B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:01

Helaas ben ik verhuisd naar Almere anders had ik je wel willen helpen.

kan je geen andere assistent vragen? Je kan ook vragen of je mag liggen, dat helpt ook wel eens

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:17

We hebben maar 1 assistente.
Maar ga wel de dokter nog ff bellen hierover, want op deze manier wil ik het echt niet meer...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:31

Zou ik doen inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:40

Ik had het toendertijd ook bij 1 assistente dat het harstikke zeer deed. Terwijl ik bij de ander nauwlijk iets voelde.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:25

Tamadine schreef:
Nee juist niet. Kijk de andere kant op. En ben naalden wel aardig gewend. Bloedprikken heb ik er ook geen last van en met prikken ivm mn maagband ook niet. Altijd gewoon een kant opkijken. Maar als het echt zeer begint te doen, ja dan span ik me wel aan. Maar het voelt ook echt alsof er een mes in mn arm gestoken word en mn arm open snijd.

Maar je word dus in je arm gespoten? Dan laat je dat de volgende keer toch in je bil of been doen? Ik heb ze ook in mijn arm gehad. Hoe harder er geduwd werd hoe meer pijn dat deed. Mijn dokter duwde de naald ook echt tegen het bot aan. Niet zo fijn... Maar gelukkig niet zo erg als jij beschrijft.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:39

Ja ik zou ook echt niet in m'n arm laten prikken! Die naalden zijn best lang...
In je bil voel je er niks van mits ze in het bovenste buitenste kwadrant prikken, in het midden is foute boel daar heb ik nu nog steeds last van namelijk.. maar die dame mag nooit meer prikken bij de praktijk gelukkig

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:00

Ik heb nu nog af en toe het gevoel alsof er een naald in mn arm zit.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:45

Tamadine, wat een nare ervaringen :(:) ik woon net over de afsluitdijk je mag hier een keer langs komen als je er een stukje voor wilt rijden. Dan gaan we samen prikken en nemen we alle tijd. Maar in de arm is ook het pijnlijkst. In je bil of bovenbeen is veel minder pijnlijk. Kan me heel goed voorstellen dat je het niet meer wilt. Toch zou ik er met de assistente over gaan praten. Vraag of hij in je bovenbeen of bil mag (bil is vaak het minst pijnlijk) laat haar de vloeistof zo langzaam als maar kan in spuiten en spreek af dat ze bij 'au' even stopt tot jij aangeeft dat ze weer verder mag spuiten.

Tieneke, staan is wel normaal hoor. Ik stond ook altijd. Je moet als je in je linker bil word geprikt met je gewicht op rechts gaan staan zodat je links goed kunt ontspannen. Wel naar dat ze iets raakte waardoor je door de rug ging :oo raar ook dat niet iedere assistente goed kan prikken. Las laatstbij iemand waarbij de assistente vergeten was te ontluchten :?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:06

Ik geloof dat ik toch weer terug moet naar de dokter :')
Ik heb ondanks mijn moeheid en concentratieproblemen vandaag heel de dag iedereen een 'prettige waarjisseling' gewenst :')... Ik zeg: tijd voor een nieuwe spuit :').

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:11

Tamadine schreef:
Zojuist mn 2e shot B12 gehad. Ging er met goede moed zitten, aangezien ik had verwacht dat de pijn vorige keer een incident was.
Nou..... Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de shot deed zoveel pijn dat ik helemaal misselijk en draaierig werd en bijna van mn stokkie ging. Ben zeker 5 min blijven zitten, maar ging niet beter. Toen 10 min buiten gaan zitten en toen ging het beter gelukkig. Maar de kans is niet groot dat ik nog een keer ga. Een beetje pijn kan ik best handelen, maar niet zoveel pijn dat ik er bijna van flauw val.

Is er iemand bekend mee of je de B12 eventueel anders kan innemen? Ga straks op tel spreekuur de dokter even bellen, want dit ga ik niet meer doen zo.

Als je een opnamestoornis hebt, dan heeft vitamine B12 pillen slikken geen zin. Het beste is toch om de B12 injecties te blijven nemen. Laat het in je bil prikken. Dat doet het minst pijn. Succes hiermee.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:14

Tamadine, wanneer deed het precies pijn? bij de prik zelf of bij het inspuiten? En hoe snel heeft ze het er in gespoten? Bij mij prikte de assistente in de bil en deed het een beetje pijn omdat ze het te snel inspoot, zoals de pijn van een bloeduitstorting. Nu prik ik zelf in mijn bovenbeen, heel langzaam, en voel ik het nauwelijks.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:27

Bij mij is een paar weken geleden ook B12 tekort geconstateerd. (125)
Ik krijg nu 2x per week een prik.
Daarnaast heb ik ook nog een vitamine D tekort.

