In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nutter

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:20

Waar zou lovelday1 zijn? Maak me een beetje zorgen sinds haar laatste bericht.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:14

Wow nutter wat diepzinnig ( positief bedoeld ) als ik dat zo lees klinkt het alsof ik onbewust soort van goed bezig ben. Dat mijn overlevingsmechanisme het nu overneemt. Ik hoop ook dat het zo is, want het klinkt heel mooi zo. Het voelt alleen totaal niet zo, ik voel me nu erg verward en zit nogal in de knoop met mezelf.
Maar dieper als dit kan ik niet gaan, dus het kan alleen nog beter gaan. Bedankt voor je berichtje ik vind het erg wijze woorden.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

Voor iedereen die daarmee worstelt:

check "Ik weet het niet meer, automutilatie." op MW
hier (als de link werkt):
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1714624

En als je niet alles wilt lezen zoek dan tweede bericht op pagina 6 op, van Maflinger_S.

Een boom doet ook niet veel in de winter, zo lijkt het aan de buitenkant.
Maar zij maakt zich wel klaar voor de lente, diep onder de grond!

En verder "je bent geweldig" op MW.

Sammy_xxs schreef:
Wow nutter wat diepzinnig ( positief bedoeld ) als ik dat zo lees klinkt het alsof ik onbewust soort van goed bezig ben. Dat mijn overlevingsmechanisme het nu overneemt. Ik hoop ook dat het zo is, want het klinkt heel mooi zo. Het voelt alleen totaal niet zo, ik voel me nu erg verward en zit nogal in de knoop met mezelf.
Maar dieper als dit kan ik niet gaan, dus het kan alleen nog beter gaan. Bedankt voor je berichtje ik vind het erg wijze woorden.

Bedankt.

Groeten,

Nutter

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:16

@ Nutter: Bedankt voor het mooie citaat!

Ik heb net een filterkoffieapparaat gekocht, merk dat het me wel triggert en doet denken aan mijn opnames, daar dronk ik liters filterkoffie om de dag door te komen.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:14

@ Jorine: juist daarom die post van "je bent geweldig".
Je hebt de opnames overleefd.
Uiteindelijk kan niemand jou fixen, dat kun je alleen zelf.
Misschien kom je ooit nog eens terug in opname, maar dat geldt voor iedereen.
Iedereen kan daar terecht komen.
Maar wat het je nu zegt is o.a. "kijk zo was het".
Je denkt terug aan de tijd die geweest is.
Dus misschien is dit wel een afscheidsritueel.

En ook al kom je opnieuw in opname, er zal altijd een dag komen dat je een kopje filterkoffie drinkt en denkt:
"ja. dat was toen. Dit is nu. Ik heb het niet meer nodig".

Mij lijkt het dat dit een teken is dat je niet meer in opname komt, maar een teken van afscheid.
Ok ik moet daar voorzichtig in zijn, maar stel je voor hoe dat zou voelen.

Groeten.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:35

Wat zijn dat toch weer heerlijke fijne woorden Nutter :j

Jorine ik ken dat gevoel ook en zoals Nutter het uitlegt klopt ook echt. Ik ben in 2011 opgenomen geweest. Daarna in 2012 nog een keer. Eenmaal thuis ging alles beter, beter dan het jaar daarvoor. Toch kwam ik weer op een punt dat ik met moeite mijn hoofd boven water wist te houden; dacht veel terug aan de opname, de plek waar ik me veilig voelde, waar ik mezelf kon zijn maar ik heb thuis een gezin en om voor de 3e keer opgenomen te worden was echt geen optie. Heb daar veel met mijn psychologe over gesproken, veel dingen gedaan die ik ook tijdens de opname deed, planning maken hoe ik de dag ging indelen. Ben nu bijna een jaar verder en ik merk dat het beetje bij beetje steeds beter gaat. En net wat Nutter zegt: het is een teken van afscheid nemen en alleen jij kan dan zelf bepalen hoe lang jij daarvoor nodig hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:44

Mooie woorden Nutter :j

Ik heb ook vooral veel rust gevonden in het 'berusten in de situatie'. Het mag er zijn, je mag je poedersuiker voelen, je mag je dag niet hebben, je mag je vriend af en toe een sukkel vinden. Door dat er te laten zijn, kun je er makkelijker weer uit komen. Ook daar moet je berusting in hebben, dat het ook allemaal weer goed komt.
Dus niet vechten tegen wat er is, maar het er gewoon laten zijn.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:07

Ik probeer ook wel te doen zoals Jolien zegt, iets er gewoon te laten zijn. Alleen door mijn borderline is het vaak zo dat ik me niet ff poedersuiker voel, maar meteen suïcidaal en knetterdepressief ben. Dan ben ik alleen maar bezig met mezelf te weerhouden van destructieve dingen doen.

