Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:00

Heel erg bedankt voor die tips van trailrunning events. Veel is wel heel ver weg, maar er zijn dus gewoon runs door natuurgebieden waar ik nog wel eens wil kijken. Ik heb al een hele mooie gezien. En dan ga ik maar gewoon 500km dieselen denk ik. :D
Ik train dan wel meestal op de weg met stukjes bos hier, maar heb deze zomer al een keer na het duiken een run door het bos gemaakt van een uur. En dat was ook echt mooi.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:56

Gefeliciteerd Irisje! Knap dat je nog zoveel evenementen wil lopen!

Ik heb vanochtend een herstel loopje gedaan, 7 km rustig tempo. Ook om even te kijken hoe m’n knie en schouder voelen. Ging wel prima.
Ga donderdag 12 km lopen en vrijdag een snelle 5 met m’n trainer. Dan zondag 25 km en maandag lekker op vakantie!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:57

Wat goed gedaan Suliko!
Wat vervelend die val Samantha, wel stoer dat je hem uitgelopen hebt.
Gefeliciteerd met de zwangerschap Irisje, fanatieke planning nog!

Hier weer mijn eerste loopje gedaan sinds de zere enkel. Dit weekend flink gewandeld in de bergen in Oostenrijk met 3 fitte jongens. De afstanden waren prima te doen maar jeetje wat een tempo hadden ze erin en dan steil 1000 meter omhoog, was echt buiten adem met een flinke hartslag af en toe :'). Het hardlopen vandaag voelde relatief simpel daardoor :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:49

Mooi meegenomen Eef :D

Lekker vooruitzicht Samantha!

Vandaag gestart met mijn nieuwe baan en de hele dag puin geruimd..wat een bende in alle kasten in mijn nieuwe klas. Ik overzag het op een gegeven moment bijna niet.
Morgen weer verder en hopelijk ben ik er dan een klein beetje doorheen en kan ik verder gaan met een rooster maken en alle methodes bij elkaar zoeken en doornemen.
Die hitte was ook killing in de klas.

Als ik goed slaap doe ik morgenochtend een loopje voor ik naar mijn werk ga.

Germie ik zou eerst maar eens een korter evenement van trail events proberen, bijvoorbeeld een 15km.
Je loopt niet vaak trails en je hebt weinig evenementen gelopen. Trails (evenementen) zijn toch wel even wat anders dan evenementen op de weg.
Die 7h trail van 21km zou ik je heel hard afraden. Daar ben je echt niet getraind genoeg voor qua hoogtemeters en terrein.
Je kunt ook naar de trails van runforestrun kijken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:45

Lekker zo’n opruim actie SV!

Ja inderdaad, een trail is veel intensiever dan een gewone loop op dezelfde afstand.
Kwam ik zaterdag achter haha, maar had me er wel op voorbereid. En daarom ook voor 15 km ingeschreven terwijl ik met normaal lopen wel de 25 aan tik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:07

Supervixen schreef:
Mooi meegenomen Eef :D

Lekker vooruitzicht Samantha!

Vandaag gestart met mijn nieuwe baan en de hele dag puin geruimd..wat een bende in alle kasten in mijn nieuwe klas. Ik overzag het op een gegeven moment bijna niet.
Morgen weer verder en hopelijk ben ik er dan een klein beetje doorheen en kan ik verder gaan met een rooster maken en alle methodes bij elkaar zoeken en doornemen.
Die hitte was ook killing in de klas.

Als ik goed slaap doe ik morgenochtend een loopje voor ik naar mijn werk ga.

Germie ik zou eerst maar eens een korter evenement van trail events proberen, bijvoorbeeld een 15km.
Je loopt niet vaak trails en je hebt weinig evenementen gelopen. Trails (evenementen) zijn toch wel even wat anders dan evenementen op de weg.
Die 7h trail van 21km zou ik je heel hard afraden. Daar ben je echt niet getraind genoeg voor qua hoogtemeters en terrein.
Je kunt ook naar de trails van runforestrun kijken.

Die zevenheuvelentrail heb ik inderdaad geskipt, te veel hoogtemeters. Ik heb een andere halve marathontrail gevonden met minder hoogtemeters (altijd wel wat natuurlijk). Die gaat het nu worden. Snel zal ik niet zijn, maar ik ga er wel voor. :D
Runforestrun heb ik wel eens naar gekeken, maar 31 augustus is me net te vroeg en die in september is me te lang (25km). En ze geven geen medailles, dat vind ik ook jammer. Maar heb een andere gevondenvan 21km en ga me inschrijven. Daar kun je een medaille bij kopen. Heeft ook geen tijdslimiet. Het zal wel afzien worden (en dus 2.5 uur in de auto heen en 2.5 uur in de auto terug, ik ga alleen).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:37

Welke gaat het worden?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:11

Zo, ook ik ben weer in het land der levenden na vijf dagen zuid-Limburg!

