Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:25

Marie_Anne schreef:
besita schreef:
je zegt het zelf Safina ... het neemt hun angst weg
ik vind het raar want een mondkapje beschermt niet jezelf maar een ander ..en als er dan geen ander is dan is het toch overbodig

Ik begrijp het ook niet, maar aangezien ze er niemand kwaad mee doen, boeit het me ook niet zo. Het zijn mijn zaken niet en ik heb er geen last van, als die mensen zich daar prettig bij voelen moeten ze dat lekker doen.

Precies.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:28

Er is gewoon erg weinig kennis over mondkapjes buiten basis klinische setting. Bij echte serieze infectieziekten draagt de verpleging virus pakken, geen lapje. Een chirurg gebruikt hem ook anders dan dat hij nu algemeen ingezet wordt.
Bij sars was er ook al sprake van zelf inoculatie van personeel door mondkapjes.
De richtlijnen voor mondkapjes richten zich niet op virus, daar waren ze primair niet perse voor bedacht.
De massale inzet is niets anders dan: lets cross fingers that it helps. Bij Ebola haalt niemand het in z‘n hoofd om met een lapje te gaan werken en dat is minder infectieus (wel dodelijker).

Popstra

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:52

Ik ben sinds 3 dagen in Duitsland op een grote 10 daagse show en we moeten hier verplicht binnen mondkapjes dragen. Het is vooral erg wennen. Maar als ik om mij heen kijk draagt b ijna iedereen ze verkeerd..onder de neus e.d..
Ik zelf doe hem ook vaak onder mn kin als ik weer buiten kom. Kortom totaal nutteloos dus!

Ik zelf vind de wegwerp kapjes het fijnst. Die zitten niet zo benauwd als katoenen modische kapjes.

Blijf het een raar gezicht vinden iedereen met die kappen op. Echt vreselijk stom om te zien. Kan daar niet aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:56

Astorga schreef:
Marie_Anne schreef:
De mondkapjes die wij nu in het ov moeten dragen en die ze bijvoorbeeld in België en Spanje dragen zijn wel nieuw. De "niet-medische" mondkapjes.

Ik zag laatst nog een interview met Jan Kluytmans die zei: ik kan niets over de werking zeggen, want er is niets over onderzocht en er is geen kennis over.
https://youtu.be/cmmkq7UdqUs

Dat filmpje is van 20 mei, zou er ondertussen niet meer bekend zijn?

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik zou denken dat echt gedegen onderzoek wat meer tijd kost?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:21

Meer geld vooral :+
Voor zulke onderzoeken worden amper budgetten geboden. Daarnaast is het zivoller om geld te stoppen in toekomstig massa produceerbaar aangenaam te dragen virus ppe dan iets met een andere werking te onderzoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:31

Het enigste waar een mondkapje voor zorgt is wanneer je plots moet niezen. Dan gaat het gewoon geen meters ver .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:45

bigone schreef:
Het enigste waar een mondkapje voor zorgt is wanneer je plots moet niezen. Dan gaat het gewoon geen meters ver .

Dat klinkt in theorie leuk.
Maar ik heb iemand die de nies blijkbaar voelde aankomen in een museum zijn mondkapje af zien doen, in zijn hand zien niezen en het kapje weer op zien zetten. Heerlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:51

IMANDRA schreef:
safina schreef:
Nou, ik vind het ook erg belangrijk dat je hier in gesprek kunt over je twijfels, kritiek etc. Zonder belachelijk gemaakt te worden. Anderzijds ben ik dat gemeeuw van die viruswaanzin-aanhangers en andere kritisch denkenden ook wel een beetje zat. Ze vliegen over, droppen hun sh#t en vertrekken weer, zonder ook maar ergens rekenschap voor te nemen.

Hoe vaak heb ik Bokkers hun best zien doen om ontzettend nette, respectvolle inhoudelijke reacties terug te typen?
En dan dacht ik: ik hoop dat jouw post de aandacht krijgt die hij verdient. Maar nee, 0,0 reactie. De meeuw was alweer gevlogen. Waarschijnlijk om weer elders sh#t te droppen.

Eens. Een inhoudelijke discussie is echt wel mogelijk. Bij het anti-vax topic -ook ontzettend gepolariseerd soms- lukte dat ook geregeld, als beide kanten netjes bleven reageren (en ook reacties gaven op antwoorden/reacties). Dan moet het hier ook kunnen.

