Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:11

Ik wist niet dat ADHD ook een vorm van autisme was! Ik heb dus AD(H)D en mijn jongste broertje (meervoudig gehandicapt) heeft een vorm van autisme.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:59

Het wordt na twee jaar toch eens tijd dat iemand die openingspost aanpast :=
Nee ADHD is géén vorm van autisme, het is echter wel aanverwant en komt veel naast elkaar voor :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:09

Ik ben weer samen met mijn vriend, we hebben beiden het syndroom van Asperger, en het gaat beter dan ooit tussen ons :) !

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:12

Gefeliciteerd! :D

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:18

ADHD is per defenitie geen stoornis van Autisme dat dacht ik ook altijd tot dat Shadow ook een bokker van hier er mij op attendeerde.
Autisme word geclassifeerd in DSM-IV-TR waar ADHD niet onder valt.
Soms word er bij een diagenose PDD-NOS mt ADHD gegeven dat wil niet zeggen dat het ook echt ADHD is, omdat bij Autisme ook overmatig hyperactiviteit voor komt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:08

serena1978 schreef:
Soms word er bij een diagenose PDD-NOS mt ADHD gegeven dat wil niet zeggen dat het ook echt ADHD is, omdat bij Autisme ook overmatig hyperactiviteit voor komt.

Die mag je even onderbouwen of bronvermelden want m.i. verklaar jij nu net zulke onzin als dat ADHD een vorm van autisme zou zijn.
ADHD is zó ontzettend veel meer dan hyperactiviteit dat een hyperactief pdd-nos kind heus niet zomaar een stempel adhd krijgt!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:23

Ik kan dat wel onderbouwen.
Bij jongere kinderen word vaak PDD-NOS met ADHD als diagenose geven. Als deze kinderen opnieuw worden gezien voor een her-diagnose is er bij een verandering in de diagnostiek ineens geen sprake van ADHD. Dat is geen onzin.
Daarom vind ik dat zo jammer dat er eerst wel ADHD vaak aan gegeven word terwijl dat niet zo is, ze hebben alleen de kenmerken er wel van, maar die passen ook in het beeld van autisme.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:55

Autisme is toch gewoon een geestelijke handicap? Tenminste, mij is verteld dat ik een handicap heb, omdat ik Autisme heb, dus dan is het toch een geestelijke handicap?
Maar, zijn er hier mensen die boeken weten over een hoofdpersoon met Autisme? Ik vind het zelf namelijk altijd wel fijn als ik zoon boek lees, heb ik tenminste niet het gevoel dat ik heel raar ben ofzo.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:00

een jongen in onze klas heeft de ziekte van asperge
hij is daardoor best anders :o
ook word hij veel gepest
maar hij kan er niks aan doen !
wel scheld hij heel veel (ookal toen hij kleiner was)
en hij drijgt veel met dat hij je gaat vermoorden met een passer
maar eigenlijk is hij nog best een lief jongetje :o

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:02

@Ragnaa: dat is heel fijn om te lezen...Zal in het verleden wel lastig geweest zijn met de communicatie, niet? Dat jullie de weg naar elkaar toe weer gevonden hebben vindt ik prachtig, veel geluk samen!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:03

[quote="Marjoow"][quote="em_papillon"]
ik word gek van autisten... de gene die ik ken hebben mn leven op hol geslagen en alles in de war gebracht en dikke wantrouwe opgeleverd... erg vervelend.. en de meeste denken zelf dat ze zielig en geweldig zijn... maar houden geen rekening met de rest... want.. het motto van de meeste autisten:

Ik ben niet raar.. de wereld is raar..
Ik ben niet anders, de wereld is anders,
Ik doe niet stom, de wereld is stom..

en ga zo maar door..
En ik word gek van jouw soort mensen Hoe durf je zoiets te zeggen, egoist

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:04

Bij mij ook alleen was toen 26 en later ook pdd nos

serena1978 schreef:
Ik kan dat wel onderbouwen.
Bij jongere kinderen word vaak PDD-NOS met ADHD als diagenose geven. Als deze kinderen opnieuw worden gezien voor een her-diagnose is er bij een verandering in de diagnostiek ineens geen sprake van ADHD. Dat is geen onzin.
Daarom vind ik dat zo jammer dat er eerst wel ADHD vaak aan gegeven word terwijl dat niet zo is, ze hebben alleen de kenmerken er wel van, maar die passen ook in het beeld van autisme.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:06

Dus het zou zo maar kunnen dat ik geen adhd heb?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:14

VeraPopeye schreef:
Autisme is toch gewoon een geestelijke handicap? Tenminste, mij is verteld dat ik een handicap heb, omdat ik Autisme heb, dus dan is het toch een geestelijke handicap?
Maar, zijn er hier mensen die boeken weten over een hoofdpersoon met Autisme? Ik vind het zelf namelijk altijd wel fijn als ik zoon boek lees, heb ik tenminste niet het gevoel dat ik heel raar ben ofzo.

