De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:30

Niet anders dan gewone griep. Die kan je ook overal krijgen. Alleen veel mensen denken bij verkoudheid al dat ze griep hebben maar dat is niet waar. Echte griep ben je ook gewoon heel flink ziek van.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:31

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:36

Trui schreef:
Chubby schreef:
Mag het misschien niet zeggen, maar mensen boven de 70 moeten ergens aan dood gaan he. We denken dat we God zijn en iedereen wil eeuwig leven als dat gezond en fit kan, maar zo werkt het nog steeds niet.

ja zo denk ik er ook over, zie bericht 2(?) pagina’s terug.. we proberen iedereen maar eindeloos in leven te houden maar zien niet dat nederland (ook andere landen overigens) maar voller en voller raakt, we zeuren over vergrijzing....

Dat is nogal kort door de bocht, ik zou in elk geval die zeventig jaar maar optrekken naar tachtig.

Om te beginnen werkt men door tot men bijna zeventig is. Dan ben je in de meeste gevallen nog echt geen wankelende hoogbejaarde.

Bovendien zijn er veel zeventigplussers die voor hun plezier nog werken, ik ken er meerdere. Of ze doen vrijwilligerswerk. Of genieten gewoon van een actief pensioen.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat we hoogbejaarden met een zwakke gezondheid niet met alle mogelijke kunstgrepen in leven moeten willen houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:52

Storm schreef:
Mag ik even komen klagen. Ondanks alles vind ik het best een beetje spannend. Deze man komt uit Loon op zand en werkt in de schoenenindustrie. Ik woon in Waalwijk en werk op cast schoenencentrum, een plek waar deze man zeker ook komt, het is het kloppende hart van de schoenen business met veel beurzen enz. Ik weet dat het niet zomaar gevaarlijk is, maar het komt best dichtbij nu... Ben alleenstaande moeder van 2 ukkies en moet er niet aan denken dat ik ziek zou worden, wie zorgt er dan voor mijn kinderen? ;(

En als je een keer gewoon ziek wordt? Dus griep krijgt? Hoe doe je dat dan? Dan springt je moeder toch wel bij denk ik? Ik zou nu niet paniekeriger raken dan normaal. Ik ben ook weleens doodziek geweest en dan vind mijn moeder mijn dochter op.
Ik ben nu alleen banger voor mijn moeder dan voor mijzelf. Die is ouder, longpatient en haalt elk jaar de griepprik.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:55

Nog niet meegemaakt Suzanne, maar mijn ouders wonen 100 km bij me vandaan. Maar mocht het echt mis gaan, hoop ik dat mijn moeder wel komt ja...
En ik ben natuurlijk ook bang dat mijn ouders ziek worden, maar ik bedoel meer dat het ineens zo dichtbij is, zowel woon als werkplaats.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:58

Storm schreef:
Nog niet meegemaakt Suzanne, maar mijn ouders wonen 100 km bij me vandaan. Maar mocht het echt mis gaan, hoop ik dat mijn moeder wel komt ja...
En ik ben natuurlijk ook bang dat mijn ouders ziek worden, maar ik bedoel meer dat het ineens zo dichtbij is, zowel woon als werkplaats.

Ja ik snap het. Ik maak me ook wel zorgen hoor. Mijn moeder is de enige familie die ik nog heb. Dus als die wegvalt heb ik echt niemand meer. Ja, mijn dochter. En gelukkig is die al 13 dus kan aardig voor zichzelf en eventueel ook een klein beetje voor mij zorgen. Gelukkig geen peuter in de luiers meer. Want dan zou ik echt in de aap gelogeerd zijn.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:59

De gemiddelde volwassene met een normale weerstand wordt niet erger ziek van covid-19 dan van een griep. Doordat het een nieuw virus is, zijn de reacties van de overheden sterker (naast een hogere besmettingsgraad en een hogere overlijdensgraad) en dus kun je besmet in quarantaine komen. Dat is lastig als (alleenstaand) ouder (maar ook als niet alleenstaand ouder, de kans dat de andere ouder ook besmet is, is niet irreëel), maar mogelijkerwijs mag je thuis in quarantaine. Kids mee in quarantaine (die schijnen er sowieso niet heel ziek van te worden), eten bestellen en laten afzetten bij de deur en klaar. Dan is quarantaine vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Moet je echt op een locatie in quarantaine, dan is het klote...

