Ik ben transgender

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9055
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:18

stille meelezer hier,

wauw die foto in pak DJZ. knappe kerel.
de foto's in de jurk, ik vind vooral de laatste al veelzeggend. ik zie daar echt een jongen met een BH.

en in het algemeen, heel veel respect voor iedereen die in dit traject zit.
laat je niet gek maken en volg je gevoel.

DJZ

Berichten: 3145
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:07

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties <3
Soms is het ook wel apart.. Ik heb foto's dat ik qua gezicht nog heel vrouwelijk ben, maar ook foto's uit die zelfde shoot, dat het juist er weer mannelijk uit ziet.. En ik snap idd dat het ook wel "vreemd" er soms uit ziet...

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 22:21

Je ziet er gewoon goed uit, hou het daar maar op :D

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:18

Even een upje. Hoe gaat het met jullie?

Ik heb onlangs een prachtige transvrouw ontmoet en ik moest aan dit topic denken. Het was zo mooi om te zien hoe goed zij in haar vel zit. Ik wens datzelfde geluk voor jullie allemaal.

DJZ

Berichten: 3145
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:08

Ik schop ook even dit topic omhoog want ik heb nieuwtjes :D

In februari, na mijn 1e controle, mocht ik mijn dosering verhogen en sinds enkele weken heb ik de baard in de keel en kan ik de eerste echte snorharen tellen :D :D Daarbij heb ik vandaag het eerste gesprek gehad met de chirurg en heb ik te horen gekregen dat ik rond augustus/september mijn eerste operatie mag ondergaan *\%/*

Sorry, ben gewoon ontzettend blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:10

Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen?

Wat een leuk nieuws *\o/* *\o/*

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:18

Gaaf DJZ!

Als je sorry moet gaan zeggen omdat je gewoon ontzettend blij bent, gaat er iets mis.
Tenzij je ontzettend blij bent met iets heel lelijks dat je gedaan hebt, dan is het uiteraard niet OK, maar daar is hier overduidelijk geen sprake van.

Kom maar op met die snorharen!

DJZ

Berichten: 3145
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:25

Voornamelijk sorry dat ik zelf niet echt actief ben in het topic en zo af en toe wat plaats :o
Maar idd, dat ik zo blij ben, daar is de sorry inderdaad niet voor bedoeld :D

tiwi1969

Berichten: 7687
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:55

DJZ wat een mijlpaal, gefeliciteerd!

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:04

Wat een fantastisch nieuws! Ik ben super blij voor je! *\o/*

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 00:45

Wat geweldig nieuws DJZ! Je mag voor mij al voor elke poep of scheet het topic kapen, dus al helemaal voor dit soort nieuws!

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:16

DJZ wat fijn zeg! Gefeliciteerd met je snor :D

vikawiek

Berichten: 1546
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:52

Wat goed nieuws DJZ! gefeliciteerd!

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:58

En hoe gaat het met jullie, Hiraeth en vikawiek? Geen nieuws is goed nieuws?

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:23

Ik was dit topic kwijt >;)

Wat een goed nieuws DJZ, gefeliciteerd! *\o/*

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 22:36

Goed hoor! *\o/* Ik had een tijdje terug een afspraak bij de chirurg en we hebben het schaamteloos weer over eekhoorns gehad tussen de serieuze praktijken door. :D Ik krijg binnenkort nog een follow-up operatie op mijn eerdere operatie waarbij ik alleen een plaatselijke verdoving hoef. Het lijkt me echt heel freaky om gewoon wakker te zijn terwijl er ondertussen stukjes huid worden weggehaald, maar ergens ook onwijs interessant. Enne... mochten ze weer om hetzelfde tijdstip de operatie plannen als de vorige keer, dan val ik ongetwijfeld alsnog wel in slaap. :')

Daarnaast nog een klein beetje een ongerelateerd onderwerp, maar ik ben gewoon heel erg *stuiter stuiter* er over en ik moet het ergens kwijt. Waar anders dan dus in mijn onofficiële dagboek. :') Zoals jullie misschien intussen doorhebben wil ik dus later naar Denemarken emigreren (en overigens ga ik volgend jaar wéér een half jaar proefwonen/serieus studeren in Kopenhagen :D) Als mensen mij vragen: "Waarom Denemarken?", dan is mijn antwoord vrijwel altijd: "Nou... er is dus een Deense acteur die ik graag eens in een theater wilde zien, dus ik ging een paar jaar geleden voor de grap Deens leren. Dat is dus geëscaleerd."

