Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:43

enniee schreef:
Ik ben ook gevallen op de fiets :')

Echt hè :')

Ik had vier voortanden er uit, m'n neus+jukbeen+kaak gebroken en een flinke schaafwond over de helft van m'n gezicht. Ook m'n polsen zijn niet ongeschonden uit de strijd gekomen. En ze hebben twee van de vier voortanden teruggevonden in m'n onderlip :\

Wanneer staat jouw operatie gepland?

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:37

Mijn operatie is nog niet gepland.
Ik heb al wel een operatie gehad om de twee onderste verstandkiezen eruit te halen. Ik heb nu onder en boven een beugel en die moet ik 1,5 jaar houden. In die 1,5 jaar vind de operatie ergens plaats en daarna moet ik ook nog heel even de beugel.

Jouw val klinkt echt duizend maal erger dan de mijne, ik had alleen maar m'n kaak gebroken + dat de dokter dat niet doorhad en nog eens een week lang zonder pijnstillers moest overleven. Mijn moeder heeft haar alleen heel lang schuldig gevoeld omdat ze me met lolly had laten fietsen.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:41

Tip: Ga nooit keihard een heuvel affietsen als je spatbord los zit. Op het moment dat ie losschiet en in je wiel terechtkomt sta je echt in 1x stil en lig je dus plat op het asfalt :')

Mijn operatie is ook nog niet gepland. Volgende week weer naar de ortho en als de vooruitgang volgens planning gaat kom ik vanaf dan op de wachtlijst. Waarschijnlijk moet ik dan nog een half jaartje wachten voordat ik geopereerd ga worden.
Vind het hele idee van die operatie echt doodeng dus ik wil er nog niet te veel over nadenken..

*Edit: Waar sta jij onder behandeling?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:04

Lekkere verhalen allemaal weer meiden :+

Moest wel een beetje lachen _Mas, om dat je jezelf een kaakslag moet geven om weer wat te kunnen doen met je kaak := Mijn vriend zei gelijk, waarom pakt ze niet een bepaald drukpunt in de kaak, en dan voorzichtig bewegen? (Hij ont'knakt' mijn schouders zo ook wel eens)

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:47

Haha Prairy dat is ook wel een idee, alleen daarmee doe ik mezelf alleen maar meer pijn omdat het dan langzamer gaat. Door mezelf een mep te verkopen voel ik het minder :+

Maar jij moet je bovenkaak verbreden?? Dat lijkt me een akelig traject. Wat is de achterliggende reden ervan? (misschien dat je het al gepost hebt hoor, maar ik ben te lui om 70 pagina's door te lezen ;) )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:19

Visueel ingesteld, ik zie je weer een hengst tegen je gezicht geven hahaha. Sorry, niet om vervelend over te komen hoor, maar ik kan nogal lachen om dat soort dingen :P

Ja, en Iris ook.

Bij mij is de reden dat mijn bovenkaak te smal is. Er is niet genoeg ruimte voor al mijn tanden netjes naast elkaar. Onder halen ze daarom bijv. ook een extra kies eruit naast de 4 verstandskiezen die er ook uitgaan. Iris heeft 'mazzel', daar doen ze de verbreding en de verstandskiezen tegelijk, ik moet 2x onder zeil.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:42

Peairy ik heb, hou je vast, Acromegalie gehad.
Dat is een tumor aan de Hypofyse waardoor ik heel veel groeihormonen aanmaakte.
Als je dat zo rond je 12e krijgt word je heel lang en als je groeischijven gesloten zijn ga je de breedte in en groeien je kaken, neus, rand boven je ogen, handen en voeten, dus de weke delen.

De tumor is weggehaald en nabestraald (was wel goedaardig) en na een aantal jaren was ik het ineens zat en wilde ik het weer terug naar de oude proporties voor zover dat mogelijk was.
Dus ik ben in één operatie aan mijn kaken, voorhoofd en kin geopereerd, was een operatie van ruim negen uur.
Drie maanden erna ben ik nog aan mijn neus geopereerd maar ik moet zeggen dat ik er geen secónde spijt van heb gehad!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:00

chanicha schreef:
Peairy ik heb, hou je vast, Acromegalie gehad.
Dat is een tumor aan de Hypofyse waardoor ik heel veel groeihormonen aanmaakte.
Als je dat zo rond je 12e krijgt word je heel lang en als je groeischijven gesloten zijn ga je de breedte in en groeien je kaken, neus, rand boven je ogen, handen en voeten, dus de weke delen.