Helaas mag ik niet zelf prikken, ondanks dat ik ervaring heb met prikken en een buurvrouw heb die verpleegster is (zij was ook bereid de prikken te zetten). Beleid van de praktijk zegt mijn HA.
Ik zie steeds meer op tegen de prikken aangezien het vorige week bijna mis ging.
De assistente was vergeten de spuit te ontluchten, en godzijdank kon ik haar net optijd stoppen! "wat goed dat je het zegt, dat ben ik vergeten" was haar reactie :(

Ik heb nu in totaal 7 prikken gehad, en ik moet zeggen dat ik nog geen verschil merk.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:50

He Maartje jij ook hier :wave: het kan wel even duren voordat je verbetering voelt. De een voelt het meteen, een ander heeft tot een jaar nodig. Maar de meesten hebben tot 15 injecties nodig om verbetering te voelen. Dus je hebt nog even. Iemand schreef hier dat ze 20 euro per injectie krijgen dus ik wil wel geloven waarom ze jou niet zelf leren prikken en dat het 'beleid' van de praktijk is. Hoe lang moet je 2x per week prikken? Krijg je ook vit. d pillen? En neem je ook een goeie b complex bij? Alle b'tjes werken samen en het is daarom ook aan te raden om een goeie b complex erbij te nemen.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:17

Hoi Nynke!! :wave:
Ik ben idd een beetje bang dat dat de reden is dat ik niet zelf mag prikken.
Over 2 weken moet ik weer bloedprikken, en ik denk dat ik me dan door laat verwijzen naar de internist. Hopelijk vindt hij het wel goed dat ik zelf prik. Hij kan me moeilijk 2x per week naar het ziekenhuis laten komen lijkt me!
Na aanleiding van het bloedonderzoek wil de huisarts bepalen hoeveel injecties ik per week/maand moet hebben. Het liefst ga ik nog een tijd door op 2x per week aangezien ik nog geen verschil heb gemerkt, en ataxie klachten heb.
Ik heb voor de vitamine D pilletjes gekregen (devaron iod) voor de B slik ik niks bij, mijn darmen nemen het niet of nauwelijks op, dus dat leek me een beetje overbodig.

Hoe vaak moet jij prikken??

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:54

Vraag een verwijs brief naar Auwerda. Hij zit in Lelystad, Dronten en nog een lokatie. Ik loop ook bij hem en prik nu bijna een jaar 2x per week. Dit heb ik ook echt nodig. 1 dag te laat en ik kan weer opnieuw alles opbouwen.

Bloedprikken heeft nu alleen zin om te zien of je de b12 opneemt. Je waarde zal waarschijnlijk hoog zijn en het zegt niets meer over de waarde in het weefsel. Je kunt niet de hoeveelheid injecties bepalen na aanleiding van een bloedonderzoek. Het hangt van je klachten af. Ik raad je aan om naar Auwerda te gaan. Hoop niet dat hij een lange wachtlijst heeft maar hij is een internist en hematoloog die er veel verstand van heeft. Print dit eerst maar uit en neem het mee naar je huisarts. Misschien dat het je zo ook lukt om een juiste behandeling te krijgen: http://stichtingb12tekort.nl/paper_refw ... 2dec07.pdf

Bij neurologische klachten (dat is ataxie toch?) mag je ook op 2x per week blijven zitten. Dit staat ook in de bijsluiter en het farmacotherapeutisch kompas. Link naar de bijsluiter: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h50830.pdf

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:06

Ik kwam die naam in dit topic idd al een aantal keren tegen, zal maandag eens informeren of er een lange wachtlijst is.
Het bloedprikken is idd om te checken of ik het ook opneem, maar ben toch bang dat de ha al wil gaan afbouwen. Heb namelijk het idee dat ze mijn klachten niet geheel serieus neemt. Het is dat het bloed het bewees.

Ik heb me ook aangemeld bij het B12 forum. Mijn voorstel berichtje zal ik hieronder even in aangepaste vorm copy pasten, dat maakt alles een beetje completer.

