Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:15

Ik zeg dan eerder sociale dingen af of schuif ik op. Ook niet altijd hoe het hoort natuurlijk

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:31

Gister kleren gepast van een aantal jaar geleden. Toen was ik x kg slanker, maar ik sportte toen niet. En op een jumpsuit en rokje na, past alles nog! Zelfs het jurkje waar ik diploma uitreiking in had 6 jaar geleden.

Dus ik ben niet alleen maar in vet aangekomen maar zeker ook in spier. En dat voelt goed!

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:54

Oh dat is netjes! Fijn *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:50

Ik weet dat het geen afval topic is, maar ik ben bijna bij mijn eerste streefgewicht! *\o/*

Ik merk alleen wel dat ik qua sporten echt lekker ga, maar het misschien toch te veel is. Sowieso had ik al met roeien met barbell last van mijn pols (ik heb een ecu tendinitis gehad door het vele muizen op werk). Dan is mijn knie vervelend met springen etc. Die blessure heb ik opgelopen door op een westernzadel (spreken over oktober) te rijden met te korte beugels. En nu merk ik ook dat mijn duimen beginnen te protesteren. Het voelt als spierpijn thv cmc1 gewricht. Ik weet wat de boosdoener is: borst oefening met zon gekke beweging bij de bodypump. Daar is de klacht voor het eerst gekomen. De druk van de dumbell icm die beweging. En ik ben sowieso wat instabiel in mijn duimen dus ik denk dat ze te ver doorgeduwd worden en dus de banden/pezen te ver op rek komen.

Maarja.. ik ga echt lekker. Ik val af. Bouw spieren op. Dus ik wil niet minderen. Misschien dan die oefening laten zitten of minder gewicht pakken.
Knie ben ik nu al minder aan het belasten door dus niet te springen en lunges zonder gewichten.

Hoe doen jullie trouwens burpees? Mijn duimen vinden daar dus nu ook wel wat van...
Zou eigenlijk een fysiotherapeut eens mee moeten kijken. Samen met mijn kennis over de hand zouden we misschien een eind komen. Al weet ik ook dat het echt heel moeilijk is om bepaalde oefeningen zo an te passen, dat het beter is voor de handen. Dan gaat het effect namelijk verloren...

Ik kan mijn duimen tapen. Maar ik denk niet dat het probleem is dan ze naar binnen klappen. Maar te ver naar buiten en tja.. die tape gaat dat niet tegenhouden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 07:48

Wat goed Zertab! *\o/* lekker bezig!

Wat betreft pijntjes, ik heb ook een aantal oefeningen aangepast toen ik zwaarder ging trainen (hypermobiliteit), soms ben ik gewisseld van losse gewichten naar een apparaat. Losse gewichten vind ik zelf fijner, maar het heeft wel geholpen. Daarnaast ben ik wel de desbetreffende spiergroepen gaan trainen met oefeningen van de fysio (enkels/polsen voornamelijk) en heeft er iemand meegekeken naar hoe ik de oefeningen uitvoer. Daar was ook nog winst te behalen.

Hier inmiddels een maand op streefgewicht en voor het eerst sind maanden weer op onderhoud aan het eten. Vind dat me dat een partij lastig joh := Zo gewend aan dat tekort.
Met trainen merk ik wel dat ik meteen meer kracht heb, heb bijna iedere training wel weer een PR.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:08

Ja ik ben zelf handtherapeut dus qua aanpassingen enzo weet ik het zelf wel (qua pols en duim) maar is niet altijd even haalbaar...

Gelukkig gaat het nu een stuk beter :)
Gister die oefening ook met minder gewicht gepakt.

Zit er sowieso goed in! Gister ook 27kg squat gehaald met bodypump :D
En normaal heb ik dus last van mijn ECU (pols pees) tijdens roeien met barbell (ik pak dan 22kg, is tijdens bodypump) maar gister pas echt de laatste twee herhalingen van het gehele nummer!

Vandaag in ieder geval rust. Morgen paardrijden.
Donderdag bodypump en attack. Vrijdagochtend crossfit. Zaterdag paardrijden. En zondag ook denk ik. En de week is weer voorbij

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:35

Mijn duimen gaan gelukkig weer prima. Pols zal altijd wel een dingetje blijven denk ik. Ik ben bij de fysiotherapeut geweest voor mijn knie. Hij denkt aan iets met de meniscus -O- Mooi klaar mee dus....
6 weken niet springen, geen lunges, niet hardlopen of andere oefeningen waarbij er kracht op de knie komt.

