Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:11

Haha, ik ben ook zo slecht te motiveren soms, maar als je eenmaal loopt is het zo lekker :)
Ik ga vanavond weer..
Heb tijdens het lopen al een poesje van een paar weken gevonden en 2 loslopende geiten..
Lees dat er ook al een koe gevonden is, wat grappig..

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:29

Haha, jullie vinden een complete veestapel tijdens het lopen! :D

Ik heb vanochtend les 11 gelopen. Ging nog niet vanzelf, maar heb het gelukkig wel volgehouden. Maar ik baal er wel van hoe erg mijn conditie achteruit is gegaan. Had wel iets terugval verwacht, maar niet zo erg. Kan mijn ritme gewoon heel slecht vinden, alsof ik helemaal opnieuw moet leren lopen. Nou scheelt het misschien ook wel dat ik sinds twee weken bij een fysio loop en mijn rug nu los zit op plaatsen waarvan ik niet eens wist dat dat los kon zitten. :=

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:06

Ik kan me voorstellen dat je dan even opnieuw moeten zoeken naar een lekker 'loopje' MootjeK.

Ik zit even in een dipje nu Evy is afgelopen. Heb wel wat gelopen, maar 'durf' die 5 km aan een stuk maar niet aan. Gelukkig zie ik hierboven "just do it!" staan, dus daar gaan we! Ik meld straks wel of het gelukt is...

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:13

Succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:19

Een complete veestapel _O-

Hardlopen vind ik daarom leuk om te doen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:42

Pff ik baal zeg!

ik ging lopen. Had al geen zin en ik was weer boos op Evy :P Maarja had k na 10 minuten de motivatie gevonden van naja ik loop hem gewoon uit. Kreeg ik ontzettende steken in mijn rechter zij waar mn blindedarm zit. Echt niet meer grappig. Heb de 12 minuten toen nog gelopen met af en toe een pauze. in totaal denk ik een halve minuut ofzo. En daarna maar niet meer de overige 12 minuten gelopen. Zelfs wandelen deed pijn.. Had het de vorige keer ook al maar niet zo erg.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:06

Getver, MJoe... wat kan het zijn? Ik heb het ook op die plek gehad, maar dan ook aan de andere kant. Maar dat was maar 2 keer. Wel zo ongeveer bij dezelfde les. Ik had het idee dat mijn lijf moest wennen aan de langere stukjes. Volgende keer beter! En luister naar je goede vriendin Evy 'Niet opgeven, he?'

Ik mag de vlag uithangen, want ik heb voor het eerst in mijn leven 5km uitgelopen. Wel balen dat mijn gps halverwege is uitgevallen, dus mijn run gaat niet de boeken in. Jammer... Het stukje dat hij heeft gevolgd zegt dat ik toch 6 min/km heb gelopen, terwijl ik voor m'n gevoel op m'n allersloomst liep omdat ik het perse wilde halen. Ik mag nu lekker uitpuffen :))

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:13

Ik probeer morgen gewoon weer! maar nu was het echt niet fijn om door te lopen dus moest wel opgeven haha!

Wat goed zeg EllenB!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:34

EllenB, wat goed zeg! Vanavond ga ik weer lopen en ik neem de 2 x 15 en probeer dat wat op te rekken denk ik. Met 10 12 12 vond ik het niet zo erg om de korste eerst te lopen, maar met 10 20 vind ik het wel een hele stap.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:37

lovely, ik vind dat ook een hele stap! Ik ga morgen les 23 nog een keer doen en dan zie ik wel of ik die 20 minuten kan lopen..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:20

Weetje meiden, ik had hetzelfde.... het leek zooooooo oneindig ver die 20 min. Maar het valt zo ontzetten mee. Je lijf is er met Evy al lang klaar voor, maar het idee dat je 20 min moet... dat is wat mij de das om deed. Maar echt, als je uit je hoofd krijgt dat iets ver is, dan is het echt een makkie. Ik heb die 5km geen 1 keer gedacht dat ik het lichamelijk gezien niet zou halen. Mijn benen gingen prima, het was af en toe mijn hoofd dat dacht 'OMG ik haal het noooooit'. Maar dat viel dus mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:26

Middag.
Ik ben terug van vakantie, hardlopen zal wel even wat minder zijn nu..
Schouder is uit de kom geknald vrijdag en ik kan er geen kracht op zetten nog.
Duurt ook wel een paar weken voor het weer een beetje oké gaat zijn.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:55

Balen Mighty Joe! Ik heb bij de lessen met langere stukken ook wel steken gehad, de vorige keer. Maar vaak hielp het dan wel om met mijn hand wat tegendruk te geven.