Heb alles bij gelezen, maar lastig overal op te reageren. Ga wel wat dingen proberen te benoemen/aan te stippen.

Allereerst nog nav afgelopen woensdag. Mijn fenix 7s heeft inderdaad wel grondcontacttijd, maar de pod geeft dus ook de balans tussen links en rechts weer en heeft gewoon net wat meer gegevens dan alleen de gegevens van het horloge.
Die balans vind ik ook wel fijn om te zien of je een beetje gelijkmatig blijft lopen.

Er was nog de vraag waarom ik barefoot was gaan lopen. Ik was al langer geïntrigeerd en ik merkte steeds meer pijntjes en dingetjes op. Bovendien continu hele stijve enkels na het wandelen en het leek me niet dat dit de lol van het wandelen moest zijn. Ondertussen sta ik ook volledig achter de filosofie van barefoot lopen en draag ik ook echt geen gewone schoenen meer!

Zaterdag zijn er een aantal stoer gaan trailrunnen, petje af!

Ook anderen hebben nette afstanden afgelegd ondanks alle warmte.

Qua hardlopen weet ik niet eens of ik ooit een evenement zou willen starten. Ik kijk ook echt nog niet veel verder dan een paar dagen verder in mijn trainingsschema. Waarop ik overigens al achter loop! Want ja, vrijdag had ik echt de puf en energie niet na de 28km wandelen. Bovendien had ik er ook geen tijd voor.
Eergisteren en gister was het wel afzien met de warmte, maar de heuvellandvierdaagse was echt geweldig. Voor de hoogtemeter-vreters hier, zeker interessante stukjes route. Heb de gpx-bestanden.

Nu even wachten tot het iets afkoelt, wil toch gaan lopen, denk/hoop dat ik de stijfheid er ook een beetje uit kan lopen.

Verder, irisje gefeliciteerd met de zwangerschap! Stoer dat je nog al die runs wil doen.

Over de routes en Garmin. Ik gebruik vaak gpx op mijn horloge. Ook al wel routes gemaakt in connect, zelf getekend of een willekeurige route door Garmin gemaakt. Met het Pieterpad ook de bestanden op mijn horloge gehad, ideaal voor als ik een aanwijzing had gemist. Na 20m inderdaad een waarschuwing. De fenix 7s heeft gelukkig wel een kaart. Mijn 6s had dat niet en dat was soms best lastig ja....

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:16

Pfff @Samantha wat rot zo'n val. Hoe gaat het nu met je?

Verder allemaal petje af; lopen met dit weer.
Ik had beter vanmorgen voor mijn werk kunnen gaan. Ga strak om 21u nog wel even kijken of ik nog even kan gaan (ik loop toch nog niet zo ver ;-)) En anders toch maar morgenochtend om 5.30 opstaan.

Ik heb vanaf zaterdag vakantie en dat is in mijn hoofd gaan zitten; totaal geen zin om te werken deze week LOL Ik sla dus 's ochtends een keer of 5 op de snooze button :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:45

Gaat eigenlijk wel goed hoor, vanochtend rustig loopje gedaan.
Nog wel wat beurs en blauwe plekken, en m’n knie ligt open. Erg fijn, want ik ga maandag op vakantie. :')

Ja het is echt warm nu hè, ‘s morgens is het prima loop weer!

Ik zag dat er foto’s zijn van zaterdag, maar ik heb echt helemaal geen fotograven gezien. Die waren er zeker alleen in de ochtend?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:41

Hier net gelopen met de trainer. Slechts 6km gedaan, maar dat was meer dan de vorige keer. Het was ook wel warm. En het ging niet echt lekker. Ik had maar weinig stukken waar het lopen fijn ging. Helaas. Volgende keer beter.

En ik denk over een trail bij Leersum na. Dat gebied lijkt ook mooi op de foto's.