Vraagt wel wat van beide kanten. Van de kritisch denkenden dat ze als ze hier hun ideeën droppen, ze hem niet smeren als daar discussie over komt, maar gewoon hun standpunten onderbouwen en de moeite nemen te reageren.

En ook niet roepen "ja ik zag dit op Facebook. Ik ben het ook niet met alles eens en ik plak het hier ook gewoon maar neer." Want dat levert ook geen goed gesprek op.

Gewoon rekenschap nemen voor wat je hier neerpent, wel zo volwassen.

Van de rest vraagt het, denk ik, om mensen niet meteen in de hoek van gekke wappie te plaatsen. Zo van:"als je niet in mondkapjes gelooft, denk jij zeker ook dat de aarde plat is en we allemaal een chip gevaccineerd krijgen om via 5g als reptilianenvoer te eindigen. En ben je dus een mafkees". Want dat schiet ook niet op.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:00

Popstra schreef:
Ik ben sinds 3 dagen in Duitsland op een grote 10 daagse show en we moeten hier verplicht binnen mondkapjes dragen. Het is vooral erg wennen. Maar als ik om mij heen kijk draagt b ijna iedereen ze verkeerd..onder de neus e.d..
Ik zelf doe hem ook vaak onder mn kin als ik weer buiten kom. Kortom totaal nutteloos dus!

Ik zelf vind de wegwerp kapjes het fijnst. Die zitten niet zo benauwd als katoenen modische kapjes.

Blijf het een raar gezicht vinden iedereen met die kappen op. Echt vreselijk stom om te zien. Kan daar niet aan wennen.

ik kan er ook niet aan wennen :n
op alle wedstrijden in Belgie , Frankrijk en Spanje ( de rest heb ik geen weet van ) is het ook allemaal met mondmasker op .. vrachtwagen , stallen , voorterrein , prijsuitreiking .. vind ik eigenlijk nutteloos want publiek is nog steeds niet toegelaten en het is buiten in open lucht ... ga je de grens over in NL opeens alle wedstrijden zonder mondkapje .. en eigenlijk gebeurd dan het volgende ..men verplaatst een evenement zoals een veulenveiling van Lanaken naar Peelbergen :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:06

Shadow0 schreef:
Ik snap daar niks van. Het is niet alsof mondkapjes nieuw zijn... ze worden op allerlei plekken en in allerlei beroepen al regelmatig gebruikt. De niet-corona-effecten zouden allang bekend moeten zijn. In de rol van bescherming tegen overdracht van allerlei vormen van ziektes is het effect ook allang bekend, en specifiek in de context van corona weten we OOK allang dat het helpt als anderhalve meter niet mogelijk is.

Dus wat moet er nog onderzocht worden? Of het misschien anders is als Pluto in het huis van de Tijger staat?

:roll:

Kan je dan ook eens uitleggen waarom de cijfers in landen waar een mondkapje bijna de hele tijd verplicht is ( Spanje , Frankrijk , Belgie ) de cijfers van de besmettingen alsnog stijgen net zoals in de landen waar het niet hoeft ( Nl ) ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:26

safina schreef:
IMANDRA schreef:

Eens. Een inhoudelijke discussie is echt wel mogelijk. Bij het anti-vax topic -ook ontzettend gepolariseerd soms- lukte dat ook geregeld, als beide kanten netjes bleven reageren (en ook reacties gaven op antwoorden/reacties). Dan moet het hier ook kunnen.

Vraagt wel wat van beide kanten. Van de kritisch denkenden dat ze als ze hier hun ideeën droppen, ze hem niet smeren als daar discussie over komt, maar gewoon hun standpunten onderbouwen en de moeite nemen te reageren.

En ook niet roepen "ja ik zag dit op Facebook. Ik ben het ook niet met alles eens en ik plak het hier ook gewoon maar neer." Want dat levert ook geen goed gesprek op.

Gewoon rekenschap nemen voor wat je hier neerpent, wel zo volwassen.

Van de rest vraagt het, denk ik, om mensen niet meteen in de hoek van gekke wappie te plaatsen. Zo van:"als je niet in mondkapjes gelooft, denk jij zeker ook dat de aarde plat is en we allemaal een chip gevaccineerd krijgen om via 5g als reptilianenvoer te eindigen. En ben je dus een mafkees". Want dat schiet ook niet op.

