GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:19

Ik begin zaterdag met 1ml, ik weeg momenteel 77,45 dus niet echt veel afgevallen helaas terwijl ik echt op m’n eten let. Hopelijk schiet het met de verhoging wel een beetje op.

Echt super om alle positieve resultaten te lezen hier trouwens *\o/*

Oyeru

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:21

Wat een prachtige resultaten komen er weer langs!

Over een uurtje wordt mijn eerste spuit bezorgd. Ik krijg er nu toch echt wel kriebels bij O:)

Ik vind het eigenlijk best wel spannend!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:33

Logisch, heeft iedereen wel bij de 1e keer. En dan het hele " voel ik nu wat of lijkt dat maar zo".
Fijn dat je kunt beginnen.

Hoe ging het bij jou Berdien?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:54

Berdien: je trek in alcohol zal ook verdwijnen. Ik was al geen drinker maar als ik ergens ben nu hoef ik geen biertje wat ik normaal heerlijk vond. Cola zero drink ik wel nog.

Ik had een slechte week gehad maar toch nog ietsje afgevallen, 0,4 kilo. Niet veel maar dat had ik ook niet verwacht. Heb toch het idee dat het wat langzamer gaat. Zit nu op -7.9 kilo dus 8 zeg maar. Nog 2 te gaan. Vandaag meerdere keren gehoord van mensen dat ze het goed zien dat ik afgevallen ben. Dat is leuk.
Ik heb vanmorgen 0,6 gespoten ipv 0,5. Geen idee of ik dat merk. Maar heb geen honger gehad vandaag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:56

Gesprek met Wellis was prima. Ik heb de mevrouw grondig in de war gekregen met de tranexaminezuur die ik gebruik tijdens mijn menstruatie :)) Verder alles nog eens doorgesproken en het zou door gaan naar de arts. Had vandaag al wel de bevestiging verwacht, maar wellicht zijn ze nog aan het peinzen over de tranexaminezuur :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:58

Berdien schreef:
Gesprek met Wellis was prima. Ik heb de mevrouw grondig in de war gekregen met de tranexaminezuur die ik gebruik tijdens mijn menstruatie :)) Verder alles nog eens doorgesproken en het zou door gaan naar de arts. Had vandaag al wel de bevestiging verwacht, maar wellicht zijn ze nog aan het peinzen over de tranexaminezuur :+

Wat is dat?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:01

Dat is een middel dat wordt ingezet bij heftige menstruatie, het zorgt voor een stolling waardoor de hoeveelheid bloedverlies fors afneemt. Je neemt het tijdens de drie heftigste dagen van je menstruatie. Hormonale anticonceptie was bij mij geen optie meer, daar ging ik helemaal niet lekker op. Huisarts heeft geschakeld met gynaecoloog en sinds een half jaar slik ik dus tranexaminezuur tijdens de menstruatie en dat maakt echt een enorm verschil :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:07

Berdien schreef:
Dat is een middel dat wordt ingezet bij heftige menstruatie, het zorgt voor een stolling waardoor de hoeveelheid bloedverlies fors afneemt. Je neemt het tijdens de drie heftigste dagen van je menstruatie. Hormonale anticonceptie was bij mij geen optie meer, daar ging ik helemaal niet lekker op. Huisarts heeft geschakeld met gynaecoloog en sinds een half jaar slik ik dus tranexaminezuur tijdens de menstruatie en dat maakt echt een enorm verschil :j

Oh bijzonder. Dat werkt dus goed, fijn!
Ik denk niet dat GLP 1 hier iets mee van doen heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:12

Dat denk ik ook niet, maar ik wilde het wel genoemd hebben richting Wellis. Het is toch een medicijn dat je gebruikt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:19

De medicatie vertraagd de maaglediging. Er is al bekend dat het daarmee invloed kan hebben op ac, dus kan me best voorstellen dat dat ook kan gelden voor jou medicatie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:24

Geen idee! Maar dat is mooi aan hen om dat uit te zoeken :j Het is niet hormonaal verder. Heb nog geen bericht gehad, volgt vast vanzelf :j

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:59

Zojuist mijn eerste dosis toegediend. Vond het rete spannend, maar uiteindelijk stelde het niet veel voor. Nu afwachten of ik iets ga voelen of niet :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:58

mnka schreef:
Zojuist mijn eerste dosis toegediend. Vond het rete spannend, maar uiteindelijk stelde het niet veel voor. Nu afwachten of ik iets ga voelen of niet :o

Spannend!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:07

Ibbel schreef:
Het zou niet mooi zijn als een apotheek bepaalde of een geneesmiddel nodig is - die weet de diagnose niet eens (en hoort die ook niet te weten).