Morgen naar kantoor, veel te warm, bleh, haha. Maar ja, dat hoort er bij. Ik ben wel aan het aftellen overigens voor de vakantie. Dan wordt het 2 weekjes weinig of niet hardlopen. Ik zie wel. Ik neem wel mijn spullen mee. En hiken en mtb-en wordt dan wel gedaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:03

Toch mijn rondje gedaan, maar nu ben ik net een wandelende kraan :')
Iets minder vet en langzamer dan les 5, ook al moest ik daar wat langer uitwandelen. Maar het was dan ook behoorlijk warm en ik heb 114km en ruim 1400 hoogtemeters in de benen van afgelopen vier dagen.
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:22

Iris, wow 27 km. Je bent nog steeds lekker bezig dus *D Met mijn hond hardlopen gaat met deze temperaturen even niet. Normaal zou ik dan wel heel vroeg gaan maar mijn baby is ook een vroege vogel :+ Ik heb laatst wel een loop gedaan en afgesloten met zwemmen in de vaart. Dat was heerlijk!

Andere Iris :D Gefeliciteerd met je zwangerschap! Flinke doelen. Hopelijk blijf je je goed voelen. Maar durf ook af te schalen als het minder gaat. Zeker met deze warmte goed oppassen voor oververhitting. Praten moet altijd lukken tijdens sporten tijdens zwangerschap maar misschien wist je dat al.

Samantha, ik heb bij de trail ook geen fotografen gezien. Ik liep samen met een vriendin, zij had mijn foto gemaakt.
Leuk hè trails? Ik ben ook altijd blauw en bekrast haha! Gelukkig heb je er niet teveel last van. Utrecht vind ik nog redelijk makkelijk lopen qua trail. Duinen of meer hoogtemeters zijn nog weer een stukje pittiger. Leuke volgende uitdaging? <<)

Germie, goed gedaan in de warmte. Niet gek dat het minder ging.

Danseresje, herkenbaar die wandelende kraan :)) Ik had zelfs zweetdruppels op mijn benen vandaag!

SV, jeetje op je eerste dag al puin ruimen?! Hopelijk kom je er morgen een beetje doorheen.

Eef, goede conditietraining dus :))

Suliko, wat goed gedaan!

Ik heb vandaag weer een leuke loop uit het schema gedaan. Tot mijn halve marathon wil ik mijn schema braaf volgen. Ik moest 15 minuten inlopen, 30 minuten op doeltempo (5:58-6:10) en 15 minuten uitlopen. Die halve marathon is door de duinen op schelpenpaden met kleine heuvels en die heb ik hier ook dus heb ik die maar gelijk gepakt voor de tempotraining. Ik voel me nog steeds een beginner dus het vertrouwen was er niet helemaal, zeker niet in deze hitte en met spierpijn van de krachttraining gisteren. Maar ik heb het gewoon gehaald op een vlotter tempo! *\o/* Een half uur 5:53 gemiddeld. Of ik dat 2 uur lang vol ga houden denk ik niet, maar het laat alvast zien dat ik verder ben dan ik dacht.
Ik droop echt van het zweet trouwens maar toch heb ik niet veel last van de hitte gehad. Wat went dat toch snel.

Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:46

Lisitana, knap hoor, een goed uur dit tempo. Ik was blij dat ik met 26 minuten klaar was :')

Ik ben de afgelopen vier dagen al compleet leeggelopen qua zweet, overal op mijn lichaam riviertjes zweet, geen droog stuk kleding meer hebben een volgens Garmin 4100-4600ml vochtverlies :=
Maar ja, deze foto zegt dan wel weer wat over mij 8)7
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:01

Leuke foto, Danseresje! :)) Knap dat je vandaag toch nog gelopen hebt!

Heb je nog gelopen, Koekie? Het is nu gelukkig een stuk koeler maar nog best wel warm.

Knap, zo’n training met dit weer, Lisitano!

Ik wil morgenavond weer een blokje lopen. Even kijken wat het weer doet, er worden wat buien voorspeld. Anders maar meteen na het werk lopen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:16

Dank je puera! Eigenlijk is de foto gerelateerd aan een soortgelijke foto op het Pieterpad vorig jaar.

Hoop voor jou dat het morgen meevalt met de regen en je lekker je blokje kan lopen!

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:36

Jeetje wat gaan jullie weer hard in dit topic haha.

Irisje van harte met je zwangerschap! Knap dat je nog zo kan lopen!

Samantha, lelijke val heb je gemaakt. Hopelijk ben je gauw weer hersteld!

