Ik ent niet meer. Tetanus hoef je eigenlijk alleen te doen als je paard een diepe wond oploopt waar geen zuurstof bij kan en dan is het vroeg genoeg om te enten. Influenza is niets anders dan een griepprik; je paard is tegen één virusje beschermd maar alle andere 1001 griepvirussen niet. Als mens haal ik ook niet de griepprik, dus vind ik het voor mijn paard ook onnodig. Het is alleen zinvol voor oude en zwakke paarden, zoals bij mensen ook de griepprik wordt aangeraden voor ouderen bijv.
Veel paarden krijgen toch een optater van inenten, hetzij een allergische reactie, hetzij dat ze er toch een beetje ziek van worden. Dat maakt dat ik er mee gestopt ben en ik rij geen wedstrijden dus is het verder ook onzinnig.
Over influenza:
Citaat:
1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen (waaronder op dit forum) vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.
Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.
Influenzavaccinaties worden gekweekt op eieren, dus als je paard allergisch is voor ei(witten) heb je een probleem.
over tetanus:
Citaat:
Tetanus is geen besmettelijke ziekte, je paard zal het niet krijgen al zou je hem opsluiten in een kudde Tetanus paarden. Tetanus kan je paard krijgen als hij een diepe wond oploopt. Dat is de enige reden waarom je je paard hiertegen zou inenten. Als je niet inent kan de dierenarts, NA het oplopen van een diepe wond, je paard alsnog een combinatie van een tetanus-serum en tetanus-vaccinatie geven. Dit geeft dan onmiddellijk bescherming. Verder geeft een goede basis-vaccinatie jarenlang bescherming tegen tetanus, en is een jaarlijkse herhaling sowieso overkill.