Het is ook wel zo dat ik triggers opzoek, omdat mijn depressieve periodes ook wel veilig voelden. Het wás natuurlijk niet veilig voor mezelf door mijn eigen gedrag, maar het voelde veilig qua gevoel, ik kende het, wist hoe het voelde en een beetje hoe ik er mee om moest gaan. Ik weet dat het heel gek klinkt. De afgelopen tijd ging het wat beter en merk ik dat ik moeite heb met het 'normale leven', omdat ik nooit heb geleerd hoe je je moet gedragen als het goed gaat. Er worden volwassen dingen van me verwacht terwijl ik dat helemaal niet kan. Ik heb de afgelopen jaren zo op de automatische piloot geleefd en tegelijkertijd zo stíl gestaan in mijn ontwikkeling.. Lastig, ik snap het ook niet helemaal.

Ik denk inderdaad ook veel aan mijn opnames terug en 'verwacht' haast dat ik toch wel weer een keer opgenomen zal worden, maar dat komt misschien ook omdat mijn veilige netwerkje van hulpverleners deels weg is. Op de kliniek kende ik alles en iedereen, de verpleegkundigen, therapeuten, groepsgenoten. Nu heb ik een nieuwe psycholoog waarmee het nog niet helemaal soepel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:11

_Jorine schreef:
Ik probeer ook wel te doen zoals Jolien zegt, iets er gewoon te laten zijn. Alleen door mijn borderline is het vaak zo dat ik me niet ff poedersuiker voel, maar meteen suïcidaal en knetterdepressief ben. Dan ben ik alleen maar bezig met mezelf te weerhouden van destructieve dingen doen.

Het is ook wel zo dat ik triggers opzoek, omdat mijn depressieve periodes ook wel veilig voelden. Het wás natuurlijk niet veilig voor mezelf door mijn eigen gedrag, maar het voelde veilig qua gevoel, ik kende het, wist hoe het voelde en een beetje hoe ik er mee om moest gaan. Ik weet dat het heel gek klinkt. De afgelopen tijd ging het wat beter en merk ik dat ik moeite heb met het 'normale leven', omdat ik nooit heb geleerd hoe je je moet gedragen als het goed gaat. Er worden volwassen dingen van me verwacht terwijl ik dat helemaal niet kan. Ik heb de afgelopen jaren zo op de automatische piloot geleefd en tegelijkertijd zo stíl gestaan in mijn ontwikkeling.. Lastig, ik snap het ook niet helemaal.

Dat vind ik helemaal niet raar, ik vond het in het begin ook raar om in stillere vaarwater te komen. Raar, die stilte en die rust in jezelf. Ik ben triggers niet op gaan zoeken maar verwachtte ze wel. Ze kwamen, maar hadden een minder heftige invloed op me. Ik snap heel goed dat dit bij jou anders werkt. Dat lijkt me heel frustrerend...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:12

Fijn dat je de triggers beter aankon dan je had verwacht van te voren!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:40

Het ziekenhuis waar ik ben opgenomen gaat binnenkort dicht. Er is nu een nieuwe ziekenhuis gebouwd en gaat half september open. Doordat ik iedere keer weer in het oude ziekenhuis kom, komt er weer een hoop naar boven: de route, de afdeling, de artsen, verpleegkundige. Straks in het nieuwe ziekenhuis zal het allemaal anders zijn. Ik heb daar niets mee dus wellicht dat het voor mij dan ook een tijd van afscheid nemen is ;)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:43

Ja inderdaad, zou fijn zijn als je het dan kunt afsluiten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:17

Ik snap wel hoe je je voelt denk ik jorine.
ik heb nu een beetje hetzelfde.
hopelijk gaat t gauw beter met je.

@ miranda, k denk dat het wel zal helpen een nieuwe plek. Om het een afsluiting te geven. Tis toch weer een nieuwe omgeving.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:00

Er gebeurt heel wat hier, goed werk mensen!
Werd wakker van het onweer. De "transformaties" worden ondubbelzinnig tot ons gebracht hedennacht hahaha...
Na een periode van broeien komt er opeens verlichting :)

En bedankt voor de complimenten :)

@ Jorine als je stil had gestaan al die tijd was er nu geen nieuwe tijd aangebroken.
Dus je stond niet stil.
En wat die psycholoog betreft, mijn gevoel zeg het volgende: die persoon is minder meegaand, en jij denkt dat hij/zij te snel conclusies trekt, namelijk voordat jij het hele plaatje geschilderd hebt. Klopt dat?
Als dat zo is kan het geen kwaad wat assertiever te zijn.