Maar eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat de quarantaines nog lang gaan duren. Er zijn zoveel landen met besmettingen, dat er straks geen houden meer aan is. Voor griep gaan we ook niet in quarantaine. Het is een poging tot indammen, maar vooralsnog lijkt dat maar matig te werken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:10

Ik vraag me af hoeveel deze Corona variant verschilt van de normale Corona.
Vee kan ingeënt worden met een Rota-Corona vaccin. (Rotavec)
Dan hebben de kalveren een betere weerstand na de geboorte en minder kans op ernstige diarree en longontsteking.

Die diarree die de kalfjes hadden verloopt heel acuut en heftig.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:17

tienus63 schreef:
Dan hebben de kalveren een betere weerstand na de geboorte en minder kans op ernstige diarree en longontsteking.

Gaat dit over kalveren die gewoon bij de koe mogen blijven of worden ze vroeg weggehaald bij de koe na de geboorte? ( neem me niet kwalijk, ik ben een leek, en had zoiets gehoord)

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:18

Nikass schreef:
Photograph schreef:
Ik maak me er ook niet druk om, de meeste mensen die overleden zijn, hadden al gezondheidsproblemen of waren al oud.

Oh dat scheelt, dat maakt natuurlijk helemaal niet uit als die overlijden 8)7

Dat zeg ik niet? Als je goed leest, staat er in het bericht dat ik dat hartstikke erg vind. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:18

tienus63 schreef:

Ik las hier laatst nog een stukje over ivm het corona virus bij paarden. Dat bestaat ook al heel lang, maar zou toch een compleet andere variant zijn dan deze ' nieuwe ' .

Gister op het nieuws ook een dame die voor de 2e keer besmet is.
Je zal maar pech hebben :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:23

djinnie schreef:
De gemiddelde volwassene met een normale weerstand wordt niet erger ziek van covid-19 dan van een griep. Doordat het een nieuw virus is, zijn de reacties van de overheden sterker (naast een hogere besmettingsgraad en een hogere overlijdensgraad) en dus kun je besmet in quarantaine komen. Dat is lastig als (alleenstaand) ouder (maar ook als niet alleenstaand ouder, de kans dat de andere ouder ook besmet is, is niet irreëel), maar mogelijkerwijs mag je thuis in quarantaine. Kids mee in quarantaine (die schijnen er sowieso niet heel ziek van te worden), eten bestellen en laten afzetten bij de deur en klaar. Dan is quarantaine vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Moet je echt op een locatie in quarantaine, dan is het klote...

Maar eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat de quarantaines nog lang gaan duren. Er zijn zoveel landen met besmettingen, dat er straks geen houden meer aan is. Voor griep gaan we ook niet in quarantaine. Het is een poging tot indammen, maar vooralsnog lijkt dat maar matig te werken.

Er is een heel groot verschil tussen zieke patiënten isoleren en mogelijk besmette patiënten in quarantaine houden. Kijk in Italie. Als je daar ziek bent, wordt je in totale isolatie gehouden zodat je niemand kunt besmetten. Als je daar in quarantaine zit omdat je eventueel besmet zou kunnen zijn (lockdown, in dat afgesloten gebied), mag je het gebied niet uit, maar bijvoorbeeld wel je huis uit om een boodschap te doen.

Wel handig om dat onderscheid even goed voor ogen te houden, want sommige mensen halen dat hier door elkaar.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:24

In Italie hebben ze nu 650 besmettingen. De man in Nederland is in Italie op zakenreis geweest. Hij runt een kledingbedrijf. Hij heeft op meerdere dagen carnaval gevierd. Vandaag wordt alles duidelijk blijkt. De GGD verwacht vandaag meer te weten te komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:24

@pocca_locca

Zowel zoogkalveren als kalveren die na de geboorte van de moeder worden gescheiden, kunnen het krijgen.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:26

De Burgemeester zegt dat het goed gaat met de man naar omstandigheden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:31

tienus63 schreef:
@pocca_locca

Zowel zoogkalveren als kalveren die na de geboorte van de moeder worden gescheiden, kunnen het krijgen.

Ja dat zal zeker.. maar ik kan me zo voorstellen dat kalveren die (te)vroeg) worden gescheiden van de moeder, ander soort voeding krijgen waardoor hun weerstand minder is, en ze dus ook sneller infecties /ernstige diarree kunnen krijgen dan de zoogkalveren? Weet je toevallig ook of de niet- zoogkalveren eigenlijk wel of geen biest krijgen? ( vraag uit interesse)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:32

Photograph schreef:
In Italie hebben ze nu 650 besmettingen. De man in Nederland is in Italie op zakenreis geweest. Hij runt een kledingbedrijf. Hij heeft op meerdere dagen carnaval gevierd. Vandaag wordt alles duidelijk blijkt. De GGD verwacht vandaag meer te weten te komen.

