Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:53

Aan het begin waren veel ondernemers goed bereid om stevig mee te denken.
Zeker contact beroepen en horeca hebben in meerdere gevallen slimme oplossingen aangeschaft. Echter wordt intelligent niet beloond. Al is jouw zaak nog zo veilig, als de overheid zegt dat je dicht moet, moet je dicht en heb je voor niet geinvesteerd in meedenken.
Uiteindelijk doen de meesten gewoon maar een beetje mee zonder nog een poging te doen om tot slimme oplossingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:35

Sizzle schreef:
Zeker contact beroepen en horeca hebben in meerdere gevallen slimme oplossingen aangeschaft. Echter wordt intelligent niet beloond. Al is jouw zaak nog zo veilig, als de overheid zegt dat je dicht moet, moet je dicht en heb je voor niet geinvesteerd in meedenken.
Uiteindelijk doen de meesten gewoon maar een beetje mee zonder nog een poging te doen om tot slimme oplossingen.

klopt, maar hier moeten de "goeden lijden onder de kwaden" voor zover je van goed en kwaad kunt spreken in dit opzicht. Tegenover de zaken die het misschien goed geregeld hebben zijn er even zoveel of meer zaken die het niet goed hebben geregeld, gewoon omdat ze daar niet de middelen voor hebben. Dus wat ga je dan doen? Die zaak mag wel open en die niet? Dat geeft ook weer nieuwe problemen en daarbij is het niet te handhaven.
Want er moet dan ook wel gecontroleerd worden de maatregelen die zijn geïnvesteerd en daar moet dan weer een controle instrument voor worden opgetuigd, etc.
Dus een generieke maatregel. Dat kan gewoon niet anders nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:43

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

klopt, maar hier moeten de "goeden lijden onder de kwaden" voor zover je van goed en kwaad kunt spreken in dit opzicht. Tegenover de zaken die het misschien goed geregeld hebben zijn er even zoveel of meer zaken die het niet goed hebben geregeld, gewoon omdat ze daar niet de middelen voor hebben. Dus wat ga je dan doen? Die zaak mag wel open en die niet? Dat geeft ook weer nieuwe problemen en daarbij is het niet te handhaven.
Want er moet dan ook wel gecontroleerd worden de maatregelen die zijn geïnvesteerd en daar moet dan weer een controle instrument voor worden opgetuigd, etc.

Dezelfde makkelijke keuzes als altijd ja.

En zo blijven we ook steken bij het universele overal de kantjes af lopen en onderuit proberen te komen.
Het belonen van gewenst gedrag, van iedereen die het wél goed doet, is zóveel beter. Maar ja, de goeden onder de kwaden laten lijden is veel makkelijker en bovendien kan je aan beboeten verdienen terwijl belonen ´kost´.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:51

Ik was eind van de dag weer eens bij mijn kapper. Zij is ervan overtuigd dat Bill Gates erachter zit en dat we over 2 of 3 jaar het 2e China zijn.
Ze volgt alles van Haga en Baudet maar geen nieuws van NPO of RTL.

Dat soort mensen zijn niet te overtuigen om zich te laten vaccineren.
Inmiddels is zij 12 klanten kwijt. Ze mag niet meer naar haar schilderles.
Haar man werkt via een uitzendbureau en zou overgenomen worden, maar als de voorwaarde is, dat hij gevaccineerd moet worden, dan bedankt hij en is dan werkeloos.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:58

Babootje schreef:

Daar zouden we al anderhalf jaar de tijd voor hebben gehad. Toen in mei/juni 2020 (dus niet afgelopen zomer maar de zomer ervoor) er overhaast allerlei maatregelen (die heel goed werkten, ook al waren ze drastisch) werden afgeschaft heb ik hier op Bokt al een pleidooi geschreven dat we de zomervakantie beter zouden kunnen gebruiken om ons voor te bereiden op de herfst - want we wisten toen al dat corona weer op zou leven.