Ik ben 2 weken niet fit geweest. Achteraf denk ik misschien toch weer covid. Sinds vorige week weer aan het lopen en dat viel toch weer erg zwaar. Merkte echt weer een terugval in conditie helaas. Zaterdag voor het eerst weer een lange run gedaan. Er stond 19 km op het schema, maar dat vond ik nog even te gek. 16 km in 1:46 met 120 hoogtemeters. Viel niet tegen, erg lekker gelopen weer. De heide is nu ook zo mooi, echt een genot om doorheen te lopen

Nog dank aan degene die de shockabsorber aanraadde, geen schuurplekken meer _/-\o_

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:07

Over zweet gesproken. We hadden het hier laatst over de kula cloth, zo'n handig doekje voor wildplassen om net die paar druppels weg te halen. Ik had de mijne daar nog niet voor gebruikt en had hem afgelopen zaterdag wel mee, het zweet gutste echt van me af, dus toen heb ik hem uiteindelijk als zweetdoekje gebruikt. :') Nu wil ik er nog een, als zweetdoekje. Deze zal wel omgedoopt worden tot plasdoekkie op mijn fietsreis.
Mijn zwarte trailvest zat onder de witte vlekken van opgedroogd zout, echt bizar. En dat terwijl ik er een shirt onder droeg.

Supervixen, wat vervelend dat de klas zo voor je is achtergelaten! Het is ook echt geen weer om daarmee bezig te zijn. Hopelijk ben je morgen er snel klaar mee.

Germie, bedoel je de HM bij Leersum op 7 september? Die gaat ook over de Amerongse berg namelijk, die is best pittig als je verder zelden hoogtemeters loopt.

Samantha, ik ben wel fotografen tegengekomen. Aan de foto's te zien zijn ze een paar keer verplaatst op de route, want ik heb de volledige route gelopen, maar ze slechts op 2 plekken gezien.

Danseresje, lekkere dagen heb je achter de rug!

Lisitano, respect met deze temperaturen!

Lekker bezig Tamara!

Een van de fotografen heeft mij wel leuk op de foto gezet! Ik kijk meestal heel suf of heb flapperende handjes, dus ben blij met deze foto. :+

Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:33

Gefeliciteerd met je zwangerschap Irisje! <3 Niet te misselijk om te lopen? :D

Knap met deze hitte Lisitano!

Goede foto Danseresje. ;')

Mooie foto Tamara, staat mooi in bloei nu!

Leuke foto Suliko! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 05:28

Ja, ik bedoel die van 7 september. Die ziet er mooi uit, en past me wel. Niet als snelste natuurlijk. Maar je hebt geen eindtijd. Het zal wel zwaar worden, maar 220 hoogtemeters vs 574 is toch wel een heel verschil. En je moet immers toch wat als je eerste keuze niet doorgaat, de 2e keuze al vol is en je toch die halve marathon wilt lopen. Ik had ook liever wat op de weg gehad eigenlijk, maar dat is er helaas niet wanneer ik hem wil lopen en een virtuele run is niet mijn ding. De coach loopt eigenlijk iets langer door omdat ik de eindrace al verzet had, maar dat ka nik denk ik wel weer terugzetten. De trainingen worden ook saai merk ik, ik ga liever mijn eigen gang wat meer dan de coach volgen sinds 2 weken. Het is al zeker 12 weken elke woensdag hetzelfde, 6 keer 800m, en op vrijdagen is het 2 keer achter elkaar heuvels esn dan 2 keer een magic mile en dan weer 2 keer heuvels, enz. Dus daar zit echt geen variatie in.
De lange run is 2 keer per maand een 800m interval op tempo hoger dan wedstrijdtempo (en dat haal ik gewoon niet), en dan 2 keer een lange run waarbij je ook mag wandelen. De 800m's zaten dus dit weekend al op 14 keer (en heb ik dus niet gedaan, ik heb i.p.v. daarvan gisteren 6km gelopen en vrijdag de magicmile verlengd naar 7km), en voor komende zondag zou er zelfs 30.5km!!!!!!!! gelopen moeten worden voor de long run. Nu heb ik de komende 2 weken amper tijd om te gaan hardlopen, dus ik pak dan maar de halve uurtjes als het gaat, maar 30.5km zou betekenen dat ik als ik dat gedaan heb klaar ben voor een marathon. Ik zou ook niet weten waar ik 5.5 uur vandaan moet halen. Ik heb 1 keer 25.5 gedaan en deed er 4 uur over in dit schema. Dat moest ik echt inplannen en was goed voor een keer, maar wil ik niet wekelijks doen. Die lange training weerhoudt mij dan ook van het evt. doorgaan tot een marathon. En ik vind dus alles langer dan 10km nog steeds heel ver. En meer dan 14.4 (1 keer) heb ik nog niet achter elkaar gelopen. Dan ga ik over op run-walk-run waarbij je niet trager bent overigens. Maar met slechts 2 keer een lange run in de maand merk ik dat mijn lichaam zich gaat inrichten op 800m's en niet op lange afstanden. En nog een puntje van de coach is dat je een run of extra training niet kwijt kunt. Het zgn. aanpassen aan wat je doet merk ik niets van. Gisteren dus 6km gedaan met die trainer op gevoel (wat dus niet ging ;) ) i.p.v. 14 keer 800m op snelheid, en de coach was tevreden en banjert gewoon door en zet er hup dus 30.5km in.