De tumor is weggehaald en nabestraald (was wel goedaardig) en na een aantal jaren was ik het ineens zat en wilde ik het weer terug naar de oude proporties voor zover dat mogelijk was.
Dus ik ben in één operatie aan mijn kaken, voorhoofd en kin geopereerd, was een operatie van ruim negen uur.
Drie maanden erna ben ik nog aan mijn neus geopereerd maar ik moet zeggen dat ik er geen secónde spijt van heb gehad!

Jakkes :(:) Dat is echt k.ut! ik heb dr geen ander woord voor.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:12

Wauw Chanicha, wat dapper! Hoe lang is dat geleden??

@ Prairy, je mag er om lachen hoor. Zou ik ook doen. Ik vind het nog steeds zo jammer dat ik mezelf niet van m'n fiets heb zien vallen. Volgens mij was dat een 'funniest home videos' waardig moment :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:41

Zoowwww Mas jij hebt een aardige landing gemaakt!!

Ik ben geopereerd door Dr. Rosenberg in het UMC, hij is kaakchirurg maar ook aangezichtschirurg en een kei van een vent!
De operatie aan mijn gezicht is zo'n 6 jaar geleden en ik moet zeggen dt ik écht geen pijn heb gehad!
Heb wel 6 weken met mijn kaken op elkaar gezeten doordat mijn bovenkaak gekanteld is en mijn onderkaak ingekort en ik GEEN beugeltraject wilde van te voren!

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:04

Pff, zes weken... Hoe gaat dat dan in zijn werk zonder beugel? Je tanden pasten gewoon op elkaar na de operatie? En hoe was het met de zwelling? Kan me voorstellen dat je gezicht nogal wat te verduren heeft gekregen..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:16

Prairy schreef:
_Iris schreef:
Omdat er hier een flink lange wachtlijst is en het anders pas eind van het jaar zou worden! Ja bij mij worden de verstandskiezen er tijdens de operatie ook meteen uitgehaald. Ik zie zelf idd ook het meest tegen dat aandraaien van die schroef op!
Na de beugel krijg ik ook nog een tweede operatie waarbij ze de bovenkaak een stuk naar achter brengen en daar passen ze dan de onderkaak ook weer op aan..

Zo das wel heeeel lang ja... En ik vond dat ik al lang moest wachten, 3 maanden voor een afspraak om afspraken te maken ( }:0 ) en dan iets meer dan een maand voor de 1e en dan nog ff langer voor de verbreding. Helaas vond de KC dat hij ze niet kon combineren bij mij, das wel balen, nou loop ik 2x met een dik gezicht vlak na elkaar. Maar goed, niks aan te doen...

Maar de 2e is bij jou dus anders dan bij mij, bij mij gaat de onderkaak naar voren en volgens mij wordt die aangepast op de bovenkaak. Dat hoop ik tenminste. Moet het geloof ik nog maar eens goed navragen.

Ik heb het even nagevraagt maar bij mij gaat de onderkaak ook naar voren..Ik was er niet bij afgelopen keer dat eer gesprek was met de Ortho omdat ik voor stage aan de andere kant van nederland zit :+

Wel balen dat de verstandskiezen niet gecombineerd kunnen worden met de operatie..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:19

Jeetje _Mas dat is idd een flinke val!

Mijn bovenkaak word om precies dezelfde reden als Prairy verbreed..mijn bovenkaak is gewoon te smal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:37

Sodeju Chanicha, dan snap ik wel dat je je 'oude' gezicht terug wilde ja. En ook dat je er geen spijt van hebt gehad! Zal vast zwaar geweest zijn!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:46

Nou Prairy het is me heel erg meegevallen en dat meen ik echt!
Het had ook de aardige bijkomstigheid dat ik ruim 10 kilo af ben gevallen daardoor, was door de Acromegalie erg dik geworden en ook al val je dan af na de operatie, er blijft altijd wat achter zeg maar!
Ik heb ruim een jaar gelden mijn tanden en kiezen laten trekken, ook door Dr. Rosenberg en hij gaat eerdaags implantaten aanbrengen zodat ik een klikgebit kan krijgen en dan ben ik denk ik wel klaar :D

