Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:06

Alet74 schreef:
@wendy: ik snap wel wat je bedoelt. Maar het blijft zo dat de een voor zijn/haar gevoel een bepaalde keuze niet kan maken qua gevoel en/of achtergrond en een ander stapt daar misschien wel over heen.

Dus? Is dat dan een reden om niet de verantwoording te moeten dragen voor je keuze?

Overigens: die vriend voelt zich uiteindelijk niet 'genept' ofzo. Maar het zal natuurlijk ook meespelen dat hij nog steeds gelukkig getrouwd is :D Hij heeft het geaccepteerd als een van de dingen die nu eenmaal voortkomen uit zijn achtergrond.

Over screenen gesproken... ooit steriliseerden ze preventief bepaalde meisjes in Noorwegen. Het ging daar geloof ik vooral om meisjes met een verstandelijke beperking.
Dat werd gezien als een schandaal toen dat uit kwam.

Maar hier in NL zijn ook heel andere verhalen bekend. Ook bijvoorbeeld weer van een meisje met een verstandelijke beperking. Ze had zelf het inzicht dat zij beter niet zwanger kon raken en is dus met haar ondersteuners naar de dokter gegaan om zich te laten steriliseren.
Maar je moet niet denken dat de arts dat wilde, ook al was overduidelijk dat het beter was dat dat bewuste meisje niet zwanger zou raken. De arts weigerde gewoon.

Het was ook de wens van het meisje zelf en zeker in het belang van een eventueel ongeboren kind. Maar omdat de arts dan vindt dat hij gewetensbezwaren heeft, gebeurt het dus niet.

En dit is helaas geen uitzonderingsgeval.

En dat maakt die hele screening voor adoptie des te vreemder ook.

Moggsy

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:04

De wereld is krom.
Maar ik zeg het weer, we hebben hier een topic over bewust kinderloos zijn, zie de start van de TS en geen topic over adoptie en aanverwante al of niet mogelijkheden.
Ik ben bewust kinderloos en ik had het voor mijn leven en denkwijze niet beter kunnen doen. Het ontbreken van de kinderwens-gen is waarschijnlijk aangeboren geweest en ik ben er erg blij mee.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:10

Zowel mannen als vrouwen hebben mannelijke en vrouwelijke hormomen.
Misschien dat de vrouwen die bewust voor geen kinderen kiezen en dat gevoel ook niet hebben net iets meer mannelijke hormonen hebben dan vrouwen die die drang wel hebben.
Ik zie er het liefst vrouwelijk uit maar gedraag me vaak als een bouwvakker.....zou dat het zijn?? :+

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:16

Dat kan makkelijk, dat is bij mij precies hetzelfde.
Ik bedacht me nog iets, als ik naar mijn leeftijdgenoten met kinderen kijk dan zijn die oud voor mijn gevoel.
Ik durf niet te beweren dat dat specifiek door het hebben van kinderen is gekomen, maar ik denk dat dat er veel mee te maken heeft.
Onze vrienden zonder kinderen zijn veel jonger qua uiterlijk en gedrag. Daarbij zijn de hobby's ook heel anders, wat avontuurlijker en minder gezinsgericht. Voor mijn gevoel genieten we veel meer. Maar de mensen met kinderen zullen vast wel zeggen dat ze zich niet oud voelen en ook genieten. Zal best, maar het is wel typerend dat ik hetzelfde beeld om me heen ziet.
Nou, dan maar meer mannelijke hormonen, als ik maar geen baardgroei krijg is het mij best.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:25

ook dat valt mij idd wel op ja.
Ik word vaak veel jonger geschat dan dat ik werkelijk ben.
En mijn vriendin met 3 kids is 11 jaar jonger maar we worden meestel dezelfde leeftijd geschat.
Ik denk ook wel dat het komt omdat we niet echt een "voorbeeld functie" hebben en daardom, als ik naar mezelf kijk, soms vreselijk idioot kan doen in het bijzijn van andere.
En dat zie ik moeders niet zo snel doen en dat komt denk ik dan toch weer omdat ze een andere functie hebben gekregen in het leven.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:17

Moggsy schreef:
Onze vrienden zonder kinderen zijn veel jonger qua uiterlijk en gedrag. Daarbij zijn de hobby's ook heel anders, wat avontuurlijker en minder gezinsgericht. Voor mijn gevoel genieten we veel meer. Maar de mensen met kinderen zullen vast wel zeggen dat ze zich niet oud voelen en ook genieten. Zal best, maar het is wel typerend dat ik hetzelfde beeld om me heen ziet.
Nou, dan maar meer mannelijke hormonen, als ik maar geen baardgroei krijg is het mij best.

Is ook niet meer dan logisch, je leven veranderd als er kids komen. Ik moet er juist niet meer aan denken om nog uitgebreid te gaan stappen. Je hebt niet persee avontuur nodig om te genieten. Het is anders genieten, maar daarom niet beter of slechter of meer of minder.

