Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 17:49

Ahhh wat poedersuiker zeg. Dat stukje acceptatie is ook rouw en rauw. En het is loslaten van wat je zou willen, van je dromen, van je toekomst. En dat is natuurlijk knetter moeilijk.
Bij mij helpt het om dan even bewust met mijn lijf bezig te zijn. Mijn benen vast te pakken, druk erop te zetten etc.

Vandaag ook wel weer een zware dag door de migraine. De medicatie sloeg weer aan dus ik heb even boodschappen gedaan, ik moest echt brood halen. Dus even snel gedaan, en ik heb het overleefd. :')

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:42

Telpeva schreef:
Even een ego post om wat van mij af te schrijven.
Vandaag had ik de laatste controle afspraak in het ziekenhuis, en het was wel confronterend. Het was echt maar een heel simpele vraag die de arts stelde: we zijn nu een jaar en 2 maanden verder sinds je operatie. Welke van je twee armen is nu de sterkste?
Uiteraard kon ik daar antwoord op geven... En tegelijkertijd wat het dus zo confronterend dat ik het nu niet meer uit mijn hoofd krijg. Links is sterker. Links is zeker 3x zo sterk, en in tegenstelling tot rechts... stabiel. Dit zegt natuurlijk iets over de genezing van rechts, want ik was altijd rechts en rechts is de kapotte en geopereerde kant. Dit zegt iets over hoe slecht mijn rechterarm nu werkelijk is. Ergens komt het binnen, en ergens merk ik dat mijn hoofd hierop blokkeert, alsof het accepteren dat de boel zodanig kapot is echt geen optie is.

Er kan niets meer worden gedaan.
Idem voor de kou intolerantie aan die kant, ook dit is permanente zenuwschade.

Tijdens het schrijven van deze tekst kon ik even huilen, en ik merk dat ik nu weer volledig blokkeer en emotieloos ben. Een heel aparte sensatie.

Dit is echt poedersuiker met een grote K.
Echt vreselijk als het allemaal niet wil en ze kunnen niks meer doen, je blijft toch altijd ergens hopen op verbetering.

Sterkte ermee, is weer verwerken :knuffel:

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:32

Zo'n confrontatie komt dan wel binnen Telpeva, zeker omdat dit de eindstand schijnt te zijn. Ik weet even niet meer waar je aan geopereerd bent en of je dat hier wel geschreven had. Je bent ook nog hartstikke jong.

Voor mij is het andersom, rechts meer kracht terwijl ik linkshandig ben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:12

Ik ben gezegend met zenuwbeknellingen in beide armen, rechts is het ergste aangedaan. De medische term is ulnaropathie. Wat ik in de praktijk er van merk is dat mijn rechterarm constant 'onder stroom' staat, vergelijkbaar met het gevoel wanneer je telefoonbotje in je elleboog stoot, zo'n verkrampende stroomstoot waarbij de boel gaat tintelen. Daarnaast ook het gevoel alsof je ledemaat slaapt, ken je het gevoel wanneer je been slaapt en dat je erop wilt staan maar dat je er zo goed als doorheen zakt? Dat allebei tegelijkertijd.

Die meest kapotte arm, rechts, daaraan ben ik vorig jaar dus geopereerd, daar is de armzenuw vrij gelegd (weefsel eromheen weggehaald zodat de zenuw meer ruimte krijgt).

Bedankt voor de lieve reacties

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 00:13

Oh dat klinkt heel naar. Is de zenuw lam leggen geen optie?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:20

De operatie was gelukkig al succesvol tegen het grootste deel van de pijn! De pijn die ik nog heb is over het algemeen te managen, soms zou ik wensen dat ik een werkende pijnstillers had maar die momenten vallen tegenwoordig gelukkig mee.

Vorig jaar in de paar maanden voor de operatie was mijn pijn wel heel heftig, dit is gelukkig verleden tijd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:10

Earth schreef:
Oh dat klinkt heel naar. Is de zenuw lam leggen geen optie?