Ik vind er niets mis mee hoor met die foto Suliko. Ik hoop ook dat ze bij de trailrun die ik wil doen ook foto's maken, wil ook graag een foto zo van mezelf in een mooie omgeving.

Tamara, dat is een groot heideveld zeg.

Danseresje, die trainer van mij loopt ook op barefootschoenen.
Ik heb ze hier ook liggen, maar 2 a 3 km wandelen is de max met een hielspoor. Het gaat er ook niet van over zoals velen beweren, en optrainen gaat ook niet bij mij. Dus voor mij is het niets. En liggen ze er maar. Ik blijf helaas iemand die nog geen stap zonder bescherming kan zetten, want elk steentje doet pijn.
Ik loop nu hard op schoenen met veel demping wegens de achillespees, en durf nu ook niet naar minder demping.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:11

Netjes gelopen Lisitano!

Leuke foto Danseresje!

O dat is zeker een mooie foto Suliko!

Ik ben pas 13u gestart, vermoed dat de fotograven toen al weg waren, niemand gezien.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:24

Danseresje, wat een leuke foto!

Irisje, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Leuke evenementen, ik doe ook weer mee met de zevenheuvelenloop nacht via mijn werk.

Suliko, mooie foto ook van jou!
En fijn dat je doekje zo goed bevalt, ik ga er ook eens naar kijken.

Lisitano, lekker bezig hoor, fijn dat het opbouwen zo goed gaat!

SV, succes vandaag op werk!

Eef_bam, ik ben jaloers! Ik ben door Oostenrijk heen gereden, op weg naar Hongarije, waar ik voor een paarden evenement moest zijn, maar ik had wel in Oostenrijk uit willen stappen, zo prachtig daar!
In tegenstelling tot Hongarije, saai en plat |(

Germie, succes met je trail!

Zijn er nog mensen hier die 24 augustus mee doen aan de mas montage trail?
In Amerongen, ik heb me gisteren ingeschreven voor de 27km, het zijn 3 lussen van ongeveer 7a 8 km, alle lussen zijn anders.
Ik ben benieuwd!
Vandaag nog steeds warm, maar even rustig aan doen met lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:34

Die lijkt me heel leuk, maar ben dan op vakantie.
Misschien volgende keer.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:48

Bedankt voor de felicitaties dames! En uiteraard ook de tips. Ik had me overal al voor ingeschreven voordat ik zwanger was (behalve die van 22 augustus, maar dat is de dorpse hier), de rest stond al "vast". En ik let uiteraard goed op mezelf. Ik weet wat mijn lichaam wel en niet aankan :D . En anders verkoop ik startbewijzen/loop ik niet. Vooral bij de Zevenheuvelennacht/loop moet ik goed nadenken en kijken of ik dat dan nog aankan, qua intensiteit. Anders loop ik alleen de nacht, loop heb ik vorig jaar ook gedaan, dus dan vind ik het leuker om wat "nieuws" te doen! We slapen sowieso in een hotel op 1,5km van de start, dus daarvoor hoef ik het niet te laten :D

@ieris, ik twijfelde om eraan mee te doen, maar nu vanwege de zwangerschap twijfel ik te veel hahaha. Desnoods doe ik maar 1 lus... Ben nog niet ingeschreven, maar lijkt me heel leuk!

@myka, nee totaal niet!! Vorige zwangerschap kon ik heel de dag niks, hing ik letterlijk 6x per dag boven de pot :+. Tot nu toe af en toe even een uurtje niet helemaal lekker voelen, maar dat is max 1x per dag, meestal rond de middagdut van zoontje, dus dat komt goed uit, dan doe ik ook gewoon even mijn ogen dicht hahaha.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:35

Gefeliciteerd Iris! Fijn dat de kwaaltjes je deze zwangerschap je dusver bespaard blijven! Hopelijk kun je lekker blijven bewegen.

Hier geen evenementen op de planning tot oktober. En met deze hitte blij ook..
vanochtend met mijn vriend een easy run gedaan maar het was zooo onwijs heet/benauwd/vochtig.. na 8 km was ik er echt wel klaar mee..