Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:16

Leinearthur schreef:
Ja waarom pak je de kans niet om een vaccinatie te nemen, die misschien een groot voordeel in je toekomst kan hebben.en zoals anne al zegt. Bij elke prik wisten ze in het begin niks zeker.
en dan moet je je nu ineens zorgen gaan maken? , nee hoor :n

Of misschien een groot nadeel in je toekomst kan hebben. ;).

Maar niemand die daar het echte antwoord op weet.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:17

miss_lizje schreef:
Anne. schreef:
Dat doe ik niet? Let jij maar eens op.
Ik vind het gewoon ontzettend dom dat je een prik die in principe je leven kan redden, die gewoon 'gratis' voor jullie was afweren. Omdat er een een of andere gozert heeft bedacht dat er dit of dat kon gebeuren. Ik kan je vertellen dat dat vroeger met iedere inenting die nieuw kwam zo is gegaan.

En ik vind het dom om net als een schaap achter anderen aan te lopen en te doen en te zeggen wat "iedereen"doet.
Ook hoef je niet dood te gaan ;) , als je gewoon optijd elke keer je uitstrijkje heb en misschien nog zelfs vaker kunnen ze er optijd bij zijn.
Met die inenting voor zwangere vrouwen toen de tijd ben ik ZOOO dankbaar dat mijn oma die niet heeft genomen. Anders had ik of hier met een zwarehandicap gezeten of helemaal niet!!
Dus niet iedere inenting pakt evengoed uit ;).

Ik denk voor mezelf en heb scheit aan wat andere mensen daar van vinden :wave:.

_/-\o_

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:18

miss_lizje schreef:
Anne. schreef:
Ik vind het gewoon ontzettend dom dat je een prik die in principe je leven kan redden, die gewoon 'gratis' voor jullie was afweren. Omdat er een een of andere gozert heeft bedacht dat er dit of dat kon gebeuren. Ik kan je vertellen dat dat vroeger met iedere inenting die nieuw kwam zo is gegaan.

En ik vind het dom om net als een schaap achter anderen aan te lopen en te doen en te zeggen wat "iedereen"doet.
Ook hoef je niet dood te gaan ;) , als je gewoon optijd elke keer je uitstrijkje heb en misschien nog zelfs vaker kunnen ze er optijd bij zijn.
Met die inenting voor zwangere vrouwen toen de tijd ben ik ZOOO dankbaar dat mijn oma die niet heeft genomen. Anders had ik of hier met een zwarehandicap gezeten of helemaal niet!!

Haha, lieve schat, ik was een van de eerste, ik heb er voor moeten betalen, ik heb héél bewust zelf de keuze gemaakt die prik te nemen.
Met die inentig voor zwangere vrouwen bedoel je waarschijnlijk Softenon, toch? Ik denk dat in de tijd dat jouw oma zwanger was, de wetenschap en kennis van inentingen een stuk geringer was dan dat het nu is ;)

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:18

alleen vroeger, met die andere inentingen wisten ze minder als nu op het medische gebied. Dus het lijkt mij dat de kans op bijv. gehandicapte kinderen een stuk kleiner is als voorheen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:19

Anne. schreef:
@ Cutie_lover Natuurlijk mag je het uitleggen, kom maar op! :D Het liefst met citaten van betrouwbare sites!

Haha, sorry maar ik bedoelde natuurlijk uitlachen.
Ik vond wat jij zei namelijk nergens op slaan.
Maar goed jij vraagt sites.
Citaat:
Geeft het HPV vaccin 100 procent garantie?
Nee, baarmoederhalskanker wordt vrijwel altijd veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Gardasil beschermt tegen de typen 6, 11, 16 en 18 van dit virus. Het vaccin Cervarix beschermt alleen voor de typen 16 en 18. De typen 16 en 18 zijn verantwoordelijk voor 70 procent van alle gevallen van baarmoederhalskanker. De typen 6 en 11 veroorzaken ruim 90 procent van alle genitale wratten. De huidige vaccins bieden nog geen volledige bescherming.

bron: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... actie:4071

Yesterday

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:20

Daaruit blijkt dus dat de vaccins geen bescherming bieden voor type 6 en 11.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:20

cutie_lover schreef:
Anne. schreef:
@ Cutie_lover Natuurlijk mag je het uitleggen, kom maar op! :D Het liefst met citaten van betrouwbare sites!

