat? De eerste keer toen ik dat probeerde ging het bij mij wel zo, als gevolg overgeven en super misselijk.

Lamie2701, de paracetmaol met Cafeïne werkte bij mij ook helemaal niks..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:22

Lilian__ schreef:
Loopt bij jullie de neusspray niet in jullie keelgat? De eerste keer toen ik dat probeerde ging het bij mij wel zo, als gevolg overgeven en super misselijk.

Lamie2701, de paracetmaol met Cafeïne werkte bij mij ook helemaal niks..

met coffeine is dat denk ik wat jij bedoelt...paracetamol met codeine is alleen op recept verkrijgbaar...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:17

Nou hier is weer een dag verpest, sorry voor mn depri berichtje. Na vette ibuprofen en slapen ging t ff beter maar nu niet zo meer. Niet erg hoofdpijn maar half hoofd en echt bekaf..pff.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:45

Pinacolada schreef:
Nou hier is weer een dag verpest, sorry voor mn depri berichtje. Na vette ibuprofen en slapen ging t ff beter maar nu niet zo meer. Niet erg hoofdpijn maar half hoofd en echt bekaf..pff.

sterkte!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:12

Hier gaat het vandaag weer redelijk gelukkig, ook al heb ik bijna de hele nacht wakker gelegen ..

Ook bij werkt de imigran100 in het algemeen vrij snel en eigenlijk altijd. Last van bijwerkingen merk ik niet echt, misschien wat druk op de borst/harstreek, maar ik doe dan sowieso rustig aan. Heb dan wel een wazig hoofd, maar daar is mee te leven, beter dan de pijn in elk geval.
Wel heb ik de laatste tijd veel vaker last van 'vlekken' voor mijn ogen, heel vervelend want dan zie ik nauwelijks nog wat. Gelukkig raak ik er niet meer van in paniek omdat ik eraan probeer te denken dat het tijdelijk is en weer weg zal trekken. Meestal is het met een halfuur voorbij.

Voor iedereen die nu last van migraine en/of half hoofd heeft: sterkte! :(:)
Die term 'half hoofd' vind ik wel briljant trouwens, want dat is het echt: geen enorme hoofdpijn maar ook niet je normale hoofd! ;)

Lammie, kan me voorstellen dat je je heel rot voelde toen je zo ziek werd op je werk.