Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:20

Petrichor schreef:
Ik moet ook echt gaan afvallen zeker wel 10 kilo, maar hoe meer ik mij dat besef hoe meer ik naar binnen prop. -O- Ik heb totaal geen zin in een dieet en mijn motivatie ligt zo'n 100 graden onder het vriespunt. Hoe krijg ik in hemelsnaam wel motivatie? Ooit ben ik heel veel afgevallen en dat ging zo makkelijk ik vond het zelfs leuk!

Wel ben ik dit jaar weer begonnen met hormonen en daardoor ook sowieso wat aangekomen.

Ik denk dat je met heel kleine stappen moet beginnen. Heb ik ook gedaan, dat hou je het beste vol, naarmate ik gezonder en voedzamer ging eten kreeg ik meer energie, raak je gemotiveerder en krijg je zin in meer beweging. Ikzelf vind dat lazyfitgirl dus makkelijke, je gaat voedzamer eten door eetswitches te maken. Geen tellen en afwegen.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:53

Idd niet meteen alles afschaffen en kleine stapjes. Als het dan goed gaat krijg je steeds meer motivatie. Ach, een keer een koekje of iets kan echt wel.
Ik eet met verjaardag ook vaak gewoon taart, chips etc.

Hier ging het even wat minder en was aangekomen. Vandaag weer weeg dag en toch weer wat eraf. Nu weer -17 kg :). Moet zeggen dat ik nu naast trainen met pt. Ook nog thuis sport via YouTube en dat gaat zo lekker haha. Verbrand met 1 sessie zo 800 kcal!

Anoniem

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:52

Je zou kunnen gaan ittermittent fasten. Daarmee heb je een tijdsblok waarin je mag eten. De eerste 1 a 2 weken zul je echt merken dat het lastig is en je de klok steeds op kijkt, maar daarna begint je trek pas in je tijdsblok. Je moet dan wel voldoende groente en fruit eten, omdat je dus echt een stuk korter eet.

Een glas water voor iedere maaltijd/iedere lekkernij drinken helpt, en de makkelijkste optie is geen lekkere dingen in huis hebben. Maar ik heb makkelijk praten want ik ben nog steeds geen gram lichter terwijl ik er wel heel veel mee bezig ben in mijn hoofd. Alleen eten is zo lekker....

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:44

Ik hoop dat ik zomaar even mag binnenvallen..
Na een beenbreuk en daardoor veel minder sporten/bewegen heb ik de laatste 1,5jr wat kilo’s teveel gekregen en het gaat er helaas niet zomaar meer af. Ik erger me er steeds meer aan dus tijd voor actie.

Sporten pak ik al op (2-3x pw maar nog iets te rustig aan haha) maar denk dat voeding het grootste probleem is. Nu zie ik project gezond voorbij komen. Ik kon het antwoord niet direct vinden dus voor de project gezond mensen een vraag: zijn de ontbijt, lunches en tussendoortjes snel te maken en goed mee te nemen als je vroeg naar werk moet en daar de hele dag bent? Er is een koelkast, ik ben helaas tot nu toe nog niet zo van het voorbereiden de avond ervoor.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:03

Ja hoor :j het zijn regelmatig gewoon boterhammen, crackers of rijstwafels, yoghurt of salade. Wat ik op kantoordagen vaak doe is een dagmenu kiezen wat makkelijk mee te nemen is.

Hier weer terug van vakantie en zoals het nu lijkt zonder al teveel schade dus ik ben blij *\o/*
Nu de draad weer oppakken en vol aan de bak voor nog tien kilo eraf voor de zomervakantie want ik voelde me nu al zoveel lekkerder en energieker. Volle bak van de glijbanen af met de kinderen, dat deed ik vorig jaar echt niet :oo

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:03

Ik heb al wat gelezen, maar heb echt een stok achter de deur nodig. Was vorig jaar oktober gestart met afvallen. Na 2 zwangerschappen was er toch wat blijven plakken. Was 8 kilo kwijt, ging op wintersport en scheurde mijn kruisband en meniscus. Ben afgelopen week pas geopereerd, maar alles wat ik afgevallen Was zit er dus weer bij aan. Doordat ik niet veel kan zit ik savonds vaak tv te kijken.... ja, met wat lekkers. Baal er enorm van en wil vanaf nu echt gaan afvallen.