Paardrijden is dus eigenlijk ook niet zo goed volgens internet... :(
Ik wilde deze week vier keer gaan rijden, dus dat maar niet doen.

Vanavond bodycombat aangepast. Maar is lastig en vind het echt k*t. Heb het gevoel dat alles wat ik heb opgebouwd, dadelijk weer weg is...

Maar misschien sport ik ook te veel maar jullie doen dit ook, zoals ik lees. Is het dan ook een kwestie van verkeerde voeding? Te weinig herstel? Misschien niet meer paardrijden én sporten op één dag?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:02

Wat vervelend dat je rustiger aan moet doen -O-

Ik kan voor mezelf zeggen dat ik klachten kreeg van scheefheden en zwakheden in mn lichaam.
Iedereen is (net als paarden :D ) in meer of mindere mate scheef en je hebt natuurlijk je voorkeurskant waardoor je niet overal even sterk bent.

Maar mijn ervaring is dat fysio's soms teveel alleen naar de plek van de klacht krijgen ipv het geheel.
Zo had ik pijn achter mn knie met diep squaten, wat compensatie bleek vanuit een zwakke bilspier aan 1 kant (en wat scheve bekkenstand).
Nu ik dat sterker heb en een tijdje met resistance bands heb gesquat om te zorgen dat ik echt goed spanning neem, is de klacht volledig weg en mn squat beter dan hij ooit was.
Terwijl de fysio mij hamstring stretches mee gaf en ja dat werkte toen, maar zodra ik weer begon te squaten toen dat weer mocht kwam het ook meteen terug :=
Zo heeft ook core stability bizar veel invloed op je hele lichaam.

Moraal van het verhaal; ga eens na hoe het ervoor staat met bijvoorbeeld je enkel mobiliteit en heup mobiliteit. Beiden hebben grote invloed op hoe de rest beweegt.
En of daar verschil in zit per kant. Grote kans dat je ergens stijf bent (wat juist kan komen door te zwakke spieren) en dat het daardoor ergens anders in de keten (in jouw geval je knie) mis gaat.
Hoeft niet altijd zo te zijn, maar alleen al weten hoe je ervoor staat vind ik heel zinvol :)
De video's van Squat university op YouTube/insta zijn heel fijn om dit te checken.

Ik heb sinds een paar weken hardlopen weer opgepakt, vind het helemaal leuk.
Merk ook dat ik sinds ik het jaren terug deed ook echt sterker en stabieler ben in mn hele lijf, voorheen kreeg ik heel snel last van shin splints, en nu nog helemaal niks in die richting gevoeld.
Lijkt me toch leuk om eens op te bouwen richting 10 kilometer, heb dat nog nooit gedaan :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:56

Ja dat vind ik ook lastig aan fysio's. Tegenwoordig weet je gewoon niet meer welke goed zijn en dus verder kijken, en welke niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:35

Doe je ook echt gerichte krachttraining? Misschien ben je (op bepaalde plekken) niet sterk genoeg voor de belasting. Zeker als je veel springt en andere explosieve bewegingen doet.
Een specifieke sportfysio kan daarbij sowieso wel helpen. Ik weet niet waar in Brabant je zit, maar volgens mij zit Ruben van Riel in Den Bosch? https://www.rubenvanriel.nl/performance-fysio

En misschien toch ook meer rust en/of afwikkeling. Heb je wel eens deloads?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:38

Eulogy schreef:
Doe je ook echt gerichte krachttraining? Misschien ben je (op bepaalde plekken) niet sterk genoeg voor de belasting. Zeker als je veel springt en andere explosieve bewegingen doet.
Een specifieke sportfysio kan daarbij sowieso wel helpen. Ik weet niet waar in Brabant je zit, maar volgens mij zit Ruben van Riel in Den Bosch? https://www.rubenvanriel.nl/performance-fysio

En misschien toch ook meer rust en/of afwikkeling. Heb je wel eens deloads?

Nooit gehoord van deloads? Bedoel je gewoon rustdagen?

Ik doe bodypump dus daar zitten de standaard bewegingen wel in. Maar ik trek niet aan specifieke apparaten in de sportschool. Daar vind ik geen klap aan :o

Edit: de fysiotherapeut dacht ook nog aan dat het mijn gewricht is, dit wist hij niet zeker. Meniscus sowieso. Dus nu eerst 6 weken die bewegingen niet doen en dan moet ik terug. Mocht de knieschijf toch een rol spelen, dan krijg ik inderdaad kracht oefeningen neem gericht op de bovenbeen.
Laatst bijgewerkt door Zertab op 16-06-25 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:45

Bodypump (of sowieso groepslessen) maakt je niet echt veel sterker over het algemeen (want vooral hoog volume, lager gewicht). En het is ook niet afgestemd op wat jij misschien persoonlijk nodig hebt. Ik denk dat het goed zou kunnen dat je huidige belasting teveel volume en/of explosiviteit is en dat je spieren/gewrichten dat niet bijhouden.