Mas ik was na de OK net een watermeloen hihihi, had mijn kinderen al gewaarschuwd van te voren om NIET mijn kleinzoon mee te nemen en gelukkig maar want mijn eigen kinderen liepen me zó voorbij op de verkoever hahahaa!!!! Ik had eigenlijk van die plantaardige druppels moeten nemen van te voren maar dat hoorde ik te laat.
Mijn tanden en kiezen pasten na de operatie weer op elkaar maar waren erg zwak door aale medicijnen e.d. dus vandaar dat ik nu héérlijk een kunstgebit heb!!

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:51

Goh wat een verhaal zeg. Echt diep respect hoor! Wel fijn dat, als je eindelijk een kunstgebit hebt, alles 'af' is. Kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand een keertje zat van bent..
Oh, en wat voor druppels? Ik moet nog namelijk :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:57

Als je van kilo's af wil, is dit idd wel een leuke bijkomstigheid :+

Bij ons in de familie (ouders / zusje) gaat het grapje, als je gewicht kwijt wil, moet je er wat uit laten halen. Vooral mijn vader is daar erg goed in... Nier, blinde darm, nierstenen (in de ene die nog over was).

Ik ben de volgende maar hoef eigenlijk niet zo nodig veel gewicht kwijt :')

Oja, die druppels idd! Daar ben ik ook wel benieuwd naar, die hielpen tegen de zwelling toch? Waar kun je die halen, wat moet je halen, wat doet het en hoe lang van te voren moet je ermee beginnen?

Ik ben nog maar weer eens herinnerd aan waarom ik ook alweer hieraan begonnen was, sinds zondag weer 4x op mn lip gebeten, steeds zelfde plek. Begint toch serieus vervelend te worden...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:07

Op mn lip bijten heb ik eigenlijk geen last van, niet meer dan andere mensen volgens mij. Ik bijt heel soms op m´n lip maar dat heeft bij mij niks met de overbeet te maken volgens mij..

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de druppels! :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:18

Komt bij mij door 1 tand onder die erg uitsteekt waar ik problemen mee heb. Soms heb ik weleens gedacht, die ene tand eruit, probleem opgelost :P Maar ja, dat werkt voor over tig jaar natuurlijk niet...

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:39

Op je lip bijten is echt verschrikkelijk, bah. Bij mij zit nu steeds m'n onderlip vast tussen de onder- en bovenkant van mijn beugel. Heb echt zo'n paars stuk aan de binnenkant :\

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:46

Ohhh dat had ik ook hoor dat er één tand uitstak, wat doet dat zeer he!!!!

Het zijn Arnica D6 druppels (mijn dochter wist het *\o/* ) van VSM of A. Vogel!
Moet je even van te voren mee beginnen, zou het even navragen hoelang van te voren en schijnt écht te werken!
http://www.kwakzalverij.nl/1324/Arnica_ ... _chirurgen

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:54

Haha de titel van die website :') Heb 'm maar wel even gebookmarkt. Moet over +/- een half jaar onder het mes, beter te vroeg voorbereiden dan te laat!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:56

Jep, dat doet zeker zeer... Ook omdat het na de 1e keer opzwelt en je er dan dus nog tig keer op bijt, en er 2 aften onder elkaar ontstaan. zó fijn...

Maar tnx voor die druppels, ga ik zeker eens voor kijken!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:30

Nou ik beleef heel wat bij de ortho
Nu moeten de onderste 4/6 brackets opnieuw geplaats worden omdat ze te ver naar onderen zijn geplaatst. Ik word er toch een beetje gek van. 5 maart wordt het opnieuw opgeplakt. De tanden kantelen nu te veel ofzo en ze moeten juist naar achter omdat ik ook nog geopereerd word. Had dat dan even wat eerder bedacht?! nu kan ik 2 x en mijn ouders zijn niet van plan het zelf te betalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:54

Jeetje zeg ben jij even lekker!!!!
Had toch even een hartig woordje met de ortho gesproken!!