Ik heb nog even over deze vraag na zitten denken, bedoel je hiermee zo'n injectie zoals wat ze ook kunnen doen in de pols bij mensen met carpaal tunnel? Zo ja dan is dat inderdaad iets waar ik naar heb gevraagd maar toen werd aangegeven dat er in de elleboog te weinig ruimte is, en kans op extra schade aanzienlijk wanneer ze dat zouden doen, de arts zei dat dat in mijn geval geen mogelijkheid is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 14:10

Ja dat weet ik niet precies hoor. Maar ik weet dat ze bij chronische pijn wel eens een injectie geven om de zenuw lam te leggen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:42

Dat klinkt heel naar Telpeva. Ik heb een keer mijn linker elleboog gebroken en toen kreeg ik kramp, net zoals wanneer je kuit in een kramp schiet. Ik wist toen al niet waar ik het zoeken moest maar jij hebt dus doorlopend zo'n nare pijn.
Zware pijnstillers verliezen een deel van hun werking als ze doorlopend gebruikt worden. Bij mij werkt tramadol minder goed dan bij iemand die het maar tijdelijk gebruikt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:18

De middelen die tegen de pijn zouden kunnen werken zou ik dagelijks moeten gaan slikken maar die middelen vind ik ook vrij heftig en dat geeft ook weer kans op allerlei bijwerkingen, vandaar de keuze om zonder door te gaan. Over het algemeen is het te managen zo :)

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:05

Ik meld mij ook graag.
Heb fibromyalgie in combinatie met het hypermobiliteitssyndroom, zwakke rug en zwakke knieën. Alsof dat niet genoeg is ben ik ook bekend met psychische klachten. Ben vroeger erg depressief geweest en helaas komen deze klachten met regelmaat terug, vooral in de winter.
Momenteel onwijs veel lichamelijk klachten. Heb elke week fysio. Nu zoveel pijn dat ik al 2 dagen thuis ben van werk (werk in een tuincentrum in de horeca, onwijs drukke en fysieke baan). Ga gelukkig vanaf januari 4 dagen werken ipv 5. Maar word echt even helemaal gek van de pijn |o

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:51

Charr91 dat is geen fijne combinatie, hopelijk gaat een dag minder werken je een beetje helpen :(:)

Net ergens geen fijne opmerking gelezen... Niet leuk

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 00:02

Jeetje char heftig hoor. Sterkte. En dat je nog zoveel werkt, lukt dat verder allemaal wel?

Vanavond naar repetitie geweest. Ik twijfelde want ik was heel erg moe en ik heb tot net voordat ik weg moest geslapen, maar toch gegaan en dat was onwijs leuk. We hebben veel improvisatietheater gedaan en dat vind ik helemaal heerlijk om te doen. Wel heb ik erg veel last van mijn lijf, ik blijf pijn houden van mijn nek naar mijn schouder en daardoor krachtverlies in mn arm. Elke week de fysio helpt even maar dan verder in de week krijg ik toch weer last -O- STOM.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:51

Earth schreef:
Jeetje char heftig hoor. Sterkte. En dat je nog zoveel werkt, lukt dat verder allemaal wel?

Vanavond naar repetitie geweest. Ik twijfelde want ik was heel erg moe en ik heb tot net voordat ik weg moest geslapen, maar toch gegaan en dat was onwijs leuk. We hebben veel improvisatietheater gedaan en dat vind ik helemaal heerlijk om te doen. Wel heb ik erg veel last van mijn lijf, ik blijf pijn houden van mijn nek naar mijn schouder en daardoor krachtverlies in mn arm. Elke week de fysio helpt even maar dan verder in de week krijg ik toch weer last -O- STOM.

Bedankt allemaal.
Ben het weer aan het proberen maar die pijn overheerst zo erg. Geen enkele pijnstiller helpt ook. Heb er mentaal ook flink last van. Ik wil zo graag, maar mijn lichaam werkt niet mee.
Heb nu de zwaarste pijnstiller die je kan krijgen van de drogist en het komt er gewoon doorheen. Morgen weer naar de fysio.
Werken is zwaar, elke dag. Vooral 5 dagen aaneengesloten. Daarom ga ik een dag minder. Maar vrees dat ik op korte termijn dit werk niet meer ga volhouden ;(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:18

Welke pijnstiller is dat dan Charrr?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:49

Dat is geen fijne combinatie Char. Heb je echt pijnstillers van de drogist en niet de huisarts ? Dan zullen die niet al te sterk zijn.

Vandaag bij de orthopeed geweest, de breuk is goed genezen maar door mijn andere aandoeningen blijft de schouder een probleemgeval. Hij vroeg of ik een cortisone spuit zag zitten en dat wilde ik wel. Nu maar afwachten of dat gaat helpen want dit is niet te doen zo.