Zeker :j moet van beide kanten komen. Maar als het fout gaat hebben beide kanten vaak ook (een beetje) schuld.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:59

besita schreef:
ik vind het raar want een mondkapje beschermt niet jezelf maar een ander ..en als er dan geen ander is dan is het toch overbodig

Dat je niet van mondkapjes houdt is inmiddels wel duidelijk. Maar komt het niet in je op dat er ook anders overgedacht wordt?
Als een ander zich er prettig bij voelt wat is het probleem voor jou dan? Leven en laten leven, en ook jij weet nog steeds niet zeker of het wel of niet zinvol is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:17

Nou dat idd, ik was afgelopen week in Duitsland op vakantie en je bent er zo aan gewend. Zelfs zo erg dat nadat ik bij een tankstation een koffie had gehaald ik er 10 minuten later bij het opdrinken achterkwam dat ik mijn mondkapje nog op had. _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:44

Sizzle schreef:
Je ziet die autodragers vaak gedurende werktijden. Grote kans dat dit „deur tot deur“ beroepen zijn die niet een op-af-op-af festijn willen. Dat is immers schadelijker en risicovoller.

Dit inderdaad! Thuiszorgmedewerkers en wijkverpleegkundige doen dit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:35

CharleyT schreef:
besita schreef:

Dat je niet van mondkapjes houdt is inmiddels wel duidelijk. Maar komt het niet in je op dat er ook anders overgedacht wordt?
Als een ander zich er prettig bij voelt wat is het probleem voor jou dan? Leven en laten leven, en ook jij weet nog steeds niet zeker of het wel of niet zinvol is.

volgens mij zit ik nog steeds in het juiste topic dacht ik :? en mag ik best mijn mening uiten over de mondkapjes en dat heb ik al verschillende keren uitgelegd waarom .. als je er niet mee eens bent lees je er toch gewoon overheen

ik merk gewoon dat er groot verschil is hoe men erover denkt in landen waar het verplicht is en landen waar het niet verplicht is zoals bij jullie in NL
Bovendien worden ze gewoonweg slecht gedragen en zijn ze dus nutteloos ... ik zie bvb ook mensen zoals Fitzroy met een mondmasker ergens aan op een terrasje .. het naar beneden trekken om even een slokje te drinken en weer naar boven trekken .. dat heeft dan nut denk je ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:59

besita schreef:
CharleyT schreef:

volgens mij zit ik nog steeds in het juiste topic dacht ik :? en mag ik best mijn mening uiten over de mondkapjes en dat heb ik al verschillende keren uitgelegd waarom .. als je er niet mee eens bent lees je er toch gewoon overheen

ik merk gewoon dat er groot verschil is hoe men erover denkt in landen waar het verplicht is en landen waar het niet verplicht is zoals bij jullie in NL
Bovendien worden ze gewoonweg slecht gedragen en zijn ze dus nutteloos ... ik zie bvb ook mensen zoals Fitzroy met een mondmasker ergens aan op een terrasje .. het naar beneden trekken om even een slokje te drinken en weer naar boven trekken .. dat heeft dan nut denk je ?

Dit vetgedrukte is wel een beetje het probleem tegenwoordig, waar ik eerder ook op doelde.
Ja, jij mag je mening uiten, absoluut en zonder enige twijfel. Maar als iemand het niet met je eens is, hoeft die daar helemaal niet overheen te lezen. Die mag gewoon reageren, dit is tenslotte een discussieforum. Dat betekent helemaal niet dat jij je mening niet mag geven, maar het is geen eenrichtingsverkeer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:21

besita schreef:
Kan je dan ook eens uitleggen waarom de cijfers in landen waar een mondkapje bijna de hele tijd verplicht is ( Spanje , Frankrijk , Belgie ) de cijfers van de besmettingen alsnog stijgen net zoals in de landen waar het niet hoeft ( Nl ) ?

Ik heb begrepen dat dat ook komt doordat mensen in familieverband het niet zo nauw nemen met de afstand bewaren en het opdoen van mondkapjes. En in de meer zuidelijke landen heb je meestal meer grote families.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:25

Babootje schreef:
besita schreef:

Ik heb begrepen dat dat ook komt doordat mensen in familieverband het niet zo nauw nemen met de afstand bewaren en het opdoen van mondkapjes. En in de meer zuidelijke landen heb je meestal meer grote families.

