B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:31

JoycexLynn12 schreef:
Ik kreeg vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek en daaruit kwam dat ik een tekort aan B11 en B12 heb.
Ik ben al een aantal weken ontzettend moe en hoeveel ik ook slaap, ik voel me nooit uitgerust.

A.s vrijdag krijg ik mijn 1e injectie.

Ik heb een paar blz terug gelezen maar ik begrijp dat je je dus ook slechter kan gaan voelen na de prik?
Het is dus wel slim om hem op een dag te plaatsen wanneer ik vrij ben.

Je kan je gedurende tijd slechter gaan voelen omdat je lichaam aan het herstellen is door de medicijnen die je gaat krijgen, bij sommige begint dat gelijk en bij sommige pas na een paar injecties. Zorg er goed voor dat je na 10 injecties niet weggestuurd word met het feit dat het bloedonderzoek nu wel goed is, want dat is logisch en niet objectief. Ze moeten prikken naar gelang van je klachten. Succes!

Bloem24

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:17

Bedankt voor je berichtje lootje!

Hebben jullie in een ziektewet gezeten?
Ik ben nu op het werk maar val bijna om.. zo ontzettend moe.
Mijn hele lichaam voelt uitgeput, kennen jullie dat?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:58

O meid, hou op! Sinds twee weken werk ik ook niet meer fulltime. Voorheen wel, toen ik nog niet wist wat ik had. Ondanks dat ik mijn ene been niet meer voor de andere kon zetten en iedere avond en het hele weekend voor pampus op de bank lag om alleen maar mijn werkdagen van 8,5 uur vol te kunnen houden. Ik had niets, dus dacht: Stel je niet aan, iedereen is wel eens moe of heeft wel eens pijn.
Maar ik bleek me niet aan te stellen en mijn leidinggevende heeft zelf aangegeven dat ik voorlopig 6 uur per dag werk ipv 8,5 uur, omdat de balans tussen privé en werk totaal zoek is momenteel.
En echt, het idee alleen al dat ik maar 6 uur hoef te werken, geeft al zoveel rust in mijn hoofd. Natuurlijk ben ik nog steeds gebroken, maar die 6 uur zijn snel voorbij en voelen heel anders dan de dagelijkse strijd om de 8,5 uur te overleven..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:42

Ik durf het niet zo goed aan te geven op mijn werk eigenlijk.. ik werk 34 uur ongeveer maar zoals vandaag ben ik zó gesloopt dat ik niet eens naar mijn paard kan.
Om maar niet te spreken over mijn werk want ik heb echt gevoel alsof ik er niet helemaal bij ben ofzo :+

Ik heb de site van stichting B12 gelezen en dan ook de ervaringsverhalen.
Als ik nu terugdenk aan mijn medische verleden vallen ongeveer alle puzzelstukjes in elkaar.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:38

Roosje01 schreef:
Mijn pillen potje begint leeg te raken maar wil overstappen op smelttablette, iemand nog tips voor een goed een betaalbaar merk?

Goed en betaalbaar is meestal geen combi, maar ben zelf erg te spreken over de B12 Combi 6000 van Vitakruid (prijs verschilt wat per winkel). Omdat hier adenosylcobalamine, Methylcobalamine, B11 (foliumzuur) en B6 in de vorm van P5P in zit. Allemaal goed opneembare stoffen en de B6 in een normale dosering aangzien dit wel van belang is maar bij te hoge dosering juist klachten kan geven.

Ik kwam even binnenvallen omdat ik zelf een vraag heb. Ik ging wat klachten googlen en kwam toen op hypokalemie, oftewel tekort aan kalium. Nu las ik ook (vooral in het engels) dat dit kan voorkomen wanneer iemand behandeld wordt met goed opneembare b12 omdat al je cellen gaan vernieuwen en er bij deze vernieuwing veel Kalium verloren gaat. Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en of het volstaat om flink te letten om de hoeveelheid Kalium in mijn voeding? Ik heb even gekeken en zou normaalgesproken sowieso te weinig ervan binnen krijgen, dus ben meteen begonnen met voeding te kiezen waar het veel in zit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:10

Dat kan kloppen Alwiene :j. Ik eet altijd 2 bananen als ik een injectie heb gehad. Toen ik dat nog niet deed had ik steevast last van hoofdpijn en misselijkheid na injectie.

Nu heb ik daar geen last meer van.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:09

Ik heb liever niet iets dat €10 per potje kost ofzo dat word een duur grapje op lange termijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:28

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:48

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:59

Die lucovitaal is 3 x niks. Zit niks in behalve banketstaaf hoeveelheid b12.
Is ook niet te vergelijken met VitOrtho. Plus 60 stuks dus de aanschafprijs is ongv 10-12€ per maand.

Heb je klachten? En helpen de tabletten je? Misschien kun je schuiven in wat andere uitgaven?

Anders via iherb bestellen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:09

Heb nu gewone tabletjes op advies van de ha maar wil is zuigtabletten proberen. Heb div klachten maar heb ook last van vit d te kort daar in april kuur voor gehad toen voelde ik me weer goed. maar klachten komen weer terug dus lastig in welke hoek ik nu moet zoeken. Ga van de week weer afspraak maken bij de ha al doen ze daar niks anders dan bloedprikke en daar zulle ze weinig in vinden. Dus dacht misschien is overstappen op zuigtabletjes omdat die anders opgenomen worden. En nee valt weinig te schuiven woon alleen en werk maar 30-32uur met minimumloon dus kan niet alsmaar dure pillen kopen.
Dagaravit is dan ook niet goed zeker? En zag ook iets van swanson voorbij komen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:09

Roosje01 schreef:
Ik kan gewoon geen potjes betalen van €20 per stuk dus heb weinig keuze.
https://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/ ... amine-b12/ zijn deze ook niet goed?

1000mcg en alleen methylcobalamine. Mijn keus zou het niet zijn.
Zat je berichten even terug te lezen, begrijp ik nou goed dat je B12 400 was TERWIJL je op dat moment B12 tabletten gebruikte? Want dat zou dan volgens mij veel hoger moeten zijn.
Als je B12 nodig hebt om niet ziek te worden en je kan je geen fatsoenlijke tabletten veroorloven, dan zou ik toch terug naar de HA, hele verhaal voorleggen en kijken of je toch voor injecties kan gaan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:24

laetitia schreef:
Dat kan kloppen Alwiene :j. Ik eet altijd 2 bananen als ik een injectie heb gehad. Toen ik dat nog niet deed had ik steevast last van hoofdpijn en misselijkheid na injectie.

Nu heb ik daar geen last meer van.

Tnx voor je reactie! Bananen zetten inderdaad wel zode aan de dijk, maar pff ik vind het knap lastig om genoeg binnen te krijgen. Maar als dat de klachten zou veroorzaken zou het wel moeten want een oplossing zou wel fijn zijn!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:30

Dan zou ik dan ook doen...
B12 injecties en vit-D ampullen beide via de huisarts.
Dagravit en swanson niet doen.
Ik wil best nog voor je kijken. Hoe duur mogen ze zijn? Die lucovitaal trouwens zijn vergeleken de VitOrtho veel duurder want in de VitOrtho zitten veel meer vitamines en 5x zoveel b12. Dus neem dan om de dag eentje van VitOrtho... ben je weer goedkoper uit.

Maar... ik zou het eerst via de huisarts spelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:32

Alwiene, anders je kalium laten testen? En dan bij de dag gelijk na je b12 injectie bloed laten prikken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:09

Liefste onder de €15. Ik ben binnenkort ook in duitsland weet niet of je daar goedkoper kunt krijgen bij de drogist?

Prikken geeft ze waarschijnlijk toch niet al is eerder om gevraagd want dan zegt ze toch je waarde is goed. Maar ga wel proberen, iedergeval voor nog een vit d kuur laaste keer kreeg ik 5 ampullen elke week 1. En na die 5 weken voelde ik me eindelijk weer is de oude na maanden aanrommelen.
Ga over 4 weken met vakantie dus misschien kan ik aankaarten om daarna toch is b12 injecties te proberen. Tis ook niet zo zeer dat ik slaperig moe ben ofzo, maar voel me gewoon beetje slapjes, en begin weer pijn te krijgen in mijn benen met werken. En me haar valt de laatste 2weken best wel uit wat me heel onzeker maakt. Heb al geen mega bos haar van mezelf krult wel daardoor lijkt het nog wat. En me nagels zien er al tijdje slecht uit.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:25

Hannanas schreef:
Alwiene, anders je kalium laten testen? En dan bij de dag gelijk na je b12 injectie bloed laten prikken.