We hadden nu dus al anderhalf jaar kunnen omgaan met die inrichting. We hadden anderhalf jaar lang kunnen nadenken over zinnigere manieren om te controleren en handhaven dan om de zoveel weken weer een chaotische invoering van weer andere regels.
Dat zijn echt beleidskeuzes, die anders kunnen. En die chaos steunt de economie niet, het put mensen alleen maar uit. Dat kan echt anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:04

Babootje, ze hadden de horeca ook een stem kunnen geven. Men had ze zelf het voortouw kunnen geven met beloningssystemen bijv.
Er kan echt meer dan je denkt als de burger meer kansen geeft, met 18 miljoen sta je best wel sterk namelijk. Ipv de positief denkenden voorop te zetten heeft men die voornamelijk de mond gesnoerd en daarmee negativiteit gevoed.
Dat is in alle landen zo gedaan. Vooral op angst voeden en chaotische regelgeving.
De gevolgens met toenemend verzet en polarisatie zien we nu.
Ik durf ook te wedden dat als je tieners en studenten oprecht gehoord had, dat dit wel eens tot zinvolle oplossingen gevoerd zou kunnen hebben.

Een van de weinige beroepsgroep die het in mijn ogen echt samen op touw gezet heeft en ook super goed gemanaged heeft (en ook de kansen daartoe gekregen heeft) zijn de bergbanen.
Geen tolerantie voor opstandigheid en zelf het voortouw nemen, ruim voor de overheid dat deed.
Zo hadden ze hun horeca oplossing echt goed voor elkaar met mini tafeltjes door de hele dorpstraat verspreid bijv.

Een van de meest genânte vertoning vond ik de test met maskers in Adam. Zelfs op het moment dat ze wisten dat de test ruim gefaald had bleven ze toch vasthouden aan de deadline van de regel. Boetes geven voor het niet meewerken aan een reeds gefaald experiment waar je zelf niet eens toestemming voor gegeven hebt -O-
Dat gaf me echt een wrange smaak, alsof je naar berichtgeving uit Rusland kijkt. En dan nog die mensen die roepen: stop toch gewoon met zijken en doe gewoon wat ze zeggen. Weer een duidelijk signaal dat er regels zijn om de regels, niet omdat iemand zijn hersens gebruikt had.

Datzelfde ook voor die idiote regels in Duitsland waarbij je wel iemand mag verbieden meer dan 10 km van huis te gaan BEHALVE voor een vliegvakantie, dat is een vrijheid die niet in te perken valt :r

Zo zijn er voor ieder land zulke flaters te vinden, maar van elkaar leren :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:30

Babootje schreef:
Wat klopt er dan volgens jou niet? Dat mensen hun eigen rationele beslissingen nemen vanuit hun eigen context? En dat die context niet dezelfde is dan de context van een ander?

Shadow0 schreef:
Wat niet klopt is dat de intentie van het beleid niet is om zoveel mogelijk mensen onbesmet te laten. Het laat fundamenteel in stand dat iedereen in aanraking komt met corona, met alle risico's van dien.

Dat klopt en ik snap die strategie ook. Bij zo'n nieuw virus dat het lichaam niet kent, moet iedereen het virus doormaken. Dan zou er groepsimmuniteit ontstaan en dooft het virus langzaam uit. Zo werkt het ook in de tijd van de Spaanse griep die na 2 jaar ook gewoon uitdoofde, alleen na onnoemelijk veel slachtoffers gemaakt te hebben ten opzichte van het aantal inwoners in Nederland in die tijd. De strategie is dus om zoveel mogelijk gecontroleerd mensen in aanraking laten komen met het virus maar ook de zorg beschikbaar te houden. Kwam in de eerste golf vrijwel alle IC zorg toe aan Coronapatienten. Nu is het nodig om IC zorg beschikbaar te houden voor de achtergestelde reguliere zorg. Dat betekent dat nu gemeld wordt dat IC capaciteit het probleem is terwijl er minder bedden worden bezet. Als deze strategie niet zou worden gevolgd en we zouden het virus ongehinderd rond laten gaan, zouden (als we het vergelijken met de Spaanse griep) er 58000 slachtoffers gevallen kunnen zijn. Zou de strategie zijn zoveel mogelijk mensen onbesmet te laten, lopen we het risico om vroeg of laat toch besmet te raken omdat het virus wereldwijd aanwezig is. Het is onmogelijk geworden om er niet mee in aanraking te komen.

