Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 11:57

Lisitano goed gedaan!

Samantha ik dacht al, die gaat flink last krijgen van die val. Rustig aan doen.

Puera ook lekker gedaan.

Wat een prestatie van Sifan. Helaas heb ik het niet gezien, ik was zelf aan het lopen.
Ging echt tien keer beter dan afgelopen donderdag. 25km gelopen met 350 hoogtemeters en bijna alleen single tracks. Veel uitkijken voor bramen en brandnetels die lekker in mijn benen hingen.
Na 15km even een pauze gehouden bij de auto om wat koels te drinken.

Ow bah wat een hitte Namiro. Ik heb er ook zo'n hekel aan. Ik hang de vlag uit als het herfst is. Morgen met mijn nieuwe baan beginnen en mijn klas inrichten met 32 graden. Ook niet iets waar ik naar uit kijk.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:08

Tiggs schreef:
Ja ik schakelde precies bij de laatste twee kilometer in, was heel vet!

Ik heb de laatste 10 minuten net even zitten kijken. Knap zeg, zo berekenend.

SV, gets, mag jij morgen alweer starten?
Wat vroeg zeg.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 12:50

Een week voorbereiden en vergaderen en de week erna komen de kinderen.
Best zin om aan mijn nieuwe baan te beginnen hoor, maar vakantie blijft gewoon leuker.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:00

Heel knap van Sifan!

O echt, waar lees je dat, dat er met de pijlen is gerommeld?
Ik heb m gewoon gemist, samen met een paar anderen. Bij laatste 2 km ongeveer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:47

Ik kreeg bij de finish de vraag of we goed waren gelopen op de 35 km, en bij ons is het goed gegaan, maar wij hadden beide ook de route op ons horloge die we in de gaten hielden. We hebben driemaal mensen voor ons teruggeroepen omdat ze verkeerd liepen. Sommige stukken hingen er eigenlijk geen pijlen, maar wel linten verderop, dat maakte het verwarrend denk ik. Op sommige stukken waren er heel veel linten en sommigen minder, misschien hadden ze net te weinig om het goed uit te zetten. Gpx route er ook bij houden is dus wel een aanrader.

Sherivey, knap tempo met zulke omstandigheden!

Koekie, sloom ben je nooit zodra je meer doet dan zitten, denk ik dan maar :D

Puera, hopelijk heb je vandaag een lekkere loop!

Ninus, wat vervelend dat je hartslag niet omlaag wilde. Wel heel goed dat je naar je lichaam hebt geluisterd en niet hebt gepusht, dat is soms best lastig! En ja, de omgeving was wel echt heerlijk!

Samantha, jeetje, flinke klap heb je gemaakt! Maar lekker gelopen! Mijn snelheid is op de weg ook iets sneller, al ben ik met trailruns niet veel langzamer, maar dat komt denk ik ook doordat ik redelijk veel trails en hoogtemeters loop inmiddels.

Ieris, fijn om te horen dat het wel weer beter gaat met Suus! En wat lief dat je zoontje mee was.

Leonie, veel plezier!

Lisitano, wat goed! Fijn dat je zo vlot weer flink kan lopen na je bevalling.

Goof, goed om even pauze te houden, het is ook wel echt warm vandaag!

Bah Namiro, dit klinkt allemaal niet prettig! Ik sluit me ook aan bij team herfst.

Jaa wat een prestatie van Siffan! Ik moet nog terugkijken, maar heb wel een kort filmpje van de finish gezien. *\o/*

Gister de 35, of werd 36,5, kilometer van de Austerlitz trail gelopen en daarmee mijn verste afstand! Heb niemand meer gespot, maar ging ook vrij snel door mijn vriend en de camper.

