Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:18

Heej, hoe gaat het hier met iedereen? Bij mij gaat het super goed, ik zit nu op ruim 3 maanden na operatie. Mag sinds afgelopen week weer rennen, zo onwijs fijn! Afgelopen dinsdag dus ook weer voor het eerst naar mijn basketbaltraining geweest. Mag nog verder niet met de spelletjes en wedstrijdjes mee doen natuurlijk maar kan ten minste weer een beetje rennend dribbelen met de bal en gewoon schotoefeningen doen. Had woensdag dan ook best spierpijn in mijn bovenbenen en armspieren haha. Maar is super fijn om weer zoveel te kunnen en te doen!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:02

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week maandag een vkb reconstructie gehad. De nacht na de operatie was erg vervelend, veel pijnmedicatiw gehad en het verband drukte enorm. Daarna ging het eigenlijk steeds beter. Tegen het weekend zelfs zo goed dat ik bij het lopen (met krukken uiteraard) veel druk op het been kon zetten. Dit maakte dat ik een klein wandelingetje naar de supermarkt om de hoek heb gemaakt en wat heb schoongemaakt in huis. Kleine dingetjes maar. Gisteren werd ik wakker met een flinke terugval, kuit deed heel erg pijn en vandaag weer erger geworden. Zo makkelijk hoe snel het overbelast raakt.
Anderen met soortgelijke ervaring?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:04

_Linn_ schreef:
Heej, hoe gaat het hier met iedereen? Bij mij gaat het super goed, ik zit nu op ruim 3 maanden na operatie. Mag sinds afgelopen week weer rennen, zo onwijs fijn! Afgelopen dinsdag dus ook weer voor het eerst naar mijn basketbaltraining geweest. Mag nog verder niet met de spelletjes en wedstrijdjes mee doen natuurlijk maar kan ten minste weer een beetje rennend dribbelen met de bal en gewoon schotoefeningen doen. Had woensdag dan ook best spierpijn in mijn bovenbenen en armspieren haha. Maar is super fijn om weer zoveel te kunnen en te doen!

Heerlijk zeg! Weer wat dingen doen. Heb je lang niet meer kunnen rennen ook voor de operatie al?

sandorra

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:16

Ik loop helaas weer op krukken. Gister bij de orthopeed geweest en het moet opnieuw een en MRI laten maken van mijn knie.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:59

PowerReiner schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week maandag een vkb reconstructie gehad. De nacht na de operatie was erg vervelend, veel pijnmedicatiw gehad en het verband drukte enorm. Daarna ging het eigenlijk steeds beter. Tegen het weekend zelfs zo goed dat ik bij het lopen (met krukken uiteraard) veel druk op het been kon zetten. Dit maakte dat ik een klein wandelingetje naar de supermarkt om de hoek heb gemaakt en wat heb schoongemaakt in huis. Kleine dingetjes maar. Gisteren werd ik wakker met een flinke terugval, kuit deed heel erg pijn en vandaag weer erger geworden. Zo makkelijk hoe snel het overbelast raakt.

Hai, wat vervelend dat je ook je kruisband gescheurd heb. Hoe is het gebeurd?
Ik had een nieuwe kruisband via de hamstring methode, meniscus hechting en nog extra versteviging door lemaire plastiek. Ik mocht hem door die meniscus echt maar 50% belasten in het begin en dat heb ik dus ook echt gedaan. Echter had ik na 4 weken de belastbaarheid moeten opbouwen maar mijn fysio wachtte echt nog daarmee, daar was mijn arts niet zo blij mee. Na 6 weken gingen direct in 1x de krukken weg en ging ik meteen volledig lopen.

Ik wil je als tip geven om echt je rust te pakken en nu vooral te zorgen dat de zwelling afneemt want dat gaat je echt heel erg helpen in de toekomst. Daarnaast echt werken naar volledige strekking, dat gaat je helpen met goed lopen later.
Verder echt rust, pootje omhoog en wil vooral niet te snel in het begin.

Ik zit nu op 4 maanden na operatie en hij gaat super. Ga 2x in de week naar de fysio en hij zet me flink aan het werk. Veel krachttraining en het wordt flink zwaar gemaakt haha. Cardio training doe ik nu nog zelf door eens per week op mijn basketbal training te rennen en ik heb groen licht om de vierdaagse te lopen dus daar ben ik ook al voor aan het trainen.

Sandorra, wat vervelend dat je weer op krukken loopt! Hoe ver na operatie zat je? Wat is het waar je last van hebt nu?