Shadow0 schreef:
En heel veel keuzes kunnen niet eens gemaakt worden. Kinderen moeten naar school, op straffe van boetes. En als je er al uit zou kunnen komen met leerplicht, dan is er nog geen alternatief onderwijs. De besmettingen onder basisschoolkinderen zijn heel hoog en stijgen, maar er zijn geen voorzorgen.

Die keuzes hoeven we niet zelf te maken omdat het kabinet die keuze wel voor ons maakt op het moment dat dat nodig is. Kinderen worden zoveel mogelijk ontzien.
Toen er nog geen vaccinaties waren heb ik mijn dochter wel thuis gehouden (nog voor de scholen dicht gingen). Mijn man en ik zaten beide in de risico groep. Dat mocht ook, geen boete gezien.

Shadow0 schreef:
Dat betekent niet alleen dat de kinderen eraan blootgesteld worden, maar ook dat het voor de meeste ouders niet zo heel veel zin heeft om moeite te doen. Want zelfs al zou je al je sociale contacten afkappen en alleen maar thuis hoeven te werken, dan nog loop je een groot risico via je kinderen. Ok, dan verspreid jij het als volwassene niet verder naar andere plekken - maar het stopt de besmettingen niet, je kunt wel ziek worden met alle risico's van dien, je kinderen lopen de risico's, en je leeft dus langdurig in afzondering. Dat kost veel moeite en je ontzegt jezelf veel, tegenover heel weinig winst.
Datzelfde geldt voor mensen die niet thuis mogen blijven van hun werk, en dat zijn er best wel wat. Leuk dat ze in hun prive-leven alle voorzorgen nemen die ze kunnen, maar daar schiet je niet zoveel mee op. En bedenk hoe weinig regels er waren: sommige ouders mogen niet thuisblijven als hun kinderen corona hebben, want gevaccineerd en hoeven dus niet in quarantaine: kom maar werken. (En voor zover ik weet is FFP2 op heel veel plekken nog altijd niet de standaard.)

Het is juist de bedoeling dat het virus rondgaat. Mensen MOETEN in aanraking komen hetzij op natuurlijke wijze, hetzij door het vaccin. Het vaccin zorgt ervoor dat we minder risico lopen op ernstige bijwerkingen of IC opname en zo kan de zorg zoveel mogelijk worden ontzien.

Dat de aanpak voor vaccinatie anders was (en moest zijn) dan de aanpak na het beschikbaar zijn van vaccinatie is heel logisch gezien deze strategie. Dat vaccinatie helpt is duidelijk, alleen in het geval van de Delta+ variant is het net niet genoeg. Daarom moeten er maatregelen bij nu het naar een piek lijkt te gaan, maar niet zo zwaar als voordat de vaccinaties beschikbaar waren, gezien het effect van vaccinatie. Ook wil men nu de reguliere zorg ook kunnen blijven doen. Je kunt niet iemand met kanker of een hartkwaal nog een half jaar op een wachtlijst zetten.

Deze boodschap is best ingewikkeld. En je merkt dat het voor de grote massa niet altijd goed te begrijpen is.
Ook wordt er desinformatie verspreid door mensen die daar belang bij hebben. En soms willen mensen ook graag horen wat ze willen horen. Bij iedereen is het emmertje inmiddels vol.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:35

Avalanche81 schreef:
Mensen snappen het principe van oorzaak en gevolg volgens mij gewoon niet.

Jouw voorbeeld idd Babootje, maar ook iemand die bv een hartaanval heeft gehad, en eerder gevaccineerd is. Dat is geen vaccinatiedode, dat is gewoon 2 dingen die compleet los van elkaar, na elkaar gebeuren.