Je kan niet per definitie zeggen dat degene die op de schaakclub en de fanfare zit minder plezier heeft in het leven dat een kitesurfer die 4x per week gaat stappen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:50

Onassa schreef:
Misschien dat de vrouwen die bewust voor geen kinderen kiezen en dat gevoel ook niet hebben net iets meer mannelijke hormonen hebben dan vrouwen die die drang wel hebben.
Ik zie er het liefst vrouwelijk uit maar gedraag me vaak als een bouwvakker.....zou dat het zijn?? :+

Voor mij gaat het wel op. Ik maak me niet op, kan niet lopen op hakjes en jurkjes met mijn grote mannen stappen staat ook voor geen meter. Paarden zadelmak maken heb ik jaren gedaan naast een mannen beroep. Ik voel me tussen een groep heren beter thuis dan tussen de gelakte nagels.
Nu hou ik niet van bier maar van mixen, maar de reclame met de walkin(g) fridge doet me meer dan die inloop klerenkast. Die is zo leeg bij mij. :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:51

Ik ga ook nooit stappen en ben ook nooit een stapper geweest, zal als jonge meid al liever tussen de knollen dan in die lawaaierige tenten.
Doe ik niet aan spannende dinegen, ben een echte huismus.
Dus dat zijn niet de redenen om er jonger uit te zien in mijn ogen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:59

Alet74 schreef:
Maar niet-geadopteerde kinderen zouden toch ook niets tekort mogen komen? Vanuit die visie is het raar dat het zo werkt.
En ik snap best dat je mensen niet kunt screenen als ze bijvoorbeeld 18 zijn: jij mag wel een kind en jij niet. Dat zou ik ook niet willen, maar aan de andere kant zou ik me er ook weer wel iets bij voor kunnen stellen (vanuit het oogpunt van het aanstaande kind) dat je mensen even gaat screenen voordat men gaat 'proberen'. In sommige gevallen zou het nu eenmaal beter zijn wanneer iemand geen kind zou krijgen (gezin met een aantal kinderen die telkens uit huis geplaatst moeten worden omdat men niet in staat is om ervoor te zorgen, dat is toch te triest voor woorden en de kinderen zijn de dupe).

Ik ben het helemaal met je eens, maar aan de andere kant is het ook weer eng dat de overheid over zulke keuzes zou beslissen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:10

Onassa schreef:

ik vind dat onzin. ben zo op en top vrouw. ik zou ook een goede moeder zijn, maar heb die wens gewoon niet. geloof niet dat dat door hormonen komt...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:06

Wendy schreef:
Alet74 schreef:
@wendy: ik snap wel wat je bedoelt. Maar het blijft zo dat de een voor zijn/haar gevoel een bepaalde keuze niet kan maken qua gevoel en/of achtergrond en een ander stapt daar misschien wel over heen.

Dus? Is dat dan een reden om niet de verantwoording te moeten dragen voor je keuze?

Er is toch niemand die zegt dat je geen verantwoording moet dragen voor de keuzes die je maakt?
Wat ik bedoel, is dat iedereen andere redenen heeft voor het maken van bepaalde keuzes en vanuit die achtergrond verantwoording aflegt. Dit kan voor een ander dan wellicht niet te begrijpen zijn, maar desondanks moet de ander dat wel respecteren. Ook al kunnen we het misschien niet begrijpen. Dat is wat ik bedoel.
Leven en laten leven.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:16

Ik ben geen stapper, nooit geweest ook, van intensief stappen wordt je volgens mij ook niet jonger van.
En als ik zeg dat ik meer vrijheid heb en zorgeloos van mijn leven geniet, zeg ik niet dat ik kroegen en feesten afloop.
Juist die zorgeloosheid en je leven zo indelen zoals je het zelf wil, maakt dat je minder snel 'op raakt'.
En met zorgeloosheid bedoel ik geen roekeloos gedrag, maar verspeend van alle zorgen die je rond kinderen hebt.

Iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen met wat voor achtergrond dan ook.
Ik heb wel degelijk respect voor een ander zijn mening, wie een kind wil moet dat vooral doen en daarvan genieten.
Zou wat zijn als niemand meer kinderen zou nemen, dan staat de Homo Sapiens snel op de lijst van bedreigde diersoorten.

Maar mijn/onze keuze is toentertijd de enige juiste geweest en daar staan we nog steeds achter.
Eigenlijk was het nooit geen keuze, want van het punt kinderen nemen is hier gewoon geen sprake geweest.
We moesten ze gewoon niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:01

Ik heb geloof ik ook veel mannelijke hormonen, maar ook veel vrouwelijke :')
Ook ben ik niet echt een stapbeest, maar ik kan wel genieten van een avondje stappen.

@alet: daar ben ik het mee eens, je kunt niet alle keuzes van iedereen begrijpen. Maar heb ik ooit beweerd dat dat moet? Sterker nog: ik wil sommige dingen niet eens begrijpen, jij wel? :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:07

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:29

Vroeger speelde ik ook nooit met poppen, maar altijd met autootjes en knuffeldieren.
Zou het toen al zichtbaar zijn geweest dat ik geen kinderen wilde? :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:32

Ik ben nochtans zo vrouwelijk als het maar zijn kan, maar de kinderwens is er toch absoluut niet hoor :') Maar het valt inderdaad wel op dat de 'tutjes' sneller en meer spreken over kinderen. Ik haal de vrouwen met kinderwens er zo uit door alleen maar te kijken :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:37

Gister hadden vriend en ik een familie-bijeenkomst van zijn familie.
Na die bijeenkomst waren we het wel roerend met elkaar eens "wij willen géén kinderen!".