Haha, sorry maar ik bedoelde natuurlijk uitlachen.
Ik vond wat jij zei namelijk nergens op slaan.
Maar goed jij vraagt sites.
Citaat:
Geeft het HPV vaccin 100 procent garantie?
Nee, baarmoederhalskanker wordt vrijwel altijd veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Gardasil beschermt tegen de typen 6, 11, 16 en 18 van dit virus. Het vaccin Cervarix beschermt alleen voor de typen 16 en 18. De typen 16 en 18 zijn verantwoordelijk voor 70 procent van alle gevallen van baarmoederhalskanker. De typen 6 en 11 veroorzaken ruim 90 procent van alle genitale wratten. De huidige vaccins bieden nog geen volledige bescherming.

bron: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... actie:4071

Daar kan ik niet uit opmaken dat ik nogsteeds evenveel kans heb op BMHK als de mensen die die prik niet hebben genomen. ;)

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:21

Wat ik me afvraag is... wat zijn dan die risico's die je zou kunnen lopen over 20 jaar? Naar mijn weten is het vaccin kleine stukjes dood virus die er enkel en alleen voor zorgen dat je lichaam antilichamen aan gaat maken tegen dit virus zodat jij, wanneer je er mee in aanraking komt deze infectie niet krijgt..
Wat kunnen deze dode stukjes virus dan over 20 jaar gaan doen? Ineens levend worden? (en dan nog...dan krijg je HPV..grote kans dat je dat anders ook zou hebben gekregen in deze 20 jaar :D )
Heeft iemand enig idee...want ik kan niet helemaal bedenken wat er zou kunnen gebeuren..Of ben ik nou heel dom? :o

Daarnaast zou ik niet zomaar zeggen dat het nergens goed voor is en toch bijna niemand baarmoederhalskanker krijgt..van de mensen die het krijgen overlijden er toch wel een heel erg groot deel! Soms zelfs op erg jonge leeftijd.
De prik beschermd inderdaad niet tegen alle hoog risico vormen van HPV, maar wel de 2 meest voorkomende (16 en 18) die samen wel bij zo'n 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker voorkomen (pin me niet vast op die 70%, precieze getal weet ik niet meer :D )
En ja tuurlijk...ook al heb je 1 van deze 2 vormen....wil dat nog niet zeggen dat je baarmoederhalskanker krijgt...moet dan wel een langdurende infectie aan vooraf gaan... maar stel dat je nou net die ene bent...

Ik zelf ben te oud om de prikken nog te gaan halen wat ik jammer vind. Iedereen mag hier natuurlijk zelf een keuze in maken.. Het is alleen zo jammer er zo veel misverstanden over zijn :)

Edit: zie dat veel dingen al gezegd zijn...sorry voor het herhalen van anderen..topic gaat zo snel!
En....type 6 en 11 zijn zogenaamde laag risico HPV infecties, deze veroorzaken geen baarmoederhalskanker

(Ik weet trouwens wel een beetje waar ik het over heb, ben cytologisch analist (ofwel..bekijk baarmoederhalsuitstrijken).. dus zuig het alleen niet helemaal uit mijn duim :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:23

Anne. schreef:
Anne. schreef:

Haha, lieve schat, ik was een van de eerste, ik heb er voor moeten betalen, ik heb héél bewust zelf de keuze gemaakt die prik te nemen.
Met die inentig voor zwangere vrouwen bedoel je waarschijnlijk Softenon, toch? Ik denk dat in de tijd dat jouw oma zwanger was, de wetenschap en kennis van inentingen een stuk geringer was dan dat het nu is ;)[/quote]

En ik heb héél bewust zelf de keuze gemaakt om die prik niet te nemen. Omdat de voor mij eventuele voordelen niet op kunnen tegen de eventuele nadelen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:25

Gefeliciteerd. Waar was je berichtje dan voor nodig?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:26

Anne. schreef:
Daar kan ik niet uit opmaken dat ik nogsteeds evenveel kans heb op BMHK als de mensen die die prik niet hebben genomen. ;)

Ik zei nergens dat er nog evenveel kans was.
Jij zei dat je mensen die baarmoederhalskanker kregen en geen prik hadden gehad, uit ging lachen.
Toen vroeg ik of ik jou dan ook mag uitlachen als jij hem krijgt.. Want zoals je kunt lezen kan jij hem ook nog krijgen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:29

Jahoor, dat klopt, daar ben ik van op de hoogte, maar de kans is een aanzienlijk stuk minder. En je mag me best uitlachen hoor, als ik het krijg. Je bent een van de eerste die het hoort, okee?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:36

dankjewel :+,

Omdat ik er onderandere niet tegen kan dat je als meisje gelijk dom word genoemd als je de prik niet neemt. Niemand kan in de toekomst kijken over hoe of wat.