Ik had daar laatst al wel weer een discussie over (maar gelukkig op internet en niet over mijn eigen situatie) dat een apotheker vond dat hij de aangewezen persoon was om Medische Noodzaak te kunnen bepalen of niet. Daar had de apotheker namelijk wel instrumenten voor om dat te beoordelen. Nou echt niet, een apotheek kan niet eens bloedonderzoek voorschrijven voor zover ik weet. (Terwijl dat toch voor een aantal middelen echt de manier is om de werkzaamheid te beoordelen.)
Dat vond 'ie maar moeilijk om toe te geven, terwijl dat toch gewoon de realiteit is, geen mening.

Bijzonder dat er dan zoveel verwarring ook is over wat de verantwoordelijkheden en mogelijkheden zijn - en iets teveel patienten die ergens tussen kastje en muur klem komen te zitten.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:16

Ik vind de apotheek sowieso echt vreselijk. Je staat er zo een uur en ze weten het altijd beter. Mijn broertje was vroeger echt ziek, incl meerdere ziekenhuisopnames. Dan wilde zo'n apotheek assistentje bepalen dat zijn dosis medicatie te hoog was. Dag :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:18

Maar als dat “assistentetje” het niet signaleert is de wereld ook te klein. Dat is wel hun functie. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitlevering en een laatste controle op de dosering. Want ja waar mensen werken worden soms fouten gemaakt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:23

secricible schreef:
De medicatie vertraagd de maaglediging. Er is al bekend dat het daarmee invloed kan hebben op ac, dus kan me best voorstellen dat dat ook kan gelden voor jou medicatie.

Hier wil ik even op inhaken.. Ik heb hier toevallig afgelopen week contact over gehad met mijn ha, omdat dit wel een zorg van me was.. Maar hij zegt dat dit niet bewezen is..

AC is enkel niet effectief bij diarree/overgeven..

Edit: post aangepast..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 14-05-25 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:27

Maar als de maag lediging is vertraagd dan zouden pijnstillers toch ook minder snel werken, of zeg ik dat verkeerd? Ik merk geen verschil als ik een pijnstiller neem, werkt net zo snel als anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:05

Medicatie wordt over het algemeen in de darmen opgenomen. Als de medicatie niet wordt afgebroken door een langer verblijf in een zure omgeving zou je hooguit pas wat later effect kunnen merken, omdat het pas later in je bloedbaan terecht komt.
Ik heb geen idee of er (veel) medicatie is dat een kort verblijf in maagzuur wel kan hebben maar een langer verblijf niet. Maar daar zou een eventueel verschil dan uit voort moeten komen. Niet uit langer in de maag zitten.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:44

nine1987 schreef:
secricible schreef:

Hier wil ik even op inhaken.. Ik heb hier toevallig afgelopen week contact over gehad met mijn ha, omdat dit wel een zorg van me was.. Maar hij zegt dat dit niet bewezen is..

AC is enkel niet effectief bij diarree/overgeven..

Edit: post aangepast..

Eli Lilly adviseert alleen de eerste 4 weken na beginnen en ophogen aanvullende anticonceptie te gebruiken.

Het is inderdaad niet bewezen, maar ook niet echt onderzocht. Het zijn theoretische aannames.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:50

Vraagje trouwens..

Ik zou morgen weer moeten prikken, maar ik wil 'm eigenlijk naar zaterdag verplaatsen en die dan als vaste prikdag aanhouden.. Is dit heel erg?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:03

Ik heb dat ook regelmatig gedaan, dat kan geen kwaad.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:14

Ibbel schreef:
Medicatie wordt over het algemeen in de darmen opgenomen. Als de medicatie niet wordt afgebroken door een langer verblijf in een zure omgeving zou je hooguit pas wat later effect kunnen merken, omdat het pas later in je bloedbaan terecht komt.
Ik heb geen idee of er (veel) medicatie is dat een kort verblijf in maagzuur wel kan hebben maar een langer verblijf niet. Maar daar zou een eventueel verschil dan uit voort moeten komen. Niet uit langer in de maag zitten.

Ik ken geen medicatie die daar niet tegen kan. Wij nemen dus ook geen speciale voorzorgen bij start van glp1 of tirzepatide.

Orale anticonceptie is bewezen verminderd werkzaam na gastric bypass, omdat dan een stuk darm wordt overgeslagen waardoor oppervlakte waar opname plaatsvindt kleiner wordt.
Bij de medicatie verwachten we dit effect niet (tenzij braken/diarree als bijwerking), want de medicatie komt gewoon door je hele maagdarmstelsel. Dat is wsl ook de reden dat er niemand zijn tijd heeft besteedt aan uitvoeren van dit onderzoek ;)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:39

Inderdaad en blijkbaar worden er ook niet massaal onverwachte zwangerschappen gemeld.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:03

Polar schreef:
Ik heb dat ook regelmatig gedaan, dat kan geen kwaad.

Dat geeft de burger moed.. Bedankt.. :)