Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:40

Ik vind dat als je op vakantie gaat en het land word oranje dat het dan je eigen verantwoordelijkheid is en dat je baas niet hoeft op te draaien voor de kosten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:05

Polly schreef:
Ik vind dat als je op vakantie gaat en het land word oranje dat het dan je eigen verantwoordelijkheid is en dat je baas niet hoeft op te draaien voor de kosten.

Dat je dat vind mag. Maar de regels zijn nu eenmaal anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:32

Polly schreef:

Dat vind ik ook, maar de overheid heeft anders besloten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... kantiegeld

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:41

Polly schreef:

Hier hadden we het op stage laatste ook over. Personeel vindt ook allemaal dat als je zelf naar een oranje land gaat dat niet de schuld van de baas is. Gelukkig is iedereen ook zo slim om gewoon hier te blijven of in geel gebied. Natuurlijk is de kans hier misschien net zo groot maar merendeels gaat er zeer verstandig mee om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:03

Zebrastreep schreef:
Polly schreef:

Hier hadden we het op stage laatste ook over. Personeel vindt ook allemaal dat als je zelf naar een oranje land gaat dat niet de schuld van de baas is. Gelukkig is iedereen ook zo slim om gewoon hier te blijven of in geel gebied. Natuurlijk is de kans hier misschien net zo groot maar merendeels gaat er zeer verstandig mee om.

Daar gaat het niet over, als iemand naar een oranje land gaat is het gewoon voor eigen rekening.

Als je naar een geel land gaat en het wordt oranje, en je moet daarom in quarantaine, dat is voor rekening van de werkgever.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:40

Marie_Anne schreef:
Polly schreef:

Dat vind ik ook, maar de overheid heeft anders besloten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... kantiegeld

Maar wel met de kanttekening dat je zsm naar terug Nederland moet komen om de schade voor de werkgever tot een minimum te beperken. Blijf je gewoon in het ondertussen oranje Vakantieland je vakantie vol maken terwijl naar huis komen een optie is (auto of mogelijkheid tot omvormen naar eerdere vlucht) dan mag je werkgever je nog steeds onbetaald thuis laten.

Citaat:
Het reisadvies van mijn vakantieland verandert tijdens mijn verblijf van geel naar oranje/rood. Heb ik recht op loon als ik bij terugkomst in quarantaine ga?
Verandert tijdens uw verblijf het reisadvies van een gebied van geel naar oranje of rood? En keert u spoedig naar Nederland terug om vervolgens het quarantaine-advies op te volgen? Dan behoudt u in principe het recht op loondoorbetaling tijdens de quarantaineperiode wanneer deze buiten de resterende geplande vakantieperiode valt.

Kiest u ervoor om ondanks het gewijzigde veiligheidsadvies toch de gehele geplande vakantieperiode te blijven? Dan verliest u mogelijk het recht op doorbetaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:20

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:38

Ja wat had de overheid dan gedacht, het griepseizoen komt eraan en met een snotneus moet jij je al laten testen. De school is bij ons nu bijna twee week geopend en ze zitten al met de handen in het haar want de helft van de leerlingen zit momenteel thuis met verkoudheids klachten.

Dan is dit geen grote school (40 leerlingen totaal) maar er gaan echt grote problemen ontstaan op deze manier.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:54

Polly schreef:
Ik had vandaag een zieke patiënt, hoesten, koorts, snot. Net afgelopen weekend terug uit Spanje (oranje!!) maar de partner moest van z'n baas gewoon komen werken, dat quarantaine was maar onzin 8)7

Bizar he zoiets...1e keer dat ik het opliep vond partners baas dat het stil gehouden moest worden en hij te werk moest. Uiteindelijk werden de regels dag erna scherper en moest hij dan toch maar thuis blijven. Helaas bleek hij zelf een week voor ik ziek werd quarantaine te houden op kantoor.....waar iedereen contact mee heeft.

Nu helaas voor de 2e ermee te maken en hij mag geen quarantaine houden. En of hij tevens tegen zijn collega's zijn mond wilde houden. Nou nee mond houden echt niet....

Inmiddels wel van mn longontsteking af maar helaas wat bij gekomen los van corona. Hou geen slokje water/eten meer binnen en maagbeschermers en anti misselijk pillen doen niks. Vaste medicatie neem ik dus ook niet op zoals bloedverdunners dus hoop dat dit snel verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:04

safina schreef:
Wie overweegt zich te laten testen: je komt er momenteel eigenlijk niet meer tussen. https://www.ad.nl/nijmegen/geen-nieuwe- ... a60863215/

Onbegrijpelijk dit. Het begin van het snotterseizoen en het gaat meteen mis... Dit hadden ze toch kunnen zien aankomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:53

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:07

Ik mag mezelf morgen ook voor de tweede keer laten testen. Al vanaf vrijdag extreem benauwd en behoorlijke pijn met ademen. Gister wat verhoging, vandaag hoesten en overal pijn.

Gok dat het iets is als bronchitis maar moet eerst testen voor de huisarts me verder kan helpen. Op het werk ook meerdere mensen ziek waarvan 1 bewezen positief.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:12

Veraaaaah schreef:
Ik mag mezelf morgen ook voor de tweede keer laten testen. Al vanaf vrijdag extreem benauwd en behoorlijke pijn met ademen. Gister wat verhoging, vandaag hoesten en overal pijn.