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:02

Ik meld me ook weer even...
Advies gevraagd.
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd, samen met de mediale band. Het advies was toen om niet te opereren, ook vanwege leeftijd, ik ben nu 50 jaar.
Op zich gaat het goed, ik kan bijna alles. Ik wandel veel met de honden , fiets, rij paard (stap aan de rechter kant op ) en werk.
Waar ik wel last van heb is soms instabiliteit, met name als de honden tegen mijn knie/been aanlopen. Kruiwagen legen op de mesthoop, dan moet ik schuin omhoog lopen, in glad en hobbelig weiland/ondergrond lopen, als paard aan touw trekt ( gebeurt gelukkig weinig maar ik voel me minder zeker).
Meestal neem ik het voor lief, maar sommige momenten voel ik me wel beperkt. Maar ik zie best op tegen de lange revalidatieperiode ( ik dacht dat er 9 maanden voor stond maar zie hier al dat iemand na 3 maanden hard gaat lopen? )
Is het de moeite waard om me toch te laten opereren? Of blijf je dan even goed nog knieklachten ( pijn, instabiliteit) houden na deze operatie?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:58

_Linn_ schreef:
PowerReiner schreef:
Hallo allemaal,

Hai, wat vervelend dat je ook je kruisband gescheurd heb. Hoe is het gebeurd?
Ik had een nieuwe kruisband via de hamstring methode, meniscus hechting en nog extra versteviging door lemaire plastiek. Ik mocht hem door die meniscus echt maar 50% belasten in het begin en dat heb ik dus ook echt gedaan. Echter had ik na 4 weken de belastbaarheid moeten opbouwen maar mijn fysio wachtte echt nog daarmee, daar was mijn arts niet zo blij mee. Na 6 weken gingen direct in 1x de krukken weg en ging ik meteen volledig lopen.

Ik wil je als tip geven om echt je rust te pakken en nu vooral te zorgen dat de zwelling afneemt want dat gaat je echt heel erg helpen in de toekomst. Daarnaast echt werken naar volledige strekking, dat gaat je helpen met goed lopen later.
Verder echt rust, pootje omhoog en wil vooral niet te snel in het begin.

Ik zit nu op 4 maanden na operatie en hij gaat super. Ga 2x in de week naar de fysio en hij zet me flink aan het werk. Veel krachttraining en het wordt flink zwaar gemaakt haha. Cardio training doe ik nu nog zelf door eens per week op mijn basketbal training te rennen en ik heb groen licht om de vierdaagse te lopen dus daar ben ik ook al voor aan het trainen.

Sandorra, wat vervelend dat je weer op krukken loopt! Hoe ver na operatie zat je? Wat is het waar je last van hebt nu?

Hoi Linn,

Heb hem niet volledig belast, netjes op krukken en ook ik inderdaad max 50%. Ik heb gisteravond de tubi grip (na 7 dagen) eraf gehaald en dat heeft wonderen gedaan voor de zwelling. Waar ik tot gisteren nog een dubbeldik been had is hij geslonken tot bijna normaal formaat. Naast het schoonmaken en wandelingetje met krukken heb ik hem ook netjes hoog gehouden. Sindsdien niets meer gedaan behalve nodige dingen zoals toiletbezoek.
Ben gelukkig al wel ver met strekken en buigen. Omdat hij nu overbelast is kan ik hem niet strekken als ik sta, maar wel als ik hem plat heb liggen, dan strekt hij volledig zonder pijn. Ook zit ik met buigen als ik zit op ongeveer 110 graden wat volgens fysio ook al heel goed is.

Het ging zo goed en werd langzaam gek van het niets mogen doen dat ik die kleine dingetjes pijnloos deed. Ben er nu wel van teruggekomen, vammorgen huilend de trap af.

P.s opgelopen tijdens het werk helaas.

Kan me voorstellen dat het inderdaad zwaar is, maar wel fijn dat je langzaamaan weer sterker wordt toch. En leuk dat je mag trainen voor vierdaagse, dat geeft weer perspectieven.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:03

monnette1 schreef:
Advies gevraagd.
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd, samen met de mediale band. Het advies was toen om niet te opereren, ook vanwege leeftijd, ik ben nu 50 jaar.
Op zich gaat het goed, ik kan bijna alles. Ik wandel veel met de honden , fiets, rij paard (stap aan de rechter kant op ) en werk.
Waar ik wel last van heb is soms instabiliteit, met name als de honden tegen mijn knie/been aanlopen. Kruiwagen legen op de mesthoop, dan moet ik schuin omhoog lopen, in glad en hobbelig weiland/ondergrond lopen, als paard aan touw trekt ( gebeurt gelukkig weinig maar ik voel me minder zeker).
Meestal neem ik het voor lief, maar sommige momenten voel ik me wel beperkt. Maar ik zie best op tegen de lange revalidatieperiode ( ik dacht dat er 9 maanden voor stond maar zie hier al dat iemand na 3 maanden hard gaat lopen? )
Is het de moeite waard om me toch te laten opereren? Of blijf je dan even goed nog knieklachten ( pijn, instabiliteit) houden na deze operatie?