Heb je daar onderbouwing voor?
Vaak kiest familie namelijk niet voor obductie en dan blijft de oorzaak in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:40

ravellie schreef:
Avalanche81 schreef:

Jouw voorbeeld idd Babootje, maar ook iemand die bv een hartaanval heeft gehad, en eerder gevaccineerd is. Dat is geen vaccinatiedode, dat is gewoon 2 dingen die compleet los van elkaar, na elkaar gebeuren.

Vaak kiest familie namelijk niet voor obductie en dan blijft de oorzaak in het midden.

Dit dus :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:45

ravellie schreef:
Avalanche81 schreef:

Die blijft dan niet per se in het midden hoor. Je hebt niet altijd obductie nodig om de doodsoorzaak te achterhalen. En met een hartaanval/stilstand al helemaal niet.
Waar wil je dan naar op zoek in het lichaam?

Feit blijft dat er hartstilstanden regelmatig voorkomen, dat dat regelmatig niet overleefd wordt, én dat er niet meer hartstilstanden zijn sinds er gevaccineerd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:48

Babootje schreef:
Dat klopt en ik snap die strategie ook. Bij zo'n nieuw virus dat het lichaam niet kent, moet iedereen het virus doormaken. Dan zou er groepsimmuniteit ontstaan en dooft het virus langzaam uit.

Dit is misinformatie, door de regering aan het begin de wereld ingeholpen maar onjuist. Corona stopt als wij het stoppen, en aansturen op groepsimmuniteit gaat niet werken maar kost wel heel veel levens en ontwricht de maatschappij veel langer dan nodig is. Het is schadelijk beleid.

Citaat:
De strategie is dus om zoveel mogelijk gecontroleerd mensen in aanraking laten komen met het virus maar ook de zorg beschikbaar te houden.

Dit is wat de woordspelletjes van het kabinet hebben gedaan: dat er nu nog steeds mensen denken dat dit de strategie is. En misschien heb je ook wel gelijk dat het de strategie is, alleen is die allang ontkracht door de WHO en ongeveer iedere verstandige wetenschapper.

Citaat:
Als deze strategie niet zou worden gevolgd en we zouden het virus ongehinderd rond laten gaan, zouden (als we het vergelijken met de Spaanse griep) er 58000 slachtoffers gevallen kunnen zijn. Zou de strategie zijn zoveel mogelijk mensen onbesmet te laten,

Dit is precies de valse tegenstelling die aan het begin gecreeerd is en die nooit meer weerlegd is. De keuze is niet tussen 'groepsimmuniteit' en 'ongehinderd door laten gaan'. Indammen is uiteindelijk de enige optie.

Citaat:
Die keuzes hoeven we niet zelf te maken omdat het kabinet die keuze wel voor ons maakt op het moment dat dat nodig is.

Zie je hier niet de tegenspraak tussen een kabinet dat zegt 'neem zelf de verantwoordelijkheid want wij doen het niet' en het vertrouwen dat het kabinet die keuze wel zal maken? Dit is precies waarom het niet werkt. Het kabinet maakt die keuze niet tot het te laat is, maar tegelijkertijd kan eigen verantwoordelijkheid niet werken alleen al omdat mensen niet de ruimte hebben om echt zelf verantwoordelijk te zijn.

Citaat:
Kinderen worden zoveel mogelijk ontzien.
Er zijn er 14 overleden, er liggen er 63 in ziekenhuis geloof ik, besmettingen onder kinderen nemen enorm toe, kinderen worden er af en toe wel degelijk erg ziek van, ook houden ze er soms long-covid aan over. En her en der moeten klassen of scholen weer sluiten. De kinderen worden niet ontzien, ze worden vooral aan hun lot overgelaten.