Wát was dat een chaos zeg, 12 volwassenen en 5 kinderen in een pannenkoekenhuis met indoorspeeltuin (zodat de kids zichzelf zouden vermaken).
De kinderen voerden de bovenhand en ik als nieuweling in de familie (ik had nog alleen maar zijn ouders ontmoet en de rest zag ik gister voor het eerst) werd zowat totaal genegeerd omdat men druk was met hun kinderen.
Er werd geen interesse in mij getoond en ook niet in mijn vriend (voorbeeld van een leuke vraag "hoe hebben jullie elkaar ontmoet?" maar nee die bleef uit).

We waren na 2,5 uur erg blij dat we even samen naar de hunebedden konden en even rust hadden.
Hij vertelde dat de verjaardagen vroeger nog wel gezellig waren, dat er echt naar elkaar gevraagd werd en dat men echte gesprekken voerde, maar dat het steeds minder is geworden door de komst van de kinderen.

We hebben op de terugweg uitgebreid over het onderwerp kinderen gepraat en ik heb alles verteld wat ik in dit topic heb geschreven en gelukkig dacht hij over heel veel dingen hetzelfde!

Zijn 10-jarige nichtje was een beetje jaloers (mijn vriend is haar lievelingsoom/neef) en zei toen mijn vriend even weg was "weet je dat A. 15 kinderen wilt?"

Ooh ja is dat zo?
"Ja hij wilt 15 kinderen".
"Nou dan mogen we weleens aan de slag"- zei ik maar.

Alsof ze aanvoelde hoe ik erover dacht en mij op deze manier kon pakken...
Ze heeft af en toe best onaardig tegen mij gedaan, en ik werd gewoon onzeker van haar! Een meid van 10!!
Kinderen zijn soms echt zo gemeen...en ze komen er vaak nog mee weg ook (gelukkig werd ze wel vaak door haar moeder tot de orde geroepen, aangezien die ook wel merkte waar ze mee bezig was).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:44

laetitia schreef:
Er werd geen interesse in mij getoond en ook niet in mijn vriend (voorbeeld van een leuke vraag "hoe hebben jullie elkaar ontmoet?" maar nee die bleef uit).

Heb je dan niet zelf gewoon best hoge verwachtingen van wat de anderen zouden moeten doen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:59

Misschien, maar ik vond het best bijzonder dat ik nieuw in de familie ben en niemand ook maar iets aan mij heeft gevraagd.
Aan de andere kant stelde ik wel vragen over hun kinderen (hoe oud zijn ze? zit ze al op school?) en ik heb heel veel met het baby'tje van 8 maanden gespeeld (die was ook echt behoorlijk schattig ;-)).

Mijn vriend viel het ook op, dus ik denk niet dat ik overdrijf.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:15

Je kunt beter niets verwachten, dan valt het ook niet tegen. In de bijna 15 jaar dat ik bij mijn schoonfamilie 'zit', is mij bijna nog nooit ergens naar gevraagd....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:17

Inderdaad... als je altijd zoveel verwacht, dan word je ook keer op keer teleurgesteld. Dan gaat het altijd maar om de niet ingevulde verwachting en worden de positieve dingen vaak ondergesneeuwd.

Zo te lezen hebben ze gewoon ook de interesse voor elkaar verloren, dus het is verder ook niet persoonlijk.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:18

Alet74 schreef:
Je kunt beter niets verwachten, dan valt het ook niet tegen. In de bijna 15 jaar dat ik bij mijn schoonfamilie 'zit', is mij bijna nog nooit ergens naar gevraagd....

Bij mijn vorige schoonfamilie werd zelfs niet naar mijn resultaten gevraagd... ook nooit vroeger ze hoe het ging met de paarden of school etc.. maar ik vond dat geen ramp, daar heb ik m'n eigen ouders wel voor :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:12

Alet74 schreef:

Dat heb ik gister wel geleerd :o

Ik ga dan ook niet meer mijn best doen om 'ooh zo leuk te zijn met hun kinderen" terwijl ik daar niets mee heb :Y)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:18

laetitia schreef:
Alet74 schreef:

Ik ga dan ook niet meer mijn best doen om 'ooh zo leuk te zijn met hun kinderen" terwijl ik daar niets mee heb :Y)

Anderzijds, als jij een volgende keer ongeinteresseerd achterover gaat hangen wordt de kans wel heel minimaal dat er verbetering komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:26

laetitia schreef:
Alet74 schreef:

Wees gewoon jezelf, dat werkt altijd nog het beste.
Niets forceren en niet te veel verwachten :)
Dan is ineens die leuke baby wél een hoogtepunt.