Citaat:
(6 december) Vorige week ben ik bij de huisarts geweest met het verzoek om een bloedonderzoek omdat ik de laatste tijd veel last heb van de gewrichten in mijn handen.
De arts keek vervolgens even in de computer en merkte op dat mijn B12 bij een vorige test in maart wel erg laag was. Dit was mij dus niet bekend, en deed mij eraan herrineren dat een andere huisarts mij een aantal jaren terug er ook op had gewezen dat mijn B12 te laag was, en dat dat na een paar maanden nog maar een keer getest moest worden.
Ik heb hier nooit meer bij stil gestaan, en nu blijkt dus jaren later (en vele bloedonderzoeken later) dat mijn B12 dus nog steeds niet goed is.

Vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek van afgelopen woensdag, en idd blijkt dat er weer een B12 tekort is. (125)
De assistente wilde al meteen een afspraak maken voor injecties, maar ik heb gezegd dat ik eerst de arts hierover wil spreken. Morgen ochtend heb ik een afspraak.

Ik heb de afgelopen week heel veel gelezen op de verschillende websites over B12 tekort, en ik herken heel veel van de symptomen bij mezelf. Ik mankeer altijd wel wat, maar ga altijd door onder het mom: "gaat wel weer over voor ik een jongetje wordt". Mede ook omdat artsen mij altijd weggestuurd hebben met de boodschap: "het zal wel tussen je oren zitten".

Hier een opsomming van de klachten die ik bij mezelf herken nav de symptomenlijst op de website van de stichting B12:

Spierpijn en krachtsverlies - Ik krijg steeds minder kracht in mijn handen
Jeukende tong
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte - Ik loop altijd te gapen, en hoe lang of kort ik ook slaap, ik ben altijd vermoeid
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies - Vaak van het ene op het andere moment heel misselijk. Sla heel gemakkelijk maaltijden over omdat ik geen honger heb.
Menstruatieklachten, verergerde menstruatiepijn - Ik ben al vanaf mijn 13e aan de pil ivm hele heftige menstratiepijn en slik op advies van de HA de pil daarom ook meerdere maanden achterelkaar door. (ben gemiddeld 3x per jaar ongesteld, en ben hier altijd heel ziek van)
Gewrichtsklachten - De laatste tijd heel veel last van mijn handen, maar ook mijn knieen doen vaak zeer.
Duizeligheid - Als ik te snel op sta
Het koud hebben - Hoe warm ik me ook aankleed! Metname in de winter heel vervelend omdat ik voor mijn beroep buiten werk.
Haaruitval - Omdat ik heel weinig en dun haar heb draag ik hairextentions
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien - Onlangs bij de oogarts geweest omdat ik binnen 2 maanden van -1 naar -2.5 ging, en geen afwijkingen gevonden die dat kunnen veroorzaken.
Darmklachten - Al van kleins af aan altijd diaree. Na vele onderzoeken de diagnose spastische darm syndroom meegekregen waar ik nu medicijnen voor slik (Duspatal). Ondanks dat nog altijd diaree. Ik slik geregeld diaree remmers om te voorkomen dat ik "in mn broek poep" als er geen toilet optijd in de buurt is.
vaak plassen - Ik heb de bijnaam zeikerd, en niet vanwege het zeuren...
Hoofdpijn

Dode vingertoppen en een hele erge wintertenen/voeten (ook in de zomer)
geheugenproblemen - Ik moet vaak aan dingen herrinnerd worden en krijg vaak te horen dat iets me al verteld is. Maar ik kan soms ook niet herrinneren wat ik zelf aan iemand verteld heb.
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken. - ik moet vaak lang nadenken voor ik een antwoord geef. Gebruik ook regelmatig verkeerde woorden waarmee ik mensen op de tenen trap, gelukkig weet ik me er dan vaak wel uit te redden.
Ataxie: ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen. - Ik loop vaak tegen deurposten of lage kastjes aan, heb moeite met vreemde trappen naar beneden te lopen omdat ik voor me gevoel niet kan "zien" hoe diep de tredes zijn, ik houd me daarom altijd vast aan leunigen of aan degene die bij me loopt. Laat vaak sleutels of kleine dingen uit mn handen vallen en gooi geregeld glazen drinken van de tafel. Struikelen of stoeprandjes missen gebeurt me ook regelmatig.
Psychisch: Een psychiater heeft bij mij een persoonlijkheidsstoornis vastgesteld, ik noem het zelf altijd een soort van autisme... niet tegen verandering kunnen en altijd alles op mijn manier willen doen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:52

Denk dat je op het b12 forum wel veel reacties gaat krijgen. Daar zitten mensen op die echt heel veel van b12 tekort afweten. Dat van dat het tussen de oren zit en dat de dokter het tekort niet laag genoeg vind komt helaas ook heel veel voor :\

Even een update over de methyl en adenosyl. Ik heb tot nu toe het meeste baat bij adenosyl. Voel me altijd 2 dagen na het prikken veel fitter. Ik denk dat de methyl ook wel wat doet maar die kost mij wat meer energie. Ik prik nog steeds alles om en om. Adenosyl, methyl, hydroxo etc.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:52

Vandaag geprobeerd een afspraak te krijgen bij Dr Auwerda.
Helaas een hele lange wachtlijst en met een beetje "mazzel" eind van dit jaar aan de beurt....
Kan iemand nog andere doktoren aanraden??