Een beperking

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:23

Vliendertje schreef:
VeraPopeye schreef:

Een beperking

Apart, mijn mentor en psycholoog zeggen namelijk beide handicap.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:55

Het is in mijn optiek géén beperking, eerder een verrijking...De kracht, volhardendheid, doorzettingsvermogen ofwel een doel hebben en daar volledig voor gaan...
Dan kun je toch niet spreken over beperking...het is zoals het is, links is links en rechts is rechts, duidelijk toch?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:59

Of je het nu handicap of beperking noemt vind ik zo'n nutteloze iets, wat nu politiek correct is is dat over ene paar jaar niet meer, zonder dat er maar iets hoeft te veranderen aan hoe mensen er naar kijken.

Autisme hoort tot de psychische handicaps/beperkingen.

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht van Mark Haddon is een van de bekendste boeken met een hoofdpersoon met autisme

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:01

Samurai schreef:
Het is in mijn optiek géén beperking, eerder een verrijking...De kracht, volhardendheid, doorzettingsvermogen ofwel een doel hebben en daar volledig voor gaan...
Dan kun je toch niet spreken over beperking...het is zoals het is, links is links en rechts is rechts, duidelijk toch?

Ik snap je niet helemaal, maar wat ik hier uit opmaak is dat jij zegt dat Autisme alleen maar een positief iets is? Dat is het namelijk absoluut niet.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:07

Dat zeg ik niet, dat het louter positief is, wat ik ermee bedoel is dat het niet slecht is om anders te voelen, rechtlijnig te denken enz,enz.
Weet wel dat zij op sociaal vlak het niet makkelijk hebben, moeten meedraaien in de grote boze wereld, voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden, en dat vaak wordt gezegd dat het onwelwillendheid is, terwijl mensen met een ASS gewoon niet anders kunnen...

Maar dat neemt niet weg dat ik veel respect voor mensen met een ASS heb...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:12

Aha dan snap ik het! Je hebt volkomen gelijk. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:44

Samurai schreef:
Dat zeg ik niet, dat het louter positief is, wat ik ermee bedoel is dat het niet slecht is om anders te voelen, rechtlijnig te denken enz,enz.
Weet wel dat zij op sociaal vlak het niet makkelijk hebben, moeten meedraaien in de grote boze wereld, voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden, en dat vaak wordt gezegd dat het onwelwillendheid is, terwijl mensen met een ASS gewoon niet anders kunnen...

Maar dat neemt niet weg dat ik veel respect voor mensen met een ASS heb...

Slecht nee, maar zodra je hulp nodig hebt van een instantie is dat anders zijn wel funest.
Ik ben zo langzamerhand op een punt gekomen dat ik geen zin meer heb om te proberen aan die sociale eisen en verwachtingen te voldoen. Ik zie er nl weinig tot niks voor terug.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:54

Lijkt me ook heel vermoeiend om steeds te moeten aanpassen...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:57

Is het ook, Autisten kunnen zich vaak al niet goed aanpassen, en dat is noujuist hard nodig..

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:58

Ik spreek liever van mensen met autisme dan de autist...hoe denken jullie daarover?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:00

VeraPopeye schreef:
Is het ook, Autisten kunnen zich vaak al niet goed aanpassen, en dat is noujuist hard nodig..

Dat aanpassen moet wel van 2 kanten komen c.q. het begrip dat het geen onwil is moet er wel zijn.
Samurai schreef:
Ik spreek liever van mensen met autisme dan de autist...hoe denken jullie daarover?

Het is een deel van je karakter, van wie je bent, maar welke van de 2 ik gebruik hangt ook van de situatie af.
"Ik ben autist" voelt voor mij meer als voldongen feit. Iets waar je niet omheen kan en sommige mensen hebben die simpele boodschap nodig. "Ik heb autisme" suggereerd dat het een ziekte is die behandelbaar is met uitzicht op genezing en dat klopt niet.
Laatst bijgewerkt door tamary op 21-02-10 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt