[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:39

Je stopweek mag je niet verlengen dan ben je niet beschermd, toch?

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:27

ik heb het daarna wel veilig gedaan maar kan het daarna nog kwaad?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:47

@Nadine_ :Als je je stopweek verlengd dat ben je niet meer beschermd idd. Voor de zekerheid moet je dan de eerste 2 weken dat je weer de pil slikt voorbehoedsmiddelen gebruiken.

@ Maaykuuh: Het is niet zo dat als je de pil vergeet en daarna een week weer goed slikt je weer beschermd bent.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:50

Nuage: bedankt! had ik het toch goed Knipoog maar als je eenmaal begint te twijfelen Tong uitsteken

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:59

Ik heb de laatste tijd ontzettend last van mijn blaas. (de laatste anderhalve maand) Ik slik nu 3 maanden de pil. (M30) Kan dat hierdoor komen? Of heb ik gewoon al anderhalve maand een beginnende blaasontsteking? Sinds gister heb ik ook al last van mijn rug.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:29

@Babe: blaasontsteking! Pijn in je onderrug kan erop duiden dat je ondertussen een nierbekkenontsteking hebt. Snel naar de dokter dus!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:32

ik heb een vraagje. ik heb al jaaaren last van zware bloeidngen en ook heel lang ( soms 3 weken dan een week niet en dan weer wel.) nu dachten ze eerst op de echo een vleesboom gezien te hebben, maar op de sis echo was er niets te zien. nu denken ze dat het een hormonaal probleem is en kan ik kiezen tussen de mirenaspiraal of baarmoeder verwijderen. ik wil geen kinderen meer dus op zich maakt dat me ook niet uit. maar wie heeft er ervaringen met beide opties? ik hoor zowel goede als slechte ervaringen met de spiraal( mijn zus is ondanks de spiraal toch zwanger geraakt). maar volgens de gyneacoloog is een baarmoeder verwijderen ook best een hele ingreep en kan ook gevolgen hebben. 8 april moet ik terug komen dus voor die tijd zou ik wel wat eravringen willen horen zodat ik de juiste keuze kan maken. overigens heeft mijn moeder ook haar baarmoeder laten verwijderen op jonge leeftijd met hetzelfde probleem als ik. graag reactie per pb

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:21

ik moet nu voor 5 dagen een antibiotica slikken vanwege een blaasontsteking. is de pil nu niet veilig meer? en dan voor hoe lang? ik slik yasmin

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:33

De pil kan nu inderdaad minder veilig zijn. Voor hoelang hangt af van in welke week je zit.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:09

De pil is dan inderdaad niet meer veilig.
"Yasmin®: Mogelijke wisselwerkingen (= interacties) o.a.
Combinatie van dit middel met de hieronder genoemde middelen kan een minder goede werking van de pil tot gevolg hebben.
Antibiotica, bepaalde; zoals ampicilline, tetracycline en griseofulvine."

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:42

Nou, ik had helemaal plannen om aan de prikpil te gaan, maar vrees toch dat ik weer aan de Diane ga. M'n vette huis en bultjes/puistjes komen terug. Had gehoopt dat dat niet zo zou zijn, omdat ik nu toch wel de puberteit uit ben, maar helaas. En aangezien de zomer eraan komt :/

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:14

Nuage schreef:
@Nadine_ :Als je je stopweek verlengd dat ben je niet meer beschermd idd. Voor de zekerheid moet je dan de eerste 2 weken dat je weer de pil slikt voorbehoedsmiddelen gebruiken.

@ Maaykuuh: Het is niet zo dat als je de pil vergeet en daarna een week weer goed slikt je weer beschermd bent.

oww.. Clown Hoe zit het dan in elkaar? Moet ik me zorgen maken, ben ik deze week wel beschermt?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:40

Deze info is alleen geldig voor de reguliere pillen zoals Femodeen, Diane, Microgynon e.d. M.a.w: alle pillen waarbij de dagen op je strip staan vermeld: ma/di/wo/do/vr/za/zo.

Citaat:
Pil vergeten?

Indien je minder dan 12 uur te laat bent, kun je de vergeten tablet alsnog innemen en de volgende tabletten gewoon op de gebruikelijke tijd blijven innemen. De werking van de pil zal niet verminderen als je de rest van de strip op de juiste tijden inneemt.
Indien je meer dan 12 uur te laat bent kan de werking wel minder worden. Volg in dat geval de volgende richtlijnen:

Ben je meer dan 1 tablet vergeten?

Neem contact op met je dokter. Je hebt kans zwanger te worden of te zijn.

Ben je in de eerste week 1 tablet vergeten?

De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Gebruik de eerstkomende week een condoom tijdens het vrijen. Als je in de voorgaande 7 dagen zonder condoom hebt gevreeën dien je, je dokter te raadplegen. De kans bestaat dat je zwanger bent.

Ben je in de tweede week 1 tablet vergeten?

De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Neem de rest van de strip op tijd in. De werking van de pil is niet verminderd.

Ben je in de derde week 1 tablet vergeten?

Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1
De tablet alsnog innemen, ook als je daarvoor 2 tabletten tegelijk moet innemen. Aan het eind van de strip zonder stopweek vervolgen met de volgende strip. De mogelijkheid bestaat dat je geen bloeding krijgt, of tussendoor wat bloed verliest.

2
Stoppen met de huidige strip; vanaf de dag dat je de pil vergeten bent gaat de stopweek in. Na de stopweek begin je weer met een nieuwe strip.

Als je nog niet aan je stopweek bent begonnen ben je dus beschermd als je dus meteen begint met een nieuwe strip en die helemaal afmaakt.

Dat van die stopweek inlassen in de 3e week indien je nog geen nieuwe pil hebt genomen is trouwens nieuw voor mij. Ik was er heilig van overtuigd dat je altijd min. 21 dagen achter elkaar moet slikken en je stopweek niet eerder kunt inlassen. Weer iets geleerd Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:07

maar k had het met overgeven..ze zeggen dat de pil niet meer veilig is als je binnen 3 tot 4 uur hebt overgegeven. moet je dat heel nauw nemen? heb de pil dus WEL ingenomen en nog 4 dagen doorgeslikt en toen de stopweek ingelast.

Sorry voor alle vragen!!! Vork

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:06

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dan in dat geval.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:53

Met antibiotica is je pil niet veilig, condoom gebruiken dus!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:58

kler schreef:
Met antibiotica is je pil niet veilig, condoom gebruiken dus!

ligt eraan welke antibiotica. net even de huisarts gebelt. kreeg de assistente, zij heeft even nagezocht/gevraagd. en kwam uit dat déze antibiotica, die ik dus krijg wel gewoon met de pil kan. en dus helemaal veilig is

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:47

ik ben de pil vergeten, en kreeg gelijk steken niet normaal..
wat is dr aan de hand Bloos!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:07

misschien krijg je een tussenbloeding? of is je lichaam van slag.

ik was 1 pil vergeten. eb de dag erna 2 genomen. daarna was ik echt zoo ziek ervan. kotsmisselijk.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:10

Nuage schreef:
@Babe: blaasontsteking! Pijn in je onderrug kan erop duiden dat je ondertussen een nierbekkenontsteking hebt. Snel naar de dokter dus!

Inderdaad, het was een blaasontsteking, ik heb gelijk gebeld. Kon pas vandaag terecht, en zometeen een kuurtje ophalen.
Heel vreemd, ik heb het nooit doorgehad.. ja, dat ik vaker naar de wc moest dan normaal en op het laatst die rugpijn Nagelbijten / Gniffelen
Bedankt!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:11

babe schreef:
Nuage schreef:

Inderdaad, het was een blaasontsteking, ik heb gelijk gebeld. Kon pas vandaag terecht, en zometeen een kuurtje ophalen.
Heel vreemd, ik heb het nooit doorgehad.. ja, dat ik vaker naar de wc moest dan normaal en op het laatst die rugpijn Nagelbijten / Gniffelen
Bedankt!

ik heb ook ineens een blaasontsteking. had wat pijn op mijn buik. maar wel moeite met plassen de 2e dag. en stond een soort druk op mijn blaas. maar het was niet extreem ofzo. vrouwen zijn er nogal gevoelig voor Bloos

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:20

Inderdaad, die druk op de blaas. Heel vervelend! Maar verder niet echt pijn ofzo. Dus daarom nooit doorgehad.
Vrouwen zijn daar inderdaad gevoelig voor Scheve mond

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:04

Ik las net dat het niet zo is dat je pil veilig is als je hem na de vergeten pil 7dagen hebt geslikt?
Kan iemand dit uitleggen, dit staat namelijk wel in alle bijsluiters etc. Lachen Dus nu ben ik best nieuwschierig waarom dit dan niet zou zijn!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:18

Marly_ schreef:
Ik las net dat het niet zo is dat je pil veilig is als je hem na de vergeten pil 7dagen hebt geslikt?
Kan iemand dit uitleggen, dit staat namelijk wel in alle bijsluiters etc. Lachen Dus nu ben ik best nieuwschierig waarom dit dan niet zou zijn!

Nee als je de pil bijvoorbeeld in week 1 vergeet, loop je risico of je nou daarna 7 dagen weer netjes slikt of niet.
Ik heb hierboven een heel stuk neergezet over de pil vergeten en wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:46

Lichtelijk helluuuuuuuuuuuuuuuup!!!

Ik heb sinds een paar weken een spiraaltje. Gyn zei dat het meteen veilig was, maar nu voel ik me al een paar dagen een beetje kribbig, slaap slechter...

Zocht er niet echt iets achter, maar ik verloor een beetje roze slijm vandaag, en ik lees dus net op de site van mirena dat het de eerste week helemaal niet veilig is!! Bloos!

Iemand ervaring daarmee?

We hebben net onze derde gekregen. Begrijp me niet verkeerd, een vierde zou er ook heus bij passen, en we zouden er hartstikke blij mee zijn... Maar jezus!! Bloos!