Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:48

Heb nu diclofenac van de huisarts. 4 keer dag icm 2x4 paracetamol (en uiteraard een maagbeschermer maar die neem ik altijd al). Sta stijf van de pijnstillers maar het doet wel iets.
Ook is mijn rug getaped. Mijn spieren staan onwijs strak en onder spanning en zijn overbelast. Advies is rustig aan doen maar dat is in mijn werk geen mogelijkheid. Ga toch over 2 weken een dag minder werken dus nog even volhouden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:55

Ik vind het soms ook lastig om te reageren wanneer het onderwerpen of aandoeningen gaat waar ik niet of maar heel weinig van weet, ik wil dan ook niet net het verkeerde zeggen, zegmaar. Hoewel niet reageren dan misschien juist nog killer over komt... Soms weet ik het ook niet zo goed.
Liefs aan jullie allemaal, weet dat ik alles lees en met jullie mee leef, ook wanneer ik niks post.

2 weken klinkt als een flinke berg waar je tegenop moet Charr, pas maar goed op jezelf :knuffel:

Tallie1979

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:12

Ik heb op het werk eindelijk een doorbraak en goed nieuws gekregen.

De afgelopen 1,5 week enorme last van mijn darmen gehad en ik zat met een heel stout paard die even in strafkamp is geplaatst en gelukkig wel weer meedenkt en vooral nadenkt.

Lichamelijk ben ik nog steeds echt prut.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:22

:knuffel: voor iedereen die het nodig heeft. Ik weet even niet meer te zeggen.

Zelf ietwat van de leg nog door een bijna pletting dan wel grote vuurboem dan wel tollen en omslaan door een tankauto met 30000 l hoog expolsief materiaal bij zich. Dankzij rijerarvaring en een hele grote dosis geluk en een chauffeur die net op tijd weer bij zinnen kwam echt een net niet klap (lees 10/15 cm speling links vangrail ik zat al met de wielen half naast het asfalt rechts de slingerende tankauto). Maar door de gelukkig reddende enorme noodstop en de slinger die volgde met de camper is mijn net herstellende lijf niet blij. Nek armen hoofd alles doet zeer en is stijf. Duimen dat het niet erger wordt dan het nu is.

Mezelf wel weer even prikkelarm ingegraven in mijn eentje. Hopelijk trek ik dan verder weer bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:32

Percy schreef:
Earth, een te hoge ijzer kan blijkbaar extreme vermoeidheid geven en nog wat zaken. Hoge bloeddruk weet ik niet, zonder medicatie is mijn bloeddruk wel veel te hoog.

Grootste risico van teveel ijzer is onherstelbare leverschade. Dat geeft idd wel vermoeidheid, maar je wilt die leverschade uiteraard wel voor zijn.

https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/hemochromatose/

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:35

Oh wat heftig Karuna!

Tallie goed nieuws is altijd fijn, succes op je werk! En sterkte met de andere dingen :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:39

Nog even een liefdevolle reminder voor wie het belangrijk is, volgende week is kerst en de thuisbezorgmomenten van de supermarkten zijn al vol aan het lopen. Ik heb zojuist mijn boodschappen online gedaan en er waren hier en daar nog plekken vrij in de dagen voor kerst, voor wie dat ook nog wil zou ik zeggen wacht niet te lang.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 21:56

Wat lief dat je een herinnering hierover plaatst. Ik vind shoppen voor kerst in de supermarkt wel leuk, maar ik snap dat het voor veel mensen lastig is.