Ik vond het warm en pittig, maar heb wel heel steady gelopen. Elke 5 km tussen de verzorgposten even gewandeld om wat te eten. Bij 28 km werd het zwaar, we hadden een verzorgpost verwacht bij de 30, maar die was pas bij 32 km. Dat waren opeens hele lange en zware kilometers. := Vanaf dat punt begon ik ook wel mijn benen te voelen, het ging niet vanzelf, maar ben blij ook een keer dat punt te bereiken en weten hoe dat voelt. Heup, knie, voet, alle aanhechtingen deden even moeilijk. Verstand op 0 en rustig blijven lopen, toen vanaf 33 km ging het eigenlijk wel weer tot het einde. Waren ook hele leuke slingerpaadjes met wat korte heuveltjes, zwaar, maar loopt toch altijd wel vlot en leuk.
Route was sowieso echt fantastisch, heel veel single tracks, prachtige heide, maar ook heel veel schaduw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:53

Gaaf, wat goed gelopen joh.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 14:18

Super gelopen Suliko!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:59

Top gedaan Suliko!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:03

Suliko, wow knap gedaan in de hitte zeker voor je verste afstand ooit!
Zo te zien aan de nummers dezelfde organisatie als van de Groesbeek trail, daar hingen ook pijlen en linten door elkaar, en waren veel single tracks ook door bramen en brandnetels.
Goed dat je het rustig aan gedaan hebt, en tot het eind hebt volgehouden.

Goof, lekker rondje!

Sv, mooie trail met die hoogte meters! Baalen dat je morgen alweer aan de slag moet, vakantie voelt altijd te kort hé!

Lisitano, fijn dat je weer aan het lopen bent na de bevalling.
Hoe gaat het met je hond? Neem je die ook nog mee met cani running?

Hier vandaag 27km gelopen, rustig tempo.
Ik had echt veel water meegenomen, 2 liter, en alles op gegaan.
Bij de laatste kilometers werd het wel zwaar, het laatste stukje naar huis heb ik gewandeld, 30km zat er niet in vandaag.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:20

Lekker rondje, SV!

Toppie Suliko, gave foto’s!

Hele mooie afstand, ieris! Het is ook erg warm vandaag.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:19

Leuk jullie ervaringen van de trail! :D Heel knap de lange afstanden, zeker met dit weer!

Succes met je nieuwe baan morgen Supervixen!

Heb Sifan ook gekeken, wat een power vrouw, tranen in mijn ogen.
Hardlopen vandaag verzaakt, dan morgenochtend heel vroeg maar. :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:15

Top gelopen Suliko!
Leuke foto’s ook!

Ik vond het zeker voor herhaling vatbaar, zo’n trailrun. Ondanks m’n val haha.
Ik ga morgenochtend even lopen, kijken hoe dat voelt. Vandaag met fietsen en paardrijden voelde ik alleen m’n schouder. Mn knie wel met gaasje ingepakt, anders bleef m’n rijbroek plakken denk ik.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:20

Dames, ik probeer echt bij te lezen maar het gaat zo snel!

Ikzelf zal het hardlopen op n lager pitje moeten gaan doen. Ik ben inmiddels namelijk 9 weken zwanger van ons 2e kindje <3
Voor nu gaat het nog heel goed, maar merk wel dat het wat pittiger is, zeker met deze temperaturen {:}
Ik heb nog flink wat loopjes op de planning, ben benieuwd of die gaan lukken! Maar wel besloten me nu nergens meer voor in te gaan schrijven :')
Op de planning;
22 augustus - Seuterloop (plaatselijke loop van het dorp) 5km & 10km
6 september - Ladies Run Leiden 10km
22 september - Dam tot damloop 10EM
6 oktober - Singelloop Breda 10km
10 november - Last Runner Standing rondes van 4km of 5km, zo vaak je kan (max 10)
16 november - Zevenheuvelennacht 7km
17 november - Zevenheuvelenloop 15km

Dus nog een flinke lijst :')
Ik ga zien of het me allemaal nog gaat lukken, en zo niet, dan geef ik mn startbewijs wel weg. Of ik ga keuzes maken (bij de zevenheuvelen bv maar 1vd2)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:43

Dat zijn best nog wel veel lopen Iirrssjjee.

Ik zoek in september of als het echt niet anders kan in oktober nog een halve marathon waar je 3 uur over mag doen. Degene die ik in de planning had was een kleine, maar is gecancelled. Natuurlijk kan ik het gewoon zelf lopen, maar ja, dat heb ik al 3 keer gedaan en wil het graag officieel doen. En een medaille is altijd leuk als herinnering (kan ik ook voor een paar euro laten maken natuurlijk, maar toch is een officiele run leuker).
Ik weet dat de zevenheuvelentrail kan, maar dat is een trail met hoogtemeters. En of je dan die 6km per uur kunt halen, ik heb geen idee. Ik maak hier nooit hoogtemeters omdat het hier zo vlak is als het maar kan.