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:33

Op het B12 forum kun je vragen naar een arts bij jou in de buurt.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:23

mijn huisarts doet een beetje moeilijk over het voorschrijven van de B12. Ik zit nu op 1 keer in de week en merk dat ik toch weer langzaamaan steeds meer last begin te krijgen.
Net de neuroloog gebeld (assistente) en die vertelde me dat je toch langzaam af moet gaan bouwen zodat je lichaam gestimuleerd word dat zelf weer aan te maken.
Ik wil eigenlijk kijken naar een andere huisarts, maar ja, of die me dan serieus neemt...

Klopt het wat die assistente me vertelde, en heeft iemand nog tips voor mij wat anders te doen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:45

Wat die assistent gezegd heeft is Bullsh*t :x
Zoiezo maakt je lichaam zelf geen B12 aan, maar haalt het uit voedsel (Dierlijk), dus als je een opnamestoornis hebt, neemt je lichaam het nu niet op en over een paar maand nogsteeds niet.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:02

dat was dus idd ook mijn idee. Hoe je je lichaam ook stimuleerd als het het niet opneemt, doet het het daarna ook niet dacht ik.
Ik zit er een beetje doorheen, mijn handen zijn weer dik en krijg er naar mijn gevoel alleen maar meer klachten bij sinds ik overgegaan ben op 1 keer in de week. (niet ineens, maar de laatste tijd wel weer, had eerst natuurlijk die buffer nog van 2 keer in de week denk ik)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:12

In principe zou je genoeg moeten hebben aan 1 x per week, dan krijg je al meer binnen dan een mens zonder tekort. Maar het hangt natuurlijk wel af van de opstartdosering. Als je nog een heleboel in moet halen, kan het zijn dat je nog wat meer moet prikken. Daarnaast moet je de andere vitamines en bv schildklier niet vergeten, het hoeft niet alleen aan het b12 tekort liggen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:04

Nou 1 keer per week is voor genoeg mensen met een tekort niet genoeg hoor :n
Ik kreeg ze ook 2 keer in de week, en meerderen in dit topic krijgen 2 keer per week, 1 iemand volgens mij zelfs 3 keer per week.

Ik ben weer lekker achteruit gegaan... wou gisteren wat drinken, giet ik het zo naast m'n mond >;) Had ik al voor bekend werd dat ik een tekort heb, maar nu is het weer terug. Stoot me ook weer lekker vaak en de aders in m'n benen zijn weer duidelijk te zien, zie zelfs blauwe plekken beginnen bij de aders ^)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:51

Ik heb idd dat ik soms 3x per week prik. Heb weer even 2x per week geprobeerd maar dat is toch nog te weinig :? Hoe dat kan weet ik niet. Misschien omdat ik nu andere b12 erbij gebruik. Met alleen de hydroxo had ik wel genoeg aan 2x per week. Maar ik ben nu wel ietsje pietsje fitter. Er zijn idd heel veel mensen die 2x per week moeten prikken waar 1x per week echt niet genoeg bij is. Gelukkig zijn er ook heel veel die zo kunnen afbouwen. Hangt heel erg van je tekort af maar denk ook heel erg van de schade die je hebt opgelopen. Ik heb waarschijnlijk al van kind af aan een b12 tekort. De internist vond mijn waarde als kind al aan de lage kant en zei dat het best kon zijn dat ik daardoor toen altijd al zo moe was. Ik heb dus gewoon veeeel te lang er mee rond gelopen.

Maartje, wow zo'n lange wachtlijst! Naar welke lokatie heb je gebeld? Het kan best zijn dat ze in Lelystad een langere wachtlijst hebben dan in Dronten. Een andere goeie arts weet ik niet. Via het b12 forum kreeg ik ook een mail dat er in Groningen een zit die wel goed is. Maar das voor jou wel een stuk rijden. Ik zou een oproepje plaatsen op het forum :j