(De rest laat ik even want mijn reactie zou een herhaling zijn. Maar wat je hier schrijft klopt echt aantoonbaar niet.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:54

Sizzle schreef:
Babootje, ze hadden de horeca ook een stem kunnen geven. Men had ze zelf het voortouw kunnen geven met beloningssystemen bijv.
Er kan echt meer dan je denkt als de burger meer kansen geeft, met 18 miljoen sta je best wel sterk namelijk. Ipv de positief denkenden voorop te zetten heeft men die voornamelijk de mond gesnoerd en daarmee negativiteit gevoed.
Dat is in alle landen zo gedaan. Vooral op angst voeden en chaotische regelgeving.
De gevolgens met toenemend verzet en polarisatie zien we nu.
Ik durf ook te wedden dat als je tieners en studenten oprecht gehoord had, dat dit wel eens tot zinvolle oplossingen gevoerd zou kunnen hebben.

De horeca heeft een stem, via hun belangenorganisatie Horeca Nederland.

Sizzle schreef:
Een van de weinige beroepsgroep die het in mijn ogen echt samen op touw gezet heeft en ook super goed gemanaged heeft (en ook de kansen daartoe gekregen heeft) zijn de bergbanen.
Geen tolerantie voor opstandigheid en zelf het voortouw nemen, ruim voor de overheid dat deed.
Zo hadden ze hun horeca oplossing echt goed voor elkaar met mini tafeltjes door de hele dorpstraat verspreid bijv.

Een van de meest genânte vertoning vond ik de test met maskers in Adam. Zelfs op het moment dat ze wisten dat de test ruim gefaald had bleven ze toch vasthouden aan de deadline van de regel. Boetes geven voor het niet meewerken aan een reeds gefaald experiment waar je zelf niet eens toestemming voor gegeven hebt -O-
Dat gaf me echt een wrange smaak, alsof je naar berichtgeving uit Rusland kijkt. En dan nog die mensen die roepen: stop toch gewoon met zijken en doe gewoon wat ze zeggen. Weer een duidelijk signaal dat er regels zijn om de regels, niet omdat iemand zijn hersens gebruikt had.

Datzelfde ook voor die idiote regels in Duitsland waarbij je wel iemand mag verbieden meer dan 10 km van huis te gaan BEHALVE voor een vliegvakantie, dat is een vrijheid die niet in te perken valt :r

Zo zijn er voor ieder land zulke flaters te vinden, maar van elkaar leren :n

Er zijn 80.447 horecazaken in Nederland. Daarvan zullen er een aantal zijn die hebben kunnen investeren in ventilatie etc maar ook een flink aantal niet. Die investeringen moeten gecontroleerd want je kunt toch niet uitgaan van de blauwe ogen van de eigenaar. Dat is niet zo 1,2 3 gedaan. Dat moet georganiseerd en daarvoor is tijd nodig. Bovendien krijg je enorme hommeles, want de bedrijven die niet hebben kunnen investeren staat het water mogelijk ook al aan de lippen. Je kunt onmogelijk verschillende landen met elkaar vergelijken.
Bovendien is de horeca niet dicht nu, maar beperkt open.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:56

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:
Dat klopt en ik snap die strategie ook. Bij zo'n nieuw virus dat het lichaam niet kent, moet iedereen het virus doormaken. Dan zou er groepsimmuniteit ontstaan en dooft het virus langzaam uit.

Dit is misinformatie, door de regering aan het begin de wereld ingeholpen maar onjuist. Corona stopt als wij het stoppen, en aansturen op groepsimmuniteit gaat niet werken maar kost wel heel veel levens en ontwricht de maatschappij veel langer dan nodig is. Het is schadelijk beleid.

Citaat:
De strategie is dus om zoveel mogelijk gecontroleerd mensen in aanraking laten komen met het virus maar ook de zorg beschikbaar te houden.

Dit is wat de woordspelletjes van het kabinet hebben gedaan: dat er nu nog steeds mensen denken dat dit de strategie is. En misschien heb je ook wel gelijk dat het de strategie is, alleen is die allang ontkracht door de WHO en ongeveer iedere verstandige wetenschapper.

Citaat:
Als deze strategie niet zou worden gevolgd en we zouden het virus ongehinderd rond laten gaan, zouden (als we het vergelijken met de Spaanse griep) er 58000 slachtoffers gevallen kunnen zijn. Zou de strategie zijn zoveel mogelijk mensen onbesmet te laten,

Dit is precies de valse tegenstelling die aan het begin gecreeerd is en die nooit meer weerlegd is. De keuze is niet tussen 'groepsimmuniteit' en 'ongehinderd door laten gaan'. Indammen is uiteindelijk de enige optie.

