Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:40

@mightyjoe, goed gedaan :) Ik zit nu op te passen en ben morgenochtend vrij dus dan ga ik lekker weer lopen. Heb er zin in.
Groetjes s

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:52

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:04

Das niet duur! Laat je ons weten of ze fijn zijn of niet?

Ik heb zondag weer gelopen. Wilde eigenlijk 11 km doen, maar het ging zo lekker dat ik er nog maar een kilometer aan vast heb geplakt en in de laatste 2 km nog kon versnellen. Super fijn, want over 3 weken doe ik mijn eerste 12 km wedstrijd, dus dan heb ik die afstand nu toch al mooi gedaan.
Had bedacht dat mijn streeftijd voor de wedstrijd 1.10 zou worden, maar heb nu in 1.09 gelopen, dus misschien moet ik dit iets bijstellen :D

Yv_

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:55

12 km in 1 uur en 9 minuten? Wow Tamtam... Héél goed! Hoelang was jij nou bezig met rennen?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:01

:wave: Daar ben ik ook weer. Heb in de vakantie niet gelopen, met kind op de fiets ernaast was toch niet zo'n succes. Maar dat heb ik geweten zeg... Ik ging de eerste keer enthousiast les 14 lopen, maar dat was echt waardeloos. Ik kwam gewoon niét vooruit. Kon nog geen 2 minuten aan een stuk lopen. Laat staan die 7 die ik had moeten lopen. Dus zaterdag nog verder terug gegaan in het programma en nu les 10 gelopen. Die ging gelukkig wel goed. Dus vanaf daar maar weer rustig verder met opbouwen. Wel balen hoor, ik zat al op les 18 of iets, maar langer dan 3 minuten aan één stuk houd ik echt niet meer vol nu... -O-

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:09

@Yv_: Ik ben nu weer een kleine 3 maanden aan het rennen, nadat ik ruim 2 jaar helemaal niet heb hard gelopen door blessures. Daarvoor liep ik 7-10 km.

@Mootje: hoe lang heb jij nu niet gelopen? Ik vertrek volgende maand voor 3 weken naar Cambodja en was niet van plan mijn hardloopschoenen mee te nemen. Ben benieuwd waar ik qua terugval op kan rekenen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:40

De afbouw van conditie gaan inderdaad helaas ook net zo snel als de opbouw ervan! Wel jammer!
TOen ik 5 weken eruit was geweest door mijn enkel toen, ben ik ook een stukkie lager begonnen.
Komt vanzelf weeer goed, MootjeK! Niemand die jouw Evy in je oren hoort, iedereen ziet gewoon een vrouw die lekker sportief bezig is :D!

Jeetje, echt heel goed Tamtam! Ik ben al wat langer bezig (maar heb er ook weer een ruime maand uitgelegen), maar zit nog niet op de 10 km hoor :n.

Had even mijn runtastic nagekeken, ik loop 8.15 minuten over 1 kilometer. Met mijn korte pootjes (ben zelf 163) vind ik dat nog helemaal niet slecht. Ik probeer af en toe wel grotere passen te nemen, ook omdat de snelheid dan gewoon toeneemt, maar dat gaat zeer doen aan mijn kuiten.

Trouwens, heel veel plezier in Cambodja! Lijkt me echt een prachtig land! Ga je met een georganiseerde reis of ga je zelf?

Ik ga dinsdag weer rennen. Heb sinds gister een forward helix in mijn oor erbij, benieuwd hoe dat gaat voelen met die oortjes..

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:03

@ Yv: ik heb altijd het idee dat het ook beter is je eigen paslengte aan te houden om blessures te voorkomen. Zou niet weten of dat echt bewezen is, maar gevoelsmatig wel zo. Gewoon lekker doortrainen in je eigen tempo; komt helemaal goed! Zeker als je een blessure hebt gehad: je eigen tempo blijven volgen, dan houd je jezelf ook het langste heel!

Zoals al eerder gezegd was ik toch best actief in de periode dat ik niet rende. Heb geen auto, dus doe veel op de fiest en rijd natuurlijk nog een keer of 4-5 per week, dus dat zal schelen. Ik begon dus ook al met een kilometer of 4-5. Daarnaast bouwt mijn trainingsschema ook gewoon wat sneller op dan Evy.