Over je eerdere uitlach berichtje, mogen wij dan lachen als ineens blijk dat er toch wat mis mee is??
Nee zo ben ik niet, ik zou het heel erg vinden als er wat mis mee zou zijn.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:42

Ik vind dat hier hele kinderachtige reacties voorbij komen. Iedereen moet zelf weten of ze de prik nemen of niet. Wat je uiteindelijke besluit is er zijn hoe dan ook risico's aan verbonden. Voor de gene zonder vaccin is het risico de grotere kans van het krijgen van BMHK. Voor de gene met het vaccin is het de kans dat je er bijwerkingen aan over houd.
Laatst bijgewerkt door Lara_ op 10-03-10 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:51

nou ik heb met iemand gesproken van het ziekenhuis en die zegt dat je het altijd kan krijgen ook al heb je een prik genomen

maar ieder zijn eigen keuze hoor

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:03

ilona_selina schreef:
nou ik heb met iemand gesproken van het ziekenhuis en die zegt dat je het altijd kan krijgen ook al heb je een prik genomen

maar ieder zijn eigen keuze hoor

Tuurlijk kun je het nog krijgen, maar de kans is, zeggen ze, verkleind. Ik ga hem niet nemen. :)
Gewoon op latere leeftijd iedere 5 jaar een uitstrijkje laten maken

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:22

miss_lizje schreef:
dankjewel :+,

Omdat ik er onderandere niet tegen kan dat je als meisje gelijk dom word genoemd als je de prik niet neemt. Niemand kan in de toekomst kijken over hoe of wat.

Over je eerdere uitlach berichtje, mogen wij dan lachen als ineens blijk dat er toch wat mis mee is??
Nee zo ben ik niet, ik zou het heel erg vinden als er wat mis mee zou zijn.

Mm, ik heb misschien wat kinderachtig gereageerd, maar die reactie maakte me zo boos.
Ik kon het me ook niet voorstellen dat je zou doen, of al aan denken.
Kanker blijft een ernstige zaak, dan maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet.
Ik zou Anne. ook niet uitlachen als ze echt kanker zou hebben ;) vond alleen haar berichtje zo belachelijk.

ontopic:
Ik heb de baarmoederhalskanker prik niet gehaald. Ik vind dat er nog te weinig informatie is over eventuele bijwerkingen op lang termijn.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:25

miss_lizje schreef:
Leinearthur schreef:
Ja waarom pak je de kans niet om een vaccinatie te nemen, die misschien een groot voordeel in je toekomst kan hebben.en zoals anne al zegt. Bij elke prik wisten ze in het begin niks zeker.
en dan moet je je nu ineens zorgen gaan maken? , nee hoor :n

Of misschien een groot nadeel in je toekomst kan hebben. ;).

Maar niemand die daar het echte antwoord op weet.

Ik ben er zeker van dat ze duizenden meiden geen prik laten halen als die dodelijk is of slechte gevolgen heeft.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:44

mijn oudste dochter heeft de inenting niet gekregen
nu word mijn jongste dochter opgeroepen maar die gaat ook niet
niemand weet nog wat de gevolgen zijn in de toekomst

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:45

Maar dat wisten ze van de prikken hier voor ook niet.
ze weten het nooit zeker :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:11

Jeeee wat reageren er hier sommige kinderachtig zeg, lachwekkend gewoon. :')

Ik heb geen prik gehaald. Ga hem ook niet halen. Denk dat ieder dat voor zichzelf mag weten, iemand proberen over te halen werkt niet hoor. En zeker niet als je zoals Anne. gereageerd. :x

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:03

Probeer niemand over te halen,begrijp alleen niet waarom mensen hem niet nemen :n

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:04

Ik neem ze ook niet hoor.
heb zo ook mijn eigen redenen en je hebt ook kans op bijwerkingen etc. ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:05

Bij elke prik heb je kan op bijwerkingen, dat is altijd.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:06

Leinearthur schreef:
Probeer niemand over te halen,begrijp alleen niet waarom mensen hem niet nemen :n

Ieders eigen mening he. ;)
Net zoals sommige mensen niet begrijpen hoe ze vlees kunnen eten. Tsja.