Citaat:
Die keuzes hoeven we niet zelf te maken omdat het kabinet die keuze wel voor ons maakt op het moment dat dat nodig is.

Zie je hier niet de tegenspraak tussen een kabinet dat zegt 'neem zelf de verantwoordelijkheid want wij doen het niet' en het vertrouwen dat het kabinet die keuze wel zal maken? Dit is precies waarom het niet werkt. Het kabinet maakt die keuze niet tot het te laat is, maar tegelijkertijd kan eigen verantwoordelijkheid niet werken alleen al omdat mensen niet de ruimte hebben om echt zelf verantwoordelijk te zijn.

Citaat:
Kinderen worden zoveel mogelijk ontzien.
Er zijn er 14 overleden, er liggen er 63 in ziekenhuis geloof ik, besmettingen onder kinderen nemen enorm toe, kinderen worden er af en toe wel degelijk erg ziek van, ook houden ze er soms long-covid aan over. En her en der moeten klassen of scholen weer sluiten. De kinderen worden niet ontzien, ze worden vooral aan hun lot overgelaten.

(De rest laat ik even want mijn reactie zou een herhaling zijn. Maar wat je hier schrijft klopt echt aantoonbaar niet.)

Toon dat dan maar eens aan, want die onderbouwing lees ik hier niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:58

Als het onmogenlijk is om landen te vergelijken, waarom is er dan een EU? Is het virus in Duitsland een ander virus dan in Belgie?
Het bij voorbaad afdoen als niet werkend maakt alle opties meteen al dood.
Men wist vorig jaar al dat Zwitserland 3 weken achter liep op de piek in NL. En wat deed Zwitserland toen NL dit jaar explodeerde…..niets. Inmiddels zijn we 3 weken verder en verrassing, de cijfers exploderen 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:08

Sizzle schreef:
Als het onmogenlijk is om landen te vergelijken, waarom is er dan een EU? Is het virus in Duitsland een ander virus dan in Belgie?
Het bij voorbaad afdoen als niet werkend maakt alle opties meteen al dood.
Men wist vorig jaar al dat Zwitserland 3 weken achter liep op de piek in NL. En wat deed Zwitserland toen NL dit jaar explodeerde…..niets. Inmiddels zijn we 3 weken verder en verrassing, de cijfers exploderen 8)7

Er zijn natuurlijk wel verschillen in klimaat, bevolkingsdichtheid enz.
Of je in Amsterdam 3 hoog achter woont met zijn vijfen of met zijn tweeën op een Grieks eiland of het Franse platteland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:15

We hebben het over Europa, niet over Korea versus India.
De Duitsers mogen best patienten uit buurlanden over nemen maar wat proberen te leren van elkaar? Brr vies woord.

Ook in Griekenland wonen er mensen 3-hoog achter en ook in NL wonen mensen ver van elkaar weg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-11-21 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:16

Babootje, de WHO zelf: https://www.who.int/emergencies/disease ... /episode-1
En dit was voor de vaccins beschikbaar waren. (De tekst staat onder het filmpje uitgeschreven.)

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00728-2 gaat vooral om het niet bereiken van wereldwijde groepsimmuniteit (en zouden dus al de basis moeten zijn waarom we vaccins niet hadden moeten voorstellen als oplossing-voor-alles) maar de argumenten zijn onverkort van toepassing op het bereiken van groepsimmuniteit door mensen daadwerkelijk ziek te laten worden... alleen kost dat tweede ook nog heel veel levens en doet het veel schade aan de gezondheid.
Dit artikel is van maart 2021, deze kennis had dus ook beschikbaar moeten zijn bij onze regering. Het handelen van het kabinet strookt hier volstrekt niet mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:19

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:

Is geen misinformatie, alleen de term groepsimmuniteit is niet helemaal correct.