Vandaag had ik een gekke dag. Gisteravond kreeg ik een migraineaanval, meteen medicatie erin en slapen. Gisteren heb ik ook paardgereden, dat was weer echt lekker. Meteen volle bak weer rijden natuurlik dus vanmiddag werd ik pas om 13 uur wakker, helemaal door de mangel gehaald voor mijn gevoel :') Overal spierpijn, oef _O-
Meestal als ik wakker word, dan ga ik ontbijten en dan plof ik op de bank en kom ik daar de komende uren niet meer vanaf. Maar nu kwam ik echt heel vlot in de benen. Ik moest wat boodschappen doen en dat ging ik meteen doen, en daarna nog een pakketje opsturen dus nog een keer de deur uit. Ik stond van mezelf versteld!! Echt niet normaal haha. En net weer bezig geweest, even een kerststukje gemaakt. Nu zit ik eindelijk even rustig, dat voelt echt fijn.
Morgen wil ik weer paardrijden, ik heb er nu al zin in haha. Ik geniet maar even van mijn eigen opwelling, voor zolang dat duurt _O-

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:32

Telpeva schreef:
Nog even een liefdevolle reminder voor wie het belangrijk is, volgende week is kerst en de thuisbezorgmomenten van de supermarkten zijn al vol aan het lopen. Ik heb zojuist mijn boodschappen online gedaan en er waren hier en daar nog plekken vrij in de dagen voor kerst, voor wie dat ook nog wil zou ik zeggen wacht niet te lang.

Wat lief van je!!

Ik ben zaterdag een hele bups gaan halen. We willen deze week ook nog even naar België voor de laatste dingen en dan ben ik klaar voor de kerst. :)

Dit weekeind ga je mij niet in de winkels vinden! :')

Earth schreef:
Wat lief dat je een herinnering hierover plaatst. Ik vind shoppen voor kerst in de supermarkt wel leuk, maar ik snap dat het voor veel mensen lastig is.

Vandaag had ik een gekke dag. Gisteravond kreeg ik een migraineaanval, meteen medicatie erin en slapen. Gisteren heb ik ook paardgereden, dat was weer echt lekker. Meteen volle bak weer rijden natuurlik dus vanmiddag werd ik pas om 13 uur wakker, helemaal door de mangel gehaald voor mijn gevoel :') Overal spierpijn, oef _O-
Meestal als ik wakker word, dan ga ik ontbijten en dan plof ik op de bank en kom ik daar de komende uren niet meer vanaf. Maar nu kwam ik echt heel vlot in de benen. Ik moest wat boodschappen doen en dat ging ik meteen doen, en daarna nog een pakketje opsturen dus nog een keer de deur uit. Ik stond van mezelf versteld!! Echt niet normaal haha. En net weer bezig geweest, even een kerststukje gemaakt. Nu zit ik eindelijk even rustig, dat voelt echt fijn.
Morgen wil ik weer paardrijden, ik heb er nu al zin in haha. Ik geniet maar even van mijn eigen opwelling, voor zolang dat duurt _O-

YOLO! Gewoon doen! :D

Nou, mijn stoute paard is ook weer bij de les. Hij denkt weer na bij de momenten tussen wei en stal. Hij ging vanmiddag zelfs staan murmelen omdat we er een stukje grondwerk van maken. Blijer krijg ik hem gewoon niet. :)) Dus ik heb er een goed gevoel bij dat we dit stukje ook weer goed af kunnen sluiten. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 22:45

Ja fijn dat het weer goed gaat. Toch altijd wel een gedoe als ze zo stout zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:07

Ik kom helaas niet aan de minimale waarde om thuis te laten bezorgen, dus moet wel de winkels in en dan ben ik echt kapot daarna dus moet nog heel.goed gaan plannen.

Gaat sowieso enorm ruk op het moment. Met mij qua lijf maar ook mentaal en met paard ook.

En dan financieel ook nog. Wtf waarom is een id kaart 75 euro en dan foto kosten erbij? En gemeente zegt leuk ja die kosten heeft iedereen dus krijg je geen hulp bij. Maar die duizenden euro's medische kosten per jaar heeft niet iedereen en helpen ze ook niet mee. En die zijn echt heel pittig om rond te krijgen met bijstand... die id kaart is mijn budget voor 2 weken boodschappen....