Allemaal herkenbare dingen haha. Heb er ook een half jaar mee gelopen voor de operatie.
Kan je helaas nog geen advies geven omdat ik de operatie net gehad heb maar ik heb voor de operatie al wel op moeten trainen bij de fysio, en dat heeft ook wel veel gedaan voor mijn stabiliteit. Misschien is dat nog waard te proberen voor een eventuele operatie.

Overigens is revalideren zoals ze het mij hebben verteld 12 maanden. Heb ook gehoord over snellere trajecten maar die zijn zoals ik begrepen heb met hoger risico voor de toekomst.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:28

@Monnette, wat vervelend dat je er nog zo last van ondervind! Opereren is idd niet perse noodzakelijk, er zijn er zat die dagelijks prima rond komen zonder operatie. Wel idd dan goed je bovenbenen sterk houden, dat scheelt al een hoop.
Maar ik zal denken, ja als je er op dagelijkse basis toch last van heb zal ik ook aan een operatie gaan denken. Op 'oudere' leeftijd is het herstel wel wat lastiger denk ik. En je moet je idd gaan bedenken wat je graag zou willen gaan/blijven doen waardoor je die knie en stabiliteit toch echt nodig hebt. Loop je ook bij een fysio hiermee? Of train je ook in de sportschool of eventueel thuis krachttraining? Ik denk dat ik in jouw geval eerst eens zal kijken naar hoe kracht- en stabiliteitstraining met een fysio je zal helpen.
Er staat idd 9 tot 12 maanden herstel op en dan doe je opbouwend dus steeds meer. Ik zit komende zaterdag op 4 maanden en ik ben idd weer aan het hardlopen. Maar mijn conditie was voor ik mijn kruisband scheurde ook gewoon goed en ik heb mijn bovenbeenspier voor operatie echt zo sterk als mogelijk was getraind. En ik herstel ook gewoon vaak heel makkelijk. Opbouwend ga ik steeds weer meer doen maar wedstrijden doe ik echt pas vanaf september weer mee.

@PowerReiner: wat fijn dat de zwelling zo snel afneemt! Daar heb ik echt wel wat langer mee gelopen. En ook die mega blauwe plekken die ik had haha. Ook een tipje: probeer een opgerold handdoekje onder je hak te leggen als je je been gestrekt hebt, dan strek je hem nog wat verder door en ben je dus nog beter met die strekking aan het werk.

Ik had vandaag mega spierpijn na de fysio van gisteravond, hij zet me qua krachttraining echt flink aan het werk haha. Is alleen maar goed maar pfoe. Nu net tijdens de training weer lekker wezen rennen om mijn conditie weer op te bouwen en de spierpijn er wat uit te rennen haha.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 02:06

@_linn_ Ik ben in april geopereerd vorig jaar kijk operatie toen hebben ze iets met de meniscus en de Plicka gedaan. 29 december heb ik mij verstopt gewoon een stoepje vanaf de straat opstappen niks geks gedaan en het was Knack en nu dus weer terug bij af 7 februari heb ik de MRI scan

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:03

Jeetje dat is wel dikke pech zeg!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:59

Helaas is de zwelling alweer toegenomen. Fysio wilde dat ik weer de tubi grip om zou doen dus dat afgelopen nacht gedaan maar vanmorgen was de pijn daardoor nog veel erger dus heb hem er maar weer af.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:42

Wat is een tubi grip?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:25

monnette1 schreef:
Advies gevraagd.

Herstel hangt af van persoon tot persoon, en hoe veel werk je erin kan/wil steken. Zelf speelde ik na 9 maand weer rugby, maar ken ploeggenoten die pas weer na 11 maanden speelden. Alles hangt af van hoe goed lichaam hersteld en ook van hoe 'fit' je lichaam voordien is. Het is namelijk heel erg belangrijk om zo min mogelijk spierafbraak te krijgen en alles zo goed mogelijk terug op te bouwen.