Wat gewoon móet gebeuren (en ook zál gebeuren) is dat (vrijwel) iedereen met het virus in aanraking komt, al dan niet via vaccin of natuurlijke weg, zodat ieders afweer het virus sneller herkent als het opnieuw langskomt. Je zult dan jaarlijks (doorbraak-) infecties zien die bij vrijwel iedereen mild verlopen, omdat iedereen het virus al eens langsgehad heeft. Je krijgt dan 's winters 3 kansen op ziek zijn, verkoudheid, influenza en corona, ipv de twee die we gewend waren.
Je krijgt geen groepsimmuniteit als je dat definieert als "niemand wordt meer ziek", maar je krijgt wel een 'normale' respons van een afweer die een bekend virus op tijd herkent. Eventueel jaarlijks ondersteund door herhalingsvaccinatie (net als influenza)

Een ander scenario is eventueel dat het virus minder virulent wordt, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

IMANDRA

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:22

Ik vraag me sowieso af of helemaal indammen überhaupt mogelijk is. Ook al doen we het in Nederland perfect, dan nog woedt het virus in het buitenland. Hoe willen we dat buiten houden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:32

Ibbel schreef:
Is geen misinformatie, alleen de term groepsimmuniteit is niet helemaal correct.

Wat gewoon móet gebeuren (en ook zál gebeuren) is dat (vrijwel) iedereen met het virus in aanraking komt, al dan niet via vaccin of natuurlijke weg, zodat ieders afweer het virus sneller herkent als het opnieuw langskomt.

Dit is zeker wel misinformatie, want dat is niet wat onvermijdelijk zal gebeuren en ook niet wat moet gebeuren. Zoals echter heel vernuftig aan het begin is bedacht, wordt die optie steeds als onbestaanbaar aan de kant gezet.

Maar we hebben allerlei ziekten in de wereld die hier in Nederland niet of vrijwel niet voorkomen, simpelweg omdat we de omstandigheden hebben gecreeerd om ze al eerder te stoppen. (Leve de riolering natuurlijk, maar ook met allerlei hygiene-voorschriften, voorzorgsmaatregelen, meldplicht van gevaarlijke ziekten.)

Het is dus helemaal niet zo dat we dit tot de laatste snik door moeten laten gaan. Als we het virus op Schiphol al ondervangen, en we verder bijvoorbeeld snel kunnen ingrijpen op besmettingen via andere wegen, dan hoeft het niet overal te komen. Dat vereist wat langer en zorgvuldiger inspanning, maar redt levens.
Vaccins kunnen daarbij heel erg helpen omdat het kan voorkomen dat een enkele besmetting veel schade aanricht voor de keten gestopt is. Maar dat betekent helemaal niet dat vaccins moeten leiden tot groepsimmuniteit of dat dat de enige manier is waarop vaccins kunnen werken.

Citaat:
Je zult dan jaarlijks (doorbraak-) infecties zien die bij vrijwel iedereen mild verlopen, omdat iedereen het virus al eens langsgehad heeft.

Dat is een keuze, en een keuze die niet als zodanig gepresenteerd wordt. Maar daarnaast: het verloopt vooralsnog helemaal niet mild, dus dat is niet een zinnige weg.

Citaat:
Een ander scenario is eventueel dat het virus minder virulent wordt, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Dat zou zeker mooi zijn, maar niets wijst daar voorlopig op, het is zeker niet een automatisch gegeven dat virussen altijd muteren in de richting van minder schadelijk, en laten we er maar gewoon vanuit gaan dat het niet zo is. Dan kunnen we altijd nog bedenken om onze voorzorgen los te laten als we zeker weten (!) dat het echt voorbij is. En dat duurt hoe dan ook nog wel even. In de tussentijd hebben we te maken met een ontwrichtende en dodelijke ziekte, en we kunnen ervoor kiezen om in te zetten op het zo veel mogelijk stoppen van de besmettingen, en niet op het zoveel mogelijk door laten gaan tot de zorg breekt. Want dat is nogal inhumaan voor alle betrokkenen (slachtoffers, familie, zorgmensen.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:35

ravellie schreef:
Avalanche81 schreef:

Daar heb je dan weer statistiek voor. Als een bepaald percentage mensen overlijdt aan een hartaanval en dat percentage is gevaccineerden en ongevaccineerden gelijk, dan kan vaccinatie dus niet de reden zijn. Want als vaccineren hartaanvallen veroorzaakt, dan zou het percentage gevaccineerden met een hartaanval hoger moeten zijn dan het percentage onder ongevaccineerden.