Ik heb me verder voor niets opgegeven nu, kijk altijd op korte termijn. Had me dus donderdag opgegeven voor de 7 km op vrijdag.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:49

De singelloop in Breda heeft ook een halve marathon afstand ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:53

iirrssjjee schreef:
De singelloop in Breda heeft ook een halve marathon afstand ;)

Het is wel meer dan 3 uur rijden vanaf mijn huis, maar de starttijd is wel gunstig, pas in de middag. Maar kom wel met de auto dus, die moet ik dan ergens kunnen parkeren. Daar moet ik nog even naar kijken dan.

3 uur bruto, wat betekent dat? Is dit de tijd na startschot of de tijd vanaf dat je over de startstreep komt? Want soms zijn startvakken heel erg groot (ik probeer altijd geheel voorin te staan, haat het om achterin te starten). Vrijdag waren er mensen meer dan een minuut na het startschot pas over de startlijn. Bij mij was dat een paar seconden. Dat maakt heel veel uit ook. En ik zal echt heel stevig moeten door lopen wil ik die 3 uur halen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:09

Wauw wel 1 minuut... :+ dat is letterlijk niks.... Wel vervelend dat je zo ver mogelijk voorin start. Je loopt anderen gigantisch in de weg daardoor.... Pak die 2 minuten gewoon en start gewoon een beetje achterin.... Dan loop je niemand in de weg, ook jezelf niet..... Bruto is vanaf het startsein, maar als je er 3u over mag doen en je weet niet of dat haalbaar is, waarom zou je dan uberhaupt NU een halve marathon willen lopen? Train nog even door en doe het volgend jaar als je het wel binnen die 3 uur kan halen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:24

iirrssjjee schreef:
Wauw wel 1 minuut... :+ dat is letterlijk niks.... Wel vervelend dat je zo ver mogelijk voorin start. Je loopt anderen gigantisch in de weg daardoor.... Pak die 2 minuten gewoon en start gewoon een beetje achterin.... Dan loop je niemand in de weg, ook jezelf niet..... Bruto is vanaf het startsein, maar als je er 3u over mag doen en je weet niet of dat haalbaar is, waarom zou je dan uberhaupt NU een halve marathon willen lopen? Train nog even door en doe het volgend jaar als je het wel binnen die 3 uur kan halen...

Omdat ik er NU aan toe ben. Ik moet nu theoretisch binnen 3 uur kunnen halen en train er dus voor, inmiddels al 17 weken dat ik een schema er voor volg (wat officieel 18 weken is, maar je kunt de einddatum naar achteren schuiven). Als ik dan 6 oktober een halve loop, dan ben ik 24 weken met een schema bezig. Dan moet die 3 uur lukken. Maar ik ben gewoon geen snelle loper meer helaas. Ik volg een schema om binnen 2.5 uur te finishen, maar dan moet ik mijn snelste 10km tijd keer 2 doen en dat gaat echt niet lukken. De Garmin Coach geeft overigens nog steeds aan dat het haalbaar is, maar de raceprognose niet eens. :+

En in een startvak mag je vaak zelf weten waar je staat. De 1 start liever achteraan, een ander liever vooraan. Ik stond vrijdag op de 4e rij. Dat was een prima plek. Dus ook niet geheel vooraan, maar ook niet geheel achteraan.

De halve staat dus gepland en dan kijken of ik verder wil of het toch bij kortere afstanden als een 10km ga houden. Ik ben niet van plan te stoppen in ieder geval. Ik wil ook sowieso nog sneller worden op de 10km. Maar stiekem kijk ik ook naar een marathon volgend jaar.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-08-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:26

Gefelie Irisje!