Maar stel dat er hier wel een verplichting komt gaat dat hier ook niet zo nauw met op doen van die mondkapjes :+
Dit zie je in Duitsland ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:31

lenaa_tje schreef:
Babootje schreef:

Maar stel dat er hier wel een verplichting komt gaat dat hier ook niet zo nauw met op doen van die mondkapjes :+
Dit zie je in Duitsland ook.

In het OV hier is het ook echt bedroevend, hoe er met mondkapjes omgegaan wordt. Sowieso doet een groot deel van de mensen hem helemaal of half af als ze eenmaal zitten :roll: .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:43

Heeft iemand van jullie dit stuk gelezen? Toch niet de minste auteurs..... althans: toch de mensen die primair aan het roer staan waar het gezondheidszorg betreft.
Zij ervaren de regels toch als buitenproportioneel, de testen onbetrouwbaar, mondkapjes niet erg heilzaam en zijn ook kritisch over het gebrek aan gezondheidsbevorderende maatregelen van de overheid.

https://opendebat.info

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 14:20

Over de mondkapjes :
Ik (en mijn vriend) dragen geen kapje in de bus of trein. Met onze vaste buschauffeur is dat gewoon prima, vorige week zat er een ander, heb hem gevraagd wat de logica er achter was, hij geen mondkapje, wij wel, en dan alsnog naast/voor/achter onbekenden zitten én een airco in de bus waardoor alles toch al verspreid wordt.. hij heeft zijn schouders opgehaald, gezegd dat t eigen verantwoordelijkheid was en dus mochten we alsnog zonder kapje op door.

Prima als andere mensen het opdoen omdat ze zichzelf daarmee veiliger voelen, ik doe het niet, omdat ik me er juist niet goed door ga voelen én met op en af zetten voor mijn gevoel meer gevaar krijg. (Uiteraard wel als buschauffeur/conducteur het er echt niet mee eens is, heb er altijd 1 bij)

Ik zie hier enorm veel Duitsers en belgen, en 9 vd 10 draagt een mondkapje op de verkeerde manier: zetten het constant op/af, vaak niet over de neus heen, en met mondkapje op denken ze opeens dat de 1.5 meter niet meer nodig is..

Edit: ohja en voordat er vingerwijzers komen: sinds het begin vd corona hebben wij in ons dorp 2 besmetten gehad, geen doden of ziekenhuis opnames, ook niet sinds de toeristen er weer zijn en er dus grote drukte is. Ik draag dus niet bij aan verspreiding, ondanks dagelijks lichamelijk contact met onbekenden én het aanraken van honderden winkelmandjes per dag..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:27

Maar Dimphyl het is toch gewoon een verplichting?

Alhoewel ik dus mijn twijfels heb over de werking doe ik wel wat mij gevraagd wordt. Ov sla ik gewoon over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:40

Ja, precies, dat vind ik echt niet oke. Het is niet aan de chauffeur, die gaat er niet over. Die zit overigens redelijk veilig, omdat je daar echt niet in de buurt kunt komen. In de bussen waarin in heb gezeten althans. Maar je hebt toch ook te maken met andere passagiers?

Ik doe in de trein en bus braaf mijn mondkapje op en erger me kapot aan die kleuters die hem zo onder hun neus trekken of afdoen. Ze mogen dat gewoon verplichten in het OV, wat jij of ik daar ook van vinden. Ik denk dan: je bent volwassen, zet dat ding op en blijf er gewoon af tot je weer uitstapt.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 14:40

lenaa_tje schreef:

Alhoewel ik dus mijn twijfels heb over de werking doe ik wel wat mij gevraagd wordt. Ov sla ik gewoon over.

Het is een verplichting ja.
Nogmaals: als de betreffende chauffeur of conducteur het wél eist, zet ik het gewoon op, maar dit is nog maar 1x gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:45

Dimphyl schreef:
lenaa_tje schreef:

Het is een verplichting ja.
Nogmaals: als de betreffende chauffeur of conducteur het wél eist, zet ik het gewoon op, maar dit is nog maar 1x gebeurd.

En je hebt gewoon schijt aan je medepassagiers? Ik vind die dingen ook onzin, maar heel veel mensen niet. En die durven meestal niets te zeggen, want je krijgt zo vaak een grote mond of erger dan. Ik hoop dat je binnenkort eens een goede boete krijgt eigenlijk.

Chauffeurs en conducteurs hebben helemaal geen zin om al die vervelende mensen daar op te wijzen. Die krijgen al genoeg agressie over zich heen in een normale situatie.

Hou je gewoon aan de wet. Wat een vreemde mentaliteit.