Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:56

Dat snap ik niet helemaal. Als een ongevaccineerde test, dan heeft diegene geen besmetting toch? En de test is ook maar 24 uur geldig (of 48?). Iemand die niet besmet is geeft dan toch ook geen besmetting door?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:02

Matheno schreef:
Dat snap ik niet helemaal. Als een ongevaccineerde test, dan heeft diegene geen besmetting toch? En de test is ook maar 24 uur geldig (of 48?). Iemand die niet besmet is geeft dan toch ook geen besmetting door?

Dat is het 'probleem': de test is niet feilloos en besmette personen kunnen er dus doorheen komen. Begrijp me niet verkeerd, de meeste besmettingen worden er wel uitgefilterd. Maar het is niet fool-proof of een 100% garantie dat je met testen iedereen eruit kan filteren.

(ik vraag me overigens ook hardop af of er bij gevaccineerden of ongevaccineerden meer 'valse' negatieven zijn, gezien het verschil in symptomen en viral load? Weet iemand daar toevallig iets van?)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:36

IMANDRA schreef:
Matheno schreef:

Dat is het 'probleem': de test is niet feilloos en besmette personen kunnen er dus doorheen komen. Begrijp me niet verkeerd, de meeste besmettingen worden er wel uitgefilterd. Maar het is niet fool-proof of een 100% garantie dat je met testen iedereen eruit kan filteren.

(ik vraag me overigens ook hardop af of er bij gevaccineerden of ongevaccineerden meer 'valse' negatieven zijn, gezien het verschil in symptomen en viral load? Weet iemand daar toevallig iets van?)

Lijkt me niet. Steeds meer studies wijzen erop dat de Viral load bij ongevaccineerden en gevaccineerden niet significant van elkaar verschillen. Als gevaccineerde heb je een kleinere kans besmet te raken, maar als je best raakt lijkt er geen verschil meer te zijn. Wel is de viral load heel sterk persoons afhankelijk

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:48

Maar als het vaccin zo veilig zou zijn waarom worden de mensen met afweerstoornissen dan niet gevaccineerd? Die lopen toch ook risico om het corona virus te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:01

Matheno schreef:

Dat is dus niet perse waar. Het gebeurt wel dat iemand negatief test en een paar uur later positief maar dat je dan toch al besmettelijk was bij die negatieve test.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:14

imaudy schreef:
Maar als het vaccin zo veilig zou zijn waarom worden de mensen met afweerstoornissen dan niet gevaccineerd? Die lopen toch ook risico om het corona virus te krijgen.

Veel mensen worden juist wel gevaccineerd maar daarbij werkt het vaccin niet voldoende.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:09

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Lijkt me niet. Steeds meer studies wijzen erop dat de Viral load bij ongevaccineerden en gevaccineerden niet significant van elkaar verschillen. Als gevaccineerde heb je een kleinere kans besmet te raken, maar als je best raakt lijkt er geen verschil meer te zijn. Wel is de viral load heel sterk persoons afhankelijk

Op piekmomenten niet van elkaar verschillen.

Door andere factoren —en dat staat gewoon in die onderzoeken, en heb ik je vaker uitgelegd nav jouw bronnen— zijn gevaccineerden in vergelijking minder besmettelijk. Want het is niet alleen de viral load die besmettelijkheid beïnvloed, maar ook mate van symptomen en duur van de meetbare viral load. Ik had het inderdaad iets duidelijker moeten formuleren hierboven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:27

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Op piekmomenten niet van elkaar verschillen.

Door andere factoren —en dat staat gewoon in die onderzoeken, en heb ik je vaker uitgelegd nav jouw bronnen— zijn gevaccineerden in vergelijking minder besmettelijk. Want het is niet alleen de viral load die besmettelijkheid beïnvloed, maar ook mate van symptomen en duur van de meetbare viral load. Ik had het inderdaad iets duidelijker moeten formuleren hierboven.