Op Loopjeloopje.nl staan vrijwel alle evenementen van het Noorden, germie. Misschien kende je die site ook al.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:27

Je geeft zelf aan dat je niet weet of je binnen de 3u gaat redden, mi ben je er dan nog niet klaar voor. Maar alles wat hierover word gezegd is toch tegen dovemansoren, dus ik ga het hier lekker bij laten :evaw:

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:27

Puera schreef:
Gefelie Irisje!

Op Loopjeloopje.nl staan vrijwel alle evenementen van het Noorden, germie. Misschien kende je die site ook al.

Dankjewel <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:29

Puera schreef:
Gefelie Irisje!

ja, maar kon daar geen halve op vinden zo die geen eindtijd heeft. Thesinge heeft 2.5 uur helaas. Roldertorenloop is vol. Zevenheuvelentrail is dus met hoogtemeters waar ik enorm over twijfel omdat ik daar niet op train. Ik zal de lijst nog eens doorspitten.

En irrissjee, ik heb al 21km in 3 uur en 4 minuten gedaan in een training. Dat was een training, dan moet 3 uur in principe lukken. Maar ik heb altijd graag extra tijd zeg maar. Komt ook door een onzekerheid die ik altijd heb, terwijl dat niet nodig zou hoeven zijn.

De singelloop staat in ieder geval nu op de shortlist. ;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:33

Germie, al eens naar de evenementen gekeken van Trailrun Events? Die hebben in september en oktober meerdere HM afstanden. Dan start je in een eigen tijdsblok, lekker rustig, en ze hanteren geen tijdslimiet (wellicht bij het laatste startblok), dus je kan er dan heel de dag over doen als je voor een vroeg startblok kiest. Dan maken eventuele hoogtemeters ook niet meer uit. Medaille kan je kopen.

Overigens vind ik het ook niet echt sociaal dat als je een langzamere loper bent, je per se voorin wil starten. Iedereen loopt met andere doelen, dat is prima, maar er zijn nu eenmaal bepaalde normen om de doelen van een ander te respecteren.
Als die paar minuten binnen een tijdslimiet van 3 uur het verschil gaan maken, dan zou ik vooral een ander evenement kiezen.
De singelloop in Utrecht baseert je startvak trouwens wel op de tijd dat je denkt erover te doen, die moet je vooraf opgeven en volgens mij doen meer wegwedstrijden dit.

Ieris, wel weer mooi 27 km in de benen! En dat in die hitte joh.

iirrssjjee, gefeliciteerd! Ik hoop dat je nog een tijd kan genieten van het rennen, leuke plannen heb je in ieder geval.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:00

Nee, ik ken die trailrun events niet. Dat komt ook omdat ik natuurlijk pas dit jaar weer begonnen ben met wat runs (heb nu het lef weer zeg maar, en de mogelijkheid fysiek, dat lukte gewoon eerder niet). Maar het lijkt er inderdaad op dat je geen tijdslimiet hebt. Dat is wel mooi dan. Blijft natuurlijk dat ik niet gewend ben om alleen maar te trailen, maar goed, zonder tijdslimiet wordt het wel makkelijker.

Meestal hebben ze bij grote runs waves en dan kun je in het startvak zelf je plekje kiezen. Dus dat doe ik dan ook, niet geheel vooraan, maar zeker niet helemaal achteraan. Niets raars dus.

Vanavond ga ik weer met m'n trainer lopen. We hebben afgesproken op een plek waar ik nog nooit geweest ben, maar wat volgens hem wel mooi lopen is.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-08-24 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:10

Dit is de kalender van Trailrunning Events, die werken dus standaard met meerdere startblokken van een uur en zonder tijdslimiet en hebben evenementen door heel NL. https://www.trail-running.eu/events/

Je hebt ook de algemene trailrun kalender, daar staan evenementen van meerdere organisaties in. De meeste hanteren geen tijdslimiet. Sommigen wat grotere evenementen wel, bijvoorbeeld de Koning van Spanje trail van MudSweatTrails. Maar ook daar waren er genoeg mensen die over de tijdslimiet gingen en nog gewoon een medaille krijgen, het is allemaal niet zo streng, vooral niet als er op de dagen ook ultra afstanden mee doen die vaak pas in de avond finishen.
https://trail.nl/pages/trailrun-kalender