Ik lees nog wel mee maar zo moe dat er gewoon niks uit komt qua bijleespost, sorry dames.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:10

Ik ben er ook nog, maar ook hier gaat het niet lekker.
Mijn uitlaatklep is wandelen, maar ik heb momenteel ontzettend last van diepe hielkloven waardoor ze om de haverklap bloeden.
Afgelopen week leken ze dicht en heb ik het er op gewaagd, maar ik werd gelijk weer afgestraft.
En verder zijn het letterlijk de donkere dagen voor kerst. Ik functioneer beter wanneer de dagen wanneer langer worden :=

Ik lees ook nog steeds mee maar heb weinig ervaring met de genoemde problemen en wil geen verkeerde adviezen geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:12

Ik bedenk mezelf altijd dat na 21 december, de dagen weer langer gaan worden. Mij is het ook echt te donker buiten. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:13

Vanaf vandaag gaan ze in de avond weer lengen.... niet snel, maar alle beetjes helpen. :)

ik zie ook echt tegen de kerst op.
De verplichtingen, de enorme overload van prikkels..... laat mij maar lekker hier thuis...
Maar goed dat is dan ook weer niet sociaal. En opzich vind ik het wel gezellig, maar weet de prijs... en daar heb ik zo geen zin in.

Cayenne
Heh bah, dat lijkt me zo enorm pijnlijk.
En zoiets als fietsen, toch buiten zijn, is dat een uitlaatklep voor je, of kun je dat niet?

@Mwm
Bah, van die stomme extra kosten.
En dan idd boven op eigen risico en niet vergoede zorg, dan is er geen ruimte meer voor die rot dingen....

En met je paard nog niet beter?

@earth, hopelijk duurt je opwelling heel lang en kun je goed genieten van het paard.

@Karuna wat heftig.
Balen van je lijf, maar wel flinke engel gehad.

@tallie
gelukkig heeft je paard weer manieren gekregen :D

@de rest, alles gelezen, maar gaat zo ver terug dat reagren ookmosterd na de maaltijd word. sorry

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:23

Fietsen lukt op zich wel, maar vanaf windkracht drie krijg ik bij tegenwind last van m'n longen (COPD).
Het komt wel weer goed hoor! Maar ik moet gewoon geduld hebben en laat ik daar nou niet goed in zijn :=
Eigenlijk moet ik het ook rustiger aan doen vanwege mijn overbelaste knieën, dus daar gebruik ik deze periode dan maar voor.
En over een paar maanden is het gelukkig alweer lente! :)

Herkenbaar DP! Ik raak ook altijd snel overprikkeld en al die verplichtingen pffff.
Gelukkig zijn we met oud en nieuw altijd standaard thuis. Na kerst ga ik echt nergens meer heen.
We hebben dit jaar voor het eerst sinds jaren weer de kerstboom staan. Dat vind ik al een hele overwinning :')
Komt je familie bij jullie thuis?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:37

Ibbel, ik had het al opgezocht en met de huisarts overlegd maar hoe ik er aan kom is mij een raadsel. Erfelijk lijkt me sterk omdat het nu pas te zien is in het bloed. Mijn bloed wordt normaal gesproken elke drie maanden gecontroleerd.
Hoge bloeddruk heb ik wel maar die is onder controle. Cholesterol was ook te hoog dus daar slik ik nu ook een pil voor. Mijn leverwaarden waren ook hoger dan anders.
Overgewicht heb ik niet maar wel zit al het vet op mijn buik. Geen idee wat ik daaraan zou moeten doen want ik eet weinig maar wel gezond.

Maar weer afwachten tot de volgende afname dus.

