B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 02:20

Rustig het was slechts een vraag. Ik weet niet waar het van weg komt heb tot vorig jaar nooit tekorten gehad. Afgelopen jaar veel ab gehad voor verschillende onstekingen dat zal ook wel mee spelen. Wel sinds 5jaar pds (ook vreemd verhaal nooit last van gehad kon alles eten en drinken) dus misschien komt het daardoor al zei de arts van niet. Ook geen verwijzing gehad nee.

Ik twijfel om te stoppen met alles nemen maar niet nu vlak voor me vakantie. En dan over tijdje bloed laten prikken. Me ma begon ook al wil je dat je leven lang prikken is erg lang. Maar ik zei leven lang dure pilletjes kopen is erger. Mijn vorige huisarts sprak van een tijdelijk opnamen probleem. Ik slik dagelijks 1000 b12 en 400 foliumzuur.

Ik vond deze zit hier wel de juiste stof in?
https://www.vitaminesperpost.nl/vitamin ... gLOcfD_BwE

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:05

Tjah ik moet er niet aan denken om mijzelf levenslang te prikken.

Maar weet ook de gevolgen, als ik het niet doe.

Dus ik zet braaf mijn injecties. En tegenwoordig is het zo gepiept. Alhoewel ik nog steeds baal van dat een stuk huid verdoofd aanvoelt :')

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:50

En de smelttabletten van flindall?

Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:17

Roosje01 schreef:
Rustig het was slechts een vraag. Ik weet niet waar het van weg komt heb tot vorig jaar nooit tekorten gehad. Afgelopen jaar veel ab gehad voor verschillende onstekingen dat zal ook wel mee spelen. Wel sinds 5jaar pds (ook vreemd verhaal nooit last van gehad kon alles eten en drinken) dus misschien komt het daardoor al zei de arts van niet. Ook geen verwijzing gehad nee.

Ik twijfel om te stoppen met alles nemen maar niet nu vlak voor me vakantie. En dan over tijdje bloed laten prikken. Me ma begon ook al wil je dat je leven lang prikken is erg lang. Maar ik zei leven lang dure pilletjes kopen is erger. Mijn vorige huisarts sprak van een tijdelijk opnamen probleem. Ik slik dagelijks 1000 b12 en 400 foliumzuur.

Ik vond deze zit hier wel de juiste stof in?
https://www.vitaminesperpost.nl/vitamin ... gLOcfD_BwE

Dat is 1 van de 2 goed opneembare maar mist de B11(foliumzuur) die zo belangrijk is voor de opname.
Grappig dat je het zegt van de PDS. Heb zelf veel intoleranties en dus ook lastige darmen. Nu blijkt dat heel veel voedselintoleranties veroorzaakt worden door een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen in je lichaam. Echt enorm interessant verhaal. Zo gaf ik van de week al aan dat ik vermoed kalium tekort te hebben en las ik gisteren dat intolerantie voor aardappels en melkproducten te linken is aan kaliumtekort en dat zijn nou net 2 van de belangrijkste intoleranties hier. (Nou ja, weipoeder, maar is een melk onderdeel). Ik ga er dus nu op inzetten om al mijn vitamines en mineralen weer op pijl te krijgen in de hoop dat daarmee ook de intoleranties zullen verdwijnen. Probleem is de cirkel. Je darmen reageren door tekorten, maar door de diarree verlies je weer mineralen en vitamines die niet opgenomen worden en ga zo maar verder.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:09

Ik zie door de bomen het bos even niet meer, welke b12, waar ook voldoende foliumzuur in zit, zijn het beste opneembaar?

Welke gebruiken jullie? Dan kan ik ook wat gaan proberen.

Ik wil ze graag gebruiken naast mijn b12 injectie 1x in de maand.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:14

En die bestellen en los foliumzuur bijslikken want ik slik ze nu ook appart.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:21

Roosje01 schreef:
En die bestellen en los foliumzuur bijslikken want ik slik ze nu ook appart.

Ja, dat is zeker een optie. Hopelijk heb jij voldoende aan 1 vorm cobalamine, maar dat is voor iedereen verschillend denk ik, daarom mijn voorkeur voor iets waar zowel methylcobalamine als adenosylcobalamine in zit. Verder merkte ik dat ik vastliep toen ik een supplement zonder B6 had, dus hou dat in gedachten als je niet het verwachtte resultaat krijgt.

kelliiee1993 schreef:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer, welke b12, waar ook voldoende foliumzuur in zit, zijn het beste opneembaar?

Welke gebruiken jullie? Dan kan ik ook wat gaan proberen.

