Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:48

Fijn Nuage!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:38

Bedankt allemaal! :)

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:45

Ja, ik weet dat het niet verstandig. En inderdaad, ik doe er niet aan mee.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:09

Nuage schreef:
Vandaag de uitslag gehad en nog steeds pap1 *\o/*

Top! Wat fijn ofniet!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:08

Fijn Nuage.. Goed dat er positieve berichten te lezen zijn.. Want zelf pakt het voor mij nog altijd niet zo positief uit.. Ik laat hier nog wel weten wat er uit het gesprek komt wat ik met mijn vriend heb de 20ste. Maar mijn vriend en ik zijn het er samen over eens dat we op korte termijn geen kinderen willen. De gyn zei me dat als ik kinderen wil, we daar dan nu mee moeten starten omdat het risico groot is dat ik ze over een tijdje zelf niet meer kan krijgen ivm het stadium en de locatie waarin de cellen zich verkeren. Maar dat nieuws veranderd onze mening over het hebben van kinderen op dit moment niet. We zijn er nu niet klaar voor. Waarschijnlijk kies ik er voor om gelijk een goede en misschien grote ingreep te ondergaan, zodat ik geen risico meer loop dat er zich ergens toch kanker ontwikkelt. Moeilijke keuze, maar ik vind gezond zijn toch prettig.. Ik ga niet iedere paar maanden terug komen en steeds maar weer afwachten en in angst zitten. Dan maar gelijk goed en dit zien te verwerken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:56

En krijgen jullie dan de optie om embryo's in te vriezen? Dan kun je dmv draagmoeder nog kinderen krijgen.

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:49

DebbyDeb schreef:
Fijn Nuage.. Goed dat er positieve berichten te lezen zijn.. Want zelf pakt het voor mij nog altijd niet zo positief uit.. Ik laat hier nog wel weten wat er uit het gesprek komt wat ik met mijn vriend heb de 20ste. Maar mijn vriend en ik zijn het er samen over eens dat we op korte termijn geen kinderen willen. De gyn zei me dat als ik kinderen wil, we daar dan nu mee moeten starten omdat het risico groot is dat ik ze over een tijdje zelf niet meer kan krijgen ivm het stadium en de locatie waarin de cellen zich verkeren. Maar dat nieuws veranderd onze mening over het hebben van kinderen op dit moment niet. We zijn er nu niet klaar voor. Waarschijnlijk kies ik er voor om gelijk een goede en misschien grote ingreep te ondergaan, zodat ik geen risico meer loop dat er zich ergens toch kanker ontwikkelt. Moeilijke keuze, maar ik vind gezond zijn toch prettig.. Ik ga niet iedere paar maanden terug komen en steeds maar weer afwachten en in angst zitten. Dan maar gelijk goed en dit zien te verwerken.

Ik denk dat dat een goede beslissing is..als je op korte termijn geen kinderen wilt dan liever gezond en geen angst voor wat er kan komen toch..ik heb nog steeds bij elke controle angst en kan weken van te voren dan al slecht slapen.. Gewoon het gesprek de 20 e even afwachten en je gevoel volgen! Dikke knuffel voor je!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:03

Oh :oo
Krijg al jaren een uitnodiging maar ik leg die netjes bij het oud papier...
Behalve dat ik nog niet eens in een korte broek loop laat staan me uit ga kleden...
Ben ik zwaar overgevoelig voor aanraking.
Heb doorgaans al genoeg pijn en zit niet op meer pijn te wachten...

Of moet ik me eroverheen zetten... |o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:01

Nee hoor, er zijn betere dingen dan je over de pijn heen zetten.

Pijn is niet nodig bij een uitstrijkje.
Aan de ene kant is er jouw vermogen tot ontspannen. - maar bedenk wel, dat de vrouwelijke delen van het menselijk lichaam meer zenuwen hebben dan welk ander (mannelijk) lichaamsdeel dan ook.