Hopelijk kan ik met 2 a 3 maand het paardrijden weer oppakken en zit eraan te denken om naast fysio ook naar een sportschool te gaan voor krachttrainingen.

Maar alles is zo lekker!!! -O-

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:13

Daantjuh88 schreef:
Ik heb al wat gelezen, maar heb echt een stok achter de deur nodig. Was vorig jaar oktober gestart met afvallen. Na 2 zwangerschappen was er toch wat blijven plakken. Was 8 kilo kwijt, ging op wintersport en scheurde mijn kruisband en meniscus. Ben afgelopen week pas geopereerd, maar alles wat ik afgevallen Was zit er dus weer bij aan. Doordat ik niet veel kan zit ik savonds vaak tv te kijken.... ja, met wat lekkers. Baal er enorm van en wil vanaf nu echt gaan afvallen.

Hopelijk kan ik met 2 a 3 maand het paardrijden weer oppakken en zit eraan te denken om naast fysio ook naar een sportschool te gaan voor krachttrainingen.

Maar hoeveel is dat 'wat lekkers' dan? Ik denk dat je jezelf geen dingen moet gaan verbieden maar misschien kun je wel gaan kijken naar je portiegrootte. Ook in een calorietekort kun je lekkers eten en hou je het een stuk gemakkelijker vol.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:26

Ik ga beginnen met IF, alleen dan wel wat milder. Als in 12 uur niet eten, in plaats van 16 uur. Zo valt het grootste gedeelte van niet eten in de nacht. Ik ben heel benieuwd of ik het kan hoor...
Maar ik zie geen andere optie meer. Ik heb geen rem, dus dan maar niets meer eten na het avondeten. Overdag gaat het goed met eten, dan ben ik op mijn werk. Dan is er geen ongezond eten.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:37

Helderder schreef:
Daantjuh88 schreef:

Maar hoeveel is dat 'wat lekkers' dan? Ik denk dat je jezelf geen dingen moet gaan verbieden maar misschien kun je wel gaan kijken naar je portiegrootte. Ook in een calorietekort kun je lekkers eten en hou je het een stuk gemakkelijker vol.

Iets lekker is bij mij dan bijna een hele zak van iets. Soms doe je wat in een schaaltje en zeg tegen mijzelf, dit mag je eten, meer niet. Maarja, vervolgens klep ik 10x heen en weer na de keuken.... vanaf nu dus gewoon echt niet meer. Koop gewoon niks meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:38

Niks kopen is de beste remedie, zeker als je pas begint en je die 'sugar rush' nog kwijt moet. Als je die eenmaal kwijt bent merk je snel genoeg dat een kleine portie chips of één stukje chocolade echt voldoende is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:57

Klopt, ik haal echt weinig in huis, hoogstens wat pure chocolade (70%) en volkoren biscuitjes. Als ik s avond s trek heb dan neem ik bv een protein vanille mousse of iets dergelijks, plakjes bananenbrood, fruit, iets wat voedt en vult in elk geval

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:03

Let op met bananenbrood, dat is een stiekeme suikersluiper! Zeker 's avonds tikt die lekker aan. Die fout heb ik ook eens gemaakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:17

Behalve banaan zit er niks met suiker in gelukkig. Ik gebruik het vnl met ontbijt of tussendoor. Eet het ook niet dagelijks. Het is wel heel lekker :') ik heb nu een variant met cacaopoeder, heerlijk

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:30

Ik had het gister wel even zwaar... zo rond 20:30 kreeg ik honger. Maar toen bedacht ik me, wat voel ik nu precies? Is dat écht honger? Nee, dat is trek... Dus doorgebeten en maar om 22:00 naar bed gegaan. :')
Vanmorgen niet eens met honger opgestaan, maar wel ontbeten. Ik wil wel gewoon drie maaltijden en twee tussendoortjes op een dag eten, vooral als ik moet werken.