Ik wil ze graag gebruiken naast mijn b12 injectie 1x in de maand.

Qua B12 zelf kan je kiezen voor adenosylcobalamine of methylcobalamine en meestal is een combinatie optimaal. Foliumzuur zit nooit in de B12 zelf dus is niet vormafhankelijk, maar kan wel in je supplement zitten. Iets met 400mcg foliumzuur zou ik aanbevelen. Ik ben zelf erg wild van de Combi 6000 van Vitakruid omdat deze beide werkzame stoffen in hoge dosering (3000mcg per soort) heeft + 400mcg foliumzuur + een veilige dosering B6 (let op, B6 kan zowel bij een tekort als bij een teveel nare klachten geven zoals zenuwklachten) Kies sowieso voor een smelttablet en niet voor een gewone.

Indien B12 goed aanslaat kan het voorkomen dat door celvernieuwing je Kalium in het gedrang komt. Het schijnt dat kalium erg afhankelijk is van magnesium en aangezien je die veiliger kunt aanvullen dan kalium zelf is dat zeker iets om in gedachten te houden. Ook daarvoor geldt dat een goed opneembare vorm wel van belang is, dus een magnesiumcitraat, glycinaat of chelaat en geen magnesiumoxide ;)

Even nieuwsgierig, waarom wil je supplementen erbij gaan gebruiken? Stort je tegen het einde van de maand in of heb je over de gehele tijd nog klachten? In het laatste geval zou het namelijk goed kunnen dat je nog een tekort hebt in de andere vitamines en mineralen en dan heeft extra b12 natuurlijk niet heel veel zin :)

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:39

Voornamelijk wil supplementen erbij gebruiken omdat ik anders aan het eind van de maand weer terug bij af ben.
Te kort aan andere vitaminen is het niet, daar is al op getest.

Ik zou ook eerder kunnen injecteren, maar wil het graag eerst eens proberen met supplementen, kijken hoe dat gaat.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:13

Ik ga dat dan gewoon proberen met nog een multi vitamine ernaast ivm ook d en c nodig hebben. Zal ze van de week ff bestellen. Kan daarna altijd nog verder kijken naar wat anders mocht het niet werken. Ik verwacht zo ie zo verbetering na d kuur vorige keer voelde ik me daarna ook weer bijna helemaal de oude.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:29

kelliiee1993 schreef:
Voornamelijk wil supplementen erbij gebruiken omdat ik anders aan het eind van de maand weer terug bij af ben.
Te kort aan andere vitaminen is het niet, daar is al op getest.

Ik zou ook eerder kunnen injecteren, maar wil het graag eerst eens proberen met supplementen, kijken hoe dat gaat.

Ja, dan is het wel zinvol denk ik!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:46

Alwiene, waar bestel jij degene die jij altijd neemt?
Gewoon bij deonlinedrogist.nl

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:29

Ik vind het allemaal erg interessant om te lezen.
Bij de HA stond er een man voor mij die vit b12 injecties kreeg. Hij kreeg een brief mee van de assistente waarin stond dat zij adviseren om over te gaan op vit. B12 tabletten, dat uit onderzoek is gebleken dat die net zo goed werken. Dat deze pilletjes gewoon bij de Kruidvat tekoop zijn en niet veel kosten.

Echter zit er cyanocobalamine is die , zoals ik het hier lees, slecht opneembaar is.

Welke tabletten, liefst in combinatie met foliumzuur (wat ik sowieso wil gaan slikken O:) ) zijn in NL goes verkrijgbaar en raden jullie wel aan?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:41

Ik slik B12 van Vitals, naast mijn injecties.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:10

kelliiee1993 schreef:
Alwiene, waar bestel jij degene die jij altijd neemt?
Gewoon bij deonlinedrogist.nl

Ik kijk altijd per keer bestellen bij wie ik het goedkoopste uit ben. Dat wisselt wat met aanbiedingen en beschikbare kortingscodes. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:06

Mri schreef:
Ik vind het allemaal erg interessant om te lezen.
Bij de HA stond er een man voor mij die vit b12 injecties kreeg. Hij kreeg een brief mee van de assistente waarin stond dat zij adviseren om over te gaan op vit. B12 tabletten, dat uit onderzoek is gebleken dat die net zo goed werken. Dat deze pilletjes gewoon bij de Kruidvat tekoop zijn en niet veel kosten.

Echter zit er cyanocobalamine is die , zoals ik het hier lees, slecht opneembaar is.