Dus voor die vrouwen die onstekinkjes oid hebben aan vrouwelijke slijmvliezen, is ontspannen niet mogelijk. Dan zijn aanrakingen alleen al gigantisch pijnlijk.... :(:) Daar is (behalve glijmiddel) lidocaine voor.

Dwz: lidocaine plm 5 minuten laten intrekken, dan glijmiddel plus speculum.
(En daarna graag een therapie die de oorzaken aanpakt.)

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:13

eldango schreef:
Behalve dat ik nog niet eens in een korte broek loop laat staan me uit ga kleden...

Ik heb precies hetzelfde. Ook leg het bij het oud papier en ga niet.
Mijn angst is te groot en om in heftige paniek te raken zie ik niet zitten daar.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:21

Niet vervelend bedoeld, maar wat denken jullie van het krijgen van baarmoederhalskanker, de pijn en de gevolgen daarvan?
Niemand vindt dit leuk, maar in veruit de meeste gevallen valt zo'n uitstrijkje best mee. Daarnaast kun je aan die angst iets doen. Dus: maak een afspraak, ga naar de dokter en bespreek je angst.
Moet er zelf niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik niet gegaan zou zijn. Nu waren ze er in ieder geval op tijd bij.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:25

Het klinkt natuurlijk heel naïef, maar de gevolgen neem ik maar voor lief.
Ook al weet ik dat het een enorm risico is.
Wanneer iemand mij aanraakt ga ik gewoon 'op slot'.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:26

Vosje25 schreef:
Ik denk dat dat een goede beslissing is..als je op korte termijn geen kinderen wilt dan liever gezond en geen angst voor wat er kan komen toch..ik heb nog steeds bij elke controle angst en kan weken van te voren dan al slecht slapen.. Gewoon het gesprek de 20 e even afwachten en je gevoel volgen! Dikke knuffel voor je!

Dank je Vosje! Niet gemakkelijk.. maar dan hoop ik inderdaad daarna van de stress af te zijn.

En Nuage.. als m'n eierstokken bespaard blijven behoud ik m'n eisprong en neem ik aan dat ik in latere jaren daar dus nog iets mee kan.. maar dat moet ik nog uitzoeken/navragen. Maar dan zou een draagmoeder een optie zijn ja. (En adoptie zoiezo). Maar nu geen kinderwens en misschien wel nooit.

En de vrouwen die pijn hebben of het te ongemakkelijk vinden en daarom geen uitstrijkje laten doen.... ik begrijp dat het vervelend is en dan beangstigend kan zijn. Maar bedenk wel dat je (zoals ik) zonder enige klachten ineens een groot risico kunt lopen kanker te hebben. Je hoeft daar namelijk niks van te merken dat er slechte cellen aanwezig zijn. Je krijgt de oproep niet voor niets.

Daarbij is het misschien ook gelijk een kans om te achterhalen waar je pijn in dat gebied door veroorzaakt wordt..

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:30

laboum schreef:

Om die reden had ik dan al 100 keer mezelf laten onderzoeken..
Dan maar met verdoving of zelfs onder narcose.. Daar wil je toch vanaf lijkt me!
Veel sterkte daarmee Laboum.. erg naar voor je.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:48

laboum schreef:

Ten eerste: dat lijkt me heel erg naar.
Ten 2e: als je dat wilt: mijn pb box staat open.
Maar even een feitelijk, sexueel detail: vrouwen met weinig sex hebben ook weinig kans op baarmoederhalskanker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:50

DebbyDeb schreef:
Om die reden had ik dan al 100 keer mezelf laten onderzoeken..
Dan maar met verdoving of zelfs onder narcose.. Daar wil je toch vanaf lijkt me!
Veel sterkte daarmee Laboum.. erg naar voor je.