Ik ga eens meer info zoeken over de duur van symptomen. Ik kan me niet herinneren daar eerder iets over gelezen te hebben. Ook lees ik nergens iets over piekmomenten

Overigens vraag ik me af hoe dat invloed zou hebben op vals negatief testen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:26

imaudy schreef:

Afhankelijk van het soort afweerstoornis worden die mensen wel gevaccineerd, maar werkt het niet goed omdat die mensen dan de afweerstoffen niet aanmaken.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:28

Wat ik me afvraag.. Hoeveel gevaccineerden laten zich testen en wat is daarvan de verhouding tot niet gevaccineerden.
Want als die verhouding heel scheef is is het een logisch gevolg dat er meer niet gevaccineerden positief testen dan gevaccineerden.
Zouden alle gevaccineerden met klachten nog gaan testen? Dat denk ik persoonlijk niet als ik kijk in mijn omgeving.

Wat ik wel zorgelijk vind is dat mensen op dit moment gaan vaccineren om van "het gedoe" af te zijn. Dat is nu een reden maar mag mijn inziens niet de hoofdreden zijn. Ik vind dat als je je laat vaccineren dat je dat moet doen om wat een vaccinatie doet, niet omdat je dan weer uit eten kunt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:30

MaTuMi schreef:
Wat ik me afvraag.. Hoeveel gevaccineerden laten zich testen en wat is daarvan de verhouding tot niet gevaccineerden.
Want als die verhouding heel scheef is is het een logisch gevolg dat er meer niet gevaccineerden positief testen dan gevaccineerden.
Zouden alle gevaccineerden met klachten nog gaan testen? Dat denk ik persoonlijk niet als ik kijk in mijn omgeving.

Wat ik wel zorgelijk vind is dat mensen op dit moment gaan vaccineren om van "het gedoe" af te zijn. Dat is nu een reden maar mag mijn inziens niet de hoofdreden zijn. Ik vind dat als je je laat vaccineren dat je dat moet doen om wat een vaccinatie doet, niet omdat je dan weer uit eten kunt.

Inmiddels zullen de cijfers lager liggen gok ik, maar in principe is vooralsnog nog wel te stellen dat gevaccineerden vaker testen bij klachten dan ongevaccineerden:
Afbeelding

Mij maakt het echt niet uit wat de reden is. Vaccineren is goed, dus als mensen dat vanwege restaurants doen dan is dat voor de maatschappij een win, ook al is de reden een egoistische.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:32

Het probleem met testen is dat je dan dagen niet naar buiten kunt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:11

Loretta schreef:
Het probleem met testen is dat je dan dagen niet naar buiten kunt.

Lijkt me nogal logisch bij een positieve test, negatief mag je gewoon weer op pad hoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:18

Met mijn collega vannacht discussie over gehad, mevrouw is gevaccineerd en al 3 weken verkouden. Ik zei tegen haar heb je ook een test gedaan? Nee hoefde niet want kwam alleen in de supermarkt en werk, en daarbij ze was gevaccineerd. Ik zei daarom kun je wel besmet zijn. Ja maar, er was niemand op het werk die haar er op attendeerde. Toen ik zei dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid. Toen voelde ze zich aangevallen. :roll:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:21

da's dan lekker dom. Gelukkig heb ik collega's die zich wel laten testen, ook al zijn ze gevaccineerd. Heb zelf ook laten testen recent, was echt verschrikkelijk verkouden

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:30

Ik heb me vorige week nog laten testen met een hoestje (wat later geëvolueerd is in een keelontsteking/verkoudheid/algemeen miserabel) en ik blijf echt wel thuis tot ik een uitslag heb. Ik verwacht dat van mijn collega's ook wel. En bij ons op de bureau is iedereen gevaccineerd. Dat doet weinig terzake als het op een mogelijke besmetting aankomt. Maar ik vind het wel heel fijn dat bij ons de vaccinatiegraad zo hoog ligt. En we hebben dus ook nog geen uitbraken gehad op kantoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:37