Goed zo EllenB! Het is idd een psychologische grens. Zo heb ik nu de 7-minuten-grens. Alles daarboven lijkt volstrekt onhaalbaar. Terwijl ik er lichamelijk misschien best aan toe zou zijn. Ben na een stukje lopen binnen een minuut altijd weer op adem. Maar het lijkt zoooo lang!

Balen Moonfish! Jij was net weer aan het opbouwen toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:16

Ik was inderdaad aan het opbouwen wat best heel goed ging.
Nu dus helaas terug bij af want dit gaat wel even duren. :(:)

Maargoed, hopen dat ik snel weer kan gaan hardlopen in ieder geval.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:01

Hier nog een pechvogel.. een blessure en een fysiotraject verder, heb ik nu opeens wat nieuws.. Last in mijn heup. Zucht!!
Had juist zo'n zin om te lopen :(

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:33

EllenB: Ik las in eerste instantie 20 km!! Ik dacht al bij mezelf: nou, dat is toch ook ver :D?! Tot ik zag dat het 20 minuten was! Toch vind ik 20 minuten alsnog een hele prestatie hoor! Ik haal 'm nu ook, maar ben daarna ook wel kapot! Wil donderdag de les van 20-10 gaan doen (als ik het goed heb?) Heb er overigens meer last van met mijn longen dan met mijn spieren, maar dat komt omdat ik nog steeds rook. Moet ik echt eens mee gaan kappen.

Goed hoor die 5 km! Hoelang heb je er uiteindelijk over gedaan? 6min/km is echt wel goed!

Vriendin Evy? Hahaha :') , ik heb echt zo'n gigantische haat-liefde verhouding met die stem! Soms vind ik d'r heel lief, maar vaak mag ze veeeel sneller zeggen dat we er al zijn!

Balen Moonfish, sterkte.

Gaat dus ook niet zo lekker Bron2Bcrazy? Weet je wat het is met je heup of niet? Ook jij sterkte!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:41

hallo roadrunners! :D
ik wil dus ook beginnen met hardlopen, mét Evy :j
ben as we speak de 0-5 km aan het downloaden en zodadelijk ook even de playlisten downloaden en dan deze week nog beginnen. heb me afgelopen weekend supergoeie schoenen aan laten meten bij runnersworld dus ik kan er tegen aan :D iemand nog beginnerstips voor me? (heb niet echt tijd om 74 pagina;s bij te lezen :o )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:44

Evy is wel een fijn programma hoor.. heb ooit de opbouw gehaald tot 10km :)

Maar kom nu nog niet eens aan die 20 min! Nee, weet ik niet.. Komt ws door een andere les bij de sportschool (beetje kickboksachtig). Fysio is nu met vakantie, maar ga m volgende week gelijk bellen!!

Maar, jullie zijn er goed mee bezig!! Ga zo door :D

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:44

Wat een pechvogels hier allemaal :(:) Hopen dat al die blessures snel genezen en jullie snel weer hardlopen kunnen!

Welkom Ariebombarie! Heel veel plezier met hardlopen!