Een deload is een langere periode, meestal een week, waarin je je trainingsintensiteit en -volume even fors verlaagt om te kunnen herstellen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:47

Eulogy schreef:
Bodypump (of sowieso groepslessen) maakt je niet echt veel sterker over het algemeen (want vooral hoog volume, lager gewicht). En het is ook niet afgestemd op wat jij misschien persoonlijk nodig hebt. Ik denk dat het goed zou kunnen dat je huidige belasting teveel volume en/of explosiviteit is en dat je spieren/gewrichten dat niet bijhouden.

Een deload is een langere periode, meestal een week, waarin je je trainingsintensiteit en -volume even fors verlaagt om te kunnen herstellen.

Ik denk dat wij niet met elkaar kunnen praten want 100% niet met je eens op bovenstaande. Altijd jammer dat groepslessen als minderwaardig worden bestempeld en heb gelijk geen zin meer om in dit topic te zijn.

Nee dat heb ik nooit bewust gedaan. Weleens een week minder aantal keren gesport omdat er dan iets tussen kwam

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 01:26

Ik zeg niet dat groepslessen minderwaardig zijn, wel dat ze niet gepersonaliseerd of afgestemd op jouw specifieke behoeftes zijn.
En om specifiek kracht op te bouwen, kun je beter zwaardere gewichten tillen voor minder herhalingen (dat hoeft niet je voornaamste doel te zijn, maar kan wel helpen bij het voorkomen van blessures).

Ik bedoel vooral te zeggen dat sterker worden/kracht opbouwen je zou kunnen helpen bij het volhouden van je huidige ritme. Ik zeg niet dat je geen groepslessen moet doen of dat daar iets mis mee is. Je knieën kunnen nou eenmaal meer hebben als je benen sterker zijn.

Je vraagt zelf hoe anderen het doen omdat je last hebt. Nou zo dus :+ En getrouwd zijn met een sportfysio helpt, ook een dikke tip :')

Deload weken zijn sowieso altijd een goed idee om in te bouwen. Ik doe het niet standaard maar wel elke keer als ik voel dat mijn herstel minder is of ik andere symptomen van overtraining bij mezelf merk. En verder: evenveel focus op rust en herstel (voeding, slaap) als op activiteit/training.
En: je harde werk is niet zo snel verdwenen hoor, dat komt goed! Beter even rustig aan dan een blessure niet genoeg tijd geven om te herstellen en er veel langer mee blijven lopen dan nodig is.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:52

Ja ik zie ook niet dat er gezegd wordt dat groepslessen “minderwaardig” zouden zijn.
Ik heb het zelf ook een periode gedaan, vond het erg leuk maar denk net als Eulogy dat het qua impact wel zwaar kan zijn en inderdaad weinig echt progressieve krachtopbouw is.
Maar dat is misschien ook helemaal je doel niet, dus prima dan toch? :)
Zo is CrossFit en Hyrox niet mijn ding bijvoorbeeld.
Maar als het wel steeds klachten oplevert zou ik wel eens kijken naar inderdaad hoevaak je traint of hoe je traint.

Ik train ook niet met apparaten want vind dat net als jij saai, maar doe alles met losse gewichten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:50

Nou en ik kan wel janken want ik ben dadelijk alles kwijt en sowieso in een week alweer 1kg aangekomen. Ik hoef echt maar te kijken naar eten of ik kom al aan :')

De blessures zijn niet door het sporten gekomen. Knie door paardrijden op een westernzadel met te korte en stugge beugels. Pols door het werk. Al is pols verwaarloosbaar en alleen met deadliften van meer dan 20kg vervelend.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:05

Ik ga de komende weken ook maar eens minder in gewichten trainen. Wel frustrerend omdat ik het meeste wel kan aan gewicht maar dus toch merk dat die kwaaltjes opspelen dus ik ben aan het overtrainen (even los van mijn knie).

Ik train nu 4 keer in de week en dan 2-3 keer paardrijden. Misschien komende weken een sportmoment minder pakken en paardrijden naar 2x. De derde keer kan ik altijd met haar gaan wandelen of haar longeren.