Ik vind wel mooi dat Curaçao iedereen laat testen. Dat is tenminste duidelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:39

OleJon schreef:
Met mijn collega vannacht discussie over gehad, mevrouw is gevaccineerd en al 3 weken verkouden. Ik zei tegen haar heb je ook een test gedaan? Nee hoefde niet want kwam alleen in de supermarkt en werk, en daarbij ze was gevaccineerd. Ik zei daarom kun je wel besmet zijn. Ja maar, er was niemand op het werk die haar er op attendeerde. Toen ik zei dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid. Toen voelde ze zich aangevallen. :roll:

Meer en meer mensen zijn coronamoe. Die houden zich niet meer aan de regels. Je kunt ook moeilijk een BOA naast iedere voordeur zetten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:32

Loretta schreef:
OleJon schreef:

Meer en meer mensen zijn coronamoe. Die houden zich niet meer aan de regels. Je kunt ook moeilijk een BOA naast iedere voordeur zetten.

Inderdaad, corona moe. Zo herkenbaar, mede door de volslagen bizarre en tegenstrijdige maatregelen.
Lees net in ander topic: sporters moeten corona toegangsbewijs laten zien, ik als jury(en andere vrijwilligers) hoeven dat niet. WTF, alsof het virus daar mee bezig is, onbegrijpelijk, mijn deelnemers moet hun groene vinkje presenteren en ik kan zo binnen wandelen. Schiet mij maar lek, ben het helemaal kwijt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:37

MaTuMi schreef:

Werkelijk ,meen je dat nou echt. Het zal me een rotzorg zijn waarom iemand gaat vaccineren, zolang het maar gebeurd!!! Daar is de hele maatschappij bij gebaat toch? Hang daar geen negatief waarde oordeel aub.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:58

CharleyT schreef:
MaTuMi schreef:

Werkelijk ,meen je dat nou echt. Het zal me een rotzorg zijn waarom iemand gaat vaccineren, zolang het maar gebeurd!!! Daar is de hele maatschappij bij gebaat toch? Hang daar geen negatief waarde oordeel aub.

Nou blijkbaar niet, want alleen vaccinatie komen we er niet.
Wat een oliebol wederom.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:10

Niet alleen vaccineren nee, daarmee komen we heel ver maar zolang de vaccinatiegraad niet omhoog gaat en de boosters niet gezet zijn zullen andere regels dit op moeten vangen. En mopperen op de regering is misschien wel logisch maar we doen het toch echt zelf en hebben het de komende drie weken ook zelf in de hand of het over drie weken weer minder of nog meer regels bijkomen.
En wanneer er nog meer bij moeten is daarvoor het drama in de zorg al compleet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:14

CharleyT schreef:
Inderdaad, corona moe. Zo herkenbaar, mede door de volslagen bizarre en tegenstrijdige maatregelen.
Lees net in ander topic: sporters moeten corona toegangsbewijs laten zien, ik als jury(en andere vrijwilligers) hoeven dat niet. WTF, alsof het virus daar mee bezig is, onbegrijpelijk, mijn deelnemers moet hun groene vinkje presenteren en ik kan zo binnen wandelen. Schiet mij maar lek, ben het helemaal kwijt.

Dat zijn ook van die typische dingen die nergens op slaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:52

Loretta schreef:
OleJon schreef:

Da’s toch ook niet gek met dit beleid?
Ik ben donderdag naar het lichtfestival van gent geweest. Superdruk, afstand is een utopie en ook mondmaskers worden regelmatig vergeten. Vorig jaar zou ik dat absoluut gemeden hebben, en velen met mij. Nu ga ik gewoon, en stel dat ik corona krijg, ben ik een half jaar van het gedoe vanaf gelukkig. Slechte houding absoluut, maar aan de menigte rond mij te zien was ik absoluut niet de enigste.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:56

En dan ook nog afvragen waar die hausse aan besmettingen weg komt door sommigen.