Ik ga samen met mijn vriend 3 weken ongeorganiseerd. We vliegen naar Bangkok en vanaf daar zien we wel verder. Het idee is 2 weken te backpacken in Cambodja en daarna nog een week te relaxen op een of ander eiland in Thailand. Heb er heeeeel veel zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:15

Gisteren heb ik les 27 gelopen en ik ben dus 'klaar' met 0-5 km. Maar vanaf les 24 ging het al niet zo heel florissant en zelfs bij les 26 en 27 erg veel last van mijn enkels. Dit hardlopen doe ik omdat ik gestopt ben met paardrijden, maar het valt wel een beetje tegen dat er ook een heel nieuwe set met pijn, klachten en eventuele blessures bij komt. Helaas reageert mijn lijf altijd erg op alles wat out of the ordinary is en dat is soms een beetje ontmoedigend.
Enfin, genoeg geklaagd, ik ga morgen gewoon nog eens les 27 lopen. Of de les met 2 x 15 en dan de laatste sessie een beetje oprekken zodat ik toch wat naar die 30 minuten kan verschuiven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:18

Zo, les 7 zit er ook weer op! 1-2-3-3-3. Ging weer lekker. Toch heb ik steeds als ik in het bos loop te rennen het gevoel dat ik mijn paard ben vergeten......

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:56

tamtam schreef:
@Mootje: hoe lang heb jij nu niet gelopen? Ik vertrek volgende maand voor 3 weken naar Cambodja en was niet van plan mijn hardloopschoenen mee te nemen. Ben benieuwd waar ik qua terugval op kan rekenen.

Ik heb in totaal een week of 5 niet gelopen geloof ik. De eerste week van de vakantie nog wel geprobeerd met zoonlief op de fiets ernaast te lopen, maar dat ging toen ook al niet zo lekker. Uit m'n ritme en daardoor was het veel moeilijker vol te houden. Toen na een week of 4 die poging met les 16, wat ook al geen succes was, en nu dan weer 'serieus' begonnen.
Maar ik denk dat het ook scheelt hoeveel conditie je al opgebouwd hebt. Ik was nog niet zo heel ver, pas half mei begonnen. En kon op z'n best stukjes van maximaal 7 minuten lopen...

Veel plezier in Cambodja! (Remember me trouwens? Ik reed op Basje en later op Ivory (nog steeds) bij Rhijnauwen. ;) )

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:00

@ Mootje: Thanks! Stuur je even een pb ;-)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

Handig, precies wat ik wilde vragen is net gevraagd :P Ben zelf 4 weken in Costa Rica geweest en heb ook mijn schoenen thuis gelaten. Wel de laatste 2 weken om de nacht 12 km gelopen op t strand (schildpaddenproject gedaan) dus beenspieren zijn getraind, conditie een stuk minder..
Wil morgen weer gaan beginnen. Ben van het weekend waarschijnlijk donderdag t/m zondag aan t werk en heb dan 0 tijd om hard te lopen, maar wil toch nu wel weer gaan beginnen. Vakantie is nooit goed voor mijn buikje :P

Tamtam: Heeel veel plezier! Cambodja lijkt me een erg gaaf land!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:17

Wauw tamtam, wat ben jij goed zeg. 12 km... Ben benieuwd of ik dat ooooooit haal.

Lovely: ik ben ook 'klaar' met Evy, maar zie mezelf nou niet 1,2,3 die 5 km uitlopen. Ga het morgen toch maar proberen. Heb gisteren op m'n allerhardst 3,5 km gedaan. Had weinig tijd en wilde toch even hollen. Doe er ong 20 min over. Morgen dus voor het eerst die vijf... Ben benieuwd.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:18

Goed bezig allemaal!
Ik heb eergister voor het eerst sinds 3 maanden weer eens paardgereden (en dan gelijk op een paard dat vrij hoog opgooit) dus heb nu aardig wat spierpijn in mijn bovenbenen. Had eigenlijk zin om hard te gaan lopen maar begin nu toch wel te twijfelen. Sommige zeggen dat je de spierpijn 'eruit kan lopen' maar is dat ook waar?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:25

Ik vind dat altijd wel lekker ja en ga dus met spierpijn gewoon lopen. Maar of je dan de spierpijn eruit loopt, zou ik niet durven zeggen.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:56

Hoi!
Ik meld me ook even in dit topic.
Loop nu al 2 jaar.
Vorig jaar door getraind tot 21 km. en de halve marathon gelopen met mijn vader!(L)
Dit jaar lui geweest met trainen en weer helemaal ingekakt.
Sinds mei heb ik het lopen weer rustig opgepakt, en ben van plan om in oktober de halve marathon weer te lopen!
Nu zie ik in dit topic dat veel mensen gebruik maken van zo'n mp3 programma.
Er werden hier een aantal sites genoemd maar het lukte me niet om de lessen daar te downloaden.
Zou iemand deze misschien een keer op willen sturen?
Het gaat dan vooral om de afstand 10-20 km.
Leuk om te lezen dat zoveel mensen aan hardlopen doen!