@ Miranda: je kunt dan niet meer "hetzelfde truukje" uithalen (lees: je oude overlevingsmechanisme) omdat je in een nieuwe omgeving bent.
Een nieuwe uitdaging waar je nu aan toe bent.

@ Joolien: "het mag er zijn" is een van de mooiste en moeilijkste dingen om te halen hier op aarde.

@ Sammy jij bent net zo goed een grote "speler" hier. Kan niet anders dan dat dat ook voor jou positieve gevolgen heeft.
Alleen zie je het nu even niet wellicht.
Gaat het al wat beter?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:11

Ben ook toe aan een nieuwe uitdaging, tenminste zo voelt het zo nu en dan wel ;) Alleen vind ik dat ook wel spannend, heb 7 jaar in hetzelfde wereldje geleefd en om dat nu te gaan 'loslaten' is voor mij een hele grote stap.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:33

Voor iedereen hoor. Er blijft lef voor nodig :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:52

Ik snap je opmerking van je vorige post niet echt nutter.
En k voel me nog steeds hetzelfde, ik moet ook mn medicijnen nemen die heb ik al een paar weken niet geslikt. Daardoor ben ik nu ook veel sneller boos Enzo, ga ze vandaag ophalen. Donderdag heb ik afspraak met de psychiater die gaat een hele onderzoek bij me doen. Want ze weten niet zo goed wat ze met me aan moeten want het zit allemaal al zo diep. Hopelijk kunnen ze me wel helpen, want zou graag weer gewoon gelukkig willen zijn en blij met mezelf zijn.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:56

Mag ik vragen waarom je je medicijnen niet slikt? Als ik al een dag mijn medicatie vergeet dan voel ik me halverwege de dag dus echt niet goed. Neem aan dat je niet voor niets medicijnen slikt. Hoop dat de psychiater wat voor je kan betekenen. Sterkte :(:)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:04

Ze waren op, en door de hectische weken die ik nu heb vergat ik steeds ze opnieuw te bestellen. Ik slaap nu al bijna 3 weken niet thuis door omstandigheden. Slaap nu bij mn schoonvader met mn man en kids. Maar heb mn medicijnen ook wel echt nodig ben de afgelopen weken zo agressief en heb echt totaal geen geduld met iedereen. Dus moet ze vandaag echt ophalen dan ben k wel wat rustiger. En dank je wel :)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:26

@ Sammy bedoel je dat over die "grote speler"?
Dat ging er om dat men hier wel eens denkt dat de boel stil staat in hun ontwikkeling.
Maar omdat jij hier post ben jij ook een "grote speler" hier.
En omdat je zo actief mee doet heeft dat ook op jou invloed, een positieve invloed.
Soms hoef je er alleen maar te zijn om dingen te laten gebeuren.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:39

Ok ja dat bedoelde ik. Bedankt voor je uitleg ik snap m.
maar daar heb je ook wel gelijk in, ik ben er wel mee bezig en ik denk dat dat ook wel positief kan uitpakken

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:18

@ Nutter: Ik weet niet helemaal wat me dwars zit wat betreft mijn psycholoog. Ik moet haar durven vertrouwen denk ik.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:02

@ Jorine: Hmmmz... het is haar taak het vertrouwen op te bouwen. Misschien klikt het gewoon niet. Of is er iets in haar wat jou tegenhoudt?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:40

Jorine dat moet ook groeien. Het is voor allebei in het begin aftasten.

Weet nog wel toen ik mijn psychologe voor het eerst aan de lijn kreeg; moet ik daarmee in gesprek? Alleen die stem al. Toen ik daar voor de 1e keer kwam vond ik het allemaal maar moeilijk. Misschien overdrijf ik wel, zit het allemaal tussen mijn oren. Maar al vrij snel gaf ze mij het vertrouwen dat ik daar op mijn plek zat.

Komt echt goed meid :(:)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:43

Zijn dromen bedrog? Heb vannacht gedroomd dat ik weer werd opgenomen alleen was de afdeling niet meer zoals ik het kende. Kon alleen maar huilen dat ik dit niet wilde. Zo kende ik het helemaal niet, voelde me totaal niet op mijn gemak. Zal dat toch een teken zijn dat ik langzaam aan het afscheid nemen ben van deze heftige periode in mijn leven?