Mwm, hoe kom jij aan duizenden euro's medische kosten? Uit nieuwsgierigheid, rot is dat zeker.
In België is het anders geregeld, Wij hebben het ziekenfonds alleen hospitalisatieverzekering is vrij prijzig. Mijn man heeft die wel maar ik niet want al mijn aandoeningen worden buiten gesloten.
Ondanks dat vallen de kosten mee omdat ik een verhoogde tegemoetkoming heb omdat ik afgekeurd ben en zo rond oktober bereik ik mijn maximum factuur waardoor ik niet meer hoef bij te betalen voor de meeste medicatie.

Van de korte dagen word ik ook niet vrolijk maar december vind ik wel een leuke maand. Wij vieren kerst met vrienden, gewoon relaxed en voor het eten zorgt mijn man. Januari echter haat ik. Aan die maand lijkt geen eind te komen.
Gelukkig heb ik geen last van de overprikkeling die jullie zo beperkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:05

Voor iedereen de beste wensen.
En dat onze ziektes ver naar de achtergrond mogen gaan.

Hoe zijn jullie de dagen door gekomen?

Ik ben zo blij dat het voorbij is.

Zit nu half dood op de stoel beginnende koppijn.
En heb het zo koud.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:10

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Voor mij niks te klagen, niet specifiek in elk geval. De extra pijntjes door de kou zijn daar ben ik hier denk ik niet de enige in, volgens mij begin ik er inmiddels ook aan te wennen. De feestdagen daar heb ik niet aan meegedaan, geen energie voor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:54

Voor jullie allemaal ook de allerbeste wensen en niet te veel pijn.

Ik heb wel genoten van de feestdagen maar wij vieren het met vrienden en bij ons thuis dus dat was alleen maar super gezellig. Helaas heb ik onze traditionele kerst menrit niet mee kunnen rijden. Mijn vriendin was ook niet zo fit dus zijn de mannen alleen gegaan en hebben wij bijgepraat.

De reden dat ik niet mee kon was wel stom. De 23e nog een kine behandeling gehad en toen ik recht kwam van de behandeltafel schoot er een enorme pijnscheut door mijn rug en was het mis. Mijn rug doet altijd pijn maar dat is nu in het kwadraat.

Mijn schouder is ook niet veel beter dus ik ga pijnlijk het nieuwe jaar in maar wel in de hoop dat ik dit jaar een keer botbreuken vrij blijf :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:57

Ik ben vannacht jankend en zwalkend thuisgekomen met overal pijn. %)
Pure oververmoeidheid, ik had gisternacht mss een uurtje aan slaap bij elkaar gehad en overdag (wilde even bijslapen voor ik de deur uit zou gaan) hetzelfde.
Ben om ±2:45u gaan slapen, rond 8:30u heel even wakker geweest omdat mijn blaas op knappen stond en daarna om ±12u helemaal verdwaasd wakker geworden.
Maar met heel veel minder pijn, de emoties weer in controle en ik loop weer recht. +:)+
Oftewel; ik functioneer weer redelijk maar heb heel bewust een brakdag ingelast en lig weer lekker in bed met een reddit story (youtube) op de tablet dit bericht te tikken op mijn telefoon.
Het enige wat ik moet is vanavond even door de spierpijn van gisteren heen lopen met de honden, wat eten maken (soepje opwarmen, kruidenbaguette en evt kippenvleugels bakken) en de was die nu draait in de droger mikken.
De rest komt morgen wel weer. :)

De honden heb ik nog niet echt wakker gezien vandaag, die moeten ook echt even bijkomen en flink bijslapen. :(:)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:44

Ook van mij de beste wensen! :D

Kerst was super druk en super gezellig! Mijn zus was over uit Zwitserland met haar gezin. Ik ben 2 dagen met mijn nichtje van 8 naar de paarden geweest. Die meid had er een van mij kunnen zijn. :D Nergens bang voor en gewoon overal op klimmen. :))

Ik merk dan na een paar dagen hoe prikkel arm ik eigenlijk leef. Want nu zoveel prikkels gehad, dat het me helemaal leeg trok. Maar toch volgehouden en vooral lol gemaakt.