Ik prik niet :) Ik slik Vitakruid Combi 6000. Ik kreeg steeds meer klachten en toen heb ik het bloedbeeld van een jaar ervoor eens erbij gepakt en toen was de B12 174. Ik herinnerde me toen ook dat ik met de psych die had laten prikken nog een korte discussie had gehad over dat het wel laag was, maar hij vond het goed, en goed is goed. Aangezien ik een jaar daarna dus steeds méér klachten kreeg die in die richting wezen en ik niet van plan was nogmaals een discussie aan te gaan met welke arts dan ook ben ik hoogwaardige smelttabletten gaan gebruiken, waar ik overduidelijk enorm veel profijt van heb! Alleen nu steeds weer zo moe, heel vaak hoofdpijn, allergieën die meer en meer opspelen, regelmatig misselijk etc. waardoor ik dus weer ging zoeken op die kalium uitkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:12

Een vraagje :+

Zet net mijn b12 spuit (doe ik al 6 jaar ofzo) zetten deed geen pijn. Na de tijd liep er beetje vloeistof eruit. Zoals altijd.

Maar al gauw begon mijn huid te tintelen van knie tot plek waar ik geprikt heb. En nu is mijn huid gevoelloos :+

Meer mensen dit gehad?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 02:49

Morge middag weer afspraak bij de ha hopelijk kom ik nu wel verder maarja zal wel niet al 3x geprobeerd 2x bij oude ha (sinds dec met pensioen) en vorige keer bij haar. Toen ook al aangedronge op actieve waardes prikken maar doet ze niet alleen als waardes te laag zijn. Naja nopelijk krijg ik nog wel een d kuurtje mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 03:07

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 03:09

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:41

Heb geen printer dus word lastig :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:36

Hmm weer een ander meisje blijkbaar werkt er op woensdag een andere. Vit d mee gekregen omdat mijn klachten terug keerde. Kan ze in princiepe gewoon blijven voorschrijven zolang ik klachten heb zonder bloedprikken was geen probleem.
Mocht ook kiezen zelf tabletjes kopen van zowel d als b12. Maar gezien deze ampullen vergoed worden dan maar dit omdat het beter werkt. Wel verstandig om hierna toch zelf te gaan onderhouden met smelttabletjes.

B12 kon ze niks voor doen moet ik zelf smelttabletten voor kopen die ze kon voorschrijven zijn ook duur. Heb ook de keuze gehad met alles te stoppen en na 6 weken bloed te laten prikken, want dan zouden alle valse waardes eruit zijn. Maar met vakantie in het vooruitzicht over 3 weken liever niet wil niet hele vakantie op bed liggen.

Wat is jullie mening over dagravit b12? Net met een potje in me handen gestaan zag niks vreemds bij de ingeredienten. Of eventueel een goeie multi vitamine met c,d, b12 en foliumzuur.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:21

Roosje, Dagravit is Cyanocobalamine, dat is slecht opneembaar. Kies in hemelsnaam iets met methylcobalamine of adenosylcobalamine en het liefst iets met beide minimaal 1000mcg en aanvullend zo'n 400mcg folaat (B11, foliumzuur). Je geeft aan nu niet te willen stoppen met de B12, maar als jij opnameproblemen hebt (En die kans is vrij groot als je steeds met een tekort zit) dan kan je nog net zo goed niets nemen als al die slecht opneembare vormen van B12. Tenzij je het van de placebo werking moet hebben natuurlijk ;) (niet banketstaaf bedoelt, ik roep altijd placebo effect is ook effect haha).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:42

Dagravit niet doen hoor.
Of smelttablet volgens alwienes uitleg of injecties. Liever dan zo'n vitalortho om de dag.

Kreeg je trouwens geen verwijzing voor internist of b12 kliniek?