Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:47

susan, ja klopt dat was mijn post.

Wat balen zeg, gauw naar de HAP nu dus! Hopelijk voel je gauw beter. Heb je geen koorts?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:14

Jeetje balen zeg Susan! :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:17

Nee, maar heb het wel al 2 dagen alleen maar koud dus was al een tijdje aan het rommelen blijkbaar. Moet om 14.00 op de HAP zijn.

Gelukkig nog wel 1 positief bv berichtje van mijn kant...ik mag straks gewoon onder werktijd door blijven kolven *\o/*

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:06

en hoe was het bij de hap?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:39

Idd ontsteking...hij heeft me flink op de pijnbank gelegd want hij wilde natuurlijk met eigen ogen zien wat eruit kwam dat deed echt heeeeeel veel pijn. Maar goed, heb nu een kuurtje en mag iig tot woensdag geen melk uit de linkerborst geven, moet natuurlijk wel kolven en de melk weggooien. Als het woensdag schoon is en er met kolven geen pus meer uitkomt mag ik gewoon weer voeden. Even afwachten dus hoe dat uitpakt voeden met 1 kant, en aanvullen met de voorraad. Als het goed is hoef ik geen kv bij te voeden maar gaat wel de voorraad voor een flink deel op. Hoop dat met 3 dagen rust de kloofjes ook eens dicht gaan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:41

Jeetje flink balen zeg. Hopelijk lukt het om haar met 1 borst te voeden.
Beterschap dan maar!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:51

Beterschap Susan, pffff, pijnlijk. Hopen maar dat het snel over gaat!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:54

O wat balen zeg, beterschap!
Klinkt erg pijnlijk, hopelijk gaat de pijn snel weg.
Hoe kan je dit nu voorkomen eigenlijk?

Ik heb Emma nu al 7 keer gevoed vandaag, en nog maar 1 keer 100 cc KV gegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:11

Geen idee anders had ik dat ook wel gedaan ;) maar ja, zo'n wondje wat maar niet dicht wil en iedere keer in en uit een babymondje gaat is natuurlijk wel een lekkere infectiebron. Bovendien ben ik de laatste tijd best wel moe en is mijn weerstand dus ook niet je van het.

Samantha: goed zeg!!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:12

Goed aanleggen, houdingen afwisselen en harde plekken wegmasseren, zo kun je het voorkomen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:15

Die standaard tips ken ik uiteraard maar die hadden bij mij niks uitgehaald (die eerste 2 pas ik altijd al toe trouwens). Soms is het gewoon niet te voorkomen helemaal niet als je doodop bent van een paar weken veel werken en je weerstand heel laag is, en sommige harde plekken zijn niet weg te masseren. Ik had gewoon al een week een kloofje van het kolven, wat niet weg ging ondanks goed aanleggen en me suf smeren met zalf. Dan heb je snel een infectie te pakken natuurlijk als je al wat bevattelijker bent daarvoor.

Ben trouwens nog steeds behoorlijk ziek, geen koorts meer gelukkig, maar wel heel moe. De ontsteking neemt wel ietsje af, maar er zit nog steeds een fikse harde plek precies onder de tepel. Ik ga morgen even de HA bellen voor overleg, misschien dat het een abces is en ik heb geen idee of die met AB alleen weg gaat. Het voelt heel anders als een "normale" harde plek van een ontsteking. Daardoor gaat kolven ook moeizaam, omdat de uitgang gebolkkerd wordt. Ik kolf maar 50 cc per keer.

Het kloofje is vandaag wel dicht (jeej) en voeden met alleen rechts gaat super. Alleen gisteravond een halve voeding uit de vriezer bijgevoed omdat ze bleef huilen, maar naar even later bleek heeft ze gewoon weer last van doorkomende tandjes, vandaar ook dat ze de tepel niet meer wilde pakken het deed gewoon pijn. We zijn dus vannacht lekker bezig geweest met haar, op 1 paracetamol heeft ze wel een paar uurtjes geslapen en tegen de ochtend bij ons in bed ook nog even. Maar goed, voor mij niet echt fijn dus want ik kan mijn slaap goed gebruiken nu.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:23

Je kan er echt heel ziek van zijn!
Klinkt echt pijnlijk susan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:46

Ik ben ook heel ziek...heb nu voor de 3e keer een borstontsteking en dit is echt de ergste. Had in eerste instantie gedacht dat ik donderdag wel weer kon gaan werken (was gisteren, vandaag en ben ook morgen vrij) maar dat gaat hem echt niet worden.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:49

Och Susan, das echt wel vaak, vind het knap van je dat je het nog zo vol houdt. Beterschap!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:52

susan wat vervelend zeg, dat je zo ziek bent. Hopelijk knap je snel op!

Vraagje aan de kolvers. Ik ben vandaag voor het eerst aan t werk weer geweest. Had om 7u gevoed. Om 11u wou ik kolven, was nog bezig met een plekje ervoor maken etc. En om kwart v 11 begon ik te lekken. Kwart over 11 ging ik kolven, en kolfde 120 cc.
om half 2 lekte ik weer, half 3 gekolfd, weer 120 cc.
Nou denk ik, ik moet dus vaker kolven, maar vaker dan 3 keer per dag is niet nodig denk ik? Zat te denken aan 10-13-16u?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:02

Echt rot zeg. Ik heb hier gelukkig (even afkloppen) nog nooit iets van een ontsteking of kloofje o.i.d. gehad.