Ook op de weegschaal gestaan (ik weet het, in de ochtend voor het ontbijt is beter, maar wilde een indicatie). Daar werd ik niet vrolijk van :(
Ik kan het verklaren, ik heb veel gesnoept en niet bewogen i.v.m. mijn enkel. Ik hoop ook echt weer snel lekker te kunnen sporten, dat gaat echt al veel schelen. Ik sportte eerst 4x per week, dus verwacht als ik dat weer ga oppakken, dat ik dat snel terug zie op de weegschaal.

Al vind ik het cijfertje op de weegschaal wel gek... want mijn kleren passen nog.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:34

Ik had ook zwaar vanaf 21:30 tot 0:00
Ik heb ontbijtkoek op 0% en alpro yoghurt ik was gelijk rustig

Heerlijk ontbeten vanmorgen mijn laatste vakantiedag en dan is zo relax om te ontbijten zonder kinderen

50g aardbeien
80g banaan
200g kwark
30g havermout
10g chiazaad
20g cacao nibs
Scheutje honingverbamger van lazyfit girl methode

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:49

Wat ontbijten jullie ''veel'' trouwens, of ja, in vergelijking met mij dan! Hier 180 gram magere kwark en een handje all bran (voor de vezels). En een glas water en door :D

Ja, dan heb ik om 10:00 wel weer trek :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:51

Zo ik meld mij ook weer eens met een update. Ik ben sinds een half jaar begonnen met een lifestyle coach via het COOL programma. Daar krijg ik echt wel nuttige tips, ondanks dat je het eigenlijk wel weet, maar gaat wel echt uit van hele kleine veranderingen aanbrengen, die laten beklijven en dan een volgende verandering. Heeft echt zijn nut, want mede daardoor heb ik leren mijn weekenden, waarin ik heel graag wijntjes en de lekkere dingen erbij nam, leren beheersen. Maar het resultaat viel wel tegen. Het continu maar in een stijgende lijn zitten is wel omgedraaid, maar in heen half jaar tijd 3 kilo afvallen vond ik toch niet genoeg. Het voelt allemaal nog te vrijblijvend, er is nog niemand die mij confronteert en een schop onder mijn kont geeft als het niet goed genoeg is. Uiteraard ga ik er zeker mee door, maar het is voor mij niet genoeg.

Begin april daarnaast gestart met een Personal Trainer. Daar ben ik heel blij mee!!! Dit is precies wat ik op dit moment nodig heb. Iemand die mij pusht, die mij aanpakt en mij controleert. 1 x per week ernaartoe, maar zeker 4-5 keer per week contact. Alles wat ik eet moet ik in een app zetten, alles wat ik sport ook. Alleen al het feit dat er iemand over mijn schouder meekijkt...vreemde ogen dwingen ofzo. En ik mag zelf invullen wat ik eet, maar hij heeft ingesteld hoeveel calorieen ik per dag mag eten, hoeveel eiwit, vet en koolhydraten en over hoeveel maaltijden per dag (5-6). Maar ik mag het dus invullen met dingen die ik wel lust/lekker vind. App laat zien wat de score is op een dag dus als ik 's avonds nog iets wil snacken, dan weet ik precies hoeveel ik nog mag hebben en of dat iets zoets of iets eiwitrijks of iets vets moet/mag zijn. Ik was altijd...1 koekje is de rol koek, maar omdat ik nu alles echt bijhoud is het nu dus 1 koekje, want ik wil niet over mijn ingestelde waardes heen. Voor mij is dit precies dat psychologische duwtje dat ik nodig ben. Ik heb geen honger, het is een soort sport om de ingestelde waardes zo precies mogelijk te halen. En ik mag best een dag uit eten oid en dan gewoon eten wat ik lekker vind, maar merk wel dat ik soort van automatisch dan niet meer de frietjes erbij neem omdat ik dat dan "zonde" vind. Sporten wordt er ook in meegerekent, dus als ik meer sport, wordt de voeding voor die dag automatisch aangepast zodat ik geen roofbouw ga plegen. En er wordt dus meegekeken. Natuurlijk kun je de zaak flessen, maar daar heb je alleen jezelf mee toch.