Dat verhaal had ik destijds al gedeeld met hem en daar reageerde hij heel lief op, dus ik dacht: ik ga even de Nederlander uithalen en gewoon hem een berichtje sturen of hij een drankje wilde doen voor/na de lezing die hij ging houden. Voor die tijd had hij z'n concentratie nodig, dus werd het een 'groetjes doen' na de lezing. Ik verwachte dus niet veel, maar had er wel zin in. :D Het was in een piepklein kustsstadje ter grote van Meppel en de toeschouwers waren voornamelijk oudere omaatjes uit de omgeving. Ik viel dus wel een beetje op toen ik met een halve liter bier en Nederdeens tegen m'n buufjes begon te babbelen. :D

Hoe dan ook, long story short: na die tijd wilde ik hoi zeggen tegen hem, maar na mijn goedenavond zei hij al gelijk: "Oooh, was jij diegene nou die me een berichtje had gestuurd?" Ik dacht: oh poedersuiker. Ja. Dus ik wilde mijn verhaal uitleggen, maar mijn Deens ging volledig error 404. Toen ik zei dat ik het even makkelijker vond om emotionele dingen op z'n Engels te doen, reageerde hij gelukkig heel nonchalant 'dat het iedereen wel eens gebeurde'. :D Uiteindelijk probeerde ik half uit te leggen dat iedereen wel mensen of momenten heeft die op dat moment klein en niet al te belangrijk lijken, maar die uiteindelijk je hele pad van je leven grootschalig veranderen. Daarbij benoemde ik dat ik dus dankzij hem Deens ben gaan leren en dat zijn boek het eerste boek is waar ik me doorheen heb geworsteld in het Deens, dus dat hij bij deze de status als 'Deens leraar' heeft verkregen. :P Ik had verwacht dat hij hierna echt zou denken: ok, prima, en weer verder. Het tegendeel gebeurde: hij vroeg of ik even rustig wilde zitten en uiteindelijk hebben we nog een hele tijd met een handjevol mensen nagepraat over van allerlei dingen.

Máár, na die tijd toen ik eindelijk waar in m'n hostel was kreeg ik nog een paar berichten. Hij vond me heel intelligent overkomen en was vereerd dat ik zo een stuk van mijn ziel durfde bloot te leggen. Daarbij gaf hij me nog een aanrader van H. C. Andersen om te lezen (die hij wel op de foto wilde zetten als ik het niet kon vinden) en stuurde hij daarna een berichtje dat hij graag een keer een koffie of bier wil doen als ik in Kopenhagen woon. :o *\o/*

Ik ben helemaal stuiter de stuiter dus. :D En hoe ik het verhaal eigenlijk relevant kan maken, is door te refereren naar colleges die ik de afgelopen tijd heb gehad. :') Zo hebben we de theorie van Foucoult toegepast op zo'n beetje alles waarop je het kunt toepassen, maar in zekere zin zou je het op psychologisch vlak kunnen gebruiken als 'wie je bent, hangt af van de tijd en plaats waar je bent', wat weer inhaakt op een term uit de psychologie waarbij gesuggereerd wordt dat je persoonlijkheid afhangt van de mensen met wie je bent. In mijn voortdurende crisis (iets met jong + transgender + zo geïnteresseerd in alles dat ik niet meer weet wat ik wil) merk ik dat ik continu snak naar mensen om me heen waarbij ik het idee heb dat ik het meeste uit mezelf kan halen. Een soort 'buitenste' laag van dit persoonlijke sterrenstelsel bestaat dus uit bekende figuren die mij inspireren op verschillende vlakken.

Maar ja, het feit dat dus iemand die mijn leven zó heeft veranderd z'n kostbare vrije tijd wil opofferen voor één of andere 24-jarige malloot uit Nederland is echt nog steeds [brein poef] voor mij. Ik heb vandaag op werk (bij de Zweedse meubelgigant) ook echt geen moment me kunnen concentreren op wat ik eigenlijk aan het doen was. :o

En omdat ik vanwege Google niet zo'n zin heb om z'n naam hier te parkeren, drop ik even z'n IMDB link voor mensen die nieuwsgierig zijn. :+

--

Enne, op sociaal vlak met mijn medestudenten gaat het ook heel lekker. *\o/* Qua relatie heb ik net vaarwel gezegd tegen een kortstondige intense datingperiode met een Deen, dus wat dat betreft ben ik eigenlijk weer terug bij af. :+ Dus dan hebben we de persoonlijke updates wel weer gehad. :D

Ibbel

Berichten: 49269
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:03

Wat een mooi verhaal Hiraerth. Ziet er uit als een acteur die zeer veel verschillende rollen kan spelen en heeft gespeeld. Hij doet me vaag wat denken aan Rutger Hauer, hier en daar :D

En weet je, acteurs/artiesten/beroemdheden in het algemeen zijn ook maar mensen.