Samantha, hoevaak voed je Emma thuis in die tijd? Ik zou gewoon dezelfde tijden aanhouden ongeveer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:08

nou thuis leg ik haar soms elk uur/ anderhalf u aan.
Meestal doet ze 'smorgens 1 lange slaap, en 'smiddags. Dus er zit zo 1-3u tussen.
Maar ja, als ik om 11:15 kolf, en om 13:30 al weer lek?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:11

Ja als je je productie op pijl wil houden zou ik wel dan ook elke 2 uur ofzo kolven denk ik. Als je minder kolft dan zij drinkt dan gaat ej productie toch teruglopen vrees ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:18

Ja dat denk ik ook, maar elke 2u ga ik met werk niet redden denk ik. Alhoewel ik er 2u per dag aan mag besteden, en in nog geen 15 minuten met omspoelen etc klaar ben hoor.
Maar dan loop ik toch steeds heen en weer, heel gedoe zo. Ik ga vrijdag weer werken, ga proberen om 10-13-16u te kolven.

Emma heeft trouwens bij de oppas ook maar 2 keer gedronken, gekolfde melk. Ze had bij mij om 7u gedronken, toen om 10:15 en 14:15. best netjes. Toen ik net thuis kwam om 17:15 100 cc gekolfde melk gegeven, daarna om 18u en 20u nog zelf gevoed, en om 21u nog 130 cc KV.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:22

Zou ook eerst de tijden die je de baby voedt aanhouden. Vind dat je best goed kolft hoor, voor de eerste keer bij je kindje weg! Ik kolf veel minder, 60 tot 80 ml en hij drinkt 140-160 per keer (hij is van 20 juli), dus kolf maar de helft (of minder) van 1 voeding, maar moet mss ook nog op gang komen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:21

Samantha: ik kolfde de eerste tijd ook echt precies de tijden dat Marinde dronk, en ben pas later een beetje zelf in gaan plannen wat met werk handig uit kwam. Ik zou idd doen wat Neff ook zegt, en echt de etenstijden van Emma aanhouden iig de eerste paar weken. Daarna kun je voorizichtig gaan kijken of je er wat meer tijd tussen kunt laten.

Neff: ik geef gewoon niet snel op ;) .

Gaat gelukkig weer een klein stukje beter. Kloofje is helemaal weg, was gisterochtend al. De harde plek os na vannacht met 50 % gekrompen dus dat gaat ook de goede kant op. Vanmorgen weer gevoed met links, alleen die harde plek is wat gevoelig. Kwam geen volledige voeding uit maar dat was te verwachten natuurlijk. Ben alleen nog steeds wel doodmoe, zal wel komen doordat mijn lichaam hard moet werken om die ontsteking op te ruimen. Morgen werken gaat hem nog niet worden dus, en of ik vrijdag ga redden weet ik ook nog niet, eerst maar eens goed uitrusten. Marinde heeft vannacht heerlijk tussen ons in geslapen, begon zelfde als gisteravond, huilen huilen huilen van de pijn na terugleggen in eigen bedje ook nadat ze een paracetamol tegen de pijn had gehad. Bij ons in bed heeft ze getukt tot 8.30 (!), normaal is ze rond 6.30/7.00 wakker......ik heb eerst naar haar liggen luisteren voor ik zelf in slaap viel, ze maakt zulke lieve geluidjes als ze slaapt <3

Even off topic trouwens: hoe reageerden jullie baby's op chamodent? Ik heb nl het idee dat ze alleen daaraan niet genoeg heeft. Gaven jullie ook paracetamol bij? Ik doe dat liever niet teveel, maar vindt het ook sneu als ze pijn heeft terwijl dat niet hoeft.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 17-11-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:22

fijn dat het beter gaat!

Ik heb dus alleen geen vaste tijden dat Emma drinkt. Ik ben pas 2 wk terug weer begonnen met BV uit de borst ipv fles. (ik kolfde eerst alles)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:31

Dan zou ik het op gevoel doen, en ook als ze vol voelen of je gaat lekken gaan kolven.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:28

Ja idd, maar als ik ga lekken ben ik eigenlijk te laat natuurlijk. En kan niet altijd meteen gaan kolven op het werk.
Ik ga morgen gewoon 3 keer kolven.
Als ik naar de voedingstijden van gisteren bijv kijk:
7:30
09u
11u
13u
14u
16u
18:30
20u
21u
Dan zou ik 5 keer moeten kolven tijdens werktijd?

Oja, de BV gaat hier nu best goed. Gisteren heeft ze alleen maar bij mij gedronken. Om 21u heb ik na de voeding nog wel een flesje van 120cc gegeven, maar dit doe ik zelf omdat ik het wel lekker vind dat ze doorslaapt. :o

Ze drinkt ook best snel, ong 5-15 minuten per borst. Het is nu voor mijn gevoel ook echt makkelijk nu, terwijl ik er eerst zo mee liep te worstelen. Maar ja niet te vroeg juichen he.

Hoe doen jullie dat trouwens als je een avondje weg wilt?
Ik wil volgende wk met mijn man uit eten. Maar neem je dan de kolf mee naar een restaurant ofzo? We willen namelijk eerst de sint inkopen doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:26

Ik ben nu 3 keer echt op stap geweest zonder Marinde en heb alledrie de keren de kolf meegenomen. Gewoon van tevoren als je reserveert vraagt of je ergens kan kolven, 2 keer was dat redelijk geregeld, en 1 van die keren heb ik gewoon in de auto gekolfd. Scheelt dat mijn kolf het ook op AA baterrijen doet.