Hij zit in de schoenenbranche. Hij ging naar Italië voor zijn werk. Ik probeer uit te vinden voor welk merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:33

Cororona zegt wat over de vorm van het virus. Het betekent kroontje en als je het ziet doet het aan een kroontje denken.

Maar dat een virus dezelfde vorm heeft, betekent niet dat het ook in elk dier dat een ander coronavirus kan krijgen kan leven. Vergelijk het met wielen. Die hebben ook allemaal een ronde vorm. Maar een wiel van een kinderwagen kan je niet op een auto bevestigen en een wiel van een fiets niet op een kruiwagen. Dat past niet. Toch noemen we het allemaal "wielen".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:34

Pocca_Locca schreef:
tienus63 schreef:
@pocca_locca

Ja dat zal zeker.. maar ik kan me zo voorstellen dat kalveren die (te)vroeg) worden gescheiden van de moeder, ander soort voeding krijgen waardoor hun weerstand minder is, en ze dus ook sneller infecties /ernstige diarree kunnen krijgen dan de zoogkalveren? Weet je toevallig ook of de niet- zoogkalveren eigenlijk wel of geen biest krijgen? ( vraag uit interesse)

Dat heeft er niets mee te maken. Elk kalf krijg namelijk de biest van de moeder. Dit kun je als boer niet verkopen als melk, en er is geen namaakvariant die zoveel weerstand biedt als de biest van de moederkoe.

Als het kalf bij geboorte gescheiden wordt, wordt de biest in een aparte emmer gedaan ipv in de grote tank en zo wordt het dan aan het kalf gevoerd. Kalveren staan dan de eerste 1-2 weken alleen om te voorkomen dat ze ziek worden en/of anderen aansteken. Daarna gaan ze in de groepstal

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:37

Het is ook maar de vraag of het sterftecijfer wel echt 2% is en niet veel lager. Als de meeste mensen alleen een beetje hoesten en snotteren dan kan het goed zijn dat veel mensen het hebben maar niet worden meegenomen in de cijfers.

Dat is ook waarom het zich ondanks de goede pogingen tot indammen zo gemakkelijk verspreid, het is niet alsof iedereen die het heeft met builen rondloopt ofzo.

En aan de ene kant kan je het daarmee dus afdoen als een griepje, maar het is toch een compleet andere virus stam dus helemaal niet verkeerd om extra waakzaam te zijn.
Al vrees ik dat er toch wel een beetje paniek komt nu.

Ik ga zo lekker naar Tilburg, hop aan het werk :'). Dichtbij hoestende mensen staan was toch al niet mijn hobby.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:37

Pocca_Locca schreef:
tienus63 schreef:
@pocca_locca

Jazeker! De eerste biest is juist het belangrijkst.
Je wil dat kalf zo snel mogelijk na de geboorte biest van eigenmoeder krijgt.
Het mooiste is als ze binnen enkele uren na de geboorte 2 a 3 liter binnen hebben gekregen.

Dat geef je ze meestal over meerdere porties verdeeld en op goede temperatuur.

In de eerste biest zitten de meeste antistoffen.

Off topic voor de geïnteresseerden; het boerburgerboek geeft leuk inkijkje in de agrarische sector.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:38

Photograph schreef:
imaudy schreef:
Nou, het is helemaal niet te vergelijken met een griep. Twintig procent wordt ernstig ziek.

Wel raar dat wetenschappers zeggen dat de griep erger is.

Ja maar tegen griep worden veel ouderen en de meeste mensen die in een risico groep leven jaarlijks geënt en tegen Corona niet :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:40

@marjo interessant. Weer wat bijgeleerd, bedankt.
Maar ik begrijp dat Corona virussen bij zoogkalveren even vaak voorkomt als bij degene die gescheiden worden van de moeder, of zijn daar geen cijfers van bekend?
@Tienus bedankt voor de info!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:54

Storm schreef:
Photograph schreef:

Hij zit in de schoenenbranche. Hij ging naar Italië voor zijn werk. Ik probeer uit te vinden voor welk merk.

Want het merk is belangrijk omdat...................?? Ik snap het niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:02

Misschien wel of niet van belang ivm merk verkopen of juist niet