En nu met oudjaar zit ik in Limburg. Vrijdag weer naar huis. Vuurwerk vrije omgeving voor de honden die helemaal hysterisch worden van vuurwerk. Nu gaat het goed.

Ik merk dat ik moe ben van de afgelopen week. Maar wat was het leuk! <3

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 16:48

Iedereen de beste wensen voor 2025. Dat het maar een beter jaar mag worden qua ziekte.

Hier leef ik ook een soort van half. De achterbuurman vond het leuk om de nachten van 29 en 30 elke paar uur een pot vuurwerk af te steken. Dus ik had gisteren echt een hele korte nacht gehad en toen vroeg eruit en van alles gedaan. Dus gisterenmiddag was ik echt dood, maar wel een hele leuke dag al gehad. Dus wel even geprobeerd te slapen gisteren middag maar met al dat vuurwerk was dat niet wat. Dus gisteravond was een beetje overleven maar we hadden niet echt dingen gepland, we hadden 1 vriend hier dus dat was wel fijn.
We hebben wel op een waanzinnige plek het nieuwjaar ingeluid, Voor wie Almelo kent, we stonden op de voetgangersbrug tussen de McDonald's en het ziekenhuis, dus we hadden 360 graden zicht op vuurwerk. Echt geweldig. Het was wel koud, dus niet te lang.
Mijn man is helaas verkouden geworden dus die snurkte vannacht als een zaag. Dus echt een slechte nacht gehad. Ik ging in mijn dromen zelfs een soort van hallucineren, dat heb ik wel eens vaker. Dan droom ik dat ik zo moe ben dat alles heel vreemd wordt in mn droom. Dus dan wordt ik weer heel vreemd wakker.
Dus nu ben ik aardig naar de gedver. En afgelopen week was ook erg zwaar, vooral psychisch. Die doodangst ligt echt aan het oppervlakte nu dus het is behoorlijk heftig soms. Dan voel ik me ook echt heel depressief. En dan is alles poedersuiker en waardeloos. Van de week waren vrienden hier, dat was fijn maar ik was zo slecht te pas. En dan helpen de donkere dagen zoals dit ook niet mee.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:51

De beste wensen aan jullie allemaal en een dikke knuffel voor iedereen die het even nodig heeft! :(:)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:26

Offtopic (er zitten geen vooroordelen in, dus wie geen zin heeft om te lezen kan mijn post skippen).

Ik vraag het graag hier omdat hier veel mensen verzameld zitten die iets mankeren, misschien dat iemand hier iets al weet. Waar ik tegenaan loop is de was, en dan met name het vouwen en opbergen er van. Momenteel haal ik het van de waslijn, ik leg het op een zo net mogelijke stapel... Maar het ziet er natuurlijk niet uit. Vol goede moed heb ik een vouwplank besteld n.a.v. aanraden door een vriendin, ik hoop echt dat ik daarmee wel weer zou kunnen vouwen maar zo niet... Dan moet ik toch eens gaan kijken voor andere oplossingen.
Hoe doen jullie dit, en dan uiteraard met name mensen die het ook aan de handen of armen mankeren.

Mijn kledingkasten zijn allemaal met lades en vakken, kleding die niet gevouwen is kan ik dus ook niet opbergen. Als vouwen niet meer lukt dan wil ik misschien kijken voor andere kasten zodat ik alles kan ophangen, maar of dat werkt weet ik ook niet...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:10

Euh.. Niet netjes gevouwen...
Heb te vaak geen energie het netjes te doen.

Nette blouses, shirts en broeken hangen.
(heb ik niet zo veel)

De rest ligt op planken.
Wel gevouwen maar niet strak.
Niemand die het ziet.
En zou iemand het wel zien en zich er aan ergeren, wens ik die persoon veel vouwplezier toe.