Ik ben het roerend met je eens, maar ik wil wel zeggen, dat Nederlandse artsen nogal een spartaanse "blik" en eenzijdige opleiding achter de rug hebben. Sommige artsem leren echt in hun opleiding, dat als je maar ontspant, dat het dan nooit zeer kan doen. (Vraag mij niet, waarom de simpeler zielen onder hen dit ook geloven, want ze leren heus dat er slijmvliesziekten in de vagina bestaan.)
Dus gedoe moet je echt stevig, assertief bespreken, echt in een aparte afspraak zonder oproep.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:53

Janneke2 schreef:
Maar even een feitelijk, sexueel detail: vrouwen met weinig sex hebben ook weinig kans op baarmoederhalskanker.

Je hebt maar 1 partner nodig die toevallig net het verkeerde virus heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:58

Klopt.

Hoe minder partners en hoe minder penetratie per keer, hoe kleiner de kans op besmetting met HPV.
Of dat resulteert in kanker, hangt ook weer af van de vaardigheid van je eigen immuunsysteem.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:26

Als je angst hebt voor pijn en aanraking is baarmoederhalskanker wel ongeveer het laatste dat je wilt krijgen. Ik vind het niet slim nee om niet mee te doen aan het onderzoek. Het is ontwijkingsgedrag. Ik denk dat het sowieso een heel groot probleem is als je zo angstig bent en wellicht is het een goed idee om daarvoor behandeling te zoeken. Want er komt een dag in je leven dat je er niet aan ontkomt.

Ik heb een hele aardige huisarts. Als ik aangeef dat ik zeer angstig ben dan krijg ik van hem oxazepam en Naproxen. 2 weken geleden had ik een hysteroscopie. Dan vullen ze je baarmoeder met water en gaan ze met een camera naar binnen. Over aanraken gesproken... Ik was panisch. Heb al teveel aan mijn lijf gehad.

Ik heb de avond ervoor 1 oxazepam 10mg genomen en 2 naproxen 500. Dat heb ik toen ik wakker werd nog een keer genomen en 1,5 uur voordat ik aan de beurt was (in de middag) nogmaals. Op zijn aanraden. Dat is een onwijze hoeveelheid pillen maar geloof mij dat ik niet in paniek ben geraakt en ook geen pijn heb gehad.

Wat ik probeer te zeggen is er is altijd wel een oplossing. Desnoods maar met kalmerings- en pijnstillingspillen. Maar het móet gewoon gebeuren. Het alternatief kan vele malen erger zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:40

laboum schreef:
eldango schreef:

Mijn angst is te groot en om in heftige paniek te raken zie ik niet zitten daar.

Mijn angst was ook groot en ik heb een verleden met oa seksueel misbruik en mishandeling, dus vijf jaar geleden -bij de eerste oproep- lag ik te hyperventileren bij de arts-assistente en is het uitstrijkje mislukt.
Maar dit jaar ben ik alsnog gegaan en heb me over die angst gezet. Waarom? Omdat ik de afgelopen vijf jaar steeds dacht: 'Wat als er wel iets niet goed zit?' Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan die 2 minuten bij de dokter. Het was niet leuk nee, zelfs ronduit vervelend, maar die 2 minuten hyperventilatie weegt niet op tegen de geruststelling die komt wanneer je hoort dat alles goed is.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:28

Vanmorgen de lisextie gehad. Dat viel me wel mee. Maar nu lig ik dubbel op de bank. Zware menstruatie krampen in buik en onderrug haha daar was ik niet op voorbereid.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:10

Oh stakker, sterkte ermee. Effe een pil nemen?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:28

Mag ik me ook melden... inmiddels herhaal uitstrijkje gehad en nog steeds pap3a. Gaan nu kijken voor hpv en dan naar gyn. Probeer niet te stressen want kan t toch niet veranderen maar ben stiekem toch wat angstig. .wat als :(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:42

laboum schreef:
eldango schreef:

BIij mij net zo.. heb ze nog steeds in de kast liggen.. al bijna 3 jaar.

ben niet de enigste. ben zelf nog maagd dus verminderde risico houd ik mezelf maar voor.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:52

Meiden de oproep niet in de kast laten liggen of bij het oud papier doen.
Knop om, verstand op nul en een afspraak maken.
Doen!