20 minuten.. Dat is wat ik daarnet gelopen heb.. Was eigenlijk van plan 2x9 te lopen maar het ging zo lekker, dus ik denk, ik loop door tot de 12. En bij de 12 dacht ik, ach wat, ik ben al over de helft als ik tot de 20 zou gaan, ik ga gewoon tot de 20! Nou eigenlijk vond ik het niet eens zo heel zwaar, die laatste 8 minuten. Als ik eenmaal die 'grens' overben heb ik mijn ademhaling goed onder controle en gaat het lopen eigenlijk heel gemakkelijk. Toen 2 minuten pauze gehad, was eigenlijk na iets meer dan een minuut weer fit, en toen kwam het hoor, had ik moeite met de 3 minuten uitlopen _O- Maar ben nu wel ontzettend trots op mezelf en ben weer gemotiveerd om weer fanatiek te gaan hardlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:51

Vandaag was het lekker weer om hard te lopen en ik heb de eerste les van 5-10km gelopen en het ging beter dan ik had verwacht. In de eerste helft van mijn traject ben ik wel ergens in een binnentuin verkeerd afgeslagen en daardoor werd mijn rondje wat groot en bleek ik halverwege de laatste straat al door de les heen te zijn. Ik zat best lekker in mijn ritme en ben ik tot mijn laatste oversteek doorgelopen en dat maakte totaal 33 of 34 minuutjes. In die tijd heb ik wel 3 keer over moeten steken waarbij ik 2 keer moest wachten op groen licht. Na 2 moeizame weken ben ik nu weer heel blij dat het vandaag zo makkelijk ging en ik had ook weer het gevoel dat ik nog wel even door kon, waarmee het doel om over 2 maanden mee te doen aan de 8km loop van de Amsterdam Marathon toch weer dichterbij is gekomen :).

EllenB, we gaan best gelijk op zo :).

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:32

Ik gaook weer beginnen... vorige week maandag door val van t paard even uit de running ;) maar we gaan er weer tegen aan :)
Iedereen is hier goed bezig en fanatiek ook heb ik het idee!
leuk hoor!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:40

Succes Tinkels, en Ariebombarie :D

Ik had vandaag een tegenvaller, de vorige keer zo lekker gelopen, en nu met inlopen al hele zware benen, kwam niet vooruit, hebben dus het rondje maar flink door gewandeld, kostte al even moeite genoeg.. Jammer want had echt zin om er tegen aan te gaan.. Moet iets vaker gaan lopen, dus morgen ga ik het rondje ook gewoon wandelen, en dan donderdag weer kijken hoe het gaat.. Toch 5,4 km gewandeld, beter dan op de bank :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 02:52

Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen, maar kreeg toen een blessure en ben toen dus al heel snel weer gestopt. Ik zit er al een tijdje over te denken weer te beginnen.
Heb zonet de eerste 15 lessen van Evy gedownload. Ik vind het alleen wel lastig om uit te zoeken hoe groot het rodnje moet zijn waarmee ik moet beginnen. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Alvast bedankt!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:39

Yv_, wat een giller 20 km. Dat haal ik echt niet hoor.

Lovely, we gaan idd gelijk op, maar jij bent al begonnen met de 10km cursus toch? Ikke niet. Wil eerst even lekker met mijn eigen muziek doorlopen en die 5 km er goed in krijgen. Doe ik een week of 2 en dan door met Evy. Mijn probleem is dat ik niet langzaam kan lopen, waardoor het opbouwen van km's wat lastiger is. Maar ik ben al lang blij dat mijn lijf het nog aan kan (had ik eigenlijk niet verwacht, want ik zit nogal beroerd in elkaar).

San4nie, ik ben begonnen met een rondje van 3km en liep elke keer een 'lusje' (een straatje verder, volgende rotonde oid) erbij. Grofweg heb ik 3 routes gelopen tijdens de cursus: een klein rondje, een 3/4 rondje en de 5km. Succes!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:42

Zo, en lesje 8 zit er al weer op. Heerlijk weer nu om te lopen trouwens. Les 8 is die met 8 x 2 minuten. Lijkt niet zo moeilijk, maar omdat het tussenstuk maar 1 minuut is, is het toch best zwaar. Vooral omdat Evy steeds zegt dat het een hele zware les is.

Dacht onderweg wat hoor ik steeds toch voor een belletje, zit dat in de muziek? Was er een horde bejaarden op de fiets die er langs wilden.....

Vind mezelf trouwens best knap, ben al 45 en heb behalve heel veel paardrijden vanaf mijn 7e, nooit veel aan sport gedaan in mijn leven en kan het nu toch goed volhouden!