Maar ik kan toch niet de enige zijn voor wie sport meer is dan alleen fysiek? Voor mij is het ook echt mentaal een uitlaatklep. En ook de angst, niet trainen = dik worden. Onzin, weet ik...

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:34

Hier is sporten ook een mentale uitlaatklep. Ik word dus enorm onrustig als ik niet gemiddeld 4x per week kan sporten. Daarnaast maakt het mijn hoofd rustig. Gevalletje ADHD.

Helaas was ik twee weken uitgeschakeld door longontsteking. Vorige week 1 wod gedaan maar dat was echt nog to much. Nu ben ik op vakantie, met nog een ruime week te gaan, maar álles kost zoveel moeite. En juist terwijl ik mijn conditie echt goed voor elkaar had voor deze vakantie. Dus ik baal wel enorm. Moet mijzelf zo aanpassen aan wat het lichaam wil en niet gewoon door gaan, want dan spelen die longen enorm op. Na de vakantie maar even een opbouwschema maken iom de trainer. Want dit is geen porum.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:50

Nee ik word ook onrustig als ik niet de minimaal 3 keer haal... Liefst 4 keer dus

Dat klinkt ook nog niet best. Inderdaad beter even herstellen nu, longontsteking is niet niets!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:08

Same, ik kan me niet ontspannen als ik niet sport. Ook gevalletje ADHD :):)

Rot die kwaaltjes Zertab. Je rijdt dus wel weer? Misschien is het beter voor de knie om met barebackpad te rijden? Heb je gelijk ook een buikspier workout.
Is tijd met je paard doorbrengen voor jou ook al een uitlaatklep of heb je echt de fysieke activiteit nodig?
Beterschap CupCakes! Longontsteking is heftig ja. Hopelijk kan je snel weer opbouwen.

Hier een paar kleine succesjes. Ik ben best aan de dunne kant en wilde heel graag wat meer spier en algemeen massa opbouwen. Nu ben ik over ongeveer het afgelopen jaar door sport en wat meer eten meerdere kilo's aangekomen. Ik ben op het moment het zwaarst dat ik ooit ben geweest en dat voelt goed, ik voel me echt sterker!

Ook heb ik in de afgelopen 2 weken 2 keer hard gelopen voor het eerst in jaren. 5-6km, wel traag, namelijk ongeveer 6.5-7min per km, maar wel aan een stuk door! Ik had er altijd een ontzettende hekel aan en had altijd pauzes nodig vanwege steken etc dus mij hebben de body attack lessen echt geholpen *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:18

Klinkt fijn! :D

Ik rijd alleen maar buiten dus met een bareback pad gaan we niet doen :o
Ik vind het zonde om haar zes weken stil te zetten na wat we weer hebben opgebouwd. Ze is een dame op leeftijd dus is dat zo weer kwijt. Beter in de winter, als het straks toch te slecht weer is om te rijden. Maar goed, kwaaltjes houden geen rekening met het weer helaas :')

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:23

Ahh nee dan snap ik het! Zeker met oudjes inderdaad.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:06

juliedo24 schreef:
Ahh nee dan snap ik het! Zeker met oudjes inderdaad.

Ja ik rijd maar 2-3 keer in de week. Maandag een uurtje en gister een bosrit van twee uur. Ik wilde dit weekend nog een keer gaan rijden, maar gezien de oplopende temperaturen wordt het pas weer na het weekend. Nu even twee dagen rust voor mijn knie. Zaterdagochtend hyrox proberen, maar dan dus aangepast. Benieuwd of dat überhaupt aan te passen is, of dat ik beter mijn geld kan besparen en zes weken niet ga...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:47

Hoe gaat het hier?

Ik ben weer helemaal terug. :)

Maandag weer begonnen met een groepslesje gisteren een dagje rust en vandaag er echt even tegenaan. Ik ben begonnen met paardrijden, uur naar de sportschool mijzelf maximaal uitgedaagd met krachttraining toen even rusten en daarna bijna 10km gewandeld. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:50

Goed bezig! :)

Wel oke hier. Gelukkig blijkt het een en ander goed aan te passen aan mijn knie, ook de hyrox. In plaats van rennen, doe ik de air bike, ski of roeien (dat lukt allemaal wel goed)
Dus pijn tijdens het sporten heb ik niet meer. Erna nog licht aanwezig maar echt al minder.

Vanmorgen een bosrit van twee uur gemaakt op mijn verzorg pony. Dat is gewoon te veel voor mijn knie.