Zal echt niet voor iedereen werken op deze manier, maar voor mij is dit toch de soort van toverformule. Begin april gestart, nu 7,5 kilo kwijt. Eerste kiloos zijn natuurlijk vocht dat snap ik ook, maar het uitgangspunt waar we naartoe werken is een kilo per week en in totaal -25 in Q4 van dit jaar. Zoals ik het nu beleef, denk ik dat ik dat heel makkelijk ga volhouden. Maar heb ook een goede motivatie, wil weer op jonge paarden kunnen rijden en daarvoor moet ik fitter en strakker zijn als dat ik nu ben...en weer heel hard aan mijn core stability gaan werken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:53

Klinkt heel fijn oji! :D

Maar 1 kg per week... dat vind ik wel erg veel. Ben je niet bang voor een jojo effect?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:59

Zertab schreef:
Klinkt heel fijn oji! :D

Maar 1 kg per week... dat vind ik wel erg veel. Ben je niet bang voor een jojo effect?

Ik val al 11 maanden ruim 1 tot 2kg per week af en ik jojo alleen tijdens de week dat mijn hormonen vinden dat ze alle vocht moeten vasthouden. Toen ik van september tot februari niks gedaan heb vanwege de puppy's, ben ik in totaal 5kg bijgekomen maar ook geen hol uitgevoerd.

Als je het maar onderhoud.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:01

Mmm oké, ik viel 4 jaar geleden 2,5 kg per maand af en dat was al te veel volgens de diëtiste. Dus ik ga nu voor 1kg per maand afvallen, vooral ook met de zomer in aantocht. Ik wil mijzelf een BBQ en wijntje op zijn tijd niet ontzeggen, dat houd ik niet vol haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:05

Poeh, knap dat je dat kunt, daar zou ik dan weer ongelukkig van worden. Maargoed, als het maar voor jouw persoonlijk werkt natuurlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:06

Natuurlijk wil ik het liefst morgen de extra 5kg kwijt (hier ook +5 kg vanwege sinds januari niet meer kunnen bewegen), maar dat is niet haalbaar. Als ik 1kg per week bijvoorbeeld wil afvallen, moet ik voor mijn gevoel te veel veranderen en laten in één keer. En dan krijg ik een motivatie dip.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:07

Nee eigenlijk niet. Ik heb wel veel ge-jojo't de afgelopen jaren. Maar dat was vnl omdat het zonder echt plan en zonder duidelijke lijn was. Nu is er een plan waar ik mij aan kan houden, en dat is voor mij altijd een enorme houvast.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:09

Voor mij werkt dus eigenlijk een rigoureuze verandering van levenstijl, maar wel met gewoon dingen die ik lekker vind en niet omdat het moet maar een grote bak groenvoer tegen mijn zin wegwerken. Maar maar kleine veranderingen met weinig meetbaar resultaat, dan verlies ik de motivatie en trekt die rol koek....nu trekt die rol koek mij totaal niet aan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:09

Zo zie je, voor iedereen werkt wat anders :)

Ik heb nu een ontsteking (denk ik) in mijn voet door overbelasting. Maar heb wel besloten terug te gaan naar de sportschool. Ik ga gewoon kijken wat ik zittend en met mijn armen kan tijdens de bodypump. Dan maar een lager pitje, maar ik ben dan weer in ieder geval aan het bewegen. Op werk loop ik, rond de 6000-10.000 stappen, maar ja, dat is dan ook alles.