Edit: Oooh, ik zie nu dat er op pagina 70 een lijst met links staat. Super!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:26

:wave:

Zaterdag voor het eerst met een hartslagmeter gelopen (en vervolgens diverse keren per ongeluk de gegevens gewist i.p.v. ze op te slaan of op pauze te drukken :+ ). Het is een mooie leidraad, maar vooral de timer vind ik perfect, gezien ik ook graag op eigen gekozen afspeellijsten mag lopen. Ik heb toen voor het eerst 3x 5 minuten gelopen wat best goed ging voor de eerste keer, alleen was ik wel aan het einde duizelig.

Vanochtend heb ik dus weer de 3x 5 minuten gelopen en deze keer specifiek op mijn ademhaling gelet (neus in, mond uit). Ging toen wel beter, maar toen was ik halverwege toch wel een paar seconden duizelig. Herkennen jullie dat?

En dan zijn jij en je vriend klaar met hardlopen en dan zie je ineens een koe los lopen op de weg, vlak in de buurt van een snelweg. De politie gebeld en wij ondertussen ervoor zorgen dat de koe niet richting snelweg ging. Nu bleek deze dame vanochtend ook al ontsnapt te zijn (dwars door de sloot heen) en de smaak dus te pakken te hebben. Toen de agent eraan kwam konden we dan ook eindelijk naar huis toe, want hij zou de betreffende boer opvangen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:37

Magda_90.. pff zie je ineens een koe op de weg lopen! Ik zal echt vet gestresst zijn.. bang dat hij naar snelweg loopt!

Ik herken het niet van duizelig worden. Ik adem gewoon rustig de hele tijd in het zelfde ritme door mijn mond. Ik kan namelijk niet door mijn neus ademhalen.

Morgen mag ik weer! les 23. Ben benieuwd.

Heb nu al zin om op school de conditietest(piepjestest) te gaan doen := ik kwam eerder nooit verder dan 5 minuten en een onvoldoende. nu kan ik hem vast wel uitlopen :D

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:06

Vanavond na bij mijn verzorgpaard te zijn geweest toch nog ff de schoenen aangetrokken om les 3 te lopen. De 1ste 2 min lopen ging niet lekker en ik dacht dat word niks maar toch heb ik daarna de 2x 3min volgehouden, ging echt goed! Merkte ook dat ik met het wandelen tussen door sneller op adem ben dan vorige week

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:03

@MightyJoe, waarom kan jij niet door je neus ademhalen?

De reden dat ik dat vraag is dat ik dat ook niet kan. Wel als ik er heel bewust over nadenk, maar dan gaat het moeizaam, eigenlijk adem ik altijd door mijn mond.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:41

Nou ik ben vandaag weer wezen hardlopen en ik had weer last van die verdomde steek in me zij! ik kon gewoon niet meer verder rennen.. hield geen eens de 2 minuten vol of ik moest weer stoppen!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:07

Ben gister wéér te lui geweest om te lopen (en de spierpijn, dat vond ik wel een goed excuus) Ik moet gewoon weer gaan beginnen! Ik weet zeker dat als ik weer een paar keer regelmatig gelopen heb ik weer fanatieker word, maar ik moet mezelf gewoon even een schop onder de kont geven! Vandaag doe ik een stapje terug en ga 3x8 lopen, en daarna ga ik gewoon weer regelmatig lopen hoor! Foei Vera!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:08

Britt_Sisi schreef:
Nou ik ben vandaag weer wezen hardlopen en ik had weer last van die verdomde steek in me zij! ik kon gewoon niet meer verder rennen.. hield geen eens de 2 minuten vol of ik moest weer stoppen!

Daar had ik vroeger ook altijd last van, totdat ik rechterop ging lopen :j Let er eens op dat je goed rechtop loopt en je je handen een beetje optilt (zodat je schouders wat meer naar achter komen)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:58

pff heb geen zin :=