Ga voor en goeie chirurg en neem een goeie fysio/kiné onder de arm :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:53

_Linn_ schreef:
Wat is een tubi grip?

Dat is een soort kous die druk geeft, zit dan om het hele been. Moest ik tot week na de operatie omhouden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:54

sandorra schreef:
@_linn_ Ik ben in april geopereerd vorig jaar kijk operatie toen hebben ze iets met de meniscus en de Plicka gedaan. 29 december heb ik mij verstopt gewoon een stoepje vanaf de straat opstappen niks geks gedaan en het was Knack en nu dus weer terug bij af 7 februari heb ik de MRI scan

Jeetje wat vervelend. Succes met de MRI

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:01

Ah ja snap wel dat je dan last heb van die tubi grip! Hopelijk neemt je zwelling snel af!

Ik heb nog steeds spierpijn in mijn kuiten van de fysio van maandagavond. Ik moet vanavond weer maar ga rustig aan doen want loop morgen de hele dag in de Efteling dus wil niet nog ergere spierpijn hebben dan haha.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:35

Quebelle en Linn, ik ga t overwegen, waarschijnlijk toch een second opinion aanvragen bij een goede kniechirurg. Maar eerst laat ik me goed voorlichten voordat ik er aan begin.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:15

Woensdag bij de fysio geweest en gister een belafapraak met de chirurg gehad omdat de pijn in mijn kuit niet te houden is. Met name in de ochtend als ik uit bed kom is het niet normaal. Orthopeed denkt dat het komt omdat de bloeduitstortingen en vocht dan het been in zakt, zo voelt het ook wel, alsof het erin zakt. Maar goed. Nu wat moeite met been hoog houden omdat ik last krijg van mijn hak en mijn kuit te pijnlijk is om ergens op te leggen. Hoop dat het allemaal snel minder wordt.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:26

Uitslag MRI
Ik blijk een breuk in mijn knie te hebben opgelopen.
Patiënte komt met knieklachten rechts na verstappen. Bij aanvullend MRI-onderzoek blijkt er sprake zijn van een impressie fractuurtje van de mediale femurcondyl.

Fysio rust en over 3 maanden terugkomen......

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:19

Oh dat is gek, nooit geweten dat dat kon! Is dat dus eigenlijk in je knieschijf? Sterkte ermee in ieder geval!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:47

_Linn_ schreef:
Oh dat is gek, nooit geweten dat dat kon! Is dat dus eigenlijk in je knieschijf? Sterkte ermee in ieder geval!

Nee het is in het bovenbeen bot....
ik wist ook niet dat dat kon..... voor nu zorgen dat de druk ervan af komt en dat het lopen en bewegen minder pijnlijk gaat worden.....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:00

Pff sterkte!

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:10

Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar ik hoop toch op wat reacties.
I'm de 2e week van oktober (2020)heb ik een ongeluk bij de paarden gehad. Vriendin zat op het paard, ik fietste er naast. Paard schrok en heeft mij met fiets en al omver gelopen. Had vrij gauw een blauw been en dikke knie (rechts). Ff wat rustiger aan gedaan en na 4 dagen met een soort geleende brace weer gaan werken (kinderopvang v/h speciaal onderwijs). Brace na paar dagen af gedaan en lopen ging wel prima. Na ruim 4 weken toch maar naar de huisarts gegaan omdat ik pijn bleef houden en knie ook wat dik bleef. Mri gehad en uitslag paar dagen later gehad; voorste kruisband afgescheurd en beide meniscus beschadigd.

In het gesprek met de orthopeed adviseerde hij 4 weken fysiotherapie om te kijken of we de klachten kunnen verbeteren. Moet 7 januari terug maar heb het idee dat ik onvolledige informatie heb gekregen... Hij heeft de optie van opereren wel benoemd maar hier werd ik nog niet zo enthousiast van. Maar als ik hier zo heb gelezen worden veel mensen juist wel geopereerd aan de kruisband ... Ik vraag me dan ook een beetje af wat de grootste voor- en nadelen zijn van een operatie.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:22

Hangt af van hoe actief je bent; als je actief sport is een operatie de beste optie. Je kruisband zorgt ervoor dat je knie stabiel blijft tijdens het bewegen, als die z’n werk niet kan doen krijg je een instabiele knie die je op z’n duur gewoon kapot loopt.

Ik zou eerst even voor een second opinion naar een kniespecialist gaan en zowiezo een goeie kinesist/fysio onder de arm nemen; het versterken van de spieren kunnen veel schade beperken en de functie van je acl wat overnemen, maar daar is goede begeleiding voor nodig :j