Welke tabletten, liefst in combinatie met foliumzuur (wat ik sowieso wil gaan slikken O:) ) zijn in NL goes verkrijgbaar en raden jullie wel aan?

:7 wat een kul weer zeg.... lekkere praktijk.. Arme man

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:38

Vandaag mijn eerste B12 spuit gekregen, jeejtje zeg, wat een .... spuit :') op mijn uitslag stond dat mijn waarde <150 zat, geen idee hoeveel precies. Meteen 3 ampulles moeten halen en laten zetten (1 toch haha)

Gelukkig maar 1x in de maand :')

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:20

Dan heb je waarschijnlijk pech gehad met wie em gezet heeft. Daar merk ik in ieder geval verschil in. Als ie goed gezet wordt voel ik bijna niets.

Begrijp ik nu goed dat je maar 1x per maand een spuit krijgt zonder opstart? Dan lees dit topic maar even door. 1x per maand gaat helaas niet helpen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:31

MoSt81 schreef:
Dan heb je waarschijnlijk pech gehad met wie em gezet heeft. Daar merk ik in ieder geval verschil in. Als ie goed gezet wordt voel ik bijna niets.

Begrijp ik nu goed dat je maar 1x per maand een spuit krijgt zonder opstart? Dan lees dit topic maar even door. 1x per maand gaat helaas niet helpen.

De spuit opzich niks van gevoeld, maar vooral naderhand onzettend brandend gevoel...

Hoe bedoel je zonder opstart? Moet inderdaad over een maand weer terug.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:53

Melewel94 schreef:
MoSt81 schreef:

De spuit opzich niks van gevoeld, maar vooral naderhand onzettend brandend gevoel...

Hoe bedoel je zonder opstart? Moet inderdaad over een maand weer terug.

Dat gaat dus niet werken bij zo'n tekort. Er moet een opstart zijn van 5 weken 2x per week of 10 weken lang 1x per week, dáárna kan er eventueel afgebouwd worden. 1 keer per maand is meer een onderhoudsdosering voor mensen die de boel aardig op orde hebben maar dit niet zelf zo kunnen houden ;) Veel huisartsen weten hier te weinig van maar het is als het goed is ook te vinden in de bijsluiter van de B12 ampullen. Veel hier hebben er om moeten strijden (ikzelf heb geen spuiten) maar met maar 1x per maand spuiten ben je nogal loos bezig voor nu helaas.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:54

Krijg je niet om te beginnen 10 spuiten in 5 of 10 weken?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:11

ik weet niet anders als 1x in de maand; ken er eerlijk gezegd ook vrij weinig van. de ampullen heb ik bij de huisarts laten liggen want ik ken mezelf dan kom ik daar en dan heb ik ze niet bij :+

nouja; ik wacht wel even af. krijg nu ook ijzer/foliumzuur shotjes die ik in de ochtend moet nemen voor me in het algemeen ook al lekkerder in mijn vel te gaan zitten.

ze zei me wel dat ik beter spuiten kon nemen dan pillen, dit werkt sneller en directer.

btw: pijn is intussen gewoon weg van de spuit, kan weer gewoon zitten :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:37

Hier even zo'n bijsluiter, lees even wat aangegeven wordt over opstartdosering https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h50830.pdf

Er staat minimaal 3 dagen tussentijd, maar dan bedoelen ze dus echt niet dat 30 dagen ook goed is. Vandaar de keuze tussen 1 of 2 keer per week. Zou dat eens per maand bedoeld worden heb je een opstart van 10 maanden. Lees anders wat ervaringen in het topic. Echt, een goede start is héél belangrijk.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:52

hmm, op de ampullen die ik heb staat 10mg/2ml, een hele andere dosis?

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:55

Melewel94 schreef:
Vandaag mijn eerste B12 spuit gekregen, jeejtje zeg, wat een .... spuit :') op mijn uitslag stond dat mijn waarde <150 zat, geen idee hoeveel precies. Meteen 3 ampulles moeten halen en laten zetten (1 toch haha)

Gelukkig maar 1x in de maand :')

Precies wat hiervoor al gezegd is :)
Het brandende gevoel herken ik, zeker bij Centrafarm, bij Takeda is dit een stuk minder. Maar als je maar één keer per maand een injectie krijgt nu, heb je één keer per maand voor Jan L*l 'pijn', want daar ga je je niet beter door voelen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:07

Hoe zit het nu, heb er wel wat over gelezen maar ben blijkbaar niet slim genoeg: als je stukken darm mist, kun je dan toch met tabletten slikken voldoende opnemen of lukt dat niet?