En volgens mij (naar mijn beperkte ervaring met 'die categorie') vinden ze het een verademing om eens 'gewoon' te praten met iemand. Heldenverering is alleen leuk en nuttig als je doel is met zoveel mogelijk mensen het bed in te duiken (en er zijn zat beroemdheden die dat doel hebben), maar heeft verder beperkte waarde :+

Maar als dat je doel niet is, is heldenverering vermoeiend. En dan een keer als normaal mens behandeld te worden is best prettig voor ze. Zeker als dat dan ook een beetje een interessant gesprek oplevert.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:46

Wat gaaf Hiraeth! Heel gaaf dat je iemand die zo belangrijk voor je is geweest ontmoet hebt, en dat het ook nog een leuk persoon blijkt te zijn :)

En mooi dat het goed vooruit gaat DJZ!

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:20

Goed bezig Hirath! Wat een leuke update. Je begint zo te lezen steeds meer te worden wie je wil zijn (of wie je eigenlijk al bent).

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:49

Voor de transmannen hier: klopt het dat de gender centra pas iets gaan doen met hormonen als je 18+ bent? Mijn neefje is nu out als trans en is zich aan het oriënteren op de mogelijkheden.

julius_juut

Berichten: 3119
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:51

Ze kunnen al wel eerder hormoonremmers geven, zodat de hormonen die je lijf zelf maakt de boel niet verder naar de uiterlijke kenmerken van het geboortegeslacht trekken. Als hij daar jong genoeg voor is zou dat heel mooi zijn!

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:57

ik had niet het idee dat 18 de grens was voor hormonen, eerder 15 of 16, dus ik heb even gezocht: de website van transvisie zegt vanaf 15 jaar, op voorwaarde dat je dan al twee jaar die hormoonremmers hebt gehad waar Julius het hierboven over heeft. Diezelfde site zegt ook dat ze de mastectomie tegenwoordig ook al vanaf 16 jaar doen.

https://transvisie.nl/transitie/jongere ... f266b-301d <- die site dus.

Sowieso zijn de wachtlijsten overal gruwelijk lang en kost de diagnostiek ook nog veel tijd, dus je zo snel mogelijk ergens aanmelden is ongeacht je leeftijd een goed plan, maar het is dus niet (meer) zo dat ze uberhaupt pas wat doen als je 18 bent.

vikawiek

Berichten: 1546
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:57

Bij het Vumc werd toendertijd verteld dat operaties vanaf je 18de mogen, mits je een minimaal een jaar hormonen gebruikt.
Maar wat roodvos inderdaad zegt, de wachtlijst en de diagnostiek duurt lang. De wachtlijst voor de intake was inmiddels 2 jaar toen ik er voor het laatst was, en je bent minimaal een half jaar bezig met de onderzoeken en ondervragings sessies. Ik was 16 toen ik aan de puberteitsremmers ging en 17 toen ik mocht begonnen met testosteron dus het kan inderdaad eerder. Wel behandelt het UMCG alleen vanaf 18 jaar, het Vumc behandelt ook jongeren.

Over het UMCG gesproken, ik ben inmiddels daar in behandeling. Ging niet helemaal soepel want ik was in eerste instantie niet uitgeschreven bij het Vumc. Dus ik kreeg van het Vumc een brief met een nieuwe afspraak voor bij de endocrinoloog. Gelukkig was het een belafspraak, want na twee minuten kijkt ze in het dossier en zegt "oh ik zie dat je nu bij het Umcg zit. Dan snap ik niet zo goed waarom deze afspraak is ingepland". Einde gesprek :')
Verder geen gekke dingen gelukkig :D
Ik had bij de uitnodigingsbrief van het Umcg een plattegrond gekregen van het ziekenhuis, daar stonden mooi alle afdelingen op. Ik was aan zoeken naar de gender poli, niks te vinden. Volgens de brief moest ik bij nummertje zoveel zijn, maar volgens de plattegrond was dat urologie. Op hoop van zegen daar naartoe gegaan en dat bleek gewoon juist te zijn. Blijkt nou, er is helemaal geen gender poli :')
Er zijn 4 doktoren, ik was ietwat verbaasd komende van het Vumc met een hele poli van endocrinologen, psychologen en andere zorgmedewerkers die de standaard gezondheidscheck doen :')

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:34

Het radboud MC in Nijmegen heeft ook een genderpoli sinds niet heel lang, en die doen ook jongeren/kinderen. Het zou kunnen dat hun wachttijd ook wat korter is omdat ze relatief nieuw zijn, maar misschien is dat verschil ook wel weer rechtgetrokken inmiddels. (was DJZ daar niet terecht gekomen?)

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:19

Dank voor alle antwoorden! Heeft iemand van jullie via een buitenlandse website of dokter al iets gedaan met hormonen?