Later op de dag belde de huisarts. Ik heb een te hoge cholesterol en te veel ijzer in mijn bloed. Van de laatste wist ik niet eens dat dat kon. Dat wordt er dus weer een pil bij om te slikken. Zo blijf ik wel lekker bezig :(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 20:22

Nooit geweten dat je ook teveel ijzer kunt hebben. Kan dat een te hoge bloeddruk veroorzaken oid?

Ik heb een hele heftige sessie achter de rug bij de Haptotherapeut. Ik kreeg een PTSS reactie en die was redelijk heftig. Bijna altijd als ik iets verwerk of ergens om huil is het oud zeer waarvan ik me soms van kan los koppelen, maar dit trauma was echt heel erg in het nu.
De therapeut triggerde me om de confrontatie aan te gaan, maar daar blokkeerde ik compleet. Ik wilde liever dood liggen en niks meer doen. Ik kon niks meer zeggen, niet meer praten. Het voelde zo hulpeloos. Zo voelde ik me altijd als mijn vader weer boos op me was. Ik wist dat ik niks kon beginnen, dus zei ik maar niks. En dat heb ik altijd zo gedaan.
Dus daarna was ik helemaal van de leg. En nog steeds. Het is nu de vraag hoe kan ik dit aanpakken. Maar daar ga ik eens rustig over nadenken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:34

@ Earth :knuffel:
Heftig zeg.
Maar misschien wel goed dat het nu aan de orde komt, kan het verwerkt gaan worden.

@ Percy
Fijn dat het bot is geheeld.
Maar balen dat de rest niet meer beter kan worden.
Hopelijk geeft de spuit wel verlichting.

@charrr91
Ik wil je helemaal geen welkom heten in dit topic...niemand niet.
Je snapt 'm wel hè?

Dus toch maar welkom dan :)
Maar pff wat heftig zeg die combinaties.
En dan zulk fysiek werk erbij is nog extra.
Ooit gedacht aan wat lichter werk? Want eigenlijk is minder werken niet verstandig...zegt de tuthola die dat ook heeft gedaan hoor. Want als je dan uitvalt kijken ze naar die laatste uren en loon.
Hopelijk gaat deze pijnstiller je wel wat helpen.

@telpeva
Bij jou schiet het ook niet op zeg..bah bah. Zo naar aan je handen die je bij alles gebruikt.
Fijn dat de operatie wel wat heeft gedaan. Maar echt niet fijn als ze dan zeggen dat dit het hoogst haalbare is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 20:43

Ja het is ook oké, hier kan ik wel wat mee. Het is wel bijzonder hoe je dat op een lijfelijke manier aanspreekt. Want hier had ik met praten nooit bij kunnen komen.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:20

@DuoPenotti Ik snap hem haha.
Ik slik naproxen. Volgens de drogist 1 van de zwaardere. Ik ga morgen met mijn fysio bespreken of ik pijnstillers via de huisarts kan krijgen (geen idee of zij dat mag bepalen, maar ze weet wellicht welke beter zijn), aangezien gewone pijnstillers gewoon niks doen.
Zeker heb ik gedacht aan lichter werk maar kan normaal best goed tegen pijn. Klinkt super zielig maar heb al vanaf mijn 14e gewrichtspijn. Alleen nog niet zo erg gehad zoals nu. Heb een burn-out (ook nog :+ ) achter de rug dus misschien is mn lichaam hier nog niet helemaal bovenop

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:21

Earth, een te hoge ijzer kan blijkbaar extreme vermoeidheid geven en nog wat zaken. Hoge bloeddruk weet ik niet, zonder medicatie is mijn bloeddruk wel veel te hoog.

Charr, naproxen is een nsaid die zowel pijnstillend als onstekingsremmend werkt. Bij langdurig gebruik heb je een maagbeschermer nodig. Pijnstilling van de huisarts is een veel beter idee.

Dit klinkt als een soort van doorbraak Earth, hoop dat het ook zo is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 00:18

Die paniek, het afgrijzen
Alsof je opstijgt, gedragen door wanhoop
Diep in de hoek gedreven, kruipend langs de muren
Schreeuwen zonder geluid, oorverdovende stilte
Je wilt verdwijnen, maar ook nergens heen
Hier is waar je moet zijn, maar niet kunt
Het doet pijn, alsof zwart door je aderen loopt
De ander, zo veel
Onwetend, in wat hij aanricht
Ik word kleiner, en kleiner
Totdat ik er niet meer ben, niet echt
Alleen nog omhulsel, lichaam
Maar mijn ziel is dood, stil
Als een geest, zweef ik
Kapot gemaakt, met liefde.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 00:25

Ik ben steeds aan het denken hoe kan ik verwerken wat ik gisteren heb doorgemaakt. Ik probeer (niet te hard) te kijken naar wat ik nodig heb. Ik merk dat er een algemene doodsangst boven is komen drijven. Alles voelt eng, moeilijk, negatief, naar. Dus deze angst sijpelt aardig ver door, ik voel m ook in mijn hele lichaam. Ik probeer als ik de angst voel hard NEE te zeggen, iets wat me gisteren niet lukte. Gewoon random in de ruimte, maar zelfs dat is al een hele opgave. Als ik het gedaan heb komt er een soort paniek binnen, alsof ik nu de volle laag krijg. Goed gevalletje PTSS dus.
Dit komt door de angst van mijn boze vader. Hij werd altijd boos, ook al had je niks gedaan, ook al had je er niks me ete maken. En er tegenin gaan had geen zin, dan maakte je de tiran in hem los dus liet je het gebeuren. Maar dat creëert dus een bepaalde doodsangst. Want een ouder moet je veiligheid bieden, en dat doet hij niet. Sterker nog, je voelt je in levensgevaar. In mijn dromen heb ik hem een aantal keer gedood, omdat ik moest overleven. Nu ik dit schrijf, komt dat gevoel steeds meer naar boven, die totaaale paniek, totale doodsangst. Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je in een instortend gebouw zit en langzaam geplet wordt door het dak. Totale ontreddering. Maar dan tegelijkertijd doodstil blijven omdat je geen geluid kan, mag maken. Stil liggen en dood zijn, dood gaan. Elke keer weer. Dat stompt wel af. Dat Vermorzeld alles in je. Maakt alles helemaal kapot, totdat het stuk is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:55

Bah Earth, wat ontzettend naar dat het je zo zwaar is gevallen..
Ik zou je graag willen helpen, ik weet niet hoe maar een luisterend oor kan ik zijn voor je

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 02:17

Sorry dat ik niet vaak reageer, ik weet niet altijd goed wat ik overal op moet zeggen omdat ik met veel dingen geen ervaring heb, of juist wel maar ook niet weet wat je er aan kunt doen.

Wat vervelend dat het bij jullie weer niet lekker gaat.. Hoe gaat het nu, Earth? Heb je het al een plekje kunnen geven? Of nog steeds heel moeilijk? En wat is dat moeilijk, Telpeva.. Dat lijkt me heel moeilijk om te horen/ervaren en mee om te gaan. En ook voor jou, Percy. Weten dat het niet meer beter wordt is vreselijk. Onzekerheid ook, maar dan heb je nog iets van hoop. Heb jij nog andere pijnstillers kunnen krijgen die jou beter helpen, Charr?

Ja, en hoe het met mij gaat, geen idee eigenlijk. Vorige week en de week daarvoor was ik echt weer moe, dat gaat nu wel weer goed. Waarom, geen idee. Misschien toch een virusje erbij ofzo zonder dat het verder echt gevolgen had. Maar ik ben zo snel geïrriteerd, en ik weet niet waarom. Ook dingen die me eigenlijk niet zouden moeten irriteren. Of dat iets of iemand mij irriteert wat dan ook wel terecht was, maar dan blijft dat heel lang bij me. En ik kan ook echt boos worden dan, als ik me zo vreselijk geïrriteerd voel. Dan hoeft er maar dit klein beetje extra te gebeuren en ik word boos. En dan houd ik me nog in, want vanbinnen sta ik dan op ontploffen. Maar nogmaals, ik weet niet waarom, ik heb geen idee. Vorige week gooide ik het nog erop dat ik ook weer erg moe was en dat ik anders maar deze week even een dag helemaal niks zou moeten doen. Maar ik ben nu niet meer heel erg moe. Dus daar kan ik het niet op gooien nu. Ook niet elke dag hoor, soms ben ik ook echt wel vrolijk. En nu ben ik dus ook nog eens boos op mezelf dat ik zo snel geïrriteerd ben, soms ook zonder goede reden.