Een grotere kans op een hartaanval bij een gelijkblijvend percentage is statistisch echt onmogelijk.

@Shadow, een groot hek om Nederland om dat virus tegen te houden is domweg onmogelijk. Zelfs een land als Australië is dat niet gelukt en dan denk je dat het in een doorvoerland als Nederland wel realistisch is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:37

Ik geloof ook niet echt in indammen en uitroeien, daar sta ik lijnrecht tegenover Shadow bijv.
Wel geloof ik dat we hier als mensheid sterker en socialer uit hadden komen als er meer gevoel voor: „we doen dit samen“ gecreeert was.
Dat helpt wellicht de doden niet, maar het had wellicht wel de europese drift naar individualisatie en de rat race met al zijn burn-outs kunnen kiepen.
Ik vind het echt afschuwelijk om te lezen dat het aantal hulpaanvragen bij nadenken over zelfmoord in de groep die net in de brugklas zit verdubbeld is.
Wellicht hadden we die kinderen deel kunnen maken van de oplossing (denk-tanks) ipv ze gewoon te verbannen naar zoom. Wellicht hadden die kinderen mee kunnen werken aan hervorming van onderwijs ipv ze na de lockdown weer in het oude systeem te proppen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:40

IMANDRA schreef:
Ik vraag me sowieso af of helemaal indammen überhaupt mogelijk is. Ook al doen we het in Nederland perfect, dan nog woedt het virus in het buitenland. Hoe willen we dat buiten houden?

Testen, nieuwsgierig zijn, voorzorgsmaatregelen treffen, alert ingrijpen op signalen dat er toch iets gebeurt. Met andere besmettelijke ziekten doen we dat ook. We hebben tegen genoeg virale ziekten nooit de wereldwijde groepsimmuniteitsstatus bereikt, voorkomen werkt beter.

En hoewel corona lastig is omdat het via aerosolen al besmettelijk is, kunnen we ook daar beter in worden. Als we zouden willen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:41

ravellie schreef:

Denk jij werkelijk dat alleen na obductie een doodsoorzaak op de overlijdensverklaring kan worden gezet en dus 99% van de overlijdensverklaringen 'oorzaak onbekend' vermelden?

In 99% van de overlijdens is de oorzaak bekend - nl de ziekte / symptomen die de overledene had alvorens te overlijden. En dat komt dan ook op de verklaring te staan.
De symptomen van een hartinfarct zijn goed bekend en vrijwel altijd goed te herkennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:45

Karl66 schreef:
@Shadow, een groot hek om Nederland om dat virus tegen te houden is domweg onmogelijk. Zelfs een land als Australië is dat niet gelukt en dan denk je dat het in een doorvoerland als Nederland wel realistisch is?

@karl66, dit is een valse dichotomie. Het gaat er niet om dat het perfect is, het gaat erom dat we het een stuk beter doen als we het wel proberen, dan als we het niet proberen.
We hebben 6 golven laten ontstaan, maar we hebben ook al 5 keer de besmettingen behoorlijk teruggebracht. Stel dat we dat de volgende keer doen met het idee om het zo ver mogelijk terug te brengen en problemen te voorkomen voor het uit de hand loopt - wie weet wat we dan kunnen bereiken. Wat het ook is, het is ongetwijfeld beter dan een zorg die keihard op code zwart afstevent. Zelfs als het niet perfect is.

Enne... kijk vooral eens naar de stats van Australie. Want Australie is heel erg groot en met verschillende staten, en een aantal staten zijn nog gewoon zo goed als virusvrij.
( https://www.health.gov.au/news/health-a ... statistics )