Gok dat het iets is als bronchitis maar moet eerst testen voor de huisarts me verder kan helpen. Op het werk ook meerdere mensen ziek waarvan 1 bewezen positief.

Klinkt niet lekker
Benauwd als in kortademig?
Ben je met je positieve collega in aanraking geweest?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:35

Hier was de test uitslag binnen 24 uur binnen. Negatief. Nog even afwachten wat die van vriendlief doet, maar ga er vanuit dat die ook negatief is..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:36

Vandaag geholpen bij een jonge man die ineens black out ging buiten. Meegenomen door ambulance en begreep dat ze hem gezien de klachten en na wat verdere informatie gaan testen op Corona. Heb de tijd tot de ambulance kwam bij hem gezeten en hem ook vastgehad enige tijd. Wel gelijk daarna handen gewassen en ontsmet maar ben benieuwd als hij wel positief test of ik dan ook moet of alleen maar zodra ik klachten ontwikkel.
Hoop in ieder geval dat hij snel weer in orde is ongeacht de oorzaak.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:38

Ja ben inderdaad ook met de zieke collega in aanraking gekomen. Ben nog steeds benauwd (gevoel steeds buiten adem te zijn), spierpijn, niet lekker etc.

Een andere collega is ook beroerd maar komt er steeds niet tussen om een afspraak te maken. Terwijl t voor ons als collega’s toch wel belangrijk is om te weten of ze besmet is.

Wat waren jullie klachten (en dan vooral mensen die positief zijn getest)? Ik heb mensen gehoord die 1 dag ziek zijn en mensen die echt hondsberoerd zijn.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:50

Vriendlief en ik helaas allebei echt niet fit, ook lichte koorts. Maar überhaupt in contact komen met de GGD? Nope... We bellen al vanaf vanochtend vroeg maar krijgen steeds de melding ''er bellen op dit moment teveel mensen, we kunnen u niet te woord staan. Bel later terug''. -O- -O-
Wordt dus waarschijnlijk extra lang binnen zitten omdat we pas later kunnen worden getest...
Laatst bijgewerkt door Muurp op 14-09-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:52

Muurp schreef:
Vriendlief en ik helaas allebei echt niet fit, ook lichte koorts. Maar überhaupt in contact komen met de GGD? Nope... We bellen al vanaf vanochtend vroeg maar krijgen steeds de melding ''er bellen op dit moment teveel mensen, we kunnen u niet te woord staan. Bel later terug''. -O- -O-
Wordt dus waarschijnlijk extra lang zitten omdat we pas later kunnen worden getest...

Als je via digi d online probeert gaat het vaak sneller
Je kunt verschillende postcode s invoeren waar dan een testlokatie wordt gezocht

Muurp

tokedri schreef:
Muurp schreef:
Wordt dus waarschijnlijk extra lang zitten omdat we pas later kunnen worden getest...

Als je via digi d online probeert gaat het vaak sneller
Je kunt verschillende postcode s invoeren waar dan een testlokatie wordt gezocht

Ga ik dat ook maar eens doen. Thanks :)

zonnebloem18

En via coronatest.nl? Bij mij werk aangegeven dat er geen plek was en dat ik moest bellen, maar het is het proberen waard.

Wel irritant zeker aangezien je ook qua werk enz. wilt weten waar je aan toe bent.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:56

Net geprobeerd, maar volgens het systeem is er geen testlocatie in de buurt van mijn postcode... :+ :roll:

Zeker i.v.m. werk (ik kom op veel verschillende plaatsen op 1 dag, grote kans op verspreiding), maar ook omdat mijn schoonvader in de risicogroep valt en we hem gisteren nog (wel op afstand) hebben gezien... Is geen fijn gevoel zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:58

Muurp schreef:
Net geprobeerd, maar volgens het systeem is er geen testlocatie in de buurt van mijn postcode... :+ :roll:

Zeker i.v.m. werk (ik kom op veel verschillende plaatsen op 1 dag, grote kans op verspreiding), maar ook omdat mijn schoonvader in de risicogroep valt en we hem gisteren nog (wel op afstand) hebben gezien... Is geen fijn gevoel zo.

Tip die collega gaf is blijven proberen ... er komen wel telkens tijdsloten vrij.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:59

Ga ik ook zeker doen, maar het is toch van de zotte dat dit zo gaat? := Je kunt niet eens een afspraak maken om je te laten testen... Hoeveel mensen zullen denken ''laat maar''?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:04

Ik zou dat ook volledig kunnen begrijpen. Zolang ze de testcapaciteit niet op orde hebben zal menigeen zich met een verkoudheidje echt niet laten testen en al helemaal niet in quarantaine gaan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:15

Het is wachten totdat de eerste domino valt nu...want inderdaad, waarom zou je je elke keer laten testen als je daarvoor 1/1.5 week thuis moet blijven omdat je er niet tussen komt?

De meeste mensen gaan dan echt niet halsoverkop de AH bellen om boodschappen te bestellen, of iemand regelen die de hond voor 1.5 week wel uit kan laten. Nee, zoals de situatie nu is, hou ik m'n hart vast voor wanneer het echt weer zich gaat verspreiden, dan ontkom je niet meer aan extra maatregelen.

Nu ben ik redelijk braaf, en hebben we in dit huishouden inmiddels al 4x een test gedaan (elke keer met klachten helaas...maar gelukkig negatief). Maar zelfs ik merk dat het draagvlak bij mezelf om dan ook de hele tijd binnen te blijven flink afneemt.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 14-09-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt