Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:25

ik ben al weer een dikke maand aan het werk en vind het ook wel weer leuk.
af en toe weer ff wat anders als mamma spelen.
vind het alleen wel lastig dat ik met kolven op het werk dus niet genoeg kolf voor de voedingen die je normaal hebt..

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:31

Anders even naar de huisarts voor neusspray oxytocine, dan kolf je meestal wel voldoende.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:33

Samantha_ schreef:
Nathalie schreef:
Samantha hoe gaat het met jullie nu?

lief dat je het vraagt.
het aanleggen gaat meestal goed. soms wil ze niet, en gisteravond heb ik haar eerst 60 cc uit de fles gegeven, daarna aangelegd, dat ging goed.
Ze drinkt nu ong 6-10 keer bij mij en nog 3 keer 100 cc KV of gekolfde melk.
Gisteravond heb ik haar om half 12 nog uit bed gehaald en slapend gevoed, dat ging ook goed.
Volgens mij is het nu belangrijk dat ik haar aanleg voor ze honger heeft zeg maar, dan wil ze wel.

Cyntje, volgens mij is het juist andersom, je kan beter 10 keer kort aanleggen voor je produktie omhoog te krijgen, dan 5 keer langer.

Auw Susan, dat is niet fijn zeg. Voelde je het niet, met kolven?

Neff spannend weer aan het werk. Ik ook over een week. Heb er eigenlijk wel zin in.

Het gaat mij ook niet om het opkrikken maar juist dat op die manier je voeding juist kan afnemen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:27

Nee hoor Cyntje, dat is niet waar. Heb diverse uitspraken van oa lactatiekundigen gelezen die dat tegenspreken.

Probabeest: je kan ook borstcompressie toepassen bij het kolven, doe ik ook vaak, dan krijg ik er echt meer uit.

Samantha: ik voelde het pas later, niet tijdens het kolven helaas.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:01

Nathalie schreef:
Naar mijn mening is dat voeden op verzoek. Voeden als je kindje vraagt, dus ook als ze net een half uur geleden gegeten heeft bijvoorbeeld.
Kloven? Die hbe ik nog nooit gehad, dat ligt aan slecht aanleggen, niet aan vaak drinken hoor. En voor je productie is het eerder goed dan slecht, heb een hele hoge productie op dit moment.
Dat is natuurlijk allemaal een beetje onzin. je hebt zoveel melk als dat je kindje drinkt, dat wordt niet ineens minder als ze vaker drinken, juist meer.

wbt eten en drinken trouwens, ik kan wel de hele dag eten en drinken. Ik eet en drink ook als ik honger en dorst heb. ;)
En voor tanden is het absoluut niet slecht, dat is juist 1 van de voordelen van BV. een fles is wél slecht voor tanden.

Maargoed iedereen doet het idd anders, maar slecht is het niet, het is gewoon voeden op volledig verzoek.
en net zoals vandaag zitten we tot nu toe op 4 voedingen en dat is ook prima, maar als we thuis zitten dan wil ze wat vaker een slok, ik zie dat niet als een probleem maar vind het eerder genieten.

Ik deed niet helemaal aan voeden op verzoek. Hadden ze overigens ook geen behoefte aan, dus dat scheelt misschien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:57

Vannacht een hangerige/huilerige baby. Ben er dus een paar keer uit geweest, mijn nieuwe schema is daarmee gelijk overboord gegaan. Vanmorgen wil ze alleen maar op schoot anders is het brullen. En op schoot is ook weer niet goed want dat is te saai. Straks maar boodschappen doen en een flink stuk met de hond wandelen want dat is altijd goed.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:24

Och, wat vervelend Susan!
Hier is de baby wel goed aan het slapen, alleen mama niet, denk dat ik een dreigende borstontsteking heb, heb verhoging en pijnlijke bost. Zag ook dat ik ook een kloofje had, bah, kan ik niet gebruiken! Doe al massages onder de douche en warm houden met een kruik en aanleggen en leegkolven, maar is nog niet weg. Gistermiddag voelde ik het opkomen. Hoop dat het toch vanzelf oplost!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:04

Cyntje, je voeding is altijd zoveel als je kindje drinkt, dus ja als het afneemt dan zal zwe minder drinken en dan zie ik ook geen probleem.
Ik heb op t moment een hoge productie omdat ze juist veel drinkt. Heb zelfs weer last van stuwing soms.

Samantha wat goed dat ze al 6 tot 10 x bij jou drinkt!
Het kan idd schelen als ze nog niet erg hongerig is als je haar aanlegt zodat ze beter op de TSR kan wachten.

Hier ook met borstcompressie veel meer (zon beetje de helft meer) melk bij het kolven.

MamboBeach, dat kan idd. Yasemin heeft ook een tijdje gehad dat ze gewoon pas na 4-4,5 uur kwam voor de voeding.
Eigenlijk sinds ze 6 mnd is en bijvoeding krijgt heeft ze meer behoefte aan melk op verschillende tijden.
Er zit natuurlijk wel een beetje een regelmaat in. En ik geef ook BV na de bijvoeding en dan zijn het natuurlijk ook geen hele voedingen meer.
Op die manier zitten we gewoon op meer voedingen dan voorheen.
Dus het is niet e nkel op haar verzoek, ook op 't mijne.
Ik vind het belangrijk dat ze genoeg melk binnenkrijgt, en vind dat nu nog belangrijker dan de bijvoeding. Vandaar dat ik liever veel aanbied/geef op verzoek.
Maar ze is gewoon een beetje gek op de borst denk ik.. :D 2 weken terug moest ik een rontgenfoto laten maken van mijn ribben en rug dus trui en BH moesten uit, ze heeft de hele tijd liggen huilen tot ik haar ging voeden, en zo is het met babyzwemmen (aankleden) ook. Maar ik vind dat geen probleem en dan is het goed toch. ;)

Susan arme Marinde.
Wijh hadden vorige week 2 dagen dat ze alleen maar bij mij wilde zitten, maar toen was ze volgens mij gewoon even niet zo lekker.

Neff dat klinkt niet fijn. Heb dat gelukkig nog nooit gehad, lijkt me erg vervelend.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 08-11-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:13

Oh neff dat klinkt idd niet tof :(:)

Hier wordt gedeeltelijk op verzoek gevoed. David had op een gegeven moment de neiging om de hele avond en een deel van de nacht te willen sabbelen en voor de vorm zo af en toe nog een slokje te willen nemen.
Dat heb ik afgekapt. Verder een vrij vast ritme. Meneer slaapt een lange nacht. Drinkt 's ochtends heel flink, slaapt dan tot aan het begin van de middag. Vanaf een uurtje of 5 komt hij tot de nacht zo om de 2 uur. In totaal komen we nu uit op 5-6 voedingen. Wel altijd 2 borsten per keer die ook helemaal "op" gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:21

Het zou natuurlijk goed een sprongetje kunnen zijn, omdat ze zaterdag alweer 8 maanden wordt (jeetje wat gaat dat snel). Nou ja, we zijn vanmorgen al gelijk druk aan de gang gegaan met de boodschappen, ook wel fijn dat dat al klaar is. Mijn moeder kwam 1 van hun honden brengen omdat ze een weekje op vakantie gaan, dus mogen wij oppassen. De honden hebben we dus ook al uit gelaten omdat ze allebei een beetje hyper waren. Met Marinde in de babybjorn lukte het best, in 1 keer 2 honden. Das fijn dan weet ik dat ik dit de rest van de week ook kan doen zo (mits het droog is). Mijn moeder kwam weer met fijne tips, volgens haar moet Marinde nu echt meer drinken krijgen. Ik heb al wel een tuitbeker maar alleen om te oefenen, volgens mij hoeft ze echt nog geen extra drinken als ze genoeg uit de borst drinkt, ze heeft nog genoeg plasluiers.

Neff: balen joh! Ws heb je dan toch via het kloofje wat op gelopen. Ik heb 2 keer bo gehad, 1 keer AB moeten gebruiken, de 2e keer was 3 weekjes terug, dat heeft Marinde voor me opgelost door 1 keer heeeeel lang te drinken bij me.

Nathalie: ben benieuwd hoe dat dan bij ons gaat als we deze week gaan babyzwemmen := Marinde heeft nu namelijk een nieuw kunstje ontdekt (sinds gisteravond) en das heel hard krijsen als ze mijn borsten ziet en er niet bij kan. In een zwembad echoot dat zo leuk, dus denk dat wij iig wel op gaan vallen :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:07

Susan ze hebben idd echt geen extra drinken nodig hoor. Vroeger dachten ze dat idd (net zoals dat je water bij zou moeten geven met warm weer) maar dat is niet zo. Ze halen genoeg uit de borst.
Ik ben wel wat thee bij gaan geven, zodat ik wat anders aan kan bieden ipv die paar slokjes BV en ze het graag tussendoor drinkt bij het boterhammetje. Maar dat drinkt ze misschien 20-30 cc op een hele dag, voor de rest echt alleen maar BV.

Haha dat valt idd wel op in het zwembad. ;)
Bij ons is het pas met omkleden voor we naar huis gaan. Ik trek nl thuis mijn badpak al aan. Dus dan ziet ze mijn borsten niet voor de les. Na de les wel en dan is ze toch al wat hongerig van het zwemmen en spelen vaak, en als ze ze dan ziet is ze niet meer te houden.
Een andere mama heeft trouwens hetzelfde met haar 5 maanden oude zoontje, dus wij zitten altijd samen te voeden daar. De rest heeft dat probleem niet want ze geven allemaal KV.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:35

Ha, ha Nathalie, dat is wel grappig! Ga binnenkort ook zwemmen (doe ik al met mn oudste) maar hoop niet dat ie daar last van heeft, lijkt me nogal onhandig! Had er bij mijn oudste geen last van, die was niet zo fel met drinken, moest ik het er soms echt in duwen op een gegeven moment had ie zelfs ondergewicht (stille honger noemen ze dat)
Nou, het verbetert niet echt die pijnlijke borst, maar wordt ook niet erger. En woensdag ga ik werken, hoop dat het voor die tijd wel opgelost is....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:42

Misschien even de huisarts bellen? Heb er geen ervaring mee, maar neem aan dat het wel te behandelen is en je er liever vroeger bij bent dan laat?

Hier lijkt het heftige reageren op mijn borsten zien/voelen toch wat minder te worden, maar misschien is het tijdelijk hahaha.
Achja ik vind het niet erg, eerder wel leuk.. Ze is gewoon gek op mijn melk. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:04

Neff in principe, als het niet erger wordt kun je het nog wel een dagje aanzien. Blijf je morgen pijn houden en neemt de verhoging ook niet af zou ik morgen wel even de HA bellen, en je ziek melden. Rust nemen is erg belangrijk bij borstontsteking. Beterschap!

Nathalie: we kunnen altijd nog een aparte kleedkamer nemen ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:55

emma lijkt toch niet altijd voldaan na de voeding, zelfs niet na 3 of 4 borsten.
aanleggen gaat nu wel meestal goed, ik probeer aan te leggen voordat ze zelf wil zeg maar. en om de 2uur, als ze lekker slaapt evt kolven.
maar zit toch nog op 3-4 keer 80-120 cc bijvoeding.
hoe kan ik dit nu oplossen? nog vaker aanleggen is voor mij erg lastig eigenlijk. ik slik al 3 maal daags 10 mg domperidom, las op bv.com dat je ook 4 maal daags mag, en zels 4 maal daags 20 mg?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:21

Samantha dat weet ik niet, heb (gelukkig) geen ervaring met domperidon. Misschien is het het meest verstandig als je contact opneemt met een lactatiekundige (degene die de domperidon heeft voorgeschreven?)

Hier toch maar weer terug naar het eigen ritme van Marinde....dan komt ze dus maar 1 keer 's nachts. Voeden als toetje een uurtje na de avondmaaltijd was geen succes. Ze heeft maandagavond zelfs geclusterd, wilde om het uur drinken. Vervolgens kreeg ik 's nachts nog een aanval van vaatkramp tussen de voedingen door. Ik was gisteren dus een beetje brakjes. Vannacht wel lekker geslapen dus ben weer aardig bij getrokken. Het wondje op mijn tepel trekt alleen nog steeds niet weg en is nu een echte kloof geworden. Voeden op links is dus erg pijnlijk. Hoop dat het snel beter wordt, kan me uit de kraamweek herinneren dat de kloven met 3 dagen echt wel weg waren?

Edit: heb net purelan besteld, dat gaat hopelijk wat meer doen dan de bepanthen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:14

Susan, ritme sturen lukt hier ook niet, beste is toch maar gewoon laten drinken als ze het zelf aangeven, geeft veel meer rust, tenminste is mijn ervaring. Balen zeg, dat kloofjes niet weg gaan, bij mij is het weer verdwenen, gelukkig.

Samantha, is het niet zo dat je na 2 a 3 dagen echt veel aanleggen (dus echt min 12 keer per 24 uur, liefst nog meer), de prod al omhoog hebt gebracht? Is 3 dagen even heftig, maar dan heb je wel weer voldoende.

Nou ontsteking is afgewend, maar kolven is echt een drama (ook met compressie) Heb van alles geprobeerd, maar wat hij in drie voedingen krijgt dat ik weg ben, dat kolf ik bij lange na niet, heb nog niet eens genoeg voor 1 voeding. Zo gaat het hard met de diepvriesmelk....Nog andere truuks die kunnen helpen? Anders toch maar naar de huisarts voor die spray, als hij het wil voorschrijven.....
Ga nu echt vanaf volgende week 3 dagen werken, waarvan 1 dag thuis en 2 dagen ver weg, dus overnacht ik daar (gelukkig is mijn vriend de 2e dag dan thuis, dus hoeven ze dan maar 1 dag naar de oppas). Uiteindelijk wil ik weer 4 dagen werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:48

Nee geen verdere kolftips helaas. Ik heb ook wel eens wat dagen dat ik minder kolf, maar bij mij trekt het altijd weer vrij snel bij zonder dat ik er echt wat voor doe. Ik zou gewoon die spray vragen bij de HA, wellicht dat het gewoon al lucht geeft dat je het in huis hebt en kunt gebruiken wanneer je het nodig hebt. Fijn dat je geen borstontsteking hebt gekregen!

De kloof gaat idd niet weg....ik word een beetje simpel van de pijn met aanleggen ook. Heb nu een kleine week behoorlijke pijn en ben het goed zat. Het is dat ik echt geen kv wil geven maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die om deze reden stoppen met bv.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:20

Ik heb ook geen kolf tips, idd die neusspray?

Susan, ik had in het begin ook zoveel pijn. Bleek toch spruw te zijn. Bij jou ook misschien?

emma drinkt nu sinds gisteren overdag niet meer bij me. 'smorgens en 'savonds gaat het super goed. Maar overdag dus niet?
komt dit door drukte (jelle) of iets anders? Heb ook al tepelhoedje geprobeerd, maar ze blijft huilen, dus dan maar flesje en daarna kolven...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:44

Weet ik niet hoor, enige symptoom dat ik heb wat op spruw zou kunnen wijzen is een tepelkloof die niet overgaat. Andere sypmtomen hebben wij beide niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:16

Samantha zag ik nou een post van jou staan op het borstvoedingsforum? Is wel een lastig probleem. Lijkt mij dat ze afgeleidt is door je zoontje, maar ik heb ook even niet zo snel een idee hoe je dat op kunt lossen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:06

Sorry dat ik hier al eventjes niet meer geweest ben maar zat even in de *meelees hoek* ;)

Maar hier vandaag is Jayden alweer 6 maanden en dus ook alweer 6 maanden bv <3 , Tjeee wat is het eerste half jaar toch snel gegaan voor mijn doen iets te snel geloof ik ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:33

Gaat idd snel he? Marinde is vandaag alweer 8 maanden...pfoe. Is echt geen klein baby'tje meer.

Ik ben het even helemaal zat trouwens, heb nu ook een harde plek onder mijn zere tepel ;( kan wel janken. Is nu weekend dus ik kan ook niks. Hoop dat het morgen beter gaat, anders maandag toch maar huisarts of lk inschakelen. Mag een lk ook medicatie voorschrijven als dat nodig is?

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:11

Susan, Nee, dat mag alleen een huisarts. Sterkte met proberen het af te wenden, weet hoe het is....
Wilde ik gisteren bellen voor die neusspray, was de huisarts er weer niet ivm nachtdienst. Daar baal ik dus van, heb ik zo vaak, en kan je alleen voor spoed bellen. Maandag maar weer.....

Ja, gaat zo snel he?, die van mij is volgende week alweer 4 maand, het kleine is er al af.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:33

Nou dat wordt toch een retourtje HAP, er komt allemaal vieze troep uit wat duidelijk geen melk is ;( dat wordt een kuurtje. Even aanzien hoe ik me na het weekend voel, dan ga ik maandag toch even contact opnemen met een lk want dat ik zo lang een kloofje houd is natuurlijk ook niet goed. Baal wel dat ik moet werken het weekend. Vanavond zijn we iig samen, morgen niet. Mocht het dus vanavond